Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:55

Voor 30 miljoen kun je een hoop mensen helpen die het geld ECHT nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:10

IJsco_Love schreef:
Deze wet is niks mis mee. Als je wil geen donor zijn dan je registreert dat gewoon. Dat is minder werk dan naar de stembus gaan. Je hebt gewoon vrije keuze!

Het probleem voor mij is dat je juist geen vrije keuze meer hebt. Je wordt gedwongen een keuze te registreren om je lichaam te beschermen terwijl de onaantastbaarheid van het lichaam een grondwettelijk recht is. Het hele 'JA tenzij' is de omgekeerde wereld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-18 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:10

fleur1970 schreef:
Gloa schreef:
Ik ben tegen de donorwet (aantasting integriteit en onschendbaarheid van het eigen lichaam) maar weet nog niet of ik voor een referendum ga tekenen. Betwijfel of het nut heeft.

Kijk als je geen referendum houd weet je 100% dat er niets veranderd.
.

Precies. En dat is wel de bedoeling. Want het is al democratisch beslist.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:12

fleur1970 schreef:
SinneJ schreef:
Maar wanneer optie 3 onwaarschijnlijk is (zoals met deze wet), vind je de kosten van een referendum dan nog steeds verantwoord, ook in de huidige economische toestand?

30 miljoen is de staartvin van een Apache helikopter.
Die kosten 970 miljoen euro per stuk.
Om maar een vergelijking te maken.

De Rijksoverheid heeft een begroting van 285 miljard per jaar.

30 miljoen is wisselgeld op zo'n begroting.

Daarbij komt dat als de overheid de mogelijkheid bied het vreemd is als de burgers zich schuldig moeten voelen over het prijskaartje.

Wil je echt bezuinigen zou ik beginnen bij de ICT
Mislukte projecten kosten jaarlijks tussen de 1 en 5 miljard euro.

Wel fijn dat jij dat allemaal zo goed weet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:14

IJsco_Love schreef:
Deze wet is niks mis mee. Als je wil geen donor zijn dan je registreert dat gewoon. Dat is minder werk dan naar de stembus gaan. Je hebt gewoon vrije keuze!

Het probleem is dat er heel veel mis is met deze wet. Het hoogste rechtscollege, de Raad van State, heeft aangegeven dat het wetsvoorstel op een aantal punten de rechten van burgers niet gewaarborgd zijn. Er is onvoldoende onderbouwing dat andere, niet grondwet schendende, alternatieven niet werken. De belangen van de nabestaanden worden niet goed geborgd en de positie van wilsonbekwamen is niet goed geregeld.

Ondanks dat het volgens de Raad van State een slechte wet is, wordt hij niet aangepast op deze punten maar gewoon uitgevoerd. Aanpassing zou namelijk betekenen dat de wet opnieuw door de kamers behandeld moet worden. Maar omdat er nog steeds geen meerderheid in de tweede kamer voor deze wet is, is de kans groot dat de wet alsnog niet aangenomen zou worden. Dus in plaats van de wet aan te passen is er plechtig beloofd dat er in de praktijk rekening met de nabestaanden en wilsonbekwamen gehouden gaat worden. Het grote probleem is alleen dat een plechtige belofte geen juridische zekerheid biedt. Als die belofte gebroken wordt, dan kan je niet met de wet in de hand naar de rechter stappen. Want de bescherming die deze belofte biedt staat niet in de wet.

Het is dus niet alleen dat er een grondrecht weggegeven wordt, je geeft met deze wet ook nog eens voor een deel de rechterlijke controle op de uitvoering van deze wet op. Het is dus wel een hele slechte wet en er is heel veel mis mee.

Wat het geld betreft. Het rijk heeft een gigantische begroting waarbij er aan heel veel verschillende zaken geld uitgegeven wordt. En bij alle zaken is er wel een deel van de bevolking die er vraagtekens bij zet. In dit geval is het wettelijk geregeld dat je als burger een referendum mag aanvragen en dat bij voldoende animo (300.000 handtekeningen) dat referendum uitgevoerd wordt. Dat kost geld, net als de andere wettelijke taken van onze overheid. Maar wees blij, die dertig miljoen euro komt voornamelijk weer in onze economie terecht en verdampt niet spontaan of zo...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:24

Gloa schreef:
IJsco_Love schreef:

Het probleem voor mij is dat je juist geen vrije keuze meer hebt. Je wordt gedwongen een keuze te registreren om je lichaam te beschermen terwijl de onaantastbaarheid van het lichaam een grondwettelijk recht is. Het hele 'JA tenzij' is de omgekeerde wereld.

