Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:23

Ygritte schreef:
Ik ga me niet branden aan hoeveel mensen "terecht" of "onterecht" een wajong ontvangen, maar ik zie in mijn omgeving wel de bovengenoemde diversiteit aan in hoeverre iemand met een beperking zich beperkt voelt mbt werken. :j Mijn opa was zwaar lichamelijk gehandicapt vanaf zijn 26e (kon niet zelfstandig naar de wc of aankleden) maar heeft wel een hele carriere doorlopen en was erg gehecht aan zijn werk. Bij psychische stoornissen is "beperking" lastiger in te schatten natuurlijk, maar daar zie ik ook een divers spectrum, want ook ik ken mensen met ADHD of PDD-NOS die vinden dat zij niet kunnen werken, terwijl ik andere kennissen heb met een zware angststoornis bijvoorbeeld die wel altijd zijn blijven werken of een opleiding doen. Dingen als belastbaarheid en pijn-tolerantie etc. verschillen per persoon natuurlijk ook drastisch: wat de een zeer zwaar vindt, is voor de ander prima te doen.

Wat ik wel durf te constateren is wat iemand hier al ongeveer noemde: aangeleerde hulpeloosheid en afhankelijk gemaakt worden. Ik zie vaak, vooral bij jongeren met ADHD/PDD-NOS/LVG/autisme, een soort vicieuze cirkel ontstaan: ouders/hulpverlening denken bij voorbaat (voordat het kind 18 is) al dat opleiding of werk niet mogelijk is, vervolgens wordt er geen opleiding of werkervaring opgedaan en krijgen ze een uitkering, waarna het gebrek aan opleiding of werkervaring ervoor zorgt dat het serieus bijna onmogelijk wordt om een baan te vinden, en zitten ze thuis zonder noemenswaardige dagbesteding of dagritme, wat psychische problemen vaak erger maakt, waardoor de jongere nog meer gaat geloven dat hij/zij "toch niks kan" en minder makkelijk aan werkervaring komen, etc. Dit heb ik in mijn omgeving meerdere keren zien gebeuren, en als iemand geen mogelijkheden aangereikt krijgt wordt het heel vaak een soort uitzichtloos verhaal.

In mijn omgeving zie ik dat het heel moeilijk is om uit zo'n cirkel te komen, tenzij de jongere uit een omgeving komt of in een omgeving zit die zegt "we gaan wel wat vinden!" en de jongere motiveert en helpt iets passends te vinden. Vooral een gebrek aan ritme is killing, hier heb ik zelf ook last van gehad toen ik een tijdje noodgedwongen thuiszat. Werken is soms dus niet alleen een "moetje", maar ook een welzijnsfactor.

Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen - voor mensen met een zeer zware beperking wegen de baten van een dagelijks ritme, dagelijks doel, nuttig voelen en werkervaring misschien niet op tegen de kosten, in geld of juist in lichamelijk welzijn en energie - maar volgens mij is werk danwel vrijwilligerswerk op een passend niveau en met passende intensiteit voor een heel grote groep wel mogelijk. :j Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld zware hersenbeschadiging opgelopen (geheugen en concentratie is zwaar aangetast en ze is zeer snel moe) en is volledig afgekeurd, maar doet nu toch vrijwilligerswerk voor een dag per week en voelt zich weer nuttig en capabel.

Voor de WaJong, vooral mbt jongeren, zou ik dus zeggen: bekijk individuele gevallen en probeer met goede begeleiding werk, opleiding en dagritme te stimuleren waar dat maar mogelijk is. Eventueel misschien motiveren met een financiele prikkel, dus: meer geld overhouden als je werkt of vrijwilligerswerk doet. Je maakt mensen er minder afhankelijk mee (wat op de lange termijn geld bespaart!), helpt de samenleving doordat mensen een (nuttige) taak krijgen, en het bevordert psychisch welzijn.

Ja, ik heb dit meegemaakt, toen mijn dochter 4 was, kwam ze op een "School voor Langdurig Zieke Kinderen" terecht. Op een dag kregen mijn man en ik de testresultaten te horen: "Ze is autistisch en zal een eenzaam leven tegemoet zien."
Zo denkt iemand iets te kunnen zeggen over iemands verdere leven, de komende 80 jaar.

