94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:52

Varekaj schreef:
Ik weet dat elk land in de geschiedenislessen vooral leert wat op het eigen land van toepassing is (geweest) en verder globaal belangrijke zaken. Het verbaasd me dan ook een beetje dat ons buurland, waar dat allemaal is gebeurd en begonnen nota bene, er dan zo weinig aandacht aan geeft.

Volgens mij is de eerste wereldoorlog door Oostenrijk-Hongarije gestart en niet door Duitsland. Juist aan de tweede wereldoorlog wordt in Duitsland wel veel aandacht besteed onder het motto: "Dit nooit weer."

Suzanne F.

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:55

Volgens mij de moord op Frans Ferdinand als ik me goed herinner.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:55

]
Varekaj schreef:
Ik weet dat elk land in de geschiedenislessen vooral leert wat op het eigen land van toepassing is (geweest) en verder globaal belangrijke zaken. Het verbaasd me dan ook een beetje dat ons buurland, waar dat allemaal is gebeurd en begonnen nota bene, er dan zo weinig aandacht aan geeft.

doet nederland toch ook met de dingen waar zij fout zit
Amerika ook
Dat er dingen verzwogen en niet aan bod komen is heel normaal blijkbaar

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:47

Ik weet niet precies wanneer jullie voor het laatst een geschiedenisles hebben gevolgd en/of je neus hebt gestoken in het curriculum? Maar het is klankklare onzin dat de Wereldoorlogen weinig aan bod komen.

Op de basisschool kan dit wel het geval zijn omdat zij niet per sé werken vanuit een methode. Juf/Meester is vrij om te behandelen over de geschiedenis wat hij/zij wilt. En dan nóg is WO2 wel vaak het meest voor de hand liggende onderwerp.

Op de middelbare school hanteren we een vast curriculum aan de hand van 10 tijdvakken die vastgelegd zijn in de kerndoelen, eindtermen en kenmerkende aspecten. Iedere methode werkt daarmee.
- In de brugklas leren de leerlingen over Tijdvak 1 t/m 5 (oudheid tot en met 1500)
- In de Tweede Klas leren de leerlingen over Tijdvak t/m 10 (1500 tot en met de koude oorlog).
- In de derde klas is er verdieping en in de vierde en de vijfde klas (mogelijk ook zesde als je VWO doet) komen ál die tijdvakken weer opnieuw aan bod met verdieping nogmaals.
Bovendien heeft de Tweede Wereldoorlog in de meeste methoden twéé (of zelfs 3, als het samen met WO1 wordt besproken) hoofdstukken.

Dus een gemiddelde HAVO-leerling krijgt in zijn middelbare schooltijd 3 lessenreeksen over de Tweede Wereldoorlog voor zijn kiezen. Waarbij er iedere keer weer nieuwe informatie verstrekt wordt (afhankelijk van de verdieping)

En ja, het is minder dan voorheen. Een jaar of 30 geleden leerden we eigenlijk alleen maar over de Tweede Wereldoorlog en werd de rest van de geschiedenis slechts summier behandeld.

Wat ik al eerder in dit topic zei, we komen steeds verder te staan van de Tweede Wereldoorlog en dat is niet gek. Voor een leerling van 14 is de Tweede Wereldoorlog net zo tastbaar als de moord op Willem van Oranje. Het is de kunst, met oog op het curriculum, voor een geschiedenisdocent beide onderwerpen zo levendig en tastbaar mogelijk te maken. En gelukkig (voor sommigen hier in het topic) staat WO2 voor de meeste geschiedenisdocenten nog wel dichtbij en wordt er nog veel aandacht aan besteedt (er zijn immers ook veel bronnen waarmee te werken valt).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:06

Helemaal mee eens, met één kleine kanttekening, dertig jaar geleden werd er echt wel meer behandeld dan alleen de tweede wereldoorlog. Als je al kritiek wilt hebben op het moderne geschiedenis onderwijs, dan moet die kritiek zich vooral richten op het steeds minder wordende aantal uren dat er voor wordt uitgetrokken. Dertig jaar geleden kregen we veel meer uren geschiedenis en was er alleen daarom al meer tijd om verschillende onderwerpen te bespreken en te verdiepen...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:12

En nu we toch bezig zijn over scholing over de Wereldoorlogen; check eens de herdenking op Één (Belgische zender). Erg indrukwekkend :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:35

Ik heb een collega(25 jaar) die uit Duitsland komt. Op de school waar ze zat werd juist met geschiedenis heel erg gehamerd op het feit hoe fout ze waren en hoe erg ze zich moesten schamen voor wat er gebeurt was.
Dat vind ik dan ook wel weer overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:42

Beide wereldoorlogen kwamen bij mij in het 6e middelbaar aan bod. Ik geloof dat de onderwerpen iets anders verdeeld worden in België dan in NL, maar het overlapt wel een stuk. Voor zover ik me nog kan herinneren. Eerste middelbaar is intussen alweer 21 jaar geleden namelijk.

