Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:48

Dat laatste denk ik ook Olle.
Voor korte trajecten in Europa kan de trein een goed alternatief zijn voor vliegen, maar dan zullen de prijzen wel enigszins concurrerend moeten worden. De pest zijn die prijsvechters als Ryanair, met hun stuntprijzen. Daar kan de trein nooit tegenop, dan moet er geld bij denk ik.
Anderzijds, ik zou het wel weten hoor, als ik naar London wil. Die chaos op Schiphol, de inchecktijd, krappe zitplaatsen, risico van krijsende kids aan boord, het gebrek aan service ... dan echt liever de trein. Of, wat wij nu doen (gaan meerdere keren per jaar naar GB), auto en carferry. Duurt langer en is duurder, maar het is super relaxt reizen. Dan dus wel weer met die vervuilende diesel maar die is onder de streep toch minder vervuilend dan een retourtje per vliegtuig, en door je rijgedrag aan te passen kun je de uitstoot wat beperken (en rij je een stuk zuiniger, wat ook nog eens geld scheelt, bij een relatief nieuwe diesel als die van ons zelfs best veel)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:15

@Askja: ik ben 1 keer met het vliegtuig naar Londen geweest, omdat het gewoon schandalig goedkoop was. Maar dit doe ik zeker niet nog een keer. We landen toen op Gatwick en mocht ik daarna 40 pond neerleggen om nog naar Londen te gaan. Als ik dit had geweten was ik liever op Rotterdam op de trein gestapt en op King's Cross/Pancrass uitgestapt. Minder irritatie en beter voor het milieu.

Zelfs de nieuwe diesels schijnen minder belastend te zijn voor het milieu dan de elektrische auto's. Dus dat lijkt me ook alleen maar een win/win.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:29

@ Janneke: Als je zelf niet door hebt hoe vreemd je verhaal over die man was uit 1960 en aansluitend een sabbatical met 5 jaar voorbereiding en een tallship, dan weet ik het ook niet meer. ;)
Misschien zou je je wat realistischer op moeten stellen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:22

Fitzroy schreef:
@ Janneke: Als je zelf niet door hebt hoe vreemd je verhaal over die man was uit 1960 en aansluitend een sabbatical met 5 jaar voorbereiding en een tallship, dan weet ik het ook niet meer. ;)
Misschien zou je je wat realistischer op moeten stellen.

Sluit ik me bij aan. Het begint wel heel erg op de politiek in Den Haag te lijken. Veel woorden, dure termen, statistieken, van alles komt er voorbij om toch vooral zijn/haar gelijk te halen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:43

Olle schreef:
@Janneke, Ik snap je redenatie ook wel dat je graag wilt dat ik 5 jaar wacht en spaar voor een langere rit naar dit soort eilanden. Beter voor het milieu (misschien wel/misschien niet).
Maar dit gaat voor mij niet echt op; ten eerste laat mijn werk het niet toe als ik een langere periode verlof opneem en de kosten voor een bootreis zijn absurd hoog, dat ik hiervoor pas. (Dure cruisereis met bioscopen en ongein op de boot).

Oeps - efkes 1 ding tegelijk...

Ik had het niet over een lange rit naar een eiland.

Ik stel mij voor, dat "een reis goed voorbereiden - en dan per tall ship naar de Cooke eilanden" de reis van je leven kan zijn.
Binnen bepaalde grenzen zal sparen daar wel bij horen en Thomas Cooke deed er meen ik 2 jaar over, dus wil he in de voetsporen van Cooke treden is een sabbatical aan de orde.

En een tall ship is compleet anders dan een cruise met bioscopen...
Vaak ook goedkoper: het schip wordt gevaren dwz gezeild door volledig bevoegd personeel (plus moderne apparatuur), maar alle opvarenden doen mee.

"Tussen droom en daad staan gezin en staat, en praktische bezwaren" dichtte Elsschot.

Verder haakte ik in op een posting over 'de aarde zien als een speeltuin' door te zeggen dat ik bucketlisting soms erg cynisch kan vinden.
(Na x uur vliegen uitstappen op de Cooke eilanden - het kan, maar staat mijlen en mijlenver af van wat Thomas Cooke deed - mij ontgaat het dat iemand dat wil.)
Citaat:
Betreft de Europese vluchten zal er wellicht nog wel wat te winnen vallen voor de vervuiling. Alleen al kijkend naar de reis naar Londen. Ik zou bijvoorbeeld een volgende keer niet meer zomaar met het vliegtuig naar Londen gaan. En dat heeft nog niet eens iets met vervuiling te maken, de trein is denk ik nog veel praktischer.
Ze zouden het reizen met de trein alleen nog wel een stuk aantrekkelijker kunnen maken voor de reizigers. Het nu nog erg onduidelijk en ik vind de prijzen nog wel erg hoog. Als het laatste hier ook nog wat aan wordt gedaan, zullen vast veel zakenreizigers de cityhoppers laten staan en met de trein reizen. Ik denk dat hier nog veel mee te winnen valt.