Een jaar later zagen we een èchte psycholoog... die vond haar niet autistisch (wij ook niet) en toen hebben we haar zsm weggehaald uit die "zieke school", onder protest van de juffen die vonden dat ze daar wèl thuishoorde...
We namen haar mee naar de nieuwe, normale school, en vanaf dag 1 bloeide ze op. Ze mocht nu echt dingen leren (de LZK klas stelde geen eisen, alleen maar dat de kinderen hun fruit en meegenomen boterhammetjes opaten en niet door het lint gingen) en ze was nog net op tijd om haar schrijfmotoriek te oefenen, want netjes schrijven werd op de vorige school ook niet geeist.
En doordat ze als een normaal kind behandeld werd, gedroeg ze zich ook zo, en in feite is ze ook normaal. Maar wanneer "deskundigen" verwachten dat iemand iets heeft, beoordelen ze die persoon ook daarnaar en als je maar lang genoeg hoort dat je iets mankeert, of "anders" bent, ga je dat geloven en je ernaar gedragen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-02-18 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:24

Ik las ergens dat een WAjong zo'n €1200,- zou zijn per maand.
Hou er rekening mee dat dat bruto is, netto ontvang je ong €970,- per maand ex toeslagen.
Daar gaan nog dingen vanaf als huur, verzekering(en), rekeningen, boodschappen (zeg €50,- per week), onderhoud evt huisdieren, dingen als vervanging huishoudapparaten, kleding, eigen bijdrages behandelingen/medicaties etc.
Mij lukt het om €200,- te sparen per maand zodat ik niet op een houtje hoef te bijten als er een huisdier naar de dierenarts moet of de wasmachine het begeeft.
Moet er wel dingen voor laten, zo ga ik niet uit, ik rook niet, drink zelden alcohol, ga niet op vakantie, ga zelden uit eten.
Een paard kan ik niet onderhouden, of ja, kan wel maar dan kan ik niet sparen en zit ik als er een dierenartsrekening is of een huishoudapparaat de geest geeft.
Maar dat soort dingen boeien me ook weinig, ik heb een dak boven mijn hoofd, ben buiten mijn lichamelijke en psychische klachten redelijk gezond en gelukkig en kan fatsoenlijk eten.
Alleen werken lukt niet, of althans niet zonder na 1-2 dagen volledig overprikkeld en doodziek door de daaruit voortvloeiende klachten thuis te zitten.
Hierdoor is vrijwilligerswerk ook lastig, ik ben gewoon niet betrouwbaar genoeg in te zetten.
Ik heb dus geen dagbesteding, maar heb om wat ritme te behouden een hondje genomen zodat ik er wel op tijd uit moet, regelmatig moet wandelen etc.

Balou_k

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:28

Netto Wajong januari 2018.
Toestemming voor foto eigenaar.

Toeslagen zitten hier nog niet bij.

Afbeelding

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:30

En ik snap dat het soms niet te snappen is.
Ik ben bijna 5 Jaar samen met mijn man en hij snapt het soms nog steeds niet... Er zijn dagen dat zelf IK het niet snap...

En juist dat maakt het soms moeilijk en gecompliceerd. Je kan niet snappen maar ook niet oordelen wat je zelf niet mee hebt gemaakt. Ik verwacht dat ook niet. Maar een klein stukje inlevingsvermogen zo nu en dan zou fijn zijn.

Ik denk namelijk niet dat mijn arbeidsdeskundige mij al drie keer naar huis gestuurd zou hebben als ze zou denken/vermoeden dat ik op m'n luie reet uitkering zat te trekken.

De laatste keer zat ze me weer hoofdschuddend aan te kijken, zo van wat kom je nu weer doen :') mijn timing is vaak niet zo goed zullen we maar zeggen want ik zit weer midden in een traject. Willen werken is voor mij zelfs een vlucht soms. En gelukkig is zij kundig genoeg om mij te remmen zodat ik aan de bak kan als er échte klaar voor ben.

Daar zou best iets meer begrip en respect voor opgebracht mogen worden :o

Wat betreft die post hierboven, dit is een van de zaken waar ik nu dus nog steeds mee worstelen. Mijn hele leven is mij aangepraat dat ik ziek ben, mentaal ziek. Dat ik niet goed functioneer en dat nooit zal gaan doen. Ik ben dus ook al jaren bezig die knop de andere kant om te zetten. Na tientallen mis diagnoses moet ik nu leren dat ik een compleet verkeerde basis heb, dat ik wel degelijk minder belastbaar ben op meerdere gebieden maar dat ik mentaal niets mankeer. Mijn ouders waren helaas niet alert genoeg en hebben dat zelfs op een bepaalde manier gevoed.
Er is niets zo zwaar en heftig als ieder dag het gevecht met jezelf en je demonen aan te moeten gaan.

