#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:07

Ik heb enige informatie op nos.nl gevonden - met gaten.

Maar Popstra, mijn vraag aan jou is een andere.
Ik vind het nogal onfatsoenlijk om niet eens een slag om de arm te houden.
De meneer die nu dreigt met een proces wegens smaad geef jij meteen het voordeel van de twijfel ten koste van JBC.
Uiteraard 'weten we niet wat er gebeurd is', maar voor wie dat weten wil: we weten wel dat dit werkt in het voordeel van de daders.

Het feitelijke relaas van de nos: JBC zwijgt nog steeds, maar somehow is er een naam opgedoken en de meneer verschijnt op teevee, samen met een advocaat en hij ontkent.
Of beter gezegd hij bagetaliseert 'hij wilde zelf, hoor' en hij doet zielig 'ik ben standrechtelijk geëxecuteerd'.
Vraag: door wie? Niet door JBC want hij zwijgt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:17

denk dat je de uitzending eerst moet kijken alvorens je over mijn post oordeelt!

Janneke2

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:20

Goed, dat is ook een antwoord.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:04

Riddershow schreef:
Ze hebben het er ook al de hele dag over op de radio...

Het valt niet te bewijzen wat er echt gebeurd is. Dus dan is de vraag wie je moet geloven. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden.

Men hoeft niks, het is niet moreel verantwoord om hier een oordeel over te vellen.

Janneke2 schreef:
Ik heb enige informatie op nos.nl gevonden - met gaten.

Maar Popstra, mijn vraag aan jou is een andere.
Ik vind het nogal onfatsoenlijk om niet eens een slag om de arm te houden.
De meneer die nu dreigt met een proces wegens smaad geef jij meteen het voordeel van de twijfel ten koste van JBC.
Uiteraard 'weten we niet wat er gebeurd is', maar voor wie dat weten wil: we weten wel dat dit werkt in het voordeel van de daders.

Het feitelijke relaas van de nos: JBC zwijgt nog steeds, maar somehow is er een naam opgedoken en de meneer verschijnt op teevee, samen met een advocaat en hij ontkent.
Of beter gezegd hij bagetaliseert 'hij wilde zelf, hoor' en hij doet zielig 'ik ben standrechtelijk geëxecuteerd'.
Vraag: door wie? Niet door JBC want hij zwijgt.

Het schijnt dat JBC genoeg informatie heeft laten doorsijpelen om speculaties los te maken bij insiders in de mediawereld. Het jaar en het programma waar hij toen werkzaam was waren al bekend bijvoorbeeld.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:39

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:26

Citaat:
Het schijnt dat JBC genoeg informatie heeft laten doorsijpelen om speculaties los te maken bij insiders in de mediawereld. Het jaar en het programma waar hij toen werkzaam was waren al bekend bijvoorbeeld.

In Trouw schreef hij 'aan het begin van mijn teeveecarrière', dat schijnt rond 2002 bij Barend en Van Dorp te zijn geweest (= openbare informatie).

Verder neem ik aan dat toen hij het aan vrienden en familie vertelde, hij naam en toenaam heeft genoemd - zijn goed recht.

Een paar dagen voor publicatie in Trouw had meneer Van D. (de naam weet ik pas sinds vandaag) op basis van 'hoor en wederhoor' gedreigd met een proces wegens smaad - vandaar de kop "#MeToo, maar ik kan er niet over praten".
Volgende dag in Trouw: "Er zijn tips binnengekomen die journalistiek worden onderzocht".

Ik kan de nos berichtgeving op 2 manieren interpreteren:
* ik hoop op een lotgenoot die inmiddels naar de politie is gestapt, het komt voor de strafrechter en dat gedoe over smaad ebt wel weg
* iemand heeft JBC een kunstje geflikt, er zijn verder geen bewijzen en dan heeft de man ook nog kans op toewijzing van de klacht wegens smaad...

Maar hoe de naam V.D. openbaar is geraakt: geen idee!

De column: bespaar mij dit 'queen bee' gedrag.
Treffend onder de gordel, zal ik maar zeggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:54

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:52

Op de website van Trouw wordt nu door mr. Plasman, de advocaat van Van D. gesteld "...dat het een strafbaar feit zou zijn dat JBC de naam van mijn cliënt tegenover 'journalisten' (welke precies? J.) heeft genoemd."

Nou, dat lijkt mij toch sterk.
We wisten dat Trouw de naam van Van D. wist - Trouw heeft het niet gepubliceerd: waar is het strafbare feit?
(En welk strafbaar feit precies? Al kan ik misdaad X niet hard bewijzen, gaat Plasman nou beweren dat ik dan aan niemand mag vertellen wat ik meemaakte..?!)

Verder meldt mr. Plasman 'dat mijn cliënt zelf de publiciteit heeft gezocht'.
Dat mag uiteraard.
Klinkt mij in de oren als 'de aanval is de beste verdediging'.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:11

Janneke2 schreef:
Op de website van Trouw wordt nu door mr. Plasman, de advocaat van Van D. gesteld "...dat het een strafbaar feit zou zijn dat JBC de naam van mijn cliënt tegenover 'journalisten' (welke precies? J.) heeft genoemd."

Nou, dat lijkt mij toch sterk.
We wisten dat Trouw de naam van Van D. wist - Trouw heeft het niet gepubliceerd: waar is het strafbare feit?
(En welk strafbaar feit precies? Al kan ik misdaad X niet hard bewijzen, gaat Plasman nou beweren dat ik dan aan niemand mag vertellen wat ik meemaakte..?!)

Verder meldt mr. Plasman 'dat mijn cliënt zelf de publiciteit heeft gezocht'.
Dat mag uiteraard.
Klinkt mij in de oren als 'de aanval is de beste verdediging'.

