Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:23

Chevax, waarom wordt je daar verdrietig van? Hebben die kinderen gezegd dat ze geen leuk leven hebben?

Ik kom ook uit een traditioneel gezin. Dit was voor mijn ouders ook gewoon een logische keuze. Mijn moeder had geen enkele interesse in een baan hebben en mijn vader weinig interesse in zorgtaken.
Dat hebben ze prima gelijkwaardig verdeeld :)

Mijn oma‘s hadden echter wel graag beide blijven werken en hadden dan ook veel wrok dat dit niet kon.
Ik denk dat 1 van mijn oma‘s ook geen kinderen gekregen zou hebben als ze 25 jaar later was geboren.
Ik ben de vorige generaties dankbaar dat ik de keuze heb!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:28

Sizzle schreef:
Chevax, waarom wordt je daar verdrietig van? Hebben die kinderen gezegd dat ze geen leuk leven hebben?

Ik kom ook uit een traditioneel gezin. Dit was voor mijn ouders ook gewoon een logische keuze. Mijn moeder had geen enkele interesse in een baan hebben en mijn vader weinig interesse in zorgtaken.
Dat hebben ze prima gelijkwaardig verdeeld :)

Ik word er verdrietig van als die kinderen thuis te weinig aandacht krijgen omdat de ouders zelf in een continue zoektocht verwikkeld zijn en het dus op straat zoeken. Maar dat had ik wellicht niet als punt hier moeten inbrengen omdat dat een discussie op zich is.

Ik ben echter wel van mening dat de voortdurende verongelijktheid en het constant zoeken naar tekenen dat je toch maarniet wordt benadeeld, het leven er voor niemand leuker op maken.

Verdeling van je ouders klinkt in hun geval ook als een prima verdeling :-)

Mungbean

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:39

Als ouders zichzelf niet kunnen organiseren lijkt me niets te maken hebben wel/niet traditioneel.

Bij ons is de verdeling gewoon heel vanzelfsprekend (beide werkend) en we hoeven niet aan elkaar of de wereld te bewijzen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:46

Sizzle schreef:
Als ouders zichzelf niet kunnen organiseren lijkt me niets te maken hebben wel/niet traditioneel.

Bij ons is de verdeling gewoon heel vanzelfsprekend (beide werkend) en we hoeven niet aan elkaar of de wereld te bewijzen.

Daarom zei ik ook dat dat punt hier niet echt relevant is. Sorry, had ik niet in de discussie moeten brengen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:48

Geeft niets hoor, soms moet je gedachten gewoon eerst verder uitwerken of uitschrijven om ze zelf beter te begrijpen :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:51

pien_2010 schreef:
..... Vaak met verdriet kijk ik naar de wereld om me heen. Het gebrek aan empathie, kennis, waardoor er discussies spelen, mensen boos zijn over zaken die jij in je openings post noemt, geeft mij vaak een zeer vervreemdend gevoel en begrijp ik helemaal niets van.

Dat is wel jammer, ik ervaar dat een stuk minder. Ben getuige en deelnemer in veel positieve maatschappelijke initiatieven. Zie veel moois in de wereld naast al het negatieve. En kan met veel mensen en standpunten door een deur.

En dan kom ik bij de vraag van Chevax. Ik heb wel eens wat dingen meegemaakt dat als aantijging te boek kan staan. Dat vond ik persoonlijk vervelend, maar dankzij stabiele jeugd en gezond relativeringsvermogen. Heb ik mijn 'mannetje' (what's in a name) gestaan, en ervaar ik het niet meer als last of verlaging van mijn kansen. Terwijl ik kan begrijpen dat een kwetsbaarder persoon wel degelijk last houdt van dergelijke ervaring.

Ik weet bijna zeker dat referentiekaders zo'n enorme rol spelen in onderling gedrag, cultuur en hoe je over zaken denkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:55

chevax schreef:
Dus, nogmaals mijn vraag: hoe word jij in je dagelijks leven merkbaar en aantoonbaar zonder enige twijfel benadeeld omdat je vrouw bent?

Aan mij stel je deze vraag voor het eerst ;) , dus nogmaals is niet van toepassing op mij...

