Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:07

Ik snap de rokers heus wel, maar er zal vast een tussenoplossing te bedenken zijn. Allereerst eens beginnen met een rook vrije zone rondom de ingang van een restaurant? Ik wil heus nog wel wat jaren binnen blijven zitten als dat al eens een mogelijkheid kan zijn!

Vervolgens ook eens minder schadelijke stoffen toestaan in de sigaretten en die steeds wat af laten nemen.

En dan uiteindelijk het terras rookvrij maken en de mogelijkheid geven aan terras eigenaren om een rokersplek te maken die goed afgesloten is van de rest van het terras.

Maar in de politiek werkt het zo, dat je op 300% in moet zetten om uiteindelijk een wet voor 50% te krijgen. Dus nu roepen ze wel terras volledig rookvrij, maar ik denk dat we eerst rondom de ingang rookvrij krijgen ( met de bijbehorende terras plaatsen rondom de ingang natuurlijk. )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:08

Palmera schreef:
Mag ik dan ook iedereen die mij tot last is naar huis sturen?

Het lijkt mij dat je die toch gewoon niet binnen laat?
Waarom moet ik in de vieze ongezonde rook gaan staan of als ik wat wil eten moet ik de hinder ondervinden van de rook
Laatst bijgewerkt door purny op 01-06-18 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:08

Ik ook wel warmlopen voor een verplicht rookvrij deel op elk terras +:)+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:11

Rookvrij deel is zeker prima. Maar niet alles in een keer. Je hebt genoeg terrassen waarbij ze twee delen (bijv straatkant er tussen) hebben. Doe dan een deel rookgedeete maken, iedereen blij!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:13

Daphara schreef:
En ik heb geen enkel goed argument gelezen voor het verbod. :D
Het is maar net wat je standpunt is...

Geen enkel argument zal goed genoeg voor je zijn toch?

De vraag is of het opweegt tegen het schadelijk effect op de (volks) gezondheid inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat het voor de discussie wel fijn is om met valide argumenten te komen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:18

sureido schreef:
Rookvrij deel is zeker prima. Maar niet alles in een keer. Je hebt genoeg terrassen waarbij ze twee delen (bijv straatkant er tussen) hebben. Doe dan een deel rookgedeete maken, iedereen blij!

Maar dan is er wel een wet nodig die ervoor zorgt dat het gehandhaafd kan worden. Dus als jij lekker een sigaretje opsteekt in het rookvrije gedeelte, de horeca uitbater/gasten/omstanders daadwerkelijk iets kunnen doen. ( zwarte lijst, politie laten komen voor geldboete of taakstraf )

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:35

StonedRomy schreef:
sureido schreef:

Maar dan is er wel een wet nodig die ervoor zorgt dat het gehandhaafd kan worden. Dus als jij lekker een sigaretje opsteekt in het rookvrije gedeelte, de horeca uitbater/gasten/omstanders daadwerkelijk iets kunnen doen. ( zwarte lijst, politie laten komen voor geldboete of taakstraf )

Je begrijpt toch hopelijk wel dat de politie en handhaving wel wat beters te doen hebben dan de hele dag mensen boetes schrijven voor een sigaret.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:44

StonedRomy schreef:
sureido schreef:

Een taakstraf voor een sigaretje :')
Topic wordt wel steeds mooier :=

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:47

Oh ik zeg ook niet dat dat de eerste stap moet zijn, maar wel iets waarmee je als burger naar mensen toe kunt stappen. Niet alle rokers gaan keurig op hun plekje staan, als ze weten dat niemand ze iets kan maken.

Dus ja, maak er een wet van die gehandhaafd kan worden, op den duur zal er dan minder mankracht nodig zijn om te handhaven.

Overigens is die taakstraf voor een sigaret daadwerkelijk een van de straffen die in Californië opgelegd kunnen worden voor het opsteken van een sigaret binnen een x aantal meter van een ingang.

Nu is dit echt niet de eerste stap die ze zetten, maar heb verhalen gehoord van mensen die een taakstraf hebben gekregen na herhaaldelijk in de fout te zijn gegaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:49

StonedRomy schreef:

Je weet dat Nederland dat land is waar de moordenaar van een politicus vroegtijdig vrijkomt met een hele rits aan privileges? :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:50

Voor roken in de kroeg wordt dat toch ook niet gedaan en dat wordt toch ook gewoon gerespecteerd? Waarom moet er nu opeens weer pliessie bijkomen? 200€ boete want je rookt buiten!! Zie je het al voor je? En net zag ik op tv iemand die een half uur gevlucht is voor de politie 1000€ boete kreeg. :’)
Edit; gevlucht als in over de snelweg met helicopter en al erbij. Kost wss nog meer dan zijn boete. :(:)
We leven niet in Californië.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:51

Ik kan alleen maar denken, leven en laten leven. Dus lekker laten roken buiten, vind het kul om dat af te schaffen, je bent toch ook in een openbare ruimte? Wat als iemand een sigaret opsteekt een meter buiten het terras, dan kun je er toch net zoveel last van hebben? :')

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:54

sureido schreef:
Voor roken in de kroeg wordt dat toch ook niet gedaan en dat wordt toch ook gewoon gerespecteerd? Waarom moet er nu opeens weer pliessie bijkomen? 200€ boete want je rookt buiten!! Zie je het al voor je? En net zag ik op tv iemand die een half uur gevlucht is voor de politie 1000€ boete kreeg. :’)

We leven niet in Californië.

