Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ilse_123 schreef:Wat dachten we van wederzijds respect? Dat is toch een waarde die we in Nederland altijd hoog willen houden (dat zeggen we tenminste). Ik heb respect voor andermans keuzes, geloven en religies en zolang het niet schaadt, wie ben ik dan om te zeggen dat iemand perse mij de hand moet schudden? Hand schudden moet een aangename manier van begroeten zijn, en als ik iemand 'dwing' om mij de hand te schudden schieten we dat doel nogal voorbij. Dan heb ik in dat geval geen respect voor de ander en ben ik volgens de normen en waarden dus 'fout'.
Echter is dit mijn mening, en iedereen staat vrij om zijn eigen mening hierin te hebben. Maar spreek dan niet van mensen die naïef zijn als ze niet dezelfde mening delen.
Ik keur de eerste reactie van de TS ook niet af (hoewel het niet mijn reactie zou zijn) en ik vind het heel knap dat ze haar handelingen analyseert en heroverweegt.
Palmera schreef:Janneke2 schreef:En ik heb het niet zo op 'normen', dat zijn vooral eisen, wetten en regels en bepalingen.
Maar een religie mag wel eisen, wetten, regels en bepalingen opleggen (u mag de onreine verleidster geen hand geven) en dat is dan, in tegenstelling tot normen, wel oké)
Indestal schreef:Eigen mensen? Juist mensen waarvan je mag verwachten...?Het enige wat ik bijzonder vind dat we het normaal moeten vinden om een ander grif te respecteren, maar andersom is het niet, steeds meer naar 1 kant toe bewegen....het mooiste is nog dat je zelfs je eigen mensen over je heen krijgt als je dit niet wil..
Een soort van gastvrij zijn, maar ze zijn geen gast en juist daarom waarom gastvrij zijn...zij kiezen toch zelf waar ze willen leven? Dan toch niet in een land zonder normen en waarden? Enen totaal andere levensvisie zonder de wens te mengen en 1 te worden..
Juist mensen waarvan je mag verwachten dat ze meer werkbare hersencellen hebben, krijg je en soort meppende vinger...dan denk ik een plaatsvervangende identificatie met een slachtofferrol die totaal niet reeel is...een mens met een levensovertuiging die zich meer voelt dan een ander die die levensbeschouwing niet heeft, zijn discriminerend in hun levensdaden...of ze nu reformatorisch of ander geloof aanhangen..
Nederland zou een geloofsvrij land moeten worden en geloof zou alleen achter de voordeur moeten blijven, dan is er pas gelijkheid en iedereen gelijk!
Ailill schreef:Indestal schreef:Eigen mensen? Juist mensen waarvan je mag verwachten...?Het enige wat ik bijzonder vind dat we het normaal moeten vinden om een ander grif te respecteren, maar andersom is het niet, steeds meer naar 1 kant toe bewegen....het mooiste is nog dat je zelfs je eigen mensen over je heen krijgt als je dit niet wil..
Een soort van gastvrij zijn, maar ze zijn geen gast en juist daarom waarom gastvrij zijn...zij kiezen toch zelf waar ze willen leven? Dan toch niet in een land zonder normen en waarden? Enen totaal andere levensvisie zonder de wens te mengen en 1 te worden..
Juist mensen waarvan je mag verwachten dat ze meer werkbare hersencellen hebben, krijg je en soort meppende vinger...dan denk ik een plaatsvervangende identificatie met een slachtofferrol die totaal niet reeel is...een mens met een levensovertuiging die zich meer voelt dan een ander die die levensbeschouwing niet heeft, zijn discriminerend in hun levensdaden...of ze nu reformatorisch of ander geloof aanhangen..
Nederland zou een geloofsvrij land moeten worden en geloof zou alleen achter de voordeur moeten blijven, dan is er pas gelijkheid en iedereen gelijk!
Ik snap beide niet.
Indestal schreef:Volgens mij bedoelde je iets anders met eigen mensen, maar goedNou, de bokkers hier bv....steeds weer hetzelfde clubke dat zich als hoogopgeleid voordoet en op een zeer arrogante en bashende wijze communiceert...dat zijn de eigen mensen ja, die zich verzetten en de “ander” als beter wil doen laten voorstellen...de integratieproblemen als niet afdoen, antisemitisme als groeiend probleem binnen Nederland naar een kleine zwakke groep als niet gebeurend ziet, etc.etc...
