Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:56

Elk mens vervuild, de een vast meer dan de ander.
Maar vervuilen doen we.
En na onze dood ook nog wel tot we totaal vergaan zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:55

elenaMM77 schreef:
ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..

maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.

met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.

geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen :P ), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.

"Uit jouw naam" wordt ook geen vrede meer gesticht, worden geen scholen meer gebouwd en wordt niet meer liefgehad... Ook geen positieve bijdrage meer aan de wereld dus.

Daarnaast vind ik het een ontzettend slap excuus om vanwege het niet krijgen van kinderen niet zo heel bewust te hoeven leven. Wat is dat voor idee, dat je elkaar niet nodig hebt? Zonder de kinderen (van een ander) kan jij niks als je straks bejaard bent.
Bovendien hoef je niet alles in het leven alleen voor jezelf te doen. Je kunt ook nu bewust leven voor de generatie na jou, ook al lopen daar niet je eigen kinderen tussen.

Ik ben ervan overtuigd dat als we met zijn allen echt milieu-bewust zouden leven, dat de aarde het (huidige) aantal mensen prima aan kan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:59

Nikass schreef:
elenaMM77 schreef:
ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..

maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.

met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.

geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen :P ), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.

"Uit jouw naam" wordt ook geen vrede meer gesticht, worden geen scholen meer gebouwd en wordt niet meer liefgehad... Ook geen positieve bijdrage meer aan de wereld dus.

Daarnaast vind ik het een ontzettend slap excuus om vanwege het niet krijgen van kinderen niet zo heel bewust te hoeven leven. Wat is dat voor idee, dat je elkaar niet nodig hebt? Zonder de kinderen (van een ander) kan jij niks als je straks bejaard bent.
Bovendien hoef je niet alles in het leven alleen voor jezelf te doen. Je kunt ook nu bewust leven voor de generatie na jou, ook al lopen daar niet je eigen kinderen tussen.

Ik ben ervan overtuigd dat als we met zijn allen echt milieu-bewust zouden leven, dat de aarde het (huidige) aantal mensen prima aan kan.

Ja, als....
Heel simpel, een heel groot deel van de mensheid heeft niet de 'luxe' om milieubewust te leven. De keuze is dan niet tussen goedkoop en milieubelastend of duurder en duurzamer, maar tussen vanavond wel of geen eten voor je gezin.
Dat er zonder ingrijpen morgen of overmorgen een meter water op hun land staat of geen vis meer in hun zee zit, dat is echt wel een probleem. Het speelt alleen pas een rol wanneer de problemen op de kortere termijn opgelost zijn. Verre toekomst speelt pas een rol als je eerst vandaag en morgen weet te overleven.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:13

En die mensen kan je ook niets verwijten. Maar het zijn niet die mensen die de grootste ecologische voetafdruk hebben.
Als al de mensen die wél een keuze hebben al eens hun best zouden doen dan komen we al een heel eind. En als de overheden keuzes zou maken die verder gaan dan de volgende verkiezingen, dat zou ook al heel wat helpen. Daar zijn we nog heel ver af. Maar daar kunnen we zelf iets aan doen. Zolang iedereen denkt dat de anderen (mensen aan de andere kant van de wereld, de volgende generatie, etc) het maar moeten oplossen of dat het niet op te lossen is en dat we dan maar niets doen, dan gaat het niet beteren. Al wat je zelf verbetert, al is het maar iets heel kleins, is een stapje in de goede richting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:25

Arme mensen leven júist vaak heel duurzaam, die hebben geen geld voor kilo’s vlees en zuivel en vis van ver weg. Die leven meestal bv van rijst en granen en de groentes die in hun achtertuin goed groeien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:33

Dan heb je het over hele arme mensen.
Maar hoe zit dat met arme mensen in zogenaamde welvarende landen zoals Nederland en Amerika?
Dan ga je niet meer geld uitgeven omdat dat beter geteeld of verpakt is.
Dan zijn mensen blij dat er elke te eten is. En die zijn er veel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:38