Ik voel me zo vaak schuldig dat ik alsmaar thuis zit, ik voel me zò vaak een profiteur. Anderen moeten mij ervan overtuigen dat ik dat niet ben of doe. Dat wat ik dagelijks doe, overleven, ook keihard en zwaar werken is.

Dit is overigens niet hetgeen, of iig niet het enige waarvoor ik afgekeurd ben. Voordat daar weer iets over gezegd word :=

Wauw balou_k :wow: kreeg ik dat maar op mijn rekening :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:33

Het bedrag is volgens mij ook afhankelijk van het type Wajong. Oud of 2010 o.i.d.
Deze jongen hoeft voor het leven niet meer gekeurd te worden en valt nog in het oude systeem.

Zou zelf prima kunnen werken met de tijd en wilt dat ook. Toch vind hij het stiekem wel makkelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:36

lor1_1984 schreef:
Hou er rekening mee dat dat bruto is, netto ontvang je ong €970,- per maand ex toeslagen.
Daar gaan nog dingen vanaf als huur, verzekering(en), rekeningen, boodschappen (zeg €50,- per week), onderhoud evt huisdieren, dingen als vervanging huishoudapparaten, kleding, eigen bijdrages behandelingen/medicaties etc.
Mij lukt het om €200,- te sparen per maand zodat ik niet op een houtje hoef te bijten als er een huisdier naar de dierenarts moet of de wasmachine het begeeft.
Moet er wel dingen voor laten, zo ga ik niet uit, ik rook niet, drink zelden alcohol, ga niet op vakantie, ga zelden uit eten.
Een paard kan ik niet onderhouden, of ja, kan wel maar dan kan ik niet sparen en zit ik als er een dierenartsrekening is of een huishoudapparaat de geest geeft.
Maar dat soort dingen boeien me ook weinig, ik heb een dak boven mijn hoofd, ben buiten mijn lichamelijke en psychische klachten redelijk gezond en gelukkig en kan fatsoenlijk eten.
Alleen werken lukt niet, of althans niet zonder na 1-2 dagen volledig overprikkeld en doodziek door de daaruit voortvloeiende klachten thuis te zitten.
Hierdoor is vrijwilligerswerk ook lastig, ik ben gewoon niet betrouwbaar genoeg in te zetten.
Ik heb dus geen dagbesteding, maar heb om wat ritme te behouden een hondje genomen zodat ik er wel op tijd uit moet, regelmatig moet wandelen etc.

Van dit bedrag droom ik.
En zo te horen met niet minder klachten.
2 dagen werk betekend de rest van de week bij komen. Geen sociale contacten want dat trek ik niet.
Paardrijden doe ik soms een stap ritje meer kan niet meer.

En ik kan dan best wel verdrietig worden als mensen klagen dat ze minder geld krijgen terwijl ze imo veel hebben.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:36

Zoolgangster schreef:
Ja, ik heb dit meegemaakt, toen mijn dochter 4 was, kwam ze op een "School voor Langdurig Zieke Kinderen" terecht. Op een dag kregen mijn man en ik de testresultaten te horen: "Ze is autistisch en zal een eenzaam leven tegemoet zien."
Zo denkt iemand iets te kunnen zeggen over iemands verdere leven, de komende 80 jaar.

Een jaar later zagen we een èchte psycholoog... die vond haar niet autistisch (wij ook niet) en toen hebben we haar zsm weggehaald uit die "zieke school", onder protest van de juffen die vonden dat ze daar wèl thuishoorde...
We namen haar mee naar de nieuwe, normale school, en vanaf dag 1 bloeide ze op. Ze mocht nu echt dingen leren (de LZK klas stelde geen eisen, alleen maar dat de kinderen hun fruit en meegenomen boterhammetjes opaten en niet door het lint gingen) en ze was nog net op tijd om haar schrijfmotoriek te oefenen, want netjes schrijven werd op de vorige school ook niet geeist.
En doordat ze als een normaal kind behandeld werd, gedroeg ze zich ook zo, en in feite is ze ook normaal. Maar wanneer "deskundigen" verwachten dat iemand iets heeft, beoordelen ze die persoon ook daarnaar en als je maar lang genoeg hoort dat je iets mankeert, of "anders" bent, ga je dat geloven en je ernaar gedragen.

Wat goed dat jullie haar goed hebben ingeschat en begeleid zeg! :) Vind ik echt heel tof. Een ondersteunende omgeving en ondersteunende ouders is echt cruciaal.

