Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:00

Karl66 schreef:
@Magrathea, waarom zou ik mij moeten afmelden?

Omdat, even heel dom gezien, de meerderheid wél wil doneren, dus het logisch is om systeem mogelijk te maken waarbij de minderheid iets extra moet doen om zijn/haar keuze kenbaar te maken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:06

Magrathea schreef:
Karl66 schreef:

Omdat, even heel dom gezien, de meerderheid wél wil doneren, dus het logisch is om systeem mogelijk te maken waarbij de minderheid iets extra moet doen om zijn/haar keuze kenbaar te maken

Kijk maar naar deze poll, 74% van de bokkers die de poll hebben ingevuld zijn voor de donorwet.

Volgens mij werkt het in een democratie zo dat de meeste stemmen gelden :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:11

SusanH schreef:
Ik ben tegen de nieuwe wet en sta geregistreerd als niet donor. Ik hoef ook geen donor orgaan. Vroeger was ik voor. Maar nadat ik me er meer in verdiept had wilde ik geen donor meer zijn. Alleen al het feit dat hersendood een verzonnen term is om donatie mogelijk te maken stemt tot nadenken.

Hierin ga ik mee, ik hoef om die reden ook niet te ontvangen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:14

knetterhard schreef:
SusanH schreef:
Ik ben tegen de nieuwe wet en sta geregistreerd als niet donor. Ik hoef ook geen donor orgaan. Vroeger was ik voor. Maar nadat ik me er meer in verdiept had wilde ik geen donor meer zijn. Alleen al het feit dat hersendood een verzonnen term is om donatie mogelijk te maken stemt tot nadenken.

Heb je iets in dit topic gelezen? "Hersendood" is, okee, een verzonnen term. Maar kanker ook, en 'hartaanval' ook, maar daarvan zegt dan weer niemand dat het nep is :+
De enige reden dat "dood" en "hersendood" iets anders zijn is dat je lichaam (ie een collectie cellen/weefsels/organen) in het tweede geval kunstmatig in leven wordt gehouden maar je hersenen onherstelbaar beschadigd zijn. "jij" bestaat dus al niet meer, alles wat jou tot een persoon maakt is al dood.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:22

Magrathea schreef:
Heb je iets in dit topic gelezen? "Hersendood" is, okee, een verzonnen term. Maar kanker ook, en 'hartaanval' ook, maar daarvan zegt dan weer niemand dat het nep is :+
De enige reden dat "dood" en "hersendood" iets anders zijn is dat je lichaam (ie een collectie cellen/weefsels/organen) in het tweede geval kunstmatig in leven wordt gehouden maar je hersenen onherstelbaar beschadigd zijn. "jij" bestaat dus al niet meer, alles wat jou tot een persoon maakt is al dood.

wat dus niet hoeft want er zijn nog zat mensen die dus na de bevestiging "hersendood" nog gewoon weer tot leven zijn gekomen en nog normaal functioneren, daarom wil ik dus geen donor zijn. en de mensheid moet uitgedunt worden ik snap niet waarom we altijd alles en iedereen maar in leven moeten houden. en om nou verder te leven met een donor orgaan en elke dag iets van 50 pillen te moeten slikken om maar te zorgen dat het orgaan niet wordt afgestoten nou geweldig leven hoor!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:22

Magrathea schreef:
Karl66 schreef:

Eigenlijk raar dat iemand die iets graag wil niet even de moeite neemt dat te registreren. Even de andere kant op beredeneerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:26

zanakuzies schreef:
Magrathea schreef:

wat dus niet hoeft want er zijn nog zat mensen die dus na de bevestiging "hersendood" nog gewoon weer tot leven zijn gekomen en nog normaal functioneren, daarom wil ik dus geen donor zijn. en de mensheid moet uitgedunt worden ik snap niet waarom we altijd alles en iedereen maar in leven moeten houden. en om nou verder te leven met een donor orgaan en elke dag iets van 50 pillen te moeten slikken om maar te zorgen dat het orgaan niet wordt afgestoten nou geweldig leven hoor!!