Wat ik me afvraag Chevax of dit wel een juiste vraag is die je stelt? Ik heb geluk gehad: ik ben een blanke vrouw met blauwe ogen, zag en zie er leuk uit, ben met de gouden lepel geboren, heb goed mogen en kunnen studeren en altijd fijne banen gehad. De laatste was in een eigen bedrijf, dus was ik zelfstandige dus had ook geen last van loon ongelijkheid. Dus ik ben niet benadeeld.
Natuurlijk net als veel andere vrouwen "ME TOO" , maar heeft me niet beschadigd. Komt ook door mijn achtergrond dat ik weet dat seksueel geweld jegens vrouwen de vrouwen zelf niet aan te rekenen is. Dus aangifte gedaan, man is opgepakt, kon hem aan wijzen (Met mij andere vrouwen ook) en daarmee was de zaak voor mij afgedaan. Hij is veroordeeld.

Met name door mijn laatste werk veel loonstroken onder ogen gehad, echt heel erg veel. Het was een schok om te zien hoe veel minder vrouwen verdienden vergeleken met mannen in het zelfde werk, en dan spreek ik over vrouwen hoog opgeleid met behoorlijk aantal uren (vaak evenveel als hun man). Daar ligt echt nog werk. Het bankwezen en het verzekeringswezen maakt dat onderscheid tussen mannen en vrouwen niet (mijn ervaring).

Maar Chevax er ligt zoveel werk nog, ook vanuit ervaring vanuit mijn werk:
1. Geweld tegenover Vrouwen is schrijnend deze tijd lees hiervoor het artikel waarin staat dat blijf van mijn lijf huizen overvol zijn : https://www.telegraaf.nl/nieuws/1425182 ... en-overvol
2. Het hele gedoe met loverboys, zo zorgelijk die zeer jonge meisjes in de prostitutie laat werken: https://www.nationalezorggids.nl/jeugdz ... tutie.html ;
3. Meisjes die te maken krijgen met nieuwe vormen van intimidatie en seksueel geweld : https://www.ed.nl/eindhoven/extreme-vor ... ~a22c9f57/
4. Er is nog heel veel werk voor emancipatie van zwarte vrouwen; https://www.trouw.nl/samenleving/gloria ... ~a6d9f311/
5. Een nieuw fenomeen in Europa van de laatste jaren: https://www.amnesty-international.be/su ... king/42657 een van de meest ernstige vormen van vrouwen verminking en alleen al in Europa wonen er 500.000 vrouwen die genitaal verminkt zijn.

Moet ik nog even door gaan? Hoe kan vrouwen ongelijkheid, vrouwenmishandeling, vrouwen verminking ontkent worden alleen omdat wij hoog opgeleide (blonde mooie) vrouwen die alle kansen hebben gehad hier minder of geen last van hebben?
Potverdorie Chevax je hebt het oude Feministische vuur weer aangewakkerd! Ik word hier zo verschrikkelijk boos over. Ik heb zoveel mishandelde beschadigde vrouwen gezien in mijn leven......houd het dan nooit op? Er is zoveel werk nog, ook voor het ouderwetse feminisme.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-02-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:02

pien_2010. Bedankt voor jouw bijdragen in dit topic. :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:05

Echt wel, prachtig verwoord!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:07

chevax schreef:
Dus, nogmaals mijn vraag: hoe word jij in je dagelijks leven merkbaar en aantoonbaar zonder enige twijfel benadeeld omdat je vrouw bent?

Ik...?
Nee.
Mijn leven past mij als een handschoen.
Waarom vraag je dit...?

Blijft natuurlijk wel staan dat ik incestvrouw ben en dat sexueel geweld (...treft ook jongers en mannen...) nog lang niet is uitgebannen. Dat de structuren om de schade binnen de perken te houden in vele landen niet bestaan. In Nederland zijn ze er, maar staan onder druk.

Ik ben actief in mijn kerk en samen met een stel vriendinnen hebben we bij de nieuwe bijbelvertaling gehamerd op een serie 'standaard sexistische vertaalfouten'. Weinig resultaat. (Zo was er bijvoorbeeld de actiegroep 'de Heer, dat kan niet meer', het blijkt dat mannen erg hechten aan een mannelijke vertaling van vrouwelijke Godsbeelden...)