Voor zover ik me herinner kregen we in zowel 5e als 6e middelbaar slechts 1u geschiedenis/week, en dat was voor alle studierichtingen hetzelfde. Idem met aardrijkskunde en kunstgeschiedenis. Wiskunde, scheikunde, chemie, talen, informatica, boekhouden etc was afhankelijk van de studierichting die je gekozen had.

Onze docent in het laatste jaar middelbaar was een heerlijke man om geschiedenis en kunstgeschiedenis van te krijgen. Je had spijt als het uurtje om was.

Wat ik persoonlijk inderdaad uiterst zonde vind, is dat onze school nooit naar bijvoorbeeld de kampen is gegaan. Het enige wat wij meekregen was een bezoek aan diverse kerkhoven en dan een vrije wandeling langs een paar zeer vervallen bunkers en een stukje loopgraaf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:48

miss_lizje schreef:
Ik heb een collega(25 jaar) die uit Duitsland komt. Op de school waar ze zat werd juist met geschiedenis heel erg gehamerd op het feit hoe fout ze waren en hoe erg ze zich moesten schamen voor wat er gebeurt was.
Dat vind ik dan ook wel weer overdreven.

Dat is ook wat ik hoor! Er zijn zelfs projecten waarbij racistische en antisemitische scholieren projecten uitvoeren met joodse en/of gekleurde leerlingen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:45

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 17:48

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:54

https://www.nu.nl/buitenland/5570600/voormalig-concentratiekampbewaker-94-ontkent-nazi-geweest.html
Citaat:
De voormalige SS-bewaker in een concentratiekamp, die in Duitsland terechtstaat heeft voor de rechtbank verklaard dat hij nooit een nazi is geweest, maar uit angst handelde.

De 94-jarige man wordt ervan verdacht te hebben geweten van de gruweldaden in kamp Stutthof bij Danzig, het hedendaagse Gdańsk. Daar kwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog tienduizenden mensen om het leven.

"Ik wil duidelijk zeggen dat ik geen nazi ben, nooit ben geweest en in de weinige tijd die ik nog te leven heb, nooit zal zijn", luidde de verklaring van de verdachte. Die werd vanwege zijn hoge leeftijd voorgelezen door zijn advocaat.

Volgens de verdachte, die niet bij naam genoemd wordt, deed hij zijn werk uit angst voor de nazi's. "Zelfs toen voelde ik me gegeneerd."

De rechtszaak in Münster begon vorige week en zal naar verwachting ook volgend jaar nog verder gaan. De hoorzittingen mogen maximaal een paar uur per dag duren, vanwege zijn fragiele gezondheid. Mentaal zou de man nog wel in goede gezondheid zijn.
Zaak dient voor jongerenrechtbank

De rechtbank in Münster liet eerder weten dat de zaak tegen de oud-SS'er voor een jongerenrechtbank dient, omdat de verdachte aan het eind van de oorlog niet ouder dan 21 was.

Volgens de aanklagers heeft de man als bewaker tussen zijn achttiende en twintigste bijgedragen aan acties waarbij veel mensen werden gedood. Hij zou in zijn functie hebben geweten van de methodes die werden gebruikt om mensen te doden.

De man heeft zelf verklaard niet te hebben geweten van de gruwelen die in het kamp plaatsvonden. Volgens hem was de gevangenen zo vermagerd, omdat voedsel erg schaars was. "Twee soldaten pasten in een uniform", zei hij tijdens een verhoor.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:02

Oooowww als hij dat verklaard dan zal dat wel zo zijn dan. Case closed?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:30

Dus hij is lid geworden van de SS omdat hij bang was voor de nazi's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:41

Er zijn genoeg verhalen van mensen die bij de SS gingen ivm maatschappelijke druk. Winkeliers die niks meer verkochten om dat ze geen kant kozen of "te weinig". Jongeren die verplicht bij de hitlerjugend moesten. Buren die elkaar met de nek aankeken ivm geen SS willen zijn etc.

Het is mogelijk, alleen denk ik dat het met een simpele verklaring wat flauw is. Dan kan elke nazi zich er zo wel onderuit l*llen.
Hoe en wat zal nog wel volgen uit het verdere proces, ga ik toch van uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:58

De dingen die je opnoemt golden niet voor de SS maar voor het partijlidmaatschap (NSDAP)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:12

Willl65 schreef:

Ik vind dit wel een bijzondere reactie.
Er staat toch duidelijk in het artikel dat het proces loopt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:47

In dit wiki-artikel wordt uitgelegd wat de SS eigenlijk was. Naast de SS was er in eerste instantie de SA, die werd later verboden (nacht van de lange messen), ook dat wordt uitgelegd op deze wiki-pagina. Dan was er de NSDAP, de politieke partijd van de Nazi's, daarvan werd de gewone burgen inderdaad geacht lid te worden, maar dat had niets met oorlogvoeren van doen. En ten slotte was er het 'normale' leger van Nazi-Duitsland, de Wehrmacht. Hierin dienden vooral de gewone dienstplichtigen en beroepsmilitairen. Al waren er binnen de Wehrmacht ook wel elite-eenheden, maar die hadden niets te maken met de concentratiekampen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schutzstaffel

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:01

Varekaj schreef:
Er zijn genoeg verhalen van mensen die bij de SS gingen ivm maatschappelijke druk. Winkeliers die niks meer verkochten om dat ze geen kant kozen of "te weinig". Jongeren die verplicht bij de hitlerjugend moesten. Buren die elkaar met de nek aankeken ivm geen SS willen zijn etc.