Dus ondanks dat
1. je je op 2 min je kan afmelden;
2. je familie het ook nog eens kan tegenhouden;
3. er geen bewustzijn meer aan dat lichaam gekoppeld is om rechten aan te verlenen (het is dus een voorwerp geworden)

vind jij nog steeds dat het inbreuk is op je onaantastbaarheid van het lichaam? Kijk als de regering van stapel gaat lopen en meer zo'n dingen gaat doen waardoor we ons bedreigd kunnen voelen in onze rechten, dan zou ik volledig mee zijn met de actievoering, maar nu... dit kan evengoed jouw leven redden of dat van een dierbare als dat jij ooit donor wordt (waar je zelf geen last van zou hebben, hoe je het ook draait of keert).

Ik vind dat een hoge kost voor principes.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:25

Getekend, omdat ik tegen deze wet ben.
Niet alleen lukt het nu al niet een groep burgers te bereiken , die worden dus automatisch donor. Dat is dan maar zo, ondanks dat er net zo goed alternatieven zijn.

De artsen krijgen bij wet gewoon meer mandaat. Ik heb van dichtbij mee mogen maken dat de wereld van donaties een wereld is van prestige en geld. Gelukkig ben ik bij machte een "nee" in te vullen. Het idee alleen al dat als ik ooit een orgaan zou ontvangen dat dit niet van iemand komt die een "gift" doet maar van iemand waar het is van afgepakt omdat het mee-knikkeren met de maatschappij niet zo goed ging.

De huidige referendum wet mag zeker aangepast worden, maar het intrekken zoals nu gepland.... ook wel weer een beetje jammer.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:26

Gloa schreef:
IJsco_Love schreef:

Dan verstaan wij iets anders onder vrije keuze. Voor mij heb je geen vrije keuze meer als je niet mag kiezen. Dus dat je donor moet zijn of juist niet mag zijn. Genoeg landen waar keuzevrijheid wordt beperkt en dit vind ik er geen geval van. Je mag nog steeds kiezen, enige dat verandert is dat je wordt aangemoedigd OM te kiezen, ipv niks te doen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:30

link2thepast schreef:
Niet alleen lukt het nu al niet een groep burgers te bereiken , die worden dus automatisch donor. Dat is dan maar zo, ondanks dat er net zo goed alternatieven zijn.

De artsen krijgen bij wet gewoon meer mandaat. Ik heb van dichtbij mee mogen maken dat de wereld van donaties een wereld is van prestige en geld. Gelukkig ben ik bij machte een "nee" in te vullen. Het idee alleen al dat als ik ooit een orgaan zou ontvangen dat dit niet van iemand komt die een "gift" doet maar van iemand waar het is van afgepakt omdat het mee-knikkeren met de maatschappij niet zo goed ging.

De huidige referendum wet mag zeker aangepast worden, maar het intrekken zoals nu gepland.... ook wel weer een beetje jammer.

Alternatieven? Voor een hart? Voor een nier? Jah er zijn lapmiddelen.

Maar dus als jij of je kinderen (of naaste familie) iets voorhebben en het enkel redden met een orgaan van iemand die vanwege de default geschikte donor is (dus die persoon kan het evengoed wel gewild hebben en de familie heeft niet geweigerd) dan zou jij de moraalridder zijn die weigert? Ik kan me dat erg moeilijk voorstellen, sorry. En zo hoort het ook gewoon niet. Altijd maar dat geschreeuw voor je rechten en anderen niets gunnen... ze kunnen je heel veel afnemen met wetgevingen hoor, maar geloof me; deze geeft je meer dan dat hij je afneemt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:37

fleur1970 schreef:
mavantos schreef:
Ja, laten we overal raadgevende referenda over houden!

Dan kan het grootste deel van de stemmers hun standpunt innemen aan de hand van eenzijdige Facebook berichten of nieuwsitems...

Kort samengevat, de overheid bied de mogelijkheid voor een referendum maar je vind het belachelijk als mensen daar gebruik van maken.

Dat vind ik voor het grootste deel inderdaad, je moet niet ergens mee bemoeien waar je geen verstand van hebt. Een referendum over het donorschap is nog redelijk eenvoudig, maar neem de Sleepwet... Hoeveel mensen weten nu daadwerkelijk de complete inhoud hiervan? Het grootste deel van de stemmers voor een referendum gaan af op hetgeen wat ze op Facebook lezen of in het nieuws horen. Misschien Googlen ze nog wat.