En dan hebben we mensen zoals Chistine Lagarde, voorzitter van het IMF. Haar club laat nog steeds landen bijna verhongeren, maar van haar is ook de uitspraak 'Als Lehman bros Lehman sisters had geheten, was de geschiedenis van de laatste 10 jaar beslist anders verlopen'.
Zo is het, toevallig, ook nog eens een keer: vrouwen gaan wereldwijd anders met geld om: eerst de kinderen te eten geven, de gemeenschap overeind houden - daarna kijken we pas verder.
Een andere club waarin ik actief ben, oikocredit, geeft om die reden zo'n 80% van haar leningen uit aan vrouwen of vrouwenorganisaties.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:11

pien_2010 schreef:
...
Moet ik nog even door gaan? Hoe kan vrouwen ongelijkheid, vrouwenmishandeling, vrouwen verminking ontkent worden alleen omdat wij hoog opgeleide (blonde mooie) vrouwen die alle kansen hebben gehad hier minder of geen last van hebben?
Potverdorie Chevax je hebt het oude Feministische vuur weer aangewakkerd! Ik word hier zo verschrikkelijk boos over. Ik heb zoveel mishandelde beschadigde vrouwen gezien in mijn leven......houd het dan nooit op? Er is zoveel werk nog, ook voor het ouderwetse feminisme....

O.k. dit ijzersterke pleidooi staat als een huis....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:34

Feminisme voor 1982...

Er was de werkgroep Wij Vrouwen Eisen mbt abortus.
Ik heb nog lopen zingen op straat :"Abortus in het ziekenfonds, Van Agt in de Ww".

De 3 eisen luidden:
Abortus uit het wetboek van strafrecht
Abortus in het ziekenfonds
De Vrouw Beslist.

...en nou 1x raden: hoeveel van deze eisen zijn ingewilligd, denkt bokt...?

Antwoord: nul.
Wat het dichtst in de buurt kwam: abortus kwam in de AWBZ en dus was er geen financiële hindernis. (Dadelijk eens zoeken hoe de financiering nu geregeld is.)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:47

Hmmm, ik vind het eigenlijk wel erg vervelend dat het nu zodraait of ik mijn ogen sluit voor geweld en misstanden die er nu nogzijn en die, ondanks alle inspanningen, wrs altijd zullen blijven, in welke vorm dan ook. Dat is pertinent niet zo.
Ik zeg alleen dat ik ook veel verongelijktheid lees in dit topic en dat dat, in mijn ogen, door sommigen wordt verward met worden benadeeld.
Daarmee zeg ik toch niet dat ik loverboys of prostitutie goedkeur?
Ik denk niet dat ik een waardevolle bijdrage kan leveren aan dit topic, daarvoor zijn de meningen te verschillend.
Rest mij alleen te zeggen dat ik wellicht niet op alle punten met een aantal hier eens ben maar dat er ééngrote gemene deler is en dat is dat we allemaal hopen op een wereld waarin iedereen ongestoord zichzelf kan en mag zijn, zinder angst voor repercussies, straf, dwang of wat dan ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:32

chevax schreef:
Hmmm, ik vind het eigenlijk wel erg vervelend dat het nu zodraait of ik mijn ogen sluit voor geweld en misstanden die er nu nogzijn en die, ondanks alle inspanningen, wrs altijd zullen blijven, in welke vorm dan ook. Dat is pertinent niet zo.

Ten eerste: dank voor je bijdragen...!

Verder heb ik in elk geval niet het gevoel gehad dat jij je ogen sloot voor sexueel geweld. (En of dat ooit uitgebannen kan worden is een vraag, maar maatregelen om de zaken binnen de perken te houden zijn volop mogelijk.)

Wel vond ik dat je zaken erg individueel benaderde - alsof ik op zou moeten houden feministe te zijn nu mijn leven mij als een handschoen past. Gelukkig is dit zo, voor mij - maar wereldwijd voor heel veel vrouwen niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:41

Chevax ik heb antwoord gegeven op je vraag. Het spijt me dat jij je daardoor vervelend voelt en verbaas me over je post waarin je schrijft hoe ik het zo draai als of jij je ogen zou sluiten voor.......
Ik heb dat niet in mijn antwoord gelegd. Op geen enkele manier! Ik ben feminist en daar gaat dit topic over en jouw kritische vraag, vandaar mijn antwoord en mijn voorbeelden waar uit blijkt hoef ik zaken zie en beleef en wat omhoog komt naar aanleiding van je vraag.
Janneke, sterke vrouw, ik geef je een virtuele knuffel. Heel naar jouw ervaring. Kinderen zouden dat al helemaal niet mee mogen maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 03:32

chevax schreef:
Voor mij voert niet ongelijkwaardigheid maar verongelijktheid de boventoon in dit topic. Gaat iets mis in je leven? Dan komt dat niet omdat je niet goed genoeg bent of niet goed genoeg je best hebt gedaan, nee, dan ben je benadeeld. Omdat je vrouw bent. Ik mis zelfreflectie in dit topic.
Ik ben vrouw, halverwege de veertig, heb een bloeiend bedrijf in een sector waar ik voornamelijk met mannen werk en ik heb werkelijk nog nooit, nog geen seconde, het gevoel gehad dat ik me dubbel moet bewijzen of dat ik word benadeeld.