Ben ik roerend met je eens.

De eerste keer dat ik na de 'Chunnel' zomaar uitstapte op Waterloo station was indrukwekkend. (Trein in, 2 makkelijke overstappen - een kwartier of wat was het de ogen luiken en dan dat 'lovely' landschap van zuidwesr Engeland. Mind: manlief heeft een talent voor dienstregelingen, dus ik vind het inmiddels makkelijk.)

Anoniem

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:11

En Thomas Cooke is een god in wiens voetsporen we moeten proberen te treden 200 jaar later?

Mij ontgaat de relevantie een beetje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:49

Mij ook :=
Als we naar Amerika gaan moet dat dan ook per boot? En eerst een half bos kappen en wat natives uitroeien voor je je hotel in mag?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:21

enzino schreef:
JewEmm schreef:
Dit topic heeft anders ook een behoorlijk hoog gehalte van "de wereld kan mij niets maken, dus ik doe lekker wat ik wil"... Wbt mijn vraag over waarom niet vliegen, ik had de laatste paar pagina's maar half gelezen, dus ik was gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden.
Ja, mijn keuze is recent. Ik heb bewust nog als een laatste vliegvakantie naar New York, met tussenstop op IJsland gedaan. Zie mijn eerdere bericht ergens. Ik weet ivm mijn werk zo goed wat de consequenties zijn van mijn gedrag. Ik probeer milieubewust te leven. En eigenlijk is niet vliegen dan zo'n ontzettend makkelijke optie... Dus waarom ik dat niet eerder heb gedaan.... Het knaagde altijd wel al. Als ik dan in het vliegtuig zat en die vieze lucht uit de motoren zag komen...
En Schotland heb ik per boot, trein en fiets gedaan! Dat was de eerste echte stap op weg naar vlieg-loze vakanties.

Nou, die morele superioriteit kan je dan ook wel in je broekzak steken.

Niet meer willen vliegen vanwege het milieu en dan maar snel even naar ijsland en new york vliegen?

En vervolgens gefrusteerd zijn dan "andere mensen" nog wel willen vliegen? Misschien wil iedereen wel stoppen met vliegen en, net zoals jij, vliegen ze er eerst nog even bewust op los een paar keer/jaar/decennia.

Ik las de post van Jew eigenlijk meer als "omdat ik niet meer wilde vliegen heb ik bewust in een laatste reis afscheid genomen hiervan en heb 2 plekken aangedaan die ik graag nog wilde zien" (scheelt namelijk toch weer een retourtje IJsland in vergelijking met wanneer je de reizen afzonderlijk van elkaar maakt).

Wat ik hier steeds lees is "maar hoe kom ik dan op mijn verre bestemming X zonder vliegtuig" - tja, ik blijf er toch echt bij dat dat we dit "nodig" of "verdiend" hebben iets is wat we onszelf hebben aangepraat. Niet zo lastig ook, je wordt constant doodgegooid met reclames over vliegreizen die je haast laten denken dat je acuut een depressie ontwikkelt als je een beetje gestrest bent van je werk en dit alleen valt te verhelpen als je de halve wereld over vliegt met Tui of welke andere vakantievlieger ook.

Waar Janneke denk ik op doelt is dat als je zo reislustig bent je hier ook gewoon veel tijd voor uit kunt trekken. Als je dan zegt "jamaar dit staat mijn werk niet toe" - het is dus maar net wat je belangrijker vindt

... En dat is voor veel mensen helaas vooral niet het milieu :n .

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:26

Magrathea, vertel nou eens eerlijk, hoeveel vakantie heb jij?
Ik om precies te zijn 4 weken en dan koop ik er nog een week bij. Ik mag best langer weg maar dan kan ik meteen wegblijven :+
Sorry hoor, ik vind dat totaal niet realistisch van jullie. Er moet gewoon brood op de plank komen. En voor de ontspanning ga ik dan op vliegreis, ja. Omdat ik dan in 2 weken in de winter wel naar de zon kan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:41

Ik ben student :+ Ik heb kei veel vakantie maar kan er niks mee.
Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat ik in jouw situatie er toch voor zou kiezen om dan maar te gaan vliegen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:44

Wat zou je dan doen in de winter als je zon en warmte wilt?
Edit: een zonnehemel heb ik al en is ook slecht voor het milieu (en voor je lijf ook).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:27

wachten tot de zomer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:33

Magrathea schreef:
Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat ik in jouw situatie er toch voor zou kiezen om dan maar te gaan vliegen.