OMG komt dit sprookje nu in dit topic weer tot leven :')

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:30

zanakuzies schreef:
Magrathea schreef:

Waar zijn die hordes 'hersendoden' dan en waarom heb ik er hier nog geen één gehoord? Of heb je misschien een betrouwbare en liefst wetenschappelijke bron?

Heb je een idee hoeveel medicijnen iemand met cystic fibrose moet gebruiken, ook zonder donorlongen? En hoe blij die zijn als er een nieuw en hoopvol medicijn op de markt komt die ze ook nog eens moeten slikken? Het alternatief is nl. sterven.. Joepie -O-

Als je hier interesse in hebt wil ik je wel een aantal blogs sturen via pb.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:34

Tegen de wet
Misselijkmakend gewoon dat dit er doorheen gedrukt wordt op deze manier
Hier loopt overigens al een topic over.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:43

zanakuzies schreef:
Magrathea schreef:

tot het je eigen kind of iemand die heel dicht bij je staat betreft.
Ben je dan ook tegen medicatie ansich? Is de studie naar kanker dan ook zinloos omdat het mensen levens kan redden.
Hoe denk jij dan over een AED?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:01

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:02

Gillbo schreef:
Ben je dan ook tegen medicatie ansich? Is de studie naar kanker dan ook zinloos omdat het mensen levens kan redden.

dat zijn allemaal dingen waar het hier niet over gaat,

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:08

zanakuzies schreef:
Gillbo schreef:

dat zijn allemaal dingen waar het hier niet over gaat,

Vind ik wel. Als je als reden opgeeft dat de mensheid wel uitgedund maar worden en ziek zijn een natuurlijk verloop is dan ben ik wel benieuwd hoe je hier dan over denkt. Anders is het maar gewoon iets roepen omdat het goed uitkomt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 15:25

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:34

knetterhard schreef:
SusanH schreef:

Je wordt niet zomaar hersendood verklaard hoor. Dat mensen daar in geloven. Hebben jullie wel eens gekeken dat de hersendoden die weer tot leven komen meestal in het buitenland plaats vindt? En niet in NL. Dat komt omdat er in het buitenland minder strenge protocollen gelden voor het vaststellen van hersendood. Achteraf bleek uit veel berichten over patienten die hersendood waren verklaard, dat er eigenlijk sprake was van 'diepe' coma, omdat dit in het buitenland gebeurdt, betekent het niet dat het hier in NL ook gebeurdt. Als je alleen al kijkt naar de kwalificaties die je moet halen om geneeskunde in NL te doen, terwijl die in andere landen makkelijker zijn, zou ik niet zo snel twijfelen aan de Nederlandse artsen. Die studeren meestal hun hele leven door. ;)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:39

Ik vraag me af, stel mijn vader is hersendood en is donor. Kan je dan normaal afscheid nemen of wordt hij onder je neus vandaan ‘leeggetrokken’?

Mijn tante heeft een nieuwe nier, elk jaar op deze dag steekt ze een kaarsje aan voor de overledene. Ik vind het natuurlijk hartstikke goed dat er mensen zijn die donor willen zijn. Mij houdt het wel een beetje tegen.

Wat als ik hersendood ben? Ze willen me dan natuurlijk zo snel mogelijk ‘leeghalen’ terwijl mijn man/kinderen/kleinkinderen daar nog niet aan toe zijn?

Zal mezelf eens in het onderwerp gaan verdiepen. Kijken wat de pro/cons zijn!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 15:48

Veraaaaah schreef:
Ik vraag me af, stel mijn vader is hersendood en is donor. Kan je dan normaal afscheid nemen of wordt hij onder je neus vandaan ‘leeggetrokken’?

Mijn tante heeft een nieuwe nier, elk jaar op deze dag steekt ze een kaarsje aan voor de overledene. Ik vind het natuurlijk hartstikke goed dat er mensen zijn die donor willen zijn. Mij houdt het wel een beetje tegen.

Wat als ik hersendood ben? Ze willen me dan natuurlijk zo snel mogelijk ‘leeghalen’ terwijl mijn man/kinderen/kleinkinderen daar nog niet aan toe zijn?