Helemaal mee eens, het is te gemakkelijk om het maar op "vrouw zijn" af te schuiven zonder eerst eens goed naar jezelf te kijken. Toen ik net afgestudeerd was had ik hetzelfde; ik vond mezelf aardig slim en ik werd niet aangenomen voor elke baan waar ik voor solliciteerde. En toen een vriendin wel een internship kreeg, en dat terwijl ze tijdens het interview niet eens wist dat China de yuan als valuta heeft, en niet de yen, dan nam ik maar aan dat het was omdat ze een vrouw was en ze een quota moesten vullen.
Of tijdens mijn eerste baan toen ik erachter kwam dat het hoofd ICT een vrouw was... waarschijnlijk om een mooi plaatje te maken voor in het jaarverslag...

Pas een paar jaar later, toen ik enkele mensen leerde kennen die op weg waren naar hoger management, kwam ik erachter dat dit geen baantjes voor iedereen zijn. Zoiets bereiken in een grote organisatie is jaren hard werken en minstens 5 passen vooruit lopen op al je collega's. Mensen die jonger waren dan ik waren al zo ver ontwikkeld in hun loopbaan dat ik dat niveau niet eens 5 jaar later zou behalen. En zelfs deze mensen zouden het moeilijk krijgen omdat er weer iemand anders rondloopt die nog verder is op nog jongere leeftijd.

Wat ik wil zeggen: we vinden allemaal dat we erg goed bezig zijn en relatief slim, maar als je objectief kijkt naar je kunnen en dat vergelijkt met de mensen die meer succes hebben dan kom je er snel achter dat het geslacht er weinig toe doet. En als je wel naar excuses zoekt, dan ben je sowieso niet geschikt om op dat niveau mee te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 04:54

pien_2010 schreef:
...
Er is zoveel werk nog, ook voor het ouderwetse feminisme.

Volgens mij is gedwongen prostitutie, vrouwenbesnijdenis en huiselijk geweld illegaal.

Is het probleem dan niet dat mensen de wet overtreden ipv een probleem mbt ongelijke behandeling van mannen en vrouwen (feminisme)?

Verschrikkelijk dat het voorkomt, net zo als moord, dronken achter het stuur kruipen, geweld op straat en mishandeling.

En globaal zijn er nog vele misstanden in de man-vrouw verhouding (kijk eens naar het midden-oosten waar een man een vrouw bezit), dus goed om je daar voor in te zetten. Maar dat heeft weinig betrekking op feminisme in nederland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:06

Gelukkig is Nederland al veel verder dan vele andere landen zoals bijvoorbeeld Indië, waar je als meisje/vrouw gewoon vogelvrij bent en niemand iets doet aan aanranding, verkrachting vaak in een groep tot de dood er op volgt van het slachtoffer (veelal zeer jonge meisjes).
Daar is nog niet eens zo heel lang geleden de eerste stap genomen om dit in ieder geval voor de wet strafbaar te stellen. Maar politieagenten zijn ook maar mensen (net als rechters) en in die landen worden de mannen op dit moment amper gestraft en aanklachten nauwelijks serieus genomen. Dat is zo erg dat de vrouwenbeweging jonge vrouwen op leidt die gaan patrouilleren en als politie gaan werken en dus ook de aangiftes gaan opnemen. Dat is het begin.

Het feminisme in Nederland is inderdaad al veel verder. Maar het is nog lang niet klaar, zie alleen maar het huiselijk geweld dat plaats vindt en de overvolle blijf van mijn lijf huizen en de hele METOO campagne wereldwijd en ook in Nederland! Je mag van mij gerust ontkennen wat de oorzaak is en wat het gevolg, maar daarmee doe je in mijn ogen de waarheid geweld aan. In Nederland zijn zaken niet alleen opgenomen in de wet maar wordt die wet gelukkig ook redelijk goed uitgevoerd.