Waarschijnlijk kan je je dat wel voorstellen zo snel je vrij besteedbaar inkomen hebt, een vaste baan met beperkte vakantie, en de behoefte wat van de wereld te zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:09

Janneke2 schreef:
...een oud verhaal. Nu ja, oud - uit 1960.
Een man gaat 2x naar stad X.
De eerste keer gaat hij te voet. Een tocht van 3 maanden, door weer en wind. Veel mooie ontmoetingen onderweg, veel gezien en meegemaakt.
Het bereiken van stad X doet hem veel, maar ergens vind hij het ook jammer: die reis zelf was ook prachtig. En hij is trots zijn doel bereikt te hebben.

De 2e keer gaat hij met het vliegtuig. Een leuke hobby (al kost de hobby meer dan hen die het uitoefenen betalen)
maar noch de reis, noch het bereiken van de stad beroeren hem echt.

Als iemand echt Nieuw Zeeland wil zien, Thomas Cooke of Magelhaan achterna wil: tuurlijk - ga ervoor!

...maar ik zou zeggen: bereid het goed voor.
Regel dat je over 5 jaar een sabbatical hebt, regel een tall ship: dat wordt de reis van je leven!
(Zogezegd methode reis 1.)

Stap je in het vliegtuig, dan kom je niet alleen diezelfde teleurstelling tegen als in het oude verhaal - de kans is aanwezig dat het een kwestie wordt van die cynische 'bucketlist'.

Wat heb je er precies aan - je stapt in zo'n ding, stapt na x uur vliegen uit 'en je kunt zeggen dat je op plek x bent geweest'.
Niet alleen 'dat de wereld geen speeltuin is', maar de menselijke geest gedijt niet op 'meer en meer' - en dan bij teleurstelling NOG meer.

Hangt er helemaal vanaf wat je doel is. Is de reis an sich je doel of het ontdekken van Nieuw Zeeland vanaf de luchthaven?

Ik ben er geweest, per vliegtuig, en het was zeker geen teleurstelling :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:16

Citaat:
Wij kunnen in het westen van alles doen, maar zolang ze in Azië geen flauw benul van milieu hebben (of het ze niet interesseert? Ik weet het niet), heeft het imo weinig nut.....

Citaat:
Dat wil niet zeggen dat we in het 'westen' niet ons best moeten doen, maar er is nog veel winst te behalen in andere delen van de wereld hoor, zonder dat je je in het westen compleet moet aanpassen.

Wie zegt dat wij het in "het westen" zo goed doen? Omdat iemand anders mogelijk vervuilt hoeven wij niet veel te doen?

Eigenlijk was er in heel veel landen nog verdomd weinig vervuiling totdat het rijke westen zich ermee ging bemoeien. Die zagen economische kansen en hebben die benut.. en mede daardoor voor veel vervuiling gezorgd.
Overigens hebben wij ons inmiddels kapot geconsumeerd en worden we ingehaald door Azië. China is de grootmacht geworden ( of we daar blij mee moeten zijn is een tweede).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:29

Volgens mij heb ik al meerdere malen aangegeven in dit topic dat er in de USA ook nog heel wat eer te behalen valt. Is toch ook het ‘westen’
Zolang de airco’s daar met 30 gr. op 18 gr. staan wordt er daar heel wat meer energie verspild dan wij hier doen. En niet te vergeten de plastic tasjes ... zo ongeveer voor iedere boodschap krijg je een tasje.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 11-08-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:30

enzino schreef:
Magrathea schreef:

Waarschijnlijk kan je je dat wel voorstellen zo snel je vrij besteedbaar inkomen hebt, een vaste baan met beperkte vakantie, en de behoefte wat van de wereld te zien.

O zeker! Een van de eerste reizen op mijn lijstje is naar Peking. Met de trein vanaf Moskou wel te verstaan. :)

Trouwens, China is op dit moment een van de koplopers betreffende het Parijs akkoord. Hebben al concrete plannen over het sluiten van kolencentrales en de zonnepanelenindustrie is booming.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:32

Ik vind dat het topic echt een stomme wending heeft genomen.

Imo margarethea wil je het niet proberen te begrijpen of doe je alsof maar kom op, zo moeilijk is het concept niet dat mensen nu eenmaal willen reizen.

Janneke, jouw posts zijn soms net cryptische vraagstukken.

