Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tess_84 schreef:Ik ben van mening dat ieder kind kennis van elke wereldgodsdienst behoort te hebben... Kan het zelf beslissen of het überhaupt een godsdienst wil aanhangen en welke.
En ja, OOK de evolutietheorie. Onwetendheid is basis van angst en angst kan wel eens vreemde dingen doen met een mens. Dus zo veel en zo breed mogelijk informatie verspreiden, dat moet het doel zijn van onderwijs. Niet maar één godsdienst en in sommige gevallen dan ook nog wetenschappelijk bewezen theorieën ontkennen. Dat vind ik niet kunnen en ook in strijd met de scheiding van kerk en staat.
In één van de posts hierboven wordt geopperd om godsdienst helemaal uit het openbare leven te bannen. Ik ben voor. Helaas is godsdienst voor zo veel oorlogen en discussies verantwoordelijk geweest en nu nog steeds verantwoordelijk, dat ze voor mij dat hele concept mogen afschaffen(in het openbaar, dat spreekt voor zich, want er bestaat nog steeds zoiets als godsdienstvrijheid)
Maar dit gaat nu wel ver off topic. Ik blijf bij mijn standpunt dat openbare instellingen neutraal moeten blijven en zich dus niet moeten aanpassen aan één bepaalde groep.
ravellie schreef:Eelmo schreef:De mensen die halloween vergelijken met IS moeten volgens mij gewoon even een wikipediapagina lezen (https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween).
Halloween (en dia de los muertos ook trouwens) gaat over het vereren van de doden (met of zonder keltische/heidense gebruiken) en heeft niets te maken met martelen, onthoofdingen en psychopaten.
Nou ik zou zeggen, verdiep jij je er eens in
Thema feesten......Walibi
Wat een dikke onzin, het is vooral wie ziet er het meest gruwelijk uit en laat de meeste gruwelijkheden zien.
En ja...ik weet de diepe betekenis, vlgs mij komt er eind dit jaar of begin nieuwe jaar zelfs een tekenfilm over uit
Eelmo schreef:Moeten we dan ook maar alle films en series verbieden van tv?
Nikass schreef:Godsdienst vrijheid houdt natuurlijk niet op bij de voordeur.
"Afschaffen" is niet erg democratisch.
.het verrast mij wel dat in andere topics zo gehangen wordt aan tradities, terwijl hier gepleit wordt om een volledige geschiedenis overboord te gooien.
Het is niet de Godsdienst die verantwoordelijk is voor oorlog en ellende, maar de mensen die het als excuus gebruiken.
Daarnaast is er ook veel goeds gedaan vanuit religie of geloof.
(Ik hang overigens zelf geen enkele stroming aan)
oomens schreef:Eelmo schreef:Moeten we dan ook maar alle films en series verbieden van tv?
Sterker nog, er zijn zelfs stromingen/gemeenschappen binnen het christendom die hun leden eigenlijk het liefste de tv verbieden. Die moet dan maar achter een deurtje of onder een kleedje voor de buitenwereld.
Vreemd trouwens, dat dat nu net stromingen zijn die 'de Papen' ervan beschuldigen dat zij de bijbel/het geloof misbruiken om hun aanhangers te knechten. Maar goed, er schijnt een bijbelverhaal te zijn over een balk en een splinter, al ken ik dat schijnbaar niet goed genoeg om het te kunnen toepassen.
oomens schreef:Kuggur schreef:Ik ben verbaasd (verbijsterd eigenlijk) dat er scholen zijn in Nederland die er mee weg komen geen evolutietheorie te onderwijzen.
Tja, er is een nogal heilig grondwetsartikel dat bijzonder onderwijs een nogal onaantastbare status geeft...
tess_84 schreef:Nikass schreef:Godsdienst vrijheid houdt natuurlijk niet op bij de voordeur.
"Afschaffen" is niet erg democratisch.
.het verrast mij wel dat in andere topics zo gehangen wordt aan tradities, terwijl hier gepleit wordt om een volledige geschiedenis overboord te gooien.
Het is niet de Godsdienst die verantwoordelijk is voor oorlog en ellende, maar de mensen die het als excuus gebruiken.
Daarnaast is er ook veel goeds gedaan vanuit religie of geloof.
(Ik hang overigens zelf geen enkele stroming aan)
Ik bedoelde met afschaffen eerder dat godsdienst niet (nooit!) boven de wet zou mogen staan.
En ja uiteraard zijn het de mensen geweest die godsdienst als excuus hebben gebruikt, wellicht hadden ze wel iets anders verzonnen als het niet in "naam van God" geweest was...
oomens schreef:Kuggur schreef:Ik ben verbaasd (verbijsterd eigenlijk) dat er scholen zijn in Nederland die er mee weg komen geen evolutietheorie te onderwijzen.
Tja, er is een nogal heilig grondwetsartikel dat bijzonder onderwijs een nogal onaantastbare status geeft...
Indestal schreef:Er zal er een geschreven moeten worden dan...maar zo heb je er een voor de Jehova’s, katholieken, gereformeerden.....
Gewoon een die alle verhalen heeft en niet het verhaal naar zich toetrekt.....dus gewoon vanuit historisch oogpunt geschreven, dat brdoel i’ objectief
Askja schreef:Wat mij betreft wordt het bijzonder onderwijs afgeschaft. Zoals gezegd, religie is een privé-aangelegenheid, of zou dat moeten zijn, in een land waar er sprake is van een scheiding tussen kerk en staat.
Mars schreef:Precies, en bepaalde stromingen houden mensen graag dom.
Zag laatst iets op tv over dat er een hele groep in de bible belt is die gelooft dat de aarde 6000 jaar oud isDom... geen ander woord voor.
Janneke2 schreef:Dat Franse model is een heel mooi voorbeeld dat laat zien dat het heel goed mogelijk is om wel vrijheid van godsdienst toe te staan, maar dat godsdiensten niet actief vanuit de overheid gestimuleerd hoeven te worden.Dat is het Franse model.
Om allerlei redenen is het in Nederland anders geregeld.
En met scheiding van kerk en staat heeft het niets van doen.
(...artikel 23 van de grondwet. Gaat nadrukkelijk niet over de inhoud van het onderwijs, wel over het recht om een school naar eigen "signatuur" te starten. Mag ook een antroposofische school zijn, Dalton, etc.
Vijftig jaar over gedebatteerd, wat lwidde tot de verzuchting "...als de wereld vergaat, ga naar Nederland, daar gebeurt alles 50 jaar later.)
oomens schreef:Mars schreef:Precies, en bepaalde stromingen houden mensen graag dom.
Zag laatst iets op tv over dat er een hele groep in de bible belt is die gelooft dat de aarde 6000 jaar oud isDom... geen ander woord voor.
Dat is nog tot daar aan toe. Veel erger is als ze dat ook aan anderen gaan opdringen. Zie bijvoorbeeld dit voorval van enige jaren terug waar een archeologisch rapport onder druk moest worden aangepast omdat er geen vondsten van ouder dan 6000 jaar zouden mogen zijn.
oomens schreef:Mars schreef:Precies, en bepaalde stromingen houden mensen graag dom.
Dat is nog tot daar aan toe. Veel erger is als ze dat ook aan anderen gaan opdringen. Zie bijvoorbeeld dit voorval van enige jaren terug waar een archeologisch rapport onder druk moest worden aangepast omdat er geen vondsten van ouder dan 6000 jaar zouden mogen zijn.