Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..
maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.
met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.
geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.
Nikass schreef:elenaMM77 schreef:ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..
maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.
met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.
geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.
"Uit jouw naam" wordt ook geen vrede meer gesticht, worden geen scholen meer gebouwd en wordt niet meer liefgehad... Ook geen positieve bijdrage meer aan de wereld dus.
Daarnaast vind ik het een ontzettend slap excuus om vanwege het niet krijgen van kinderen niet zo heel bewust te hoeven leven. Wat is dat voor idee, dat je elkaar niet nodig hebt? Zonder de kinderen (van een ander) kan jij niks als je straks bejaard bent.
Bovendien hoef je niet alles in het leven alleen voor jezelf te doen. Je kunt ook nu bewust leven voor de generatie na jou, ook al lopen daar niet je eigen kinderen tussen.
Ik ben ervan overtuigd dat als we met zijn allen echt milieu-bewust zouden leven, dat de aarde het (huidige) aantal mensen prima aan kan.
aikon schreef:YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.
Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.
8nnemiek schreef:Ik zou eigenlijk niet weten wat je uit het buitenland moet halen voor die voedingsstoffen. Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Tegenwoordig kunnen we bijna alles in Nederland verbouwen. Ik weet dat veel veganisten dagelijks avocado en kokosolie en bananen eten, maar daar zit volgens mij niks in wat je niet uit Nederlands voedsel kan halen. Eiwitten haal je uit peulvruchten, ijzer uit groene groente en granen, allemaal van Nederlandse bodem, en B12 slikken de meeste veganisten bij omdat dat niet door plantaardige voeding wordt aangemaakt, dat heeft dan weer niks te maken met voeding uit NL of buitenland.
Magrathea schreef:Vis is toch juist duur?
Ik liep laatst langs een vleesschap en zag wat een pond kipfilet kost, als ik op een stoel had gezeten was ik eraf gevallenHet is jaren geleden dat ik voor het laatst vlees heb gekocht en doordat ik zo vaak lees op het internet dat mensen geen geld hebben om vegetarisch/plantaardig te eten was mijn beeld een beetje vertekend denk ik...
![]()
En nee het was geen biologisch vlees, het was de nieuwe standaard kip ofzo. En van wat dat pond kostte heb ik die avond voor 2 personen een hele maaltijd gemaakt.
Dus nee, ik vind duurzaam leven in veel gevallen niet iets wat je je moet kunnen veroorloven.
aikon schreef:8nnemiek en YellowGray dingen als (citrus)fruit, kokos, zoete aardappel, specerijen, noten en zaden.
Dat is waar zij het over hebben. Zonder dit kan je volgens hun niet gevarieerd genoeg eten.
Magrathea schreef:Vis is toch juist duur?
Ik liep laatst langs een vleesschap en zag wat een pond kipfilet kost, als ik op een stoel had gezeten was ik eraf gevallenHet is jaren geleden dat ik voor het laatst vlees heb gekocht en doordat ik zo vaak lees op het internet dat mensen geen geld hebben om vegetarisch/plantaardig te eten was mijn beeld een beetje vertekend denk ik...
![]()
En nee het was geen biologisch vlees, het was de nieuwe standaard kip ofzo. En van wat dat pond kostte heb ik die avond voor 2 personen een hele maaltijd gemaakt.
Dus nee, ik vind duurzaam leven in veel gevallen niet iets wat je je moet kunnen veroorloven.
aikon schreef:8nnemiek en YellowGray dingen als (citrus)fruit, kokos, zoete aardappel, specerijen, noten en zaden.
Dat is waar zij het over hebben. Zonder dit kan je volgens hun niet gevarieerd genoeg eten.
8nnemiek schreef:Oja, rijst valt idd ook onder de granen!
In Brabant telen ze ook rijst http://www.omroepbrabant.nl/?news/24901 ... abant.aspx![]()
Maar dat komt verder inderdaad allemaal van heel ver.