Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
bruintje123 schreef:Zie mijn bijgevoegde link, het is zelfs niet correct.
Daarnaast echt puur belgische taal geen nederlands op een nederlands forum.
maar vind wel dat er niet over gestruikeld hoeft te worden. Quebelle schreef:Dat begroeten werd er bij mij echt ingestampt, omdat het maar beleefd is. Zelf ben ik niet zo'n zoener, maar het is wel iets wat bij mijn belgische familieleden gedaan worden. Bij mijn britse absoluut nietVerder kussen mannen hier ook niet, wat wel weer in Brussel word gedaan. Ik begroet altijd, met een hand of een 'goeiedag' maar ga niet kussen.
Djali schreef:Ik vind woorden als camion en ambetant geen verrijking van de woordenschatmaar vind wel dat er niet over gestruikeld hoeft te worden.
Maar dat is uiteraard in spreektaal en valt onder de kleine dingen die je mist in NL, net zoals vol-au-vent/vidée of nen degelijke frut met stoofvlees.
.
) en ik vind al die Belgische woorden echt fantastisch. Menne frak (schrijf je het eigenlijk zo), mennen ojozie (phonetisch dan) etc. ik hou er van!!Riddershow schreef:Een bus / bestelbus /bestelwagen? Of een B-vrachtwagen (waarbij het meestal gewoon een vrachtwagen genoemd wordt)
. Nee ik bedoel zo een klein vrachtwagentje waar je geen speciaal rijbewijs voor nodig hebt, maar die wel groter is dan bijvoorbeeld een post.nl bestelbusje. Sees schreef:Hoppit, slecht gaan gebruik ik eigenlijk nooit (ben ik vast te oud voor) en mottig worden ook niet.
Menne frak (schrijf je het eigenlijk zo), mennen ojozie (phonetisch dan) etc.
Maar tegen vriend 'k zen mottig' als ik me misselijk voel nog wel. Die snapt dat gelukkig en zet de auto langs de kant 
Er is zelfs een heerlijke volkszanger genaamd 'Juul Kabas'.
Lama, drink wel cola aan die prijzen!
Bieren die in een fluit moeten in een coupe en andersom. Om te janken, zo kan je 't toch niet uitschenken. 
Sees schreef:Achterbaks... je kunt toch niet een hele bevolkingsgroep achterbaks noemen? Hoe geloofwaardig is dat nou?
Ik wordt ook niet graag Hollander genoemd nee. Klinkt voor mij toch wat... 'plat'. Ordinair ofzo.
Alle mensen in België kunnen gewoon niet met elkaar communiceren. Kijk maar naar het jaar dat we zonder regering zaten! Zal daar vast wel mee te maken gehad hebben. 
Ik kan ook een hele klaagzang beginnen over hoe precies de helft van de Nederlanders 'hun' verkeerd gebruikt. 'Hun hebben', 'hun zeiden'. Dat is grammaticaal incorrect, Vlaams is niet grammaticaal incorrect. Het kan alleen incorrect gebruikt worden of gewoon verkeerd begrepen worden dus.