Er is in het begin wel degelijk gehandhaafd voor roken in een restaurant/café... Echter kreeg de horeca uitbater een bekeuring/ sluiting etc opgelegd na herhaaldelijk de fout in te gaan. dan echt 1000x liever een boete uitschrijven aan een individu die (herhaaldelijk ) de fout in gaat qua roken in rookvrije zones.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:55

Nja er zijn nog niet genoeg betuttelende regeltjes in dit land :=

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:06

De uitbater kan er prima zelf op handhaven. Ik zie namelijk bijna nooit iemand roken in de kroeg. Wanneer iemand het toch doet word diegene gewaarschuwd of buiten gezet.

Haha zie het al voor me op het terras, jij moet naar buiten. :7

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:09

sureido schreef:
De uitbater kan er prima zelf op handhaven. Ik zie namelijk bijna nooit iemand roken in de kroeg. Wanneer iemand het toch doet word diegene gewaarschuwd of buiten gezet.

Haha zie het al voor me op het terras, jij moet naar buiten. :7

' zou je plaats willen nemen buiten de rookvrije zone?'

Daarnaast lijkt het me ook logisch dat een uitbater eerst zelf handhaaft op de rookvrije zone, maar is toch wel fijn om een wet ( en dus steun van politie/handhaving ) achter je te hebben als iemand weigert weg te gaan en provocerend een heel pakje tegelijk opsteekt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:23

sureido schreef:

Behalve de bediening die alsnog geen keus heeft anders dan meeroken om eten/drinken te brengen (arbowet enzo). Dan zou dat dus al enkel samen met een zelfbedieningsterras kunnen, maar gegarandeerd dat dan de lege glazen/bekers/borden blijft staan + vieze tafels, etc. werkt dus eigenlijk ook niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:40

De bediening kan toch gerust vragen als iemand rookt of ze even de sigaret willen wegdoen wanneer ze het eten krijgen? En anders blijven de glazen iets langer staan. Jeetje nu zie je wel echt heel veel bomen op de weg. Iets met een mug en een olifant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:43

StonedRomy schreef:
Oh ik zeg ook niet dat dat de eerste stap moet zijn, maar wel iets waarmee je als burger naar mensen toe kunt stappen. Niet alle rokers gaan keurig op hun plekje staan, als ze weten dat niemand ze iets kan maken.

Dus ja, maak er een wet van die gehandhaafd kan worden, op den duur zal er dan minder mankracht nodig zijn om te handhaven.

Overigens is die taakstraf voor een sigaret daadwerkelijk een van de straffen die in Californië opgelegd kunnen worden voor het opsteken van een sigaret binnen een x aantal meter van een ingang.

Nu is dit echt niet de eerste stap die ze zetten, maar heb verhalen gehoord van mensen die een taakstraf hebben gekregen na herhaaldelijk in de fout te zijn gegaan.

Waarom staan de rokers dan wel braaf buiten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:02

Ik was laatst in een pretpark waar ze een gescheiden terras hebben met het rokersgedeelte achter.
Gingen voor in het niet roken gedeelte gewoon 3 jonge moeders zitten roken.... schoenen uit en benen languit op de stoel tegenover,en en andere voeten op tafel terwijl ze hardop lachte dat ze wel naaien kon maar niet met een naaimachine.
Personeel handhaafde niet.
Ik zie me daartegen niet iets ervan zeggen met een klein kind aan mijn zij. Niet bevorderlijk voor kleine kinderen, hoe zo'n situatie zich dan kan ontwikkelen.
Onderhand wel last van de rook dus opgestaan en weg gegaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 02:21

Joolien schreef:
Ik kan alleen maar denken, leven en laten leven. Dus lekker laten roken buiten, vind het kul om dat af te schaffen, je bent toch ook in een openbare ruimte? Wat als iemand een sigaret opsteekt een meter buiten het terras, dan kun je er toch net zoveel last van hebben? :')

Maar dit topic gaat ook niet over roken overal buiten afschaffen, maar enkel op terrassen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:26

purny schreef:
Veraaaaah schreef:
Nee niet mee eens. Waar moeten de rokers dan roken? Vergeet niet dat de terassen dan helemaal leeglopen wat niet bevorderlijk is voor de economie. Buiten heeft er niemand last van!

Gewoon thuis. Ben je niemand tot last.

Je kan ook zeggen: Blijf jij lekker thuis heb je er ook geen last van.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:04

_Reneee schreef:
love_western schreef:
Kindvrije terrassen, ben ik helemaal voor.

Als ik uiteten ga, dan doe ik dat voor mijn ontspanning. En dat lukt niet met krijsende kinderen om mij heen.

Wat hebben kinderen in godsnaam met roken te maken?

Omdat ik hinder er van heb.

Net zoals sommige hinder hebben van rokers.[/quote]

Van kinderen word je niet ziek dus je vergelijking slaat echt helemaal nergens op. Ga aub klagen in het bewust kindvrij topic.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:30

Wat dat a gaat is er overal wel wat over te zeggen. Wat betreft de bbq?
Hier beneden ons was er een man en die is het dus gewend steeds iedere dag ze vlees te bakken op een bbq en dat verbrand hij dan met normaal hout wat rookt als een malle. Me kinderen hun kamer was èen grote rookhok. Dus daar hebben we toen wel over geklaagd dat hij dan toch wat anders moest verzinnen. *ik meen ook echt elke dag he* hebben we nog ruzie met hem gehad ook.

Ik vind dat het roken zelf enzo niet eens zo erg is. Hoe de mensen zijn, dat is pas erg

Renee dat vind ik zeker ook.
Kinderen zijn niet slecht voor je gezondheid xD. Hoe kan je zoiets nu gebruiken?

Sommigen dingen die hier vergeleken worden betreft het roken enzo slaan echt nergens op!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:03

Joolien schreef:
Ik kan alleen maar denken, leven en laten leven.

Dat is het een heel sterk argument om roken te verbieden :)