Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fitzroy schreef:@ Janneke: Als je zelf niet door hebt hoe vreemd je verhaal over die man was uit 1960 en aansluitend een sabbatical met 5 jaar voorbereiding en een tallship, dan weet ik het ook niet meer.![]()
Misschien zou je je wat realistischer op moeten stellen.
Olle schreef:@Janneke, Ik snap je redenatie ook wel dat je graag wilt dat ik 5 jaar wacht en spaar voor een langere rit naar dit soort eilanden. Beter voor het milieu (misschien wel/misschien niet).
Maar dit gaat voor mij niet echt op; ten eerste laat mijn werk het niet toe als ik een langere periode verlof opneem en de kosten voor een bootreis zijn absurd hoog, dat ik hiervoor pas. (Dure cruisereis met bioscopen en ongein op de boot).
Citaat:Betreft de Europese vluchten zal er wellicht nog wel wat te winnen vallen voor de vervuiling. Alleen al kijkend naar de reis naar Londen. Ik zou bijvoorbeeld een volgende keer niet meer zomaar met het vliegtuig naar Londen gaan. En dat heeft nog niet eens iets met vervuiling te maken, de trein is denk ik nog veel praktischer.
Ze zouden het reizen met de trein alleen nog wel een stuk aantrekkelijker kunnen maken voor de reizigers. Het nu nog erg onduidelijk en ik vind de prijzen nog wel erg hoog. Als het laatste hier ook nog wat aan wordt gedaan, zullen vast veel zakenreizigers de cityhoppers laten staan en met de trein reizen. Ik denk dat hier nog veel mee te winnen valt.
enzino schreef:JewEmm schreef:Dit topic heeft anders ook een behoorlijk hoog gehalte van "de wereld kan mij niets maken, dus ik doe lekker wat ik wil"... Wbt mijn vraag over waarom niet vliegen, ik had de laatste paar pagina's maar half gelezen, dus ik was gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden.
Ja, mijn keuze is recent. Ik heb bewust nog als een laatste vliegvakantie naar New York, met tussenstop op IJsland gedaan. Zie mijn eerdere bericht ergens. Ik weet ivm mijn werk zo goed wat de consequenties zijn van mijn gedrag. Ik probeer milieubewust te leven. En eigenlijk is niet vliegen dan zo'n ontzettend makkelijke optie... Dus waarom ik dat niet eerder heb gedaan.... Het knaagde altijd wel al. Als ik dan in het vliegtuig zat en die vieze lucht uit de motoren zag komen...
En Schotland heb ik per boot, trein en fiets gedaan! Dat was de eerste echte stap op weg naar vlieg-loze vakanties.
Nou, die morele superioriteit kan je dan ook wel in je broekzak steken.
Niet meer willen vliegen vanwege het milieu en dan maar snel even naar ijsland en new york vliegen?
En vervolgens gefrusteerd zijn dan "andere mensen" nog wel willen vliegen? Misschien wil iedereen wel stoppen met vliegen en, net zoals jij, vliegen ze er eerst nog even bewust op los een paar keer/jaar/decennia.
Magrathea schreef:Ik ben studentIk heb kei veel vakantie maar kan er niks mee.
Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat ik in jouw situatie er toch voor zou kiezen om dan maar te gaan vliegen.
Janneke2 schreef:...een oud verhaal. Nu ja, oud - uit 1960.
Een man gaat 2x naar stad X.
De eerste keer gaat hij te voet. Een tocht van 3 maanden, door weer en wind. Veel mooie ontmoetingen onderweg, veel gezien en meegemaakt.
Het bereiken van stad X doet hem veel, maar ergens vind hij het ook jammer: die reis zelf was ook prachtig. En hij is trots zijn doel bereikt te hebben.
De 2e keer gaat hij met het vliegtuig. Een leuke hobby (al kost de hobby meer dan hen die het uitoefenen betalen)
maar noch de reis, noch het bereiken van de stad beroeren hem echt.
Als iemand echt Nieuw Zeeland wil zien, Thomas Cooke of Magelhaan achterna wil: tuurlijk - ga ervoor!
...maar ik zou zeggen: bereid het goed voor.
Regel dat je over 5 jaar een sabbatical hebt, regel een tall ship: dat wordt de reis van je leven!
(Zogezegd methode reis 1.)
Stap je in het vliegtuig, dan kom je niet alleen diezelfde teleurstelling tegen als in het oude verhaal - de kans is aanwezig dat het een kwestie wordt van die cynische 'bucketlist'.
Wat heb je er precies aan - je stapt in zo'n ding, stapt na x uur vliegen uit 'en je kunt zeggen dat je op plek x bent geweest'.
Niet alleen 'dat de wereld geen speeltuin is', maar de menselijke geest gedijt niet op 'meer en meer' - en dan bij teleurstelling NOG meer.
Citaat:Wij kunnen in het westen van alles doen, maar zolang ze in Azië geen flauw benul van milieu hebben (of het ze niet interesseert? Ik weet het niet), heeft het imo weinig nut.....
Citaat:Dat wil niet zeggen dat we in het 'westen' niet ons best moeten doen, maar er is nog veel winst te behalen in andere delen van de wereld hoor, zonder dat je je in het westen compleet moet aanpassen.
enzino schreef:Magrathea schreef:Ik ben studentIk heb kei veel vakantie maar kan er niks mee.
Maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat ik in jouw situatie er toch voor zou kiezen om dan maar te gaan vliegen.
Waarschijnlijk kan je je dat wel voorstellen zo snel je vrij besteedbaar inkomen hebt, een vaste baan met beperkte vakantie, en de behoefte wat van de wereld te zien.
Nagini schreef:Je bent een dikke 2 dagen onderweg, maar het kanEn Margarethea, hoe ga je in Moskou geraken? Met de trein ook?
Ailill schreef:Nagini schreef:Je bent een dikke 2 dagen onderweg, maar het kanEn Margarethea, hoe ga je in Moskou geraken? Met de trein ook?