Dan krijg je hetzelfde effect als dat ik een review van een film lees en de trailer zie, je weet er heus wel wat vanaf maar absoluut niet alles en daarbij is het niet gebaseerd op feiten maar op een mening. Dat betekent nog niet dat ik kan zeggen of het een goede of slechte film is, daarvoor moet ik de hele film goed hebben bekeken en het liefst nog hebben vergeleken met andere films.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:39

link2thepast schreef:

Dus je wil daarmee zeggen dat als jij ooit in een situatie terecht komt dat je een orgaan nodig hebt, deze beschikbaar zou komen, jij deze weigert en jezelf dood zou laten gaan? In dat geval, vind ik je beweegredenen gegrond. Maar mensen wat zo fel tegen de wet zijn en keihard Nee registreren, vind ik erg hypocriet als ze zelf wel een orgaan zouden ontvangen als ze in een leven of dood-situatie zouden zitten - niet persé jij, maar wie dan ook die er zo over denkt - omdat je denk dat de kans groot is dat het orgaan afkomstig is van iemand die het liever niet had willen afstaan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-05-18 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:40

Door de nieuwe wet is mijn vriend geen automatische donor meer maar opgegeven dat ik mag beslissen.
Hem maakt t niet uit en mij wel, dus normaliter zal hij nu geen donor meer zijn.

Dit is gekomen omdat ja nu ja is terwijl nu wordt nabestaanden gevraagd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:41

SinneJ schreef:
link2thepast schreef:

Maar dus als jij of je kinderen (of naaste familie) iets voorhebben en het enkel redden met een orgaan van iemand die vanwege de default geschikte donor is (dus die persoon kan het evengoed wel gewild hebben en de familie heeft niet geweigerd) dan zou jij de moraalridder zijn die weigert? Ik kan me dat erg moeilijk voorstellen, sorry. En zo hoort het ook gewoon niet. Altijd maar dat geschreeuw voor je rechten en anderen niets gunnen... ze kunnen je heel veel afnemen met wetgevingen hoor, maar geloof me; deze geeft je meer dan dat hij je afneemt.

Amen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-05-18 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:41

Shadow0 schreef:
Alleen... het is fundamenteel onmogelijk om geen keuze te maken. De wet kan alleen maar bepalen welke keuze er uiteindelijk wordt gemaakt, maar er is geen mogelijkheid om de keuze open te laten.
- Bepaalt de wet dat iemand die niets heeft vastgelegd nooit kan doneren? Dan maakt de wet de keuze.
- Bepaalt de wet dat het de familie is toestemming moet geven? Dan maakt de wet de keuze.
- Bepaalt de wet dat het de familie is die bezwaar kan maken? Dan maakt de wet de keuze.
- Bepaalt de wet dat iemand die niets heeft vastgelegd altijd beoordeeld kan worden op orgaandonatie? Dan maakt de wet de keuze
- Bepaalt de wet dat het de artsen zijn die mogen bepalen? Dan maakt de wet de keuze.
- Bepaalt de wet dat er aan een groot rad gedraaid moet worden om te bepalen wat er gebeurt? Dan maakt de wet de keuze.

Het hele idee dat de overheid die keuze niet zou moeten maken voor mensen is simpelweg onmogelijk.

Je weet altijd vreemde draaien aan andermans teksten te geven. Op die manier is íedere keuze die je niet hebt gemaakt, niet niet gemaakt.

Hoezo mogen we je huis niet overschilderen in paarse glitterverf? Je hebt toch nooit expliciet aangegeven dat dat niet mocht?
Waarom mogen we je kinderen niet per opbod verkopen? Heb je dan ooit vastgelegd dat dat expliciet niet mocht?

Sommige dingen benoem je niet expliciet, simpelweg omdat je ze niet hoeft te benoemen. Of iemand je mag leeghalen lijkt mij precies zo'n ding.
Als dat het geval zou zijn, dan geef je dat wel aan. Zo niet, dan dus niet.