Aangeven dat we dan maar met een boot moeten gaan zoals 200 jaar geleden is gewoon absurd. "Kiezen of delen" idee wat dan wordt aangehaald is ook een beetje makkelijk. Alsof je je baan op gaat zeggen omdat moraalridders willen dat je 6 maanden met de zeilboot gaat.

Vind het dan ook interessant dat China nu al 2 of 3 keer als koploper wordt aangesproken maar beide keren dat ik in Beijing en in Shanghai was het smog gehalte zo hoog was dat het onverantwoord was om naar buiten te gaan. Laten we dat even niet vergeten, dat die kant van China er ook is. En de gigantische cultuur van "we maken wel nieuwe" wat alleen maar zorgt voor oververvuiling van materialen die niet afbreken.

En Margarethea, hoe ga je in Moskou geraken? Met de trein ook?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:37

Eh, ja, er gaat gewoon een trein van Berlijn naar Moskou :o? En een trein van Amsterdam naar Berlijn, en een trein van Delft naar Amsterdam. En een bus van mijn huis naar het station van Delft. Allemaal best te overzien.

En ja ik vind het best wel niet te begrijpen dat je gewoon sch*t hebt aan de milieu-impact van vliegen "want ik wil reizen" en daarmee dus bijdraagt aan klimaatverandering wat ons allemaal raakt. Met een houding van "ja maar hullie doet ook niks voor het klimaat dus ik wil het ook niet doen" komen we inderdaad nergens. Ik zei al eerder in dit topic: als elke persoon die zegt dat een ander het zoveel slechter doet eens naar zichzelf zou kijken zouden we bergen kunnen verzetten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:43

Nagini schreef:
Je bent een dikke 2 dagen onderweg, maar het kan :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:44

Magrathea, dan mag jij die persoon zijn van mij, ik geef het stokje graag aan jou :D :+
Loop jij maar voorop, ik volg je alleen niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:48

Kan korter zelfs, krap 1,5 dagen en op zich best een interessante reis. Of ik er persoonlijk zoveel (vrije) dagen aan wil besteden denk ik dan weer niet, althans nu niet.

Kosten, vanaf €660,- retour o.b.v. tweepersoons coupé.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:51

Ailill schreef:
Nagini schreef:
Je bent een dikke 2 dagen onderweg, maar het kan :j

Valt mee hoor: 's morgens vertrekken in NL, 's middags aankomen in Berlijn. Daar een avondje/dag verblijven (Berlijn is een leuke stad!), de volgende dag 's avonds de trein pakken naar Moskou waar je dan de dag erna in de avond aankomt. Daar nog een dag of 2 rondlopen en dan in de trein naar China *\o/*
Ik zie het probleem niet zo. Ik ben nog nooit oostelijker geweest dan Berlijn en dat was 15 jaar geleden dus dat lijkt me een leuke reis :)

Edit: internationale treintickets zijn vaak onderhevig aan seizoenskosten - dus als je slim plant kan het best goedkoop zijn. (En ik ben dan ook niet gebonden aan de zomervakantie zonder kinderen )
Daarnaast verwacht ik dat de vliegtax er in de EU nog wel doorheen gaat komen dus dat tegen die tijd treinen misschien wel een stuk goedkoper is

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:53

Maar weetje, jouw houding is nu een beetje zoals een drammende vegan.. die ook iedereen vegan wil maken.

Ik geloof dat bijna alle vliegers in dit topic hebben gezegd "ik ben me bewust dat... maar ik doe tenminste dit.... dus het doet me niet totaal niets."

Dat het voor jou zwart of wit moet zijn, tja daar kunnen wij vliegers niets aan doen.

Vanuit NL naar Moskou met de trein wist ik niet. Maar goed, ik zou dat dan vliegen (helemaal als het €660 is en 2 dagen duurt) en vanuit daar de transsiberie express nemen, want neem aan dat je die wilt doen.
En gezien je die reis graag zou willen doen kun je je ergens dus toch voorstellen dat mensen willen reizen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:56

Ik moet heel eerlijk toegeven, treinreizen spreken me zeker aan en binnen Europa (en dus ook verder) zouden zeker een optie zijn. Ik heb me er nooit in verdiept. Het zou dan bij mij ook zo'n reis worden van steeds ergens kort verblijven, je hoeft natuurlijk niet direct de eerst aansluitende trein te pakken en kunt dat prima een/wat dagen later doen. Daar ben ik sowieso wel van, op vakantie en dan binnen een plaats blijven, nee zonde v.d. reis.

Qua kosten zit je wel echt dik duurder, treintickets over de €650,- vs. €150,- en 30 uur reizen vs. 6/7 uur (incl. incheck/bagage). Het moet je denk ik liggen en binnen je budget/(wensen) passen.