Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:39

oomens schreef:
Fenrir schreef:
Oprechte vraag (tenzij je sarcastisch was), maar waarom zou je het moeten kunnen zien? Dat maakt toch verder eigenlijk niks uit?

Nou ja, ik heb het al eerder uitgelegd, maar toen werd dat blijkbaar juist gezien als een reden waarom de HEMA dit zo doet :?
Ik vind het fijn als ik vooraf kan zien bij welke winkel/afdeling/rekken ik moet kijken en welke ik bij voorbaat al kan overslaan. Als dat niet meer duidelijk is door namen, bordjes en labels, dan moet dat maar overduidelijk aan de kleding zelf te zien zijn.
Kleding kopen is geen hobby, en ik ga niet voor mijn plezier álles doorspitten.

Ja, zo is dat voor jou.
Ikzelf draag graag blauw en kan zelf wel aan een kledingstuk afzien of het een beetje bij mijn lichaamsvormen pas.
Zo winkelt iedereen weer anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:44

Baby's worden niet standaard als jongen/meisje herkend door de kleding. Hoe vaak mij niet gevraagd is of het een jongetje of meisje was. En dan alles in het roze aan. Ik denk dat het misschien komt doordat ze als baby heel lang kaal was, er zat nauwelijks haar op haar hoofd. Toen er eenmaal blonde krulletjes kwamen maakten mensen er automatisch een meisje van, al zullen de roze kleertjes ook wel mee geholpen hebben. Mijn neefje van 3 heeft dezelfde blonde krullen, die wordt heel vaak als meisje aangesproken. Terwijl hij echt vrij standaard jongens-kleuren draagt, en een kort koppie heeft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:47

SusanH schreef:
Baby's worden niet standaard als jongen/meisje herkend door de kleding. Hoe vaak mij niet gevraagd is of het een jongetje of meisje was. En dan alles in het roze aan. Ik denk dat het misschien komt doordat ze als baby heel lang kaal was, er zat nauwelijks haar op haar hoofd. Toen er eenmaal blonde krulletjes kwamen maakten mensen er automatisch een meisje van, al zullen de roze kleertjes ook wel mee geholpen hebben. Mijn neefje van 3 heeft dezelfde blonde krullen, die wordt heel vaak als meisje aangesproken. Terwijl hij echt vrij standaard jongens-kleuren draagt, en een kort koppie heeft.

Ik zou het toch fijn vinden als we wat minder verslaafd raken aan het willen weten wat de geslachtsdelen van een pasgeboren baby zijn :o
Zoals in het filmpje te zien is leidt dat al zó vroeg tot stereotypering.

En nee ik zeg niet dat we compleet van alles gendergerelateerd af moeten stappen. Ik vraag me gewoon af wat nou precies de toegevoegde waarde is van weten of de baby van je zus/broer/vriend/collega een piemeltje heeft of niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:48

Geen idee, maar mensen duiken zo voorover de kinderwagen in (wat ik al totaal ongepast vind) en vragen dan of het een jongetje of meisje is. Maar goed, dat is niet helemaal on-topic.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:51

Qerty schreef:
Ja, zo is dat voor jou.
Ikzelf draag graag blauw en kan zelf wel aan een kledingstuk afzien of het een beetje bij mijn lichaamsvormen pas.
Zo winkelt iedereen weer anders.

Dat kan toch nu ook al? Het is toch ook nu al niet verboden om als man op een damesafdeling, als vrouw op de herenafdeling, of als agender bij de ANWB te kopen?
Dat wil alleen niet gelijk zeggen dat het voor velen handige onderscheid in dames- en herenkleding dan ook maar gelijk moet worden opgeheven.

En om terug on-topic op de kinderkleding te komen: jongetjes mogen best een prinsessenjurk aantrekken, maar daar wordt dat nog steeds geen prinsenjurk van, of nog hipper, een 'koninklijketelgenkledingstuk'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:01

oomens schreef:
Dat kan toch nu ook al? Het is toch ook nu al niet verboden om als man op een damesafdeling, als vrouw op de herenafdeling, of als agender bij de ANWB te kopen?
Dat wil alleen niet gelijk zeggen dat het voor velen handige onderscheid in dames- en herenkleding dan ook maar gelijk moet worden opgeheven.

En om terug on-topic op de kinderkleding te komen: jongetjes mogen best een prinsessenjurk aantrekken, maar daar wordt dat nog steeds geen prinsenjurk van, of nog hipper, een 'koninklijketelgenkledingstuk'.

En daar zit het hem nu juist. Iedereen zegt dat dit geen issue is omdat zij, persoonlijk, heel erg tolerant zijn naar mensen die zich niet gender-conformistisch gedragen. Een man in een jurk zegmaar. Maar er zijn heel veel mensen die daar níét zo normaal over doen. Er zijn mannen die in elkaar worden geslagen omdat ze in vrouwenkleding rondlopen. Kan je dan echt met volle overtuiging zeggen "Joh, die mannen moeten gewoon lekker naar de vrouwenafdeling, er is helemaal geen probleem"?
En nee, dit ene ding van Hema die stopt met het genderen van de kinderafdeling gaat dat probleem niet volgende week oplossen. MAAR het is wel een stap in de richting waarin we kinderen leren dat iedereen mag dragen wat hij of zij wil, ook als de ouders daarin misschien niet zo open minded zijn. Heel misschien kan dan die man in jurk over 20 jaar gewoon over straat zonder bang te moeten zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:04

oomens schreef:

Voor een zelfzekere volwassene is dat geen probleem. Een kleuter die gepest wordt omdat hij of zij een trui met het verkeerde labeltje aanheeft ziet dat anders.
En het gaat hier nu net over kinderkleding, niet over kleding voor volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:05

Margrathea; en door die debielen die anderen in elkaar timmeren of kinderen die elkaar pesten moet dan alles neutraal worden. Zou het niet een stuk handiger zijn als ouders hun kinderen opvoeden en leren respect te hebben voor elkaar?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:07

Anoniem schreef:
Margrathea; en door die debielen die anderen in elkaar timmeren of kinderen die elkaar pesten moet dan alles neutraal worden. Zou het niet een stuk handiger zijn als ouders hun kinderen opvoeden en niet leren respect te hebben voor elkaar?

Het. Is. Niet. Alles. Hoe vaak moet het nog gezegd worden :x

En het zou erg leuk zijn als ouders hun kinderen fatsoenlijk opvoeden maar helaas heb je maar een paar tokkie-ouders nodig om iemand een levenslang trauma te bezorgen (zegmaar die van de kinderen die later iemand gaan pesten/in elkaar slaan)

bruintje123

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:08

Maar jij denkt dat die etter kindjes dan niets anders vinden om mee te pesten?
Die doen dat toch wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:09

bruintje123 schreef:
Maar jij denkt dat die etter kindjes dan niets anders vinden om mee te pesten?
Die doen dat toch wel.

Klopt. Kinderen die anders zijn zijn al snel een mikpunt. Het zou dus fijn zijn om een reden minder te hebben om anders te zijn (namelijk dat het normaal is als meisjes stoere kleren dragen en jongens roze jurkjes)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:11

Anoniem schreef:
Margrathea; en door die debielen die anderen in elkaar timmeren of kinderen die elkaar pesten moet dan alles neutraal worden. Zou het niet een stuk handiger zijn als ouders hun kinderen opvoeden en leren respect te hebben voor elkaar?

Of leren dat bepaalde kledingkeuzes wel zijn toegestaan (als in: niet verboden) maar dat het verstandiger kan zijn om die binnenshuis te dragen of om je in ieder geval ervan bewust te zijn dat het niet de norm is.

Edit: overigens is het andersom wel een stuk meer geaccepteerd. Vrouwen kunnen zich tegenwoordig vaak al zonder al te scheve blikken een stuk stoerder en 'mannelijker' kleden dan vroeger, en buiten de biblebelt zijn broeken volledig geaccepteerd. Ook bij mannen is er al een stiekeme vervrouwelijking geweest, met o.a. steeds strakkere en getailleerdere kleding, make-upmerken die ook een mannenlijn beginnen, etc.
Laatst bijgewerkt door oomens op 26-09-17 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:12

Gewoon respect hebben kan ook prima met genderneutrale kinderafdeling van de HEMA ... ik denk juist dat het makkelijker is ... aangezien er minder onderscheid wordt onderstreept...en alle kinderen juist meer zelf hun keuze kunnen maken ipv te moeten verdedigen waarom je als meisje die trui met een haai gekozen heb terwijl er "jongen" op het label stond of als jongen dat shirt met wat van die strijkglitters terwijl er "meisje" als label was.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:14

oomens schreef:
Anoniem schreef:

Of leren dat bepaalde kledingkeuzes wel zijn toegestaan (als in: niet verboden) maar dat het verstandiger kan zijn om die binnenshuis te dragen of om je in ieder geval ervan bewust te zijn dat het niet de norm is.

Dat is toch een sneue aanpak vind ik :n Dat je je kind leert dat als je buiten de norm valt je je moet verstoppen.
Ik heb aan den lijve ondervonden (kind van vriendin) hoe erg ze opleven als ze ook naar school hun mooie kleren aan mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:16

Goed, niet 'alles'
Maar je snapt m'n punt. Dit is niks anders dan een beetje symptoombestrijding. En ook tokkie ouders moeten hun kinderen gewoon opvoeden, gelukkig durven diverse instellingen steeds eerder in te grijpen. Klein voorbeeld; op het kdv van m'n zoontje is een knulletje die systematisch alle andere kinderen in elkaar timmert, in kasten duwt en van trappetjes af schopt. Klein als ze zijn (nog geen 2) wordt dit gedrag wel direct de kop ingedrukt en moeten de ouders van dit knulletje op gesprek komen om deze pesterijen tegen te gaan.

Maar denken jullie nou echt met z'n allen dat het labeltje veranderen zo'n verschil uit? Dat kinderen dan zeggen 'oooh je hebt een unicorn trui aan, maar er zit een grijs labeltje in en geen roze of blauw labeltje dus dan kan dat'?

Het is nog steeds wat kinderen van begin af aan ingeprent krijgen: roze is voor meisjes en blauw is voor jongens. Een 'kids' labeltje gaat dat echt niet veranderen hoor...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:18

Magrathea schreef:
Dat is toch een sneue aanpak vind ik :n Dat je je kind leert dat als je buiten de norm valt je je moet verstoppen.

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je het óf moet verstoppen, óf je bewust moet zijn van het buiten de norm vallen. Dan kun je nog steeds ervoor kiezen om op hoge hakken in een prinsessenjurk naar school te gaan, maar dan hoef je je er in ieder geval niet over te verbazen als iedereen je aanstaart.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:20