Eerder zei je dat je over allerlei zaken kunt besluiten wat daar na je dood mee gebeurt. Verschil met materiële bezittingen is echter dat je er bij je lichaam vrijwel geen zeggenschap over hebt. Van je huis en je bezittingen kun je bepalen naar wie het gaat, en zelfs nog allerlei aanvullende voorwaarden stellen. Van je lichaam kun je niet meer opties kiezen dan 'voor iedereen' of 'voor niemand'. Dat is om een hoop medische redenen niet anders, maar het maakt wel dat het niet echt een vergelijkbare situatie is.
Je kunt niet zeggen: 'ik doneer mijn organen alleen aan Jantje of Pietje, alleen aan naaste familie of aan...' - iets wat je met een auto of een huis wel kunt doen.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:43

Sinne schreef:

Ehm...nee. Het bereiken van de burgers en de wijze van registratie. :?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:44

SinneJ schreef:
... Kijk als de regering van stapel gaat lopen en meer zo'n dingen gaat doen waardoor we ons bedreigd kunnen voelen in onze rechten, dan zou ik volledig mee zijn met de actievoering, maar nu...

Elke glijdende schaal begint met een eerste stap die niet zo erg lijkt. Maar met elk stapje dat je op die glijdende schaal zet, wordt het volgende stapje gemakkelijker. Tot het te ver gaat en je niet meer terug kunt. Daarom is het een principieel iets.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:47

Karl66 schreef:
SinneJ schreef:
... Kijk als de regering van stapel gaat lopen en meer zo'n dingen gaat doen waardoor we ons bedreigd kunnen voelen in onze rechten, dan zou ik volledig mee zijn met de actievoering, maar nu...

Elke glijdende schaal begint met een eerste stap die niet zo erg lijkt. Maar met elk stapje dat je op die glijdende schaal zet, wordt het volgende stapje gemakkelijker. Tot het te ver gaat en je niet meer terug kunt. Daarom is het een principieel iets.

Ja kijk en daarom begrijp ik zeker jullie denkwijze, maar ik zie het toch anders: het is ook bevrijdend dat jij meer kans hebt op een donor wanneer het nodig is.

Nogmaals, het volgende stapje op de glijdende schaal waarvan ikzelf geen enorm profijt heb, sta ik mee op de deur te kloppen. Ik denk dat ik gewoon net iets minder snel panikeer. Maar goed, wie weet blijkt in de toekomst dat jullie gelijk hadden nu al op je strepen te staan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:49

link2thepast schreef:
Sinne schreef:

Ehm...nee. Het bereiken van de burgers en de wijze van registratie. :?

Excuses, dat heb ik helemaal verkeerd geïnterpreteerd link2thepast.

Ja als dat zou kunnen... zo is er bv onlangs de overgang naar digitale passen geweest, dat moest bij iedereen bij de dokter geregistreerd worden. Als ze je dan meteen vragen wat je voorkeur is, is het ook opgelost, maar wat dan met baby's en mensen die nooit naar de dokter gaan?

Ik vind dat zolang die safety er is dat familie nee kan zeggen, er geen probleem is.

cursebreaker

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:55

Dan heb ik het inderdaad ook verkeerd begrepen haha, sorry link2thepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:09

SinneJ schreef:
Gloa schreef:

Dus ondanks dat
1. je je op 2 min je kan afmelden;
2. je familie het ook nog eens kan tegenhouden;
3. er geen bewustzijn meer aan dat lichaam gekoppeld is om rechten aan te verlenen (het is dus een voorwerp geworden)

vind jij nog steeds dat het inbreuk is op je onaantastbaarheid van het lichaam? Kijk als de regering van stapel gaat lopen en meer zo'n dingen gaat doen waardoor we ons bedreigd kunnen voelen in onze rechten, dan zou ik volledig mee zijn met de actievoering, maar nu... dit kan evengoed jouw leven redden of dat van een dierbare als dat jij ooit donor wordt (waar je zelf geen last van zou hebben, hoe je het ook draait of keert).

Ik vind dat een hoge kost voor principes.

1. Al kost het 1 seconde. Registratie om een grondwettelijk recht te beschermen gaat mij als bemoeienis van de overheid veel te ver.
2. Daarin ga ik met Karl66 mee; de rol en rechten van de nabestaande wordt niet vastgelegd in de wet maar in een richtlijn die vrij eenvoudig zonder toetsing door de hoge raad of 1ste kamer te wijzigen is. Daarnaast moeten die nabestaanden een NEE goed kunnen onderbouwen en is onduidelijk door wie de toetsing van die motivatie wordt gedaan. Oftewel; wie bepaalt of het bezwaar van de nabestaanden zwaar genoeg weegt? Ik ben geen doemdenker maar ik zie hier belangenverstrengeling aankomen waarbij de nabestaande aan het kortste eind trekt en getraumatiseerd zonder enig wettelijk recht achter blijft.
3. Over dat punt zijn zelfs de geleerden het onderling nog niet eens dus ik waag me niet aan een uitspraak hierover.