Daarnaast is de ongelijkheid in beloning ook niet te ontkennen en valt daar nog een hoop aan te doen.
Ik denk ook Enzino dat het belangrijk is dat je kijkt hoe zaken gaan in andere lagen van de bevolking en verder durft te kijken dan je eigen omgeving, alleen al hoe daar over vrouwen gesproken wordt.
Toen ik nog niet zo lang geleden, aan tafel zat in een slachterij/slagerij waar mijn zoon werkt, heb ik op een gegeven ogenblik de opmerking gemaakt dat behoorlijk vrouw onvriendelijk over vrouwen gesproken werd en ik blij was dat ik daar niet werkte. Doodse stilte, vragende blikken. Toen ik de voorbeelden aanhaalden (waren net over tafel gegaan) kreeg ik voor 100% gelijk. Ik doe dat op een grappige humoristische manier zodat het wel gezellig blijft. De mannen (leuke mannen hoor) waren het zich niet eens bewust. Zo diep zit het Enzino nog steeds anno 2018! Tja eens feminist, altijd feminist ;) .
Maar je hebt gelijk er is al een hoop ten positieve veranderd, maar we zijn er nog lang niet. De manier van denken zit tot in onze botten.

Janneke, jouw bericht over de abortus wet heb ik niet begrepen denk ik. Want als ik jouw bericht lees dan lees ik dat het nog niet uit het strafrecht is b.v. Klopt het dat je dat schrijft? Of lees ik het verkeerd, want volgens mij is abortus geregeld in In Nederland in de Wet afbreking zwangerschap (WAZ) uit 1984

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:30

Abortus heeft idd een andere, legale status gekregen.

Voor de abortuswet was het een medische ingreep waar de arts over besliste, maar vaak wel in het geniep. Er was een tijd dat artsen expliciet beloofden bij de Eed van Hippocrates 'dat ik de vaardigheid die ik heb om abortus te plegen niet zal ge- dan wel misbruiken'.
Je moest 'een adresje weten', een smak geld meenemen en het was geheim. En dan praat oma hier nog over artsen - waar de nood hoog was en de artsen weigerden werden er ook allerlei nare en gevaarlijke dingen gedaan.

Wij Vrouwen Eisten: abortus uit het strafrecht, daar staat het nog steeds. Maar tegenwoordig zoals euthanasie: is er een correct dossier, gaat de arts vrijuit.
Het correcte dossier omvat ook '5 dagen bedenktijd'. -:(-
Een serie abortusklinieken heeft direct al gezegd 'daar niet op te controleren'.
Maar naar de letter van de wet is abortus pas toegestaan als je 5 dagen tevoren hetzij met de huisarts, hetzij de gyn hebt gesproken.

Wij Vrouwen Eisten: de vrouw beslist. In de wet staat het woord 'noodsituatie' en dat de arts in overleg met de vrouw de noodsituatie moet toetsen.
De meeste gynaecologen en abortusklinieken interpreteren dit ruim: een vrouw zal het wel niet voor de lol vragen, we toetsen of ze deze beslissing in vrijheid en weloverwogen heeft genomen.

De 3e eis ging over geld: abortus kwam niet in het ziekenfonds, maar werd werd gefinancierd via de awbz. Die is inmiddels afgeschaft, de abortuskliniek Utrecht (de eerste hit :o van vrind google) meldt 'dat het ministerie van VWS de kosten draagt'.
Deze eis: de financiële beschikbaar is dus 'een soort van compleet' ingewilligd. (Aangezien het toch geen gewone medische ingreep is geworden is de gebruikelijke manier ook niet zo logisch.)

En wat misschien net niet in de wet staat, maar wel regel is onder artsen: gesteld jouw huisarts is principieel tegen abortus, dan nog heeft hij of zij de plicht jou naar een collega door te verwijzen. Je bent dus niet afhankelijk van de mening etc van je huisarts.
Ook kun je zonder doorverwijzing terecht bij instellingen als de Rutgers, CASA, en de verschillende abortusklinieken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:57

OK, deze informatie wist ik maar was ook wat weggezakt en ik begrijp nu hoe jij jouw post bedoelt. Dank je.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:31

...en dan de vraag of ik tevreden ben.