Vis is toch juist duur? :o?
Ik liep laatst langs een vleesschap en zag wat een pond kipfilet kost, als ik op een stoel had gezeten was ik eraf gevallen 8)7 Het is jaren geleden dat ik voor het laatst vlees heb gekocht en doordat ik zo vaak lees op het internet dat mensen geen geld hebben om vegetarisch/plantaardig te eten was mijn beeld een beetje vertekend denk ik... :o
En nee het was geen biologisch vlees, het was de nieuwe standaard kip ofzo. En van wat dat pond kostte heb ik die avond voor 2 personen een hele maaltijd gemaakt.
Dus nee, ik vind duurzaam leven in veel gevallen niet iets wat je je moet kunnen veroorloven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:49

Volgens mij gaat dat niet specifiek over vlees of vis, maar meer in het algemeen. Goedkope dingen zijn vaak niet zo duurzaam. Voorverpakt, weinig voedingswaarde... En qua vlees is juist zo'n makkelijk te halen hamburger toch spotgoedkoop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:51

In Nederland is groente meestal inderdaad goedkoper dan vlees, en veel vis is (gelukkig) nog duurder dan vlees.
Als je vegetarisch wil gaan eten en daar elke dag vleesvervangers voor koopt, ja dan is het vrij duur, maar als je veel seizoensgroente en fruit koopt en met droge bonen kookt dan is vegetarisch/plantaardig eten echt enorm goedkoop. Ik kan met gemak voor 25 euro per week de boodschappen doen voor twee personen, en daar zitten dan zelfs wat luxe producten bij.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:53

Maar eerder in dit topic schreef er ook al iemand dat ze relatief veel vlees eten omdat dat goedkoper is. Vlees is helemaal niet goedkoper. Mensen zijn toch wel slecht geïnformeerd in het algemeen, over vegetarisch eten en efficiënt boodschappen doen. Veel mensen denken ook dat je voor vegetarisch eten allerlei exotische ingrediënten of dure vleesvervangers moet kopen, terwijl dat echt niet nodig is. Het vergt alleen iets meer creativiteit en je zult je standaard AVG-recepten en "woensdag gehaktdag"-recepten moeten vervangen door iets anders.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:50

YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.

Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.

Al met al is de informatie uit deze groepen zelf heel verwarrend. De ene zegt dit de ander dat.

Ik ben wel benieuwd wat kippen aan ecologische voetafdruk hebben. Ik eet eieren in de testen word dat met een hoger verbruik gerekend, maar je kan dus niet invullen of het eigen scharrelkippen betreft. Ze leven op keuken afval granen (soja vrij) en wat ze verder in de tuin vinden. En krijgen regenwater als drinken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:09

Ik zou eigenlijk niet weten wat je uit het buitenland moet halen voor die voedingsstoffen. Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Tegenwoordig kunnen we bijna alles in Nederland verbouwen. Ik weet dat veel veganisten dagelijks avocado en kokosolie en bananen eten, maar daar zit volgens mij niks in wat je niet uit Nederlands voedsel kan halen. Eiwitten haal je uit peulvruchten, ijzer uit groene groente en granen, allemaal van Nederlandse bodem, en B12 slikken de meeste veganisten bij omdat dat niet door plantaardige voeding wordt aangemaakt, dat heeft dan weer niks te maken met voeding uit NL of buitenland.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:21

aikon schreef:
YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.

Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.

