Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:25

Blijkbaar wel Sees, is hier al een paar keer gevallen :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:38

bruintje123 schreef:
Zie mijn bijgevoegde link, het is zelfs niet correct.
Daarnaast echt puur belgische taal geen nederlands op een nederlands forum.

Camion staat in het groene boekje, oftewel De Woordenlijst van de Nederlandse Taal, en dus is het gewoon Nederlands. Nederlanders hebben het idee dat de taal naar hun land genoemd is. Dat is niet zo. Nederlands is de taal die gesproken werd en wordt in "De Nederlanden", en de Nederlanden waren historisch zowel de Zuidelijke als de Noordelijke provinciën.

Dat er op Bokt 'Nederlands' Nederlands moet gesproken worden, omdat er .nl achter staat, vind ik trouwens te belachelijk voor woorden. In plaats van geïrriteerd te zijn omdat je een woord als camion of ambetant niet direct begrijpt, kun je het evengoed zien als een kans om je woordenschat te verruimen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:44

Dan geeft die link verkeerde informatie.
Daar staat toch echt dat het geen spreektaal is. Zelfs niet als gangbaar in België.

Ik heb trouwens het woord camion opgezocht en in 2016 gestopt en daar geen ruzie topic kunnen vinden over dat woord.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:51

Quebelle, dat vind ik kwalijk (ik heb er zelf misschien overheen gelezen) en slaat natuurlijk nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:56

Ik vind woorden als camion en ambetant geen verrijking van de woordenschat ;) maar vind wel dat er niet over gestruikeld hoeft te worden.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:05

Quebelle schreef:
Dat begroeten werd er bij mij echt ingestampt, omdat het maar beleefd is. Zelf ben ik niet zo'n zoener, maar het is wel iets wat bij mijn belgische familieleden gedaan worden. Bij mijn britse absoluut niet :') Verder kussen mannen hier ook niet, wat wel weer in Brussel word gedaan. Ik begroet altijd, met een hand of een 'goeiedag' maar ga niet kussen.

toen ik op bezoek was bij een vriendin die in België studeert, schrok ik me dood toen een huisgenoot me inderdaad ook wilde kussen toen ik me voorstelde :') :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:10

Djali schreef:
Ik vind woorden als camion en ambetant geen verrijking van de woordenschat ;) maar vind wel dat er niet over gestruikeld hoeft te worden.

Ik vind ambetant echt een prachtig woord. Camion overigens ook veel mooier dan vrachtwagen but that's me.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:22

Djali schreef:

Dat snap ik volledig.
Ik als Belg vind het soms jammer om ambetant niet in al zijn nuances te kunnen gebruiken. Net zo als slecht gaan of mottig worden :') Maar dat is uiteraard in spreektaal en valt onder de kleine dingen die je mist in NL, net zoals vol-au-vent/vidée of nen degelijke frut met stoofvlees.
Oh nog een mooie: micro ipv magnetron. Blijft een struikelblok :D

edit: mijn moeder komt morgen en neemt weer voor een leger zelfgemaakte vidée mee zodat het hier in de vriezer kan <3
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 22-02-18 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:23

Nee camionette! :D hoe noemen ze dat eigenlijk in Nederland? Mini-vrachtwagen? Bestelbusvoorbouwvakkers?

Als je 'ambetant' geen verrijking vindt, dan mis toch iets hoor!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:29

Bestelbus.
Die natuurlijk niet alleen voor bouwvakkers is :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:31

Een bus / bestelbus /bestelwagen? Of een B-vrachtwagen (waarbij het meestal gewoon een vrachtwagen genoemd wordt)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:34

xHaithi schreef:
Fenrir schreef:
Haha, bakkie pleur hebbe xHaithi? :')

Wat betekent dat? :')

Amsterdams voor een kopje koffie :D

... dat, ironisch genoeg (voor het onderwerp van dit topic) van een Frans woord af komt :Y)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:36

Hoppit, slecht gaan gebruik ik eigenlijk nooit (ben ik vast te oud voor) en mottig worden ook niet ;).

Mijn Opa was een Belg en ik heb verkering gehad met een Walloniër (of nee een Fransman die in Louvain-la-Neuve en Givet woonde, laat het hem niet horen want hij werd woest als ik hem een Belg noemde :D) en ik vind al die Belgische woorden echt fantastisch. Menne frak (schrijf je het eigenlijk zo), mennen ojozie (phonetisch dan) etc. ik hou er van!!