Ailill schreef:Ik zie het meer als eigen schuld dikke bult, Nederland heeft zelf een geschiedenis wat betreft import/export, mensen/werkarbeiders niet buiten beschouwing gelaten. In de jaren 70/80 was iedereen maar wat blij, want zij kwamen het werk doen wat de meeste Nederlanders niet wilden doen. Wel de goedkope krachten - en dus de fin. lusten, maar dan later niet de gevolgen willen dragen? Dan mogen ze weer opdonderen naar hun eigen land en/of zich volledig aanpassen?
Ilse_123 schreef:Wat dachten we van wederzijds respect? Dat is toch een waarde die we in Nederland altijd hoog willen houden (dat zeggen we tenminste). Ik heb respect voor andermans keuzes, geloven en religies en zolang het niet schaadt, wie ben ik dan om te zeggen dat iemand perse mij de hand moet schudden? Hand schudden moet een aangename manier van begroeten zijn, en als ik iemand 'dwing' om mij de hand te schudden schieten we dat doel nogal voorbij. Dan heb ik in dat geval geen respect voor de ander en ben ik volgens de normen en waarden dus 'fout'.
Echter is dit mijn mening, en iedereen staat vrij om zijn eigen mening hierin te hebben. Maar spreek dan niet van mensen die naïef zijn als ze niet dezelfde mening delen.
Ik keur de eerste reactie van de TS ook niet af (hoewel het niet mijn reactie zou zijn) en ik vind het heel knap dat ze haar handelingen analyseert en heroverweegt.
Indestal schreef:Het enige wat ik bijzonder vind dat we het normaal moeten vinden om een ander grif te respecteren, maar andersom is het niet, steeds meer naar 1 kant toe bewegen....het mooiste is nog dat je zelfs je eigen mensen over je heen krijgt als je dit niet wil..
Winged schreef:Als iemand mij geen hand wil geven 'vanwege respect' dan zie ik dat niet als respect, maar dan zie ik iemand die mij als vrouw minderwaardig behandeld. Want waarom zou je een man wel een hand geven, maar mij als vrouw niet terwijl wij in onze cultuur gelijkwaardig aan elkaar zijn?
Sizzle schreef:Anjali, Ga maar eens diep in de biblebelt wonen, sommige vrienden mochten bij ons niet binnen ivm heidense beelden (maria en zo). Ik mocht wel bij hun binnen komen
Als het je koud laat dan maakt het niets uit, voel je je ‚aangegrepen‘ dan kun je beter niet elkaar gaan samen werken. Je wordt dan namelijk geacht je gevoel te negeren in het voordeel van de ander. Dat blijft gewoon altijd knagen.
Ik vraag me af hoe bokt reageerd al iemand zich verontschuldigd uit redpect geen getinte mensen de hand te schudden.
ravellie schreef:Nederland is vaak tolerant aan de niet-toleranten
En dat zal op den duur een gevaarlijk ontwikkeling blijken ben ik bang.
Ailill schreef:Indestal schreef:Volgens mij bedoelde je iets anders met eigen mensen, maar goedNou, de bokkers hier bv....steeds weer hetzelfde clubke dat zich als hoogopgeleid voordoet en op een zeer arrogante en bashende wijze communiceert...dat zijn de eigen mensen ja, die zich verzetten en de “ander” als beter wil doen laten voorstellen...de integratieproblemen als niet afdoen, antisemitisme als groeiend probleem binnen Nederland naar een kleine zwakke groep als niet gebeurend ziet, etc.etc...
Ik zie eerder een groep mensen roepen uit onmacht/frustratie/angst/onwetendheid/onkunde en daarnaast een groep mensen die meer inhoudelijk reageren, willen kijken vanuit ander perspectief. En nog een belangrijke, sommige mensen komen met feiten, anderen komen met onwaarheden.
Ik zie het meer als eigen schuld dikke bult, Nederland heeft zelf een geschiedenis wat betreft import/export, mensen/werkarbeiders niet buiten beschouwing gelaten. In de jaren 70/80 was iedereen maar wat blij, want zij kwamen het werk doen wat de meeste Nederlanders niet wilden doen. Wel de goedkope krachten - en dus de fin. lusten, maar dan later niet de gevolgen willen dragen? Dan mogen ze weer opdonderen naar hun eigen land en/of zich volledig aanpassen?
Ditzelfde zie je nu bij Poolse mensen/uit oost Europa, ze mogen wel het werk doen, maar verder mond houden en aanpassen?
Ik blijf het bijzonder vinden.
Prrrr schreef:Met al die invasies is overigens niet altijd even tolerant omgesprongen. We kennen ook in Nederland niet voor niets schuilkerken.
bigone schreef:Even uit pure nieuwsgierigheid en dat meen ik oprecht, wanneer een man dus te maken krijgt met een homosexuele moslim die bij hem komt solliciteren dan schud hij niet de man maar de vrouw de hand???