Ik vind dat echt onzin. Er zijn inderdaad vegetariërs die een vitaminetekort hebben (al dan niet door het weglaten van dierlijke voeding), maar dit heeft bij mijn weten niets te maken met het ontbreken van dure ingrediënten van ver weg. Daarnaast is dat natuurlijk geen reden om elke dag vlees te blijven eten. Met 1 of 2 keer per week vlees eten en gevarieerd streekgroenten en -fruit eten loop je ook geen tekorten op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:53

8nnemiek schreef:
Ik zou eigenlijk niet weten wat je uit het buitenland moet halen voor die voedingsstoffen. Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Tegenwoordig kunnen we bijna alles in Nederland verbouwen. Ik weet dat veel veganisten dagelijks avocado en kokosolie en bananen eten, maar daar zit volgens mij niks in wat je niet uit Nederlands voedsel kan halen. Eiwitten haal je uit peulvruchten, ijzer uit groene groente en granen, allemaal van Nederlandse bodem, en B12 slikken de meeste veganisten bij omdat dat niet door plantaardige voeding wordt aangemaakt, dat heeft dan weer niks te maken met voeding uit NL of buitenland.

Met als toevoeging dat B12 uit een pilletje nog altijd milieuvriendelijker is dan het via dierlijke producten consumeren

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:55

8nnemiek en YellowGray dingen als (citrus)fruit, kokos, zoete aardappel, specerijen, noten en zaden.
Dat is waar zij het over hebben. Zonder dit kan je volgens hun niet gevarieerd genoeg eten.

Een veganist was dus ook behoorlijk ontdaan dat mijn uitslag als vlees eter op de zelfde test net eventjes hoger lag dan die van hem. Hij haalt veel van buiten europa aan voedsel, daarnaast rookt en drinkt hij ook aardig.
Hij beweerde (doet het nog steeds) dat vleeseters wel een keer meer zo vervuilend zijn dan veganisten.

Hier schrok ik toch ook wel van.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/10/al ... t-a1587736

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:01

Magrathea schreef:
Ik liep laatst langs een vleesschap en zag wat een pond kipfilet kost, als ik op een stoel had gezeten was ik eraf gevallen 8)7 Het is jaren geleden dat ik voor het laatst vlees heb gekocht en doordat ik zo vaak lees op het internet dat mensen geen geld hebben om vegetarisch/plantaardig te eten was mijn beeld een beetje vertekend denk ik... :o
En nee het was geen biologisch vlees, het was de nieuwe standaard kip ofzo. En van wat dat pond kostte heb ik die avond voor 2 personen een hele maaltijd gemaakt.
Dus nee, ik vind duurzaam leven in veel gevallen niet iets wat je je moet kunnen veroorloven.

Vlees en voedsel in het algemeen is juist spotgoedkoop in de westerse wereld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:02

aikon schreef:
8nnemiek en YellowGray dingen als (citrus)fruit, kokos, zoete aardappel, specerijen, noten en zaden.
Dat is waar zij het over hebben. Zonder dit kan je volgens hun niet gevarieerd genoeg eten.

De dingen die hier als noodzakelijk zie kunnen allemaal uit Nederland of West-Europa komen (en ja, 'West-Europa' mag je als lokaal rekenen omdat we hier super efficiente landbouw hebben. Dus komkommers uit Nederland kunnen in die zin vervuilender zijn dan komkommers uit Spanje, waar ze onder de zon zijn gegroeid, zelfs als je de reis meerekent). En waarom is kokos precies noodzakelijk? :oo

Ik vind met de seizoenen mee-eten super leuk juist omdat je dan automatisch varieert. Misschien niet per week maar per maand wel :j

@Kuggur, goedkoop is het zeker, maar ik bedoel nu in relatie tot ander eten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:18

Magrathea schreef:

Ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die een halve kg aan vlees eten met 2 personen in 1 maaltijd (uitzonderingen en BBQS daargelaten :Y) ).