Nou ja, de media benaderen met een (volgens de cliënt van mr Plasman) valse beschuldiging, dat is inderdaad een strafbaar feit. Of die media vervolgens besluiten de naam van de beschuldigde wel of niet te publiceren, dat verandert daar weinig aan.
Overigens heet die meneer niet "Van D.", maar "Van Dam". Voluit en zonder insinuerende afkortingen. Hij is formeel nog nergens van verdacht, er loopt nog geen proces, en hij heeft onder zijn eigen naam en toenaam de publiciteit gezocht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:28

Eh - waar komt deze snelheid vandaan, als ik vragen mag?

Naar de krant stappen met jouw verhaal, al is dat niet te bewijzen: volgens mij mag dat.
(Zou er vervolgens met naam, foto etc worden gepubliceerd zonder hoor en wederhoor wordt het wat anders.)

Verder weet ik drommels goed de volledige achternaam, maar ik hou mij graag aan de gewoonte om verdachten van een strafbaar feit niet met naam en toenaam te noemen.
Niet omdat ik vrees voor smaad, maar omdat ik geen behoefte heb om mensen door de modder te sleuren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:37

Janneke2 schreef:
Eh - waar komt deze snelheid vandaan, als ik vragen mag?

Naar de krant stappen met jouw verhaal, al is dat niet te bewijzen: volgens mij mag dat.
(Zou er vervolgens met naam, foto etc worden gepubliceerd zonder hoor en wederhoor wordt het wat anders.)

Verder weet ik drommels goed de volledige achternaam, maar ik hou mij graag aan de gewoonte om verdachten van een strafbaar feit niet met naam en toenaam te noemen.
Niet omdat ik vrees voor smaad, maar omdat ik geen behoefte heb om mensen door de modder te sleuren.

Snelheid? En volgens mij is hij nog steeds nergens een verdachte van.

Met je verhaal naar de krant stappen mag zeker, maar zodra je daarin mensen gaat beschuldigen, kan de beschuldigde zich in zijn eer en goede naam aangetast voelen. Wanneer het een valse beschuldiging is zelfs ten onrechte, en dat is strafbaar.
Een niet te bewijzen beschuldiging is in die zin vergelijkbaar met een valse beschuldiging, dat de beschuldigde er nooit voor veroordeeld kan worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:45

Janneke2 schreef:
Goed, dat is ook een antwoord.

Ik hoor zijn verhaal gister en dan ga IK toch net even anders denken over de beschuldiging.
Ik zie 2 jongens van half in de 20 die na een dag werken lol hebben in een hotel bar, samen dronken naar boven gaan en seks hebben. Bewijs nu maar eens of de orale seks dwang was.

Maar goed, waar mijn ogen niet waren moet mijn mond niet praten. Vind het delicaat en niet sjiek dat dit op tv word uitgevochten. Denk dat ze daar beide niks mee winnen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:13

Vooral dat laatste. Ik heb de afgelopen dagen met stijgende verbazing gekeken naar wat er in de media allemaal voorbij kwam. Het lijkt een soort parodie te worden, terwijl het onderwerp zélf wel heel belangrijk is.

Maar als ik op het nieuws hoor over iemand die in 1985 (!!!) aan iemand haar billen zat en daar nu voor in opspraak komt.. Dan vraag ik me wel af waar dit nog over gaat. Natuurlijk is het niet goed, en natuurlijk moet je van mensen af blijven. Maar dit is 32! jaar geleden. Je zou haast denken dat degene die dit nu in de media gooit een graantje mee wil pikken van alle aandacht die er nu voor is.

Hetzelfde gebeurt nu hier. Het is afgegleden van een oprechte column zonder namen naar een ordinair moddergooien op de nationale televisie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:31

"MilitaryToo"...
Wat mij niet verbaast. Sexueel geweld is officieel niet meer toegestaan maar wordt tot op de huidige dag in oorlogstijd gebruikt. (Ook daarbuiten, etc.)

Dus ontgroenen met secuele handelingen- het mag niet maar idioot kan ik het niet vinden.

Maar bij het corps mariniers drie jaar gepest worden inclusief sexueel geweld - dat is niet best.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:21

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:11

Dayanaera schreef:
Ik heb er ook mee te maken gehad maar ik ga dat niet op Social media zetten, doe ik gewoon echt niet. Het roept vraagtekens op en ik wil het er niet over hebben. Dat hoofdstuk, die periode is gewoon afgesloten.

Nou dit dus.

En nu ga ik waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen.
Maar deze actie roept herinneringen op en geen leuke.
Ik wil er helemaal niet meer aan denken
Maar het gebeurd wel en daar zit ik niet op te wachten.
Flashbacks tot en met.
Ik hoef geen medelijden van een vreemde daarom doe ik hieraan ook niet mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:24

Rot hoor, leest mee! Heb je technieken tot je beschikking om de zaak binnen de perken te houden?
Al is het 'maar' tegen jezelf zeggen dat het nu 2017 is en dat je op karate zit...? Er zijn heel veel manieren voor!

Mijn kennismaking met de hashtag was een fb bericht "metoo - en als iedereen die ooit iets heeft meegemaakt dit (= de mededeling metoo) op fb zet, geeft het een goed beeld van hoe groot het probleem is."
:o en mijn eerste reactie was "jij ook dan?"
Ja, sexueel geweld raakt ons allemaal.

En ik kan mij heus voorstellen dat de stap om naar een therapeute te gaan groot is! Gelukkig is het wel 2017 en zijn er veel therapeuten die echt veel weten van traumaverwerking (ipv de cliënt meteen uitgebreid in het diepe te gooien, dus eerst rust, jezelf kalmeren, troosten en bemoedigen aanleren en nog een hele serie zaken om de eigenlijke verwerking makkelijker te maken).