De regering loopt al van stapel......zie de sleepwet......zelfs communicatie van journalisten en artsen is niet meer veilig.

Beetje bij beetje wordt voor 'het groter goed' de rechten van het volk ingeperkt. Op het moment dat de massa wakker wordt is het maar de vraag hoeveel er ongedaan gemaakt kan worden.

Dit is wat mij betreft helemaal geen discussie over het doneren zelf maar een princiepe kwestie richting de overheid. Wat mij betreft komt er geen referendum en stoppen ze de uitgespaarde 30mln in onderzoek naar alternatieven voor donatie. Ook bij donatie is het marktwerking......vraag en aanbod. Hoe krapper het aanbod hoe meer brood er letterlijk wordt gezien in het ontwikkelen van goede alternatieven.

Leo

Re: Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:13

Ter informatie: het topic voldeed niet aan de richtlijnen, maar gezien de discussie die is ontstaan hebben we in overleg met de TS besloten de openingspost en titel te laten aanpassen. Dit is bij deze gedaan, zodat de discussie voortgezet kan worden.

Gnome

Re: Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:20

Creëren we op deze manier niet het zoveelste topic over deze wet? Kan deze discussie niet gewoon toegevoegd worden aan de bestaande topics?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:21

ingedebruijn schreef:
Creëren we op deze manier niet het zoveelste topic over deze wet? Kan deze discussie niet gewoon toegevoegd worden aan de bestaande topics?

Eens.
Dit is inmiddels wel uitgekauwd imo

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:22

SinneJ schreef:
Karl66 schreef:

Ja kijk en daarom begrijp ik zeker jullie denkwijze, maar ik zie het toch anders: het is ook bevrijdend dat jij meer kans hebt op een donor wanneer het nodig is.

Nogmaals, het volgende stapje op de glijdende schaal waarvan ikzelf geen enorm profijt heb, sta ik mee op de deur te kloppen. Ik denk dat ik gewoon net iets minder snel panikeer. Maar goed, wie weet blijkt in de toekomst dat jullie gelijk hadden nu al op je strepen te staan.

Er zijn andere en minder ingrijpende manieren om het aantal donoren te verhogen. De beste manier zou een vermindering van de verkeersveiligheid zijn, maar daar zitten ook nogal wat ethische haken en ogen aan :D

De beste manier om het aantal donoren te verhogen is mensen vanuit de overheid persoonlijk aanspreken op hun registratie, bent u al geregistreerd en zo ja staat u nog steeds achter uw keuze. Er wordt hier aldoor door een aantal mensen beweerd dat er in Nederland volop reclame voor het registreren gemaakt wordt, maar ik kan me niet herinneren dat ik er ooit persoonlijk op aangesproken ben met uitzondering van de invoering van, volgens mij, de digitale registratie. Dat is dus de enige keer, tientallen jaren geleden.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:28

SinneJ schreef:
Excuses, dat heb ik helemaal verkeerd geïnterpreteerd link2thepast.

Ja als dat zou kunnen... zo is er bv onlangs de overgang naar digitale passen geweest, dat moest bij iedereen bij de dokter geregistreerd worden. Als ze je dan meteen vragen wat je voorkeur is, is het ook opgelost, maar wat dan met baby's en mensen die nooit naar de dokter gaan?

Ik vind dat zolang die safety er is dat familie nee kan zeggen, er geen probleem is.

No harm taken! Het is goed om te zeggen wat je denkt en te luisteren naar anderen.
Mijn ervaring met de "safety van de nee" is juist wat mij tegen de wet maakt. Ik ben voor doneren, ik ben voor registreren. Het is juist in de richting van de oplossing want er is niets zo moeilijk als op die cruciale momenten beslissingen te moeten nemen. Ik wil niet dat mijn nabestaanden geconfronteerd worden met een keuze op het moment dat je net gehoord hebt dat ik er niet meer ben. Ook het doneren bij leven en non-beating is voor mij een heel ander onderwerp.

En inderdaad, ook alternatieven zoals je noemde, hebben beperkingen en ... nou.. laten we het zeggen uitdagingen. Was het maar een makkelijk onderwerp, was het maar een makkelijke keuze.