Nou - ik ben echt tevreden over de 'uitvoeringspraktijk' mbt abortus.

Het geruchtmakende artikel van Joke Kool-Smit in 1968 'Het onbehagen van de vrouw' had als aanleiding de moeite die een vriendin van haar had om 'een adresje te vinden' ivm abortus.
Dat was aanleiding niet alleen tot de oprichting van ManVrouwMaatschappij, maar ook tot de eerste abortusklinieken.

De uitvoering van abortus is dus zogezegd door 'het' feminisme en zo denkende/ voelende artsen tot stand gekomen.

...en die klinieken hebben dus zo'n 15 jaar zonder echt wettelijk kader gefunctioneerd 'daar zit een raar kantje aan'. Dus liet de roomse Van Agt zich van zijn steil juridische kant zien: hij dreigde de Bloemenhovekliniek te sluiten.
Wegens bezetting ging dat niet door...! +:)+

Dat abortus een zelfde soort status heeft als euthanasie, daar kan ik mee uit de voeten.
(Hoe mijn oude vriedin moest leuren met zichzelf, dat vond ik erg. Op je negentigste uiteindelijk 3 jaar lang telkenmale moeten vragen om te mogen stoppen met lijden, aangezien de artsen wel pillen hadden, maar die hielpen niet... Inmiddels is er analoog aan de abortuskliniek een levenseinde kliniek - maar zij stuitte op huisartsen die het niet wilden, niet altijd om even fatsoenlijke redenen.)

En de uitvoeringspraktijk dat artsen met vrouwen in gesprek gaan, waarbij het vooral gaat om de elementaire toetsing (in vrijheid en weloverwogen zelf een keuze gemaakt) is ook niet verkeerd. Maar ja, de wet is dan ook een soort strenge variant van wat op de werkvloer al gedaan werd.
:) Waarbij 'de werkvloer' dus direct verklaarde de wet uiterst soepel na te leven. Hiep hiep hoera voor de Lage Landen bij de zee!
("De koning van Hispanje heb ik altijd geeerd", maar als ik zo mijn argumenten had, werd de koning niet gehoorzaamd. Hij wrrd zelfs afgezet. Zo doen we dat in de Lage Landen bij de zee...)

De abortuswet is wel de reden dat ik denk dat referenda een goede zaak kunnen zijn: in de jaren 1970 is het keer op keer door de verschillende partijen in het parlement geprobeerd en niet gelukt.
"Als de stemmen staken" in het parlement, moesten we als burgers af en toe zelf maar een wet in elkaar timmeren...

De wet die er uiteindelijk kwam is dus in de Nederlandse praktijk uitstekend pruimbaar...
...maar deze zelfde wetsteksten in een ander land: huuuuu!!!!
Die 5 dagen "bedenktijd" vind ik nu al akelig.
En gesteld: jij moet als vrouw in land X maar zien dat je de arts kunt overtuigen van jouw noodsituatie, als de arts zich star en 'principieel tegen' opstelt kom je nergens...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:04

Tout a fait (inderdaad ). +:)+ Duidelijke post.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:22

RoosG schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat, maar lijkt mij nogal een maatschappelijk onderwerp.

Ik ben de laatste jaren nogal bezig met (intersectionele) feminisme en zoek mensen met wie ik daar over kan sparren. Geen mensen die hier niet voor open staan, die discussies kan ik in mijn dagelijks leven wel voeren. Maar mensen wie zich ook verdiepen in gelijkheid tussen man-vrouw, rassen, transgender, lgbt+. Mensen wie niet bij het woord feminisme denken aan vrouwen die mannen haten, maar snappen dat dit gaat over gelijkheid.

Mensen die aan de niet-oerHollandse kant van de zwarte pieten discussie staan of die snappen waarom bepaalde kostuums niet oké zijn als wit mens.

Ik merk dat ik het soms vermoeiend vind dat ik niet zo veel mensen om mij heen heb waarmee ik op hetzelfde level zit. Zit er al een tijdje aan te denken om dit topic aan te denken, maar een recent topic haalt me toch over de streep. Ik zoek in die zin 'lotgenoten'.

Of ben ik daarin alleen?