Ik eet 2/3 paar dagen per week vegetarisch, op de andere dagen eet ik wel vlees. Denk dat ik gemiddeld evenveel kwijt ben aan een voedzame vegetarische maaltijd als een voedzame maaltijd met vlees(maar verschilt uiteraard per gerecht). Wel eet ik bewust kleinere porties vlees, vroeger at ik gemiddeld 150-200 gram vlees per maaltijd, nu zit dat rond de 100-150 gram.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:41

aikon schreef:

Citrusfruit bevat veel vit C, maar er zijn ook zat Nederlandse vruchten en groentes die vol zitten met vit. C. Paprika wordt op grote schaal in Nederland verbouwd. En ik eet zelf al jaren citroenen uit eigen tuin, en heb sinds kort ook een sinaasappel en clementine boom thuis staan. Op zich goed te kweken in Nederland, als je ze vorstvrij kan overwinteren. En Spanje is nu ook niet écht heel ver.
Zo ook zoete aardappel, die wordt ook in Nederland gekweekt, alleen nog niet op grote schaal, en is ook niet zo belangrijk voor je vitamines. Hooguit erg lekker. Noten en zaden groeien ook voor een groot deel in Nederland. Uiteraard de tarwe, rogge, gerst en sinds een aantal jaren wordt er ook succesvol spelt geteelt in NL (hier in Limburg iig).. natuurlijk is het helemaal hip om quinoa te eten, maar dat heb je echt niet nodig voor je vitamines. Zelfde geldt voor cashews, ze zijn erg lekker en handig om mee te koken, maar als je echt milieuvriendelijk wil eten dan koop je gewoon walnoten en hazelnoten en tamme kastanjes, en zelfs pistachebomen kunnen in ons klimaat groeien.
Specerijen zijn eigenlijk een van de weinige dingen waarvan we een klein deel hier niet kunnen telen en eigenlijk wel nodig hebben om lekker te kunnen koken. Maar ook die heb je niet allemaal nodig voor de voedingsstoffen.
Ik denk dat de mensen waar je mee hebt gesproken toch vooral een goede reden zochten om veel uit het buitenland te kunnen kopen zonder zich er schuldig over te hoeven voelen :)) Ik koop ook wel eens iets uit verre landen, maar dan ben ik ook niet bang om toe te geven dat het eigenlijk gewoon onnodig en slecht voor het milieu is.

Vlees en vis is inderdaad veel te goedkoop, dat ben ik helemaal met jullie eens. Net zoals zuivel en eieren. Het is haast onmogelijk om tegen zo'n lage prijzen als boer zijnde ook nog eens zo milieuvriendelijk mogelijk te werk te gaan, dus dat is sowieso een groot probleem. Het is belachelijk dat een liter rijstmelk, die qua productie bijna niks kost, toch 4x zo duur is als een liter koemelk 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:46

Wist je dat: quinoa allang in Nederland geteeld wordt, maar dat het vroeger alleen veevoer was? Inmiddels is er een goed aantal boeren in Nederland dat op de quinoa-hype is gesprongen en daar een goede boterham van verdienen :j Een paar jaar terug was de prijs wel enorm gestegen waardoor het in Peru bijvoorbeeld niet meer te betalen was... Dat is erg vervelend, gelukkig is dat inmiddels weer beter geworden, mede omdat het ook in het Westen wordt geteeld nu.
https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten ... ~a4555708/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:49

Goh, nu je het zegt, daar heb ik inderdaad eens iets over gelezen! Nou, dan weet ik niet welk graan er nog over blijft dat níet in Nederland geteeld kan worden :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:07

8nnemiek schreef:
Goh, nu je het zegt, daar heb ik inderdaad eens iets over gelezen! Nou, dan weet ik niet welk graan er nog over blijft dat níet in Nederland geteeld kan worden :D

Rijst, technisch gezien is het een graan :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:14

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:30

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:32

8nnemiek schreef:
Oja, rijst valt idd ook onder de granen!
In Brabant telen ze ook rijst http://www.omroepbrabant.nl/?news/24901 ... abant.aspx
:))
Maar dat komt verder inderdaad allemaal van heel ver.

Ik heb me dit dus vaker afgevraagd hè, waarom hier geen rijst geteeld kan worden :o? ik bedoel, water genoeg hier in Nederland. Maar gaaf dat deze man er wel aan begint!