Het is mogelijk, alleen denk ik dat het met een simpele verklaring wat flauw is. Dan kan elke nazi zich er zo wel onderuit l*llen.

Je werd niet zomaar lid van de SS, daar moest je echt moeite voor doen. De SS was het elitekorps van de NSDAP, waarvoor je bijvoorbeeld moest kunnen bewijzen dat je voorouders van arisch bloed waren. Je werd niet gedwongen, ook niet door maatschappelijke druk om lid te worden van de SS. De hitlerjugend of lidmaatschap van de NSDAP was een ander verhaal. maar lidmaatschap van de SS was echt een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:21

We gaan moeten afwachten wat er nog verder naar voorkomt. Hij was 20 bij het einde van de oorlog? Dan bij het begin ergens 15 ofzo.
In mijn ogen kan je als jongere toch wel nadenken en linken leggen. Het kan nog alle kanten op, en dat zal afhangen van wat hij nog gaat vertellen. En dat hij nu ook wel al vele jaren zal weten wat te vertellen indien nodig...

Ik hoor zo vaak roepen "kinderen kunnen X en Y nog niet beslissen" want de hersenen zijn nog niet volgroeid, ze overschatten zich, ze hebben nog niet alle mogelijkheden tot inzichten, noem maar op.

Ik vind dat een moeilijke. Zeker omdat de tijdsgeest nu een stuk anders is dan toen. Vanaf 12-14 jaar was het vaak klaar met school en ga maar werken.
Zou dat een rol kunnen gespeeld hebben? (Gewoon oprechte vraag uit interesse).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:13

Op deze manier duiken we er wel erg diep in hoor, haha. Maar wie weet..

Het is natuurlijk wel zo dat het gedachtengoed van de NSDAP 'het gewone volk' verheerlijkte. Het boeren leven, de arbeider etc. Het zou natuurlijk prima kunnen dat de SS behoefte had aan meer leden en zo ook deze 'edele arbeiders' van harte verwelkomde in hun clubje. Zo groeide je als 'normale boerenzoon' ineens op naar iemand die toentertijd veel aanzien had.
Dan kan je heel goed te maken hebben met én overschatting als jongeman én druk vanuit je omgeving om toch die "stoere SS'er" te worden.

Maargoed, dit zijn natuurlijk allemaal aannames en speculaties hé.. Hoe alles daadwerkelijk is gelopen moet blijken uit het proces :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:17

We waren er zelf niet bij (gelukkig) en goh ja, hoeveel processen zijn er al niet geweest? Niemand weet in hoeverre zijn advocaat hem stuurt om wenselijke antwoorden te geven.
Zolang nergens zwart op wit staat wat hij effectief heeft gedaan en het enkel van "horen zeggen" moet komen (ben ff kwijt of er een getuige was?) blijft het toch maar lastig.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:58

Anne. schreef:
Willl65 schreef:

Ik vind dit wel een bijzondere reactie.
Er staat toch duidelijk in het artikel dat het proces loopt?

Sarcasme ooit van gehoord? Omdat ik er kotsziek van wordt dat er mensen blijven denken dat die vent een slachtoffer is die niet beter wist . Dat vind ik eigenlijk nog een veel grotere belediging dan dat die vent zijn best doet uit het gevang te blijven

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:01

Karl66 schreef:
Varekaj schreef:

Je werd niet zomaar lid van de SS, daar moest je echt moeite voor doen. De SS was het elitekorps van de NSDAP, waarvoor je bijvoorbeeld moest kunnen bewijzen dat je voorouders van arisch bloed waren. Je werd niet gedwongen, ook niet door maatschappelijke druk om lid te worden van de SS. De hitlerjugend of lidmaatschap van de NSDAP was een ander verhaal. maar lidmaatschap van de SS was echt een keuze.

Je kint het duizend x uitleggen maar komt toch niet binnen . Op de een of andere wijze is het gemakkelijker te denken dat deze flapdrol onschuldig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:43

Dus jij was erbij en hebt gezien wat hij exact allemaal gedaan heeft?

Hij was kampbewaker en daar moeten we het voorlopig mee doen. Dat wordt gelijkgesteld met medeplichtig op dit ogenblik, maar ook binnen medeplichtig zijn heb je verschillende gradaties. Het is aan de rechtbank om uit te maken in welke mate dat was en welke straf erbij hoort.