Ikzelf heb ook (kort) op speciaal onderwijs gezeten toen ik mijn autisme-diagnose kreeg, en zowel ik als mijn ouders kregen allerlei doemscenario's te horen (omdat ik liever uit boeken leerde dan de praktijklessen deed was ik "te opstandig" en zou ik nooit op een gewone school kunnen zitten, ik zou begeleid moeten wonen omdat ik niet goed plangericht kon denken, ik zou geen klassikaal onderwijs kunnen volgen, enz.). Mijn ouders geloofden daar ook niks van en hebben erg hun best gedaan mij naar het gewone onderwijs te krijgen met wat extra begeleiding, waar ik opbloeide. Inmiddels heb ik een universitaire opleiding gedaan en woon ik 'gewoon' zelfstandig! :D Helaas zijn klasgenootjes (sommigen met minder krachtige ouders) uit die tijd minder goed terechtgekomen, en die zijn inderdaad in de "cirkel" terechtgekomen van geen opleiding/werk - gedwongen thuiszitten met uitkering- psychische problemen en gevoel van nutteloosheid steeds erger - minder kans op werk/opleiding afronden. :(:)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:37

AH dat verklaard wel wat idd.

Toen ik en proefberekening toeslagen deed en zag dat ik als alleenstaande moeder per maand €1700 in totaal zou krijgen dacht ik ook wel, tja... Das lekker verdienen := daar moeten anderen flink wat uren voor maken.

Dat is ergens super krom.
Maar nogmaals het is hoe je ermee omgaat. Al zou ik dat wel krijgen zou ik mezelf nog steeds niet als profiteur mogen zien.
Want ik doe er dagelijks alles aan om te herstellen, ik doe alles wat het UWV van mij vraagt, ik houd me aan mijn plichten. Ik ben het UWV zelf 9 van de 10, keer voor.

Dus nee ik werk dan misschien niet maar ben wel actief om een volwaardig meedraaiend mens te zijn en worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:41

Ik heb een vrij dikke huid, dus durf wel wat gegevens te geven.

Wajong voor december 2017: 995 netto
Wajong na januari 2018: 945 netto

Dit is de wajong voor mensen met vermogen om te werken met een leeftijd van 23 of ouder.

Toeslag bestaans minima: voor alleenstaande wajongers met werkvermogen maar zonder werk. Ik krijg €42 per maand zodat de totale uitkering uit komt op €993 per maand.

Rede wajong: autisme spectrum stoornis. Met de huidige regels zou ik in de bijstand vallen, heb namelijk geen lichamelijke beperkingen en ben niet zeer zwaar geestelijk gehandicapt.

De eerste €300 per maand die met werken wordt verdiend, moet gelijk ingeleverd worden aan het UWV. Een krantenwijk of partime baan met weinig uren, levert geen extra inkomsten op.

(Ongeveer) Van de inkomsten boven de €300 per maand, mag je 50% houden, totaan het minimumloon.

Rekensom:

Ik verdien €250
Wajong:993
Totaal wat ik die maand krijg:993

Ik verdien 450
Wajong:693 (er gaat immers direct €300 van je uitkering af)
Totaal: €450+693=€1143 -50% van €150=€75 (€450-€300=€150)

Dus €1143-€75= €1068

Ik krijg deze maand dus €1068. Met alleen wajong krijg ik €993. Ik verdien dus €75.

Afhankelijk van wat voor werk,ligt het eraan hoeveel uur je gewerkt hebt om die €450 te verdienen.

In mijn persoonlijke geval, werkte ik 32 uur per week, en kreeg iets van €110 per maand meer dan waneer ik niet zou werken.

Werken loont, maar het blijft geen vetpot!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:43

mvdende schreef:
Ik heb een vrij dikke huid, dus durf wel wat gegevens te geven.

Wajong voor december 2017: 995 netto
Wajong na januari 2018: 945 netto

Dit is de wajong voor mensen met vermogen om te werken met een leeftijd van 23 of ouder.

Toeslag bestaans minima: voor alleenstaande wajongers met werkvermogen maar zonder werk. Ik krijg €42 per maand zodat de totale uitkering uit komt op €993 per maand.

Rede wajong: autisme spectrum stoornis. Met de huidige regels zou ik in de bijstand vallen, heb namelijk geen lichamelijke beperkingen en ben niet zeer zwaar geestelijk gehandicapt.

De eerste €300 per maand die met werken wordt verdiend, moet gelijk ingeleverd worden aan het UWV. Een krantenwijk of partime baan met weinig uren, levert geen extra inkomsten op.

(Ongeveer) Van de inkomsten boven de €300 per maand, mag je 50% houden, totaan het minimumloon.