Fenrir, een bakkie pleur afkomstig van het Frans ja? Hoe dan? Pleurer?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:36

Riddershow schreef:
Een bus / bestelbus /bestelwagen? Of een B-vrachtwagen (waarbij het meestal gewoon een vrachtwagen genoemd wordt)

Een camionette :') . Nee ik bedoel zo een klein vrachtwagentje waar je geen speciaal rijbewijs voor nodig hebt, maar die wel groter is dan bijvoorbeeld een post.nl bestelbusje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:38

Ja, pleurer. Even van internet geplukt want zit op mobiel “Tijdens het harde werken in de haven konden de arbeiders wel een 'oppeppertje' of 'troost' gebruiken. Pleuren kwam van het Franse woord 'pleurer', wat huilen betekent. En zo werd het een bakkie pleur, ook wel een bakkie troost genoemd, aangezien de koffie het 'huilen' deed vergeten.”
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 22-02-18 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Vrachtwagentje op b rijbewijs.
Anders kom je echt bij de bestelbusjes uit. En sommige zijn ook best groot zoals de van DHL bijvoorbeeld.

Sees

Ja dat is een B-vrachtwagentje, toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:40

Ah duh Fenrir, tuurlijk een bakkie troost :)* . Dan snap ik inderdaad meteen waarom het van pleurer afkomt. Een thesaurus woordenboek is in zo'n geval ook altijd leuk voor de herkomst van woorden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:46

Geinig dat bakkie pleur :D Ik dacht ook al iets met troosten, iets drinken als troost, omwille van het pleurer.
Misschien in het volgende restaurant eens een bakkie pleur vragen :') Het vervelende is dat ik geen koffie lust :\

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:53

Degelijk bier is ook iets wat gemist word in Nederland. Ik verkies zelfs Cara boven Heineken _O-

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:00

Sees schreef:
Hoppit, slecht gaan gebruik ik eigenlijk nooit (ben ik vast te oud voor) en mottig worden ook niet ;).

Menne frak (schrijf je het eigenlijk zo), mennen ojozie (phonetisch dan) etc.

Haha slecht gaan inderdaad ook al een paar jaar niet meer gebruikt :') Maar tegen vriend 'k zen mottig' als ik me misselijk voel nog wel. Die snapt dat gelukkig en zet de auto langs de kant :D
Ne frak en kabas dat zijn typische Kempische woorden *\o/* Er is zelfs een heerlijke volkszanger genaamd 'Juul Kabas'.
Wat is 'ojozie'? Eventueel een 'lozie' oftewel horloge? Da's ook uit de Kempen.

Over bier kan ik ook een boek opentrekken. Belgische biercafé's met enkel NLers er in (vind ik gewoon humor) en los €4 voor een Duveltje of ne Leffe vragen :') Lama, drink wel cola aan die prijzen!

edit: de grootste ergernis wbt bier is ALTIJD het verkeerde glas |( |( |( Bieren die in een fluit moeten in een coupe en andersom. Om te janken, zo kan je 't toch niet uitschenken.
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 22-02-18 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:03

@QueBelle: Haha, ja, maar dan is Heineken ook niet echt bier, maar pils. Ik durf Cara niet eens te proberen ;)
Ik zeg altijd maar zo: het enige goede aan Heineken zijn de paarden (ze hebben zwarte shires om de bierkar te trekken).
Wat dat betreft is het echt een genot om in Gent te wonen. Fatsoenlijk bier, ook tijdens concerten/festivals.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:19

Je hebt een letter teveel; Heineken is pis :')

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:44

Sees schreef:
Achterbaks... je kunt toch niet een hele bevolkingsgroep achterbaks noemen? Hoe geloofwaardig is dat nou?

Ik wordt ook niet graag Hollander genoemd nee. Klinkt voor mij toch wat... 'plat'. Ordinair ofzo.

Tuurlijk wel. :)) Alle mensen in België kunnen gewoon niet met elkaar communiceren. Kijk maar naar het jaar dat we zonder regering zaten! Zal daar vast wel mee te maken gehad hebben. :')

En altijd dat geklaag over de 'Vlaamse taal'. Frans zit nu eenmaal soms wat verwerkt in het Vlaams, net zoals Engels (woorden zoals 'Frigo'; 'Fridge'). Dat is gewoon cultuur, net iets dat ik mooi vind. :+ Ik kan ook een hele klaagzang beginnen over hoe precies de helft van de Nederlanders 'hun' verkeerd gebruikt. 'Hun hebben', 'hun zeiden'. Dat is grammaticaal incorrect, Vlaams is niet grammaticaal incorrect. Het kan alleen incorrect gebruikt worden of gewoon verkeerd begrepen worden dus.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:49

Hahahaha, scheef gaan :')

Scheef gaan in Waterschei of Winterslag :') Op z'n Genks, de Belgische Limburgers kunnen hier vast wel van maken wat ik bedoel :+

Hun... Me... Vreselijk :+