RoosG je beginpost heb ik eventjes gequote. Ik heb namelijk aan jou en andere (jonge) vrouwen in dit topic een vraag, want ik woon in Frankrijk en zit dus overal wat verder vanaf en vaak krijg ik een map tijdschriften (trouw magazine, volkskrant magazine vaak AD) een half jaar later.
Wat ik mee krijg/ kreeg is de hele METOO discussies. Wat ik ook meekrijg is dat het item rondom gender in allerlei variatie speelt bij met name jongeren +:)+ . Duidelijk is dat er vanuit onze gekleurde bevolking een nieuwe beweging op aan het komen is die opkomt voor evenveel kansen en allerlei zaken aan de kaak stelt, iets dat ze duidelijk niet in dank wordt afgenomen. Dat zijn even vanaf een afstand drie zaken die ik zie gebeuren (dan heb ik het even niet over het populisme in Europa/ America want dat vind ik niet zo positief).

Nu zie ik dit topic.
Mijn vraag aan jou/ jullie is hebben jullie het idee dat er op dit moment een nieuwe beweging, stroming op aan het komen is, waarin gelijkheid van mensen centraal staat?
Heel even had ik de hoop namelijk dat vanuit Amerika vanuit de METOO discussie en de problemen die mensen ervaren met Trump wellicht een nieuwe beweging op zou komen en zelf even gehoopt op de derde feministische golf. Nu heb ik daar twijfels over want ik zie geen vrouwen opstaan die de wijsheid hebben en de power om zich te gaan verenigen en een beweging te voeren, maar let wel dit kan nog komen en is misschien achter de deuren al bezig om op te staan.
Wat is jullie mening hierover? Wat verwachten jullie of beleven jullie daaromtrent? En ook, hoe leeft dit onderwerp bij studentes? Weten jullie dat?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 16:38

Ik vind je bijdrage heel fijn hier pien_2010, je legt heel veel dingen heel mooi en helder uit. Leer er veel van!

Ik merk wel dat er een beweging bezig is, maar dat komt misschien ook omdat ik veel feministische vrouwen en mannen volg via social media. Bijvoorbeeld Meredith Greer, Justine van Beek, Anne Ardon, Manju Reijmer, Asha ten Broeke en Anke Laterveer volg ik heel graag. Daar leer ik ook heel veel van. Ik vind dat Sylvana Simons (Ik duik al weg, weet dat zij ontzettend omstreden is) wel veel dingen omtrent discriminatie en racisme aankaart. Ik geloof dat ik door haar ook ben begonnen met het verdiepen in feminisme jaren geleden. Maar dit zijn wel mensen wie ik graag volg en wie veel zaken duidelijk uitleggen. Voel me daar erg prettig bij.

Maar ik mis nog wel een plek waar ik die informatie mee kan delen. Veel vriendinnen van mij zien nog niets in het feminisme ('Ik heb het al zo druk met andere dingen, dan ga ik me niet daar ook nog druk over maken'). Dus ik voel me er soms een beetje alleen in. Vandaar ook dit topic. Ik hoop stiekem om bij mijn in de buurt een soort 'feminisme groepje' te vinden. Sommige dingen heb ik nog geen mening over want ik weet er nog niks van. Ik weet dan wel hoe het in bijvoorbeeld Amerika zit (ik kijk daar vaak vlogs van) maar hoe werkt het dan in Nederland?

Ik kom uit het oosten van het land en bij mij op de hogeschool leeft het totaal niet. Als ik dan toch al iets deel in de klas, dan wordt het vaak niet begrepen. Altijd een 'Ja maar...' Ik merk dat het vooral luiheid is; Geen interesse te hebben om voor anderen de wereld een stukje beter te maken omdat ze het zelf wel 'prima' hebben. Ik wil niet dat alleen ik het goed heb maar ook anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:51

Haha leuk, het rijtje dat je opnoemt zijn allemaal vrienden of goede bekenden van mij. Je kan dus wel zeggen dat het in mijn vriendengroep/bubbel heel erg leeft. Een groot deel van die groep is dan ook bij elkaar gekomen door feminisme/activisme. Ik studeer Journalistiek aan de HU en daar is het zeker wel iets dat leeft. Niet per se in de lessen maar ik merk het wel heel erg onder medestudenten. En dat zijn overigens niet alleen jonge vrouwen, ook jonge mannen verdiepen zich hier steeds meer in.

Op dit moment studeer ik in Zuid-Afrika en ook hier zie je dat het leeft. Bijna alle humanities vakken (ik volg sociologie, antropologie en politicologie) hebben een groot feministisch thema, vooral bij de eerste twee.