Rekensom:

Ik verdien €250
Wajong:993
Totaal wat ik die maand krijg:993

Ik verdien 450
Wajong:693 (er gaat immers direct €300 van je uitkering af)
Totaal: €450+693=€1143 -50% van €150=€75 (€450-€300=€150)

Dus €1143-€75= €1068

Ik krijg deze maand dus €1068. Met alleen wajong krijg ik €993. Ik verdien dus €75.

Afhankelijk van wat voor werk,ligt het eraan hoeveel uur je gewerkt hebt om die €450 te verdienen.

In mijn persoonlijke geval, werkte ik 32 uur per week, en kreeg iets van €110 per maand meer dan waneer ik niet zou werken.

Werken loont, maar het blijft geen vetpot!

Het is nooit een vetpot.. Ook voor de gewone werkende mens niet..

Ik vind het chapeau dat je werkt, ondanks dat het je niet bijzonder veel meer oplevert. :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:56

Op dit moment ben ik zelfstandig ondernemer. www.klim-adventureshop.nl

Als je met wajong een baan krijgt, ga je de eerste 2 maanden op proef: de werkgever betaald dan niets, je behoud de wajong.

Ik heb in totaal 3 banen gehad, waarbij ik één keer een contract heb gehad voor 7 maanden,maar omdat ik toch niet helemaal in het team paste, werd mijn contract niet verlengd. de andere 2 plekken waren elke keer na de proef periode niet geschikt.

Ik kan wel een baan vinden, maar doordat ik behoorlijk moeite heb met de omgang met mensen en slecht tegen veranderingen kan, loopt het toch steeds spaak.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 00:18

Abacab schreef:
Ayasha schreef:
Waarom denk jij het recht te hebben de wajongers ter verantwoording te roepen?

Nee hoor, dat doe ik helemaal niet. Maar die mensen die hier vertellen dat ze recht hebben op een uitkering en dat ze gestraft worden voor hun gebrek, daarvan denk ik......wat kan er nu zo ernstig zijn dat je echt niet kunt werken. En ik kan me niets bedenken. (tenzij je terminaal bent) En het valt me op dat er niemand met een voorbeeld komt.

Ik wil je wel verklappen dat ik net 4 PBtjes heb gekregen van mensen die het met me eens zijn. Er zijn er dus meer die er op die manier over denken

Tel je zegeningen maar dat je je dat niet kunt voorstellen.

En nee, geen Wajonger, werk 40u ookal is het met de nodige lichamelijke problemen.

Jammer dat men geen week met elkaar kan ruilen. Er zou meer begrip komen. Ik merk vaak dat gezonde mensen zich niet kunnen voorstellen hoe het leven is voor mensen met zware chronische aandoeningen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 00:26

bruintje123 schreef:
lor1_1984 schreef:

Van dit bedrag droom ik.
En zo te horen met niet minder klachten.
2 dagen werk betekend de rest van de week bij komen. Geen sociale contacten want dat trek ik niet.
Paardrijden doe ik soms een stap ritje meer kan niet meer.

En ik kan dan best wel verdrietig worden als mensen klagen dat ze minder geld krijgen terwijl ze imo veel hebben.

Weet je, ik zal niet beweren dat het een royaal inkomen is maar als je een beetje zuinig doet kun je prima rondkomen van het bedrag wat je met een uitkering krijgt.
Mss dat het maandbedrag wat ik nu op de spaarrekening zet dan wat lager is, je niet een nieuwe koelkast oid kunt kopen mocht de oude het begeven maar er bestaat nog zoiets als marktplaats en facebook, met wat mazzel heb je binnen een dag een weggevertje of goedkoop tweedehandsje staan waar je een tijdje mee kan overbruggen tot je wel budget hebt voor een nieuwe koelkast.
En het scheelt ongetwijfeld dat ik geen auto heb, ik doe alles met de fiets en het ov en heb toen ik uit mijn oude regio vertrok ook bewust gezocht naar een woonplaats met goede ov-verbinding.

Overigens kan ik me voorstellen dat als je (deels) arbeidsongeschikt bent maar geen uitkering oid ontvangt omdat je buiten de regels valt oid het erg zuur is dat mensen die wel een uitkering ontvangen het een stuk ruimer hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 00:28

storrum schreef:
purny schreef:
De Participatiewet is in 2015 in het leven geroepen om de steeds groter wordende groep Wajongers te stimuleren om te gaan werken.

Waarom wordt deze groep steeds groter?