Zal mezelf eens in het onderwerp gaan verdiepen. Kijken wat de pro/cons zijn!

Op deze pagina die een andere bokker vandaag deelde staat het afscheid vrij gedetailleerd beschreven:
http://www.basstoerestrijder.be/verhalen/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:49

Ik baal wel dat mijn quote hier nu voor gebruikt wordt. Als mensen de moeite hadden genomen verder te lezen kun je zien dat het mij iig niet alleen om de term hersendood gaat, maar om ingrijpen in het stervensproces. Ook word ik moe van het feit dat de tegenstanders zich maar te pas en te onpas moeten verantwoorden hier. Alsof tegen zijn niet mag, welke reden je ook hebt.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:12

Ik geloof ook niet in pro leven vanuit het oogpunt dat de wereld overbevolkt aan het raken is (gevoelsmatig ligt het wel wat anders). Het is nou eenmaal de natuur (de fittest survives). Het is natuurlijk hartstikke erg dat geliefdes sterven. Maar we maken er ook maar een potje van :j. Maar ik denk dat het dan weer een andere discussie word :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:57

SusanH schreef:
Ik baal wel dat mijn quote hier nu voor gebruikt wordt. Als mensen de moeite hadden genomen verder te lezen kun je zien dat het mij iig niet alleen om de term hersendood gaat, maar om ingrijpen in het stervensproces. Ook word ik moe van het feit dat de tegenstanders zich maar te pas en te onpas moeten verantwoorden hier. Alsof tegen zijn niet mag, welke reden je ook hebt.

Natuurlijk is het strerven wanneer je donor bent anders, van een dode kun je niet oogsten. En dus worden er organen verwijderd en komt iemand daarna technisch gezien te overlijden. En ja , daar zullen heel veel nabestaanden moeite mee hebben, de donor gaat zgnd "levend" de operatie kamer in en komt er dood weer uit.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:20

Moet het echt steeds "oogsten" genoemd worden?

chevax

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:30

Hoe dom kun je toch zijn om wel of niet doneren af te laten hangen van of de term "hersendood" wel of niet verzonnen is. Echt waar, ik denk dat je in zo'n geval ook maar beter niet kúnt doneren...

Voor de mensen die grote complotten zien: hebben jullie enig idee hoe het hele traject loopt? En dat donor, transplantatieteam en ontvanger geen enkele connectie met elkaar hebben? Er dus geen enkele arts is die op wat voor manier dan ook voordeel zou hebben door jou hersendood te verklaren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:32

Jeetje er zijn hier dus echt mensen die serieus niet verder lezen dan 1 term. Ik ga weg hier. Jammer dat je als je tegen bent om welke reden ook een paria bent en meteen als dom wordt versleten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:33

SusanH schreef:
Jeetje er zijn hier dus echt mensen die serieus niet verder lezen dan 1 term. Ik ga weg hier. Jammer dat je als je tegen bent om welke reden ook een paria bent en meteen als dom wordt versleten.

Ja sorry, het is ook dom om te zeggen dat hersendood niet bestaat omdat een vage professor daar iets over heeft geschreven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:26

chevax schreef:
SusanH schreef:

Ja sorry, het is ook dom om te zeggen dat hersendood niet bestaat omdat een vage professor daar iets over heeft geschreven.

Het is nog dommer om te denken dat we veel weten van het brein.
Het brein en het bewustzijn kent vooralsnog veel misteries voor ons. We weten bij lange na niet alles van het brein en mogen maar hopen dat we 50% kennen. Er zal geen wetenschapper zijn die dat ontkent.

Dat maakt dat mensen best bang kunnen en ook mogen zijn voor het begrip hersendood. Wie zou ooit gedacht hebben tig jaar geleden dat mensen die in coma liggen soms dingen kunnen meekrijgen? De wetenschap blijft zich ontwikkelen en misschien is de kennis over 50 jaar weer heel anders en blijkt dat we inderdaad maar 50% wisten.

Het lastige is natuurlijk dat je aan de doden niets kunt vragen....