Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:06

Ik ben oud genoeg dat ik nog weet dat zomertijd ingesteld werd. Ik vond het toen belachelijk. Ondertussen ben ik er aan gewend, maar de noodzaak kan ik nog steeds niet vatten.
Je kun toch ook gewoon school en werk een uur eerder of later laten beginnen en eindigen? Daar hoef je toch niet de klok voor aan te passen?
Hier in Portugal hebben we gewoon meer zonuren en sowieso langere dagen én het is hier altijd een uur vroeger dus merk je dan ook niet zoveel van het verschil.
In Nederland zou ik het niet weten, maar een uur eerder zou betekenen dat jullie in de pas gaan lopen met Portugal, Greenwich tijd.

Wel weet ik niet hoe het moet met de tijdzones over de wereld als iedereen maar wat gaat doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:45

Winged schreef:
Maar houd wel echt van de seizoenen. :+:

Ohhh ik hou ook echt van de seizoenen. :j

Ik hou alleen niet van wintertijd ^) :+

Viennanova

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:10

Herfstkind maar zoals gezegd, zomertijd graag!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:27

Ik ben 21 december jarig, dus precies op de kortste dag. Maar toch 100 procent zomertijd voor mij.

Ik doe s avonds echt niets meer nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:56

Ik ben van maart en mijn verjaardag valt altijd samen met de periode van de tijdswissel :+
Geef mij maar zomertijd. Ik word namelijk wakker gelijket het licht buiten en nee, ik zit er écht niet op te wachten om in de winter rond 5u al uit bed te rollen. Veel te koud :brr:
In de zomer daarentegen? Met alle plezier. Ook dat ene kleine extra beetje avondlicht is meer dan welkom.
Zodra het 's avonds donker is gaat mijn inwendige "huismodus" aan. Zomer of winter, dat is mijn eige klok die aangeeft dat het tijd is om op de bank te gaan zitten of op mijn eigen terras.
Ik moet me tijdens de winter ook echt bewust bezig houden of ik val om 19u al in slaap op de bank....

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:17

Je pollkeuzes zijn, ondanks dat je het in de OP toelicht, niet echt goed opgesteld. Door je poppetjes benadruk je de associaties die veel mensen onbewust toch al hebben bij deze kwestie, namelijk dat de wintertijd te maken heeft met de winter + kou, en de zomertijd met de zomer + warmte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:38

Serendipity1 schreef:
Je pollkeuzes zijn, ondanks dat je het in de OP toelicht, niet echt goed opgesteld. Door je poppetjes benadruk je de associaties die veel mensen onbewust toch al hebben bij deze kwestie, namelijk dat de wintertijd te maken heeft met de winter + kou, en de zomertijd met de zomer + warmte.

Nou ik denk dat dat wel meevalt als je de reacties in dit topic leest.

Bij mij heeft het niets maar dan ook niets te maken met de associatie met lekker warm tijdens zomertijd.
In de winter kan ik namelijk ook lekker warm bij de openhaard zitten.

Het gaat verreweg de meeste mensen om een verstoort dagritme en of te wei ik daglicht na werktijd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:57

Gisteravond heerlijk warm weer. Met de honden gewandeld. Fluovest, lampen, etc. :(
Met zomertijd zou het nog in de schemering geweest zijn, toch wel veel leuker.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:23

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:36

Ik ben van de herfst en heb een voorkeur aan wisselen, maar heb absoluut niets tegen wintertijd. Vind het heerlijk om 's avonds onder een dekentje tegen mijn vriend aan te kruipen. Als ik wel dingen 's avonds moet doen heb ik daar ook geen problemen mee, ik stap in de auto en stap er op mijn bestemming weer uit.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:51

Wat ik altijd wel heel vervelend vind, is dat je dan het laatste weekend van oktober ineens een uur aan daglicht 's avonds mist. Dat de dagen korter worden, vind ik opzich geen probleem, ik vind het ook lekker knus en ik merk dat als het 's avonds eerder donker wordt, ik mijn ritme daar ook op aanpas. Het gaat in principe ook heel gelijkelijk natuurlijk, elke dag wordt het later/vroeger licht en weer vroeger/later donker (afhankelijk van welke kant we op gaan). Als het dan zoals nu nog tot ongeveer 19u licht was en de volgende dag ineens tot 18u, dan heb ik altijd dat f*ck momentje van het is al donker. Nu inmiddels weet ik al niet beter meer en verschuift het weer langzaam, dus dan past mijn ritme zich automatisch weer aan .
Andersom heb ik met de wissel naar zomertijd het gevoel een uur te missen (wat je natuurlijk ook doet) en daar moet ik veel langer van herstellen. In dat opzicht zou ik het ook helemaal niet erg vinden om niet meer te wisselen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:23

Ben nu nog steeds van de regel sinds het terugdraaien van de klok... Ik hou het tot maximaal kwart voor negen 's avonds vol en val dan letterlijk als een blok in slaap op de bank. 's Morgens heb ik het gevoel of ik al een heel dagdeel erop heb zitten als ik alleen al de dieren gevoerd heb en dan is het volgens de klok nog maar kwart over 7. Kan nog steeds niet aan de wintertijd wennen dus en ben erg down hiervan. Kan niet wachten tot de klok in het voorjaar weer vooruit gezet wordt!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:44

Shenavallie schreef:
Ben nu nog steeds van de regel sinds het terugdraaien van de klok... Ik hou het tot maximaal kwart voor negen 's avonds vol en val dan letterlijk als een blok in slaap op de bank. 's Morgens heb ik het gevoel of ik al een heel dagdeel erop heb zitten als ik alleen al de dieren gevoerd heb en dan is het volgens de klok nog maar kwart over 7. Kan nog steeds niet aan de wintertijd wennen dus en ben erg down hiervan. Kan niet wachten tot de klok in het voorjaar weer vooruit gezet wordt!

Ik ook. Verschrikkelijk is dit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:27

Ik zit juist eindelijk weer in een fatsoenlijk ritme. *\o/*

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:36

Ik dacht in Ierland terug te gaan naar de zomertijd, maar het werd een dubbele wintertijd. Een uurtje wisselen is wel te doen, maar twee uur ging niet helemaal goed. :P Ik ben helemaal uit mijn ritme en slaap voor geen meter, terwijl ik het liefst laat naar bed ga. Ik snap daarom niet waarom het me niet goed past en ik zo van slag ben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:39

Hier nog iemand die nog niet gewend is. Zo verschrikkelijk zwaar altijd deze periode.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:43

Nee hier ook nog niet gewend.

Meestal heb ik maar ik weekje nodig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:55

Ik schop een oud topic omhoog, maar ik ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat na de wisseling naar zomertijd.

Zelf was ik de laatste weken voor de wisseling steeds eerder wakker, omdat het al zo licht was. Van de wisseling heb ik nog geen seconde last gehad. Het is voor mij zo'n verademing, omdat ik een enórme jetlag had toen we naar wintertijd gingen. Dat was dit jaar voor het eerst zo heftig.

Ik heb verduisterende gordijnen, maar ik merk toch dat het eerder licht is en dat de vogels al gaan fluiten. Geen idee hoeveel last ik er van krijg als het wintertijd blijft en het dus nóg eerder licht is in de zomer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:57

Ik zat al in verschoven tijd ivm finland. Twee dagen wintertijd gehad en toen omgegaan. Maar zoals gebruikelijk reageer ik omgekeerd. Systeem door de war, niet op gang kunnen komen en achter de feiten aanrennen. Zo gek is dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:03

Pfff ik kan er nog steeds niet aan wennen hoor! -O-

Als ik nu ergens om half 9 moet zijn is dat voor mn gevoel nog steeds half 8. Als ik nu om 23 uur naar bed ga is dat voor mn gevoel nog steeds 22 u, wat resulteert in dat ik om 1 u pas de slaap zo’n beetje kan pakken waar ik in wintertijd om middernacht wel in slaap viel..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:05

Hier ging het gelijk weer goed! *\o/*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:42

Ik kon vanaf dag een weer goed slapen. Ik had juist de weken vlak voor de zomertijd dat het te vroeg licht werd en ik dus te vroeg wakker was. Maar nu is het weer lekker in mijn eigen ritme dus ik voel me weer energiek.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:45

Bij mij gaat echt beter nu ik weer meer daglicht opvang

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:46

Ik heb er echt een soort jetlag aan over gehouden. En ik ben nog steeds moe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:25

Ik vind het altijd wel even schakelen, maar het daglicht verandert toch al heel veel rond deze tijd. Voor mij klopt de verandering wel.