Omdat de eisen van de samenleving steeds strenger worden en de mensen steeds intoleranter, daardoor vallen er steeds meer mensen door de kieren. Veel van die mensen hielden het vol toen je nog van 16-18 tot 65 bij dezelfde werkgever in dezelfde functie zat, moeder de vrouw het huishouden deed en de rest van je leven ook aardig voorgeschreven was. Gewoon standaard script/recept volgen en die ong. 20+ procent van de werknemers die toen ook al een vlekje hadden konden zich staande houden. Enkel al omdat alles zo voorspelbaar en standaard was. Nu veranderd alles bijna per maand, moet eigenlijk iedereen zelfstandig ondernemer zijn en dat past een groot deel van de mensen simpelweg niet. Gooi daar inderdaad bovenop dat er eerst via de oude wao/wia veel bedrijfsreorganisaties gedaan zijn (mooie regeling voor zowel werkgever als werknemer) en dat vervolgens deels ivm bezuinigingen door de gemeentes nagedaan is. Er is dus uit nood (onbetaalbaar worden en misbruik) strengere regelgeving gekomen en die heeft zoals altijd hetzelfde resultaat : de echte fraudeurs spelen goed poppenkast en komen er nog steeds riant in, de mensen die het echt nodig hebben zijn te optimistisch/eerlijk en worden afgewezen, Uitgezonderd de mensen die bij de goede personen terecht komen en zij die het traject draaiboek aflopen en er daarom terecht inrollen. Vergis je niet hoeveel mensen er in de bijstand zitten die in wao/wia/wajong thuishoren, maar grofweg of door "je hebt gewerkt dus je kan werken" of door meteen uit school getrouwd geen werkervaring hebben na scheiding en ongeschikt voor de arbeidsmarkt in de bijstand belanden.

En de werkgevers zijn in deze onzekere tijden financieel niet in staat om riskante werknemers aan te nemen. Boetes, deadlines, enz. 8 uur werken? verhaal is leuk, maar als die 8 uur werklast een werknemer 12-16+ uur kost om af te krijgen ivm handicap, dan wordt zo iemand niet aangenomen en dat is begrijpelijk.

Komt nog eens bij dat zoals hier al eerder langs kwam al die toeslagen eigenlijk een beschamende constructie zijn. Gevoelig voor fraude, complex, kostbaar en maken van het bijstand = bestaansminimum verhaal een grote leugen. Ga de huurtoeslag maar rechtstreeks met de woningbouw regelen ipv die tussenwegen die fraudegevoelig zijn en ook belastinggeld kosten. Zorgtoeslag eigenlijk ook zoiets, het is te gek voor woorden dat die kosten hoger zijn dan betaalbaar is en veel minima hebben door de chronische aandoeningen ook nog eens aanvullende verzekeringen nodig (bv : zowel mijn vaders spieraandoening als de mijne staan niet op lijst Borst en worden dus niet als chronisch aangemerkt, noodzakelijke medicijnen en of fysio kosten dus eigen risico en/of aanvullende verzekering). Overheid heeft het opdrijven van de vaste lasten tot kunst verheven, want dat zou goed zijn voor de economie? , dat kan ik toch echt niet bevatten.

Kwijtschelding gemeentebelasting ? Niet als je meer dan 2269? "vermogen" hebt. Sparen/geen schulden hebben levert je als minima dus een "boete" van ong. 500 euro op.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 00:35

tamary schreef:
Kwijtschelding gemeentebelasting ? Niet als je meer dan 2269? "vermogen" hebt. Sparen/geen schulden hebben levert je als minima dus een "boete" van ong. 500 euro op.

Ik krijg standaard elk jaar een brief dat ik teveel vermogen heb omdat ze meestal checken wanneer de uitkering en toeslagen erop staan maar voordat de huur, verzekering etc eraf gaan.
Komt erop neer dat ik inclusief dat beetje spaargeld wat ik heb op dat moment boven die €2000,- ? eigen vermogen uitkom en ik mag dus elk jaar weer opnieuw bezwaar aantekenen en mijn bankafschriften gaan kopiëren en opsturen om te bewijzen dat ik echt niet teveel vermogen heb. 8)7

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 01:05

Dat een aantal mensen in dit topic de mening hebben dat iedere Wajonger toch wel wat terug kan doen bv vrijwilligerswerk; tja, ik ken zo iemand die op mijn werk zwaar autistisch is en via een speciaal traject wat terug doet; hij zet de hele tent op de kop en kost de vaste krachten enorm veel tijd en energie, iedereen zegt daar blij te zijn als hij weer weg is na die paar uur als hij even langskomt..dan kunnen ze weer hun tijd aan werk besteden ipv hem steeds in toom te houden. Verwacht je nu echt dat zo iemand daar nog voor betaald kan krijgen ook?
En dan mijn neefje, als baby zijde al zwaar geestelijk gehandicapt door zuurstoftekort bij de geboorte. Kan niet eens praten, krijst wel geregeld en flappert met zijn handjes als een kleutertje terwijl hij al volwassen is, die moet dan ook wat terugdoen? Daar ook jaloers op dat die maar profiteert van zijn wajong en zijn handje ophoudt?
En dan iemand die hier schreef dat mensen die vanwege vermoeidheidssyndroom bv geen recht zouden moeten hebben op een uitkering. Tja, dan kunnen alle mensen met een burnout ook wel weer terug aan het werk! Want die kunnen vaak toch ook nog sporten? Dan zouden ook die mensen wel moeten kunnen werken.. Mensen weten niet waar ze het over hebben. Het is blijkbaar heel bedreigend hier om je voor te stellen dat je toestand zodanig slecht is dat je niet kunt werken. Gemakkelijker is het blijkbaar te oordelen dat het hun eigen schuld is dat ze niks doen. Het beeld voor je te hebben dat een leven ook zwaar gehandicapt kan zijn en je wel wilt maar niet kunt werken komt mogelijk wat te dichtbij voor sommigen( want dat zou jou dan ook zomaar kunnen overkomen). Gemakkelijker is het dat het hun eigen schuld is en ze best zouden kunnen werken als ze maar zouden willen..
Geen mens zit voor de lol thuis de hele dag. Wees blij dat je kunt werken en mocht je de pech hebben om volgende week ook een ernstige ziekte te krijgen of gehandicapt te raken(ja, dat kan echt en dat bestaat ook) waardoor je niet meer kunt werken, dan zul je nog terugverlangen naar de tijd dat je gezond was en wel kon werken..ipv je handje op te moeten houden en niet eens vrijwilligerswerk meer te kunnen doen!

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 01:44

eva92 schreef:
Sabri schreef:
Ik vind het verdrietig te merken dat veel mensen in dit topic de groep wajongers afschilderen als soort profiteurs. Mensen die werken moeten blij zijn dat ze dit uberhaupt kunnen. Ook jij kunt morgen een ongeluk of ernstige ziekte krijgen. Natuurlijk ben je dan dankbaar dat er dan een vangnet is, zodat je in ieder geval nog wat te eten kunt kopen en niet bedelend op straat hoeft te zitten. Al denk ik dat je dan liever toch had gehad dat je gewoon net als de meeste mensen wel gewoon nog kon werken.
De korting op wajongers vind ik schandalig. De banen waar wajongers op hopen zijn wegbezuinigd. Of werkgevers nemen je domweg niet aan omdat je een ziekte hebt/gaten in je CV. Laten we eerst daar wat aan doen. Of de groep rijken aanpakken die steeds rijker worden. DAT zijn de echte profiteurs! Niet de gehandicapten!

Mensen die echt ziek zijn kunnen inderdaad echt niet werken. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel werken en genoeg lichamelijk of psychische klachten hebben. Maar deze laten zich niet op de kop zitten en gaan gewoon werken. Het probleem is dat er in de wajong gewoon teveel mensen zitten die wel kunnen werken maar niet willen werken. Ik vind ook dat iedereen die een uitkering ontvangt toch moet proberen iets terug te doen voor de maatschappij. Al is het een kopje koffie drinken met eenzame ouderen. Wat dit is een groep waar wij ons wel zorgen om moeten maken! En waar veel meer geld heen zou moeten gaan dan naar uitkeringen. Zolang je kan wonen en kan eten heb je geen klagen. Zoals ik hier lees hebben de meeste ook nog een hobby. Er zijn mensen in de bijstand die dat niet kunnen of hun kinderen geen hobby kunnen geven.

En hoe weet je precies dat er oh zoveel mensen zijn in de wajong wel kunnen werken maar het niet willen? Omdat je er een paar kent? De eisen voor een wajong zijn na 2010 heel streng geworden. En nu krijg je met klachten die ooit over gaan al helemaal geen tijdelijke wajong meer.

En, er zijn ook juist wajongers die geen vrijwilligerswerk kunnen doen. Als dat kan moét je dat namelijk al doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 08:35

De verscheidenheid maakt het gewoon lastig. Ik ken iemand zonder armen en benen (!) en die werkt gewoon. Tja.. dan is het moeilijk te begrijpen dat iemand met een psychische afwijking niet werkt omdat diegene zich minder weerbaar voelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:08

Sabri schreef:
Geen mens zit voor de lol thuis de hele dag. Wees blij dat je kunt werken en mocht je de pech hebben om volgende week ook een ernstige ziekte te krijgen of gehandicapt te raken(ja, dat kan echt en dat bestaat ook) waardoor je niet meer kunt werken, dan zul je nog terugverlangen naar de tijd dat je gezond was en wel kon werken..ipv je handje op te moeten houden en niet eens vrijwilligerswerk meer te kunnen doen!

En de mensen die ook last hebben van ernstige klachten maar wel moeten werken omdat ze anders dakloos raken of ernstig in de problemen komen: die verdienen ook een goed vangnet (reden om bv nu ook op te komen voor het behoud van de WIA.)

Het is geen strijd tussen mensen die allemaal op hun eigen manier aan het worstelen zijn om er het beste van te maken. Het is geen reden om de omstandigheden van iedereen zo aan te passen dat we allemaal op hetzelfde laagste niveau zetten - het is volgens mij een reden om weer op te komen voor een goed vangnet voor iedereen. Zodat er niet zoveel mensen klem zitten, en mensen niet zo zwaar veroordeeld hoeven worden (en dat dan ook nog zonder al te veel kennis van zaken).

Dat kunnen we als maatschappij veel beter, en dat is fijner voor iedereen.

(En, als werken als enerzijds zo belangrijk gezien wordt maar anderzijds als iets wat dusdanig verplichtend dat men jaloers kijkt naar iedereen die niet werkt, misschien moeten we dan ook kijken naar manieren om werken leuker te maken waardoor het minder een opgave is en meer iets dat mensen zonder wrok doen. Dan hoeft er ook geen afgunst te zijn richting mensen die niet kunnen werken - en in het ideale geval zelfs richting mensen die niet willen werken. Veel werk kan leuk genoeg zijn om het te willen doen. Als er ooit een basisinkomen komt hoop ik dat dat de grootste vrijheid biedt: dat je kiest voor werk omdat het leuk en waardevol werk is dat men wil doen.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:10

lor1_1984 schreef:
Overigens kan ik me voorstellen dat als je (deels) arbeidsongeschikt bent maar geen uitkering oid ontvangt omdat je buiten de regels valt oid het erg zuur is dat mensen die wel een uitkering ontvangen het een stuk ruimer hebben.

En dan niet eens dat ruimer, maar het jammeren dat het minder word.
Ik denk dan, ben blij dat je een arts hebt getroffen die je wel een uitkering gunde. En dat je dus veel rlijgt, ipv nu een beetje minder
Lees alleen hier in het topic maar hoeveel er tussen wal en schip vallen. Met als ik lees zeker niet minder klachten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:00

bruintje123 schreef:
lor1_1984 schreef:

En dan niet eens dat ruimer, maar het jammeren dat het minder word.
Ik denk dan, ben blij dat je een arts hebt getroffen die je wel een uitkering gunde. En dat je dus veel rlijgt, ipv nu een beetje minder
Lees alleen hier in het topic maar hoeveel er tussen wal en schip vallen. Met als ik lees zeker niet minder klachten.

Een arts gunt je geen uitkering. Hij / zij beoordeelt de situatie aan de hand van wetten en regels.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:02

Petpa schreef:
Een arts gunt je geen uitkering. Hij / zij beoordeelt de situatie aan de hand van wetten en regels.

En die vullen ze totaal naar eigen inzicht in door je 1 keer te zien.
Lees de verhaen maar in het topic hoe dat gaat. Gaat echt nergens over.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:04

bruintje123 schreef:
Petpa schreef:

En die vullen ze totaal naar eigen inzicht in door je 1 keer te zien.
Lees de verhaen maar in het topic hoe dat gaat. Gaat echt nergens over.

Je bent niet afhankelijk van die ene arts. Je kan in bezwaar tegen de beoordeling en het is mogelijk om naar de rechtbank te gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:06

Dat bezwaar is zover ik weet direct al de rechtbank. Of dat moet veranderd zijn.
En heb je ziektes als ME of fybromyalgie of noem maar op doet de rechtbank ook niets.
Je hebt dan immers niks in Nederland.
Terwijl er keuringsartsen zijn die wel vinden dat iemand dan wel wat heeft en iemand afkeuren.
Dus je moet maar net de goede treffen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:08

ook ik ken wat mensen die niet kunnen of zoals ik het zie, willen werken vanwege allerlij vage aandoeningen maar wel heel de dag als een echte ,,fitgirl,, in de sportschool aan gewichten kunnen hangen of het kerels zijn en er steeds filmpjes van op insta plaatsen of heel de dag lekker op een manege hangen en paardjes rijden! Vind het niet zo gek men er soms grote vraagtekens bij uitkerings behoeftigen zet. Maakt het vooral jammer voor de mensen die echt niet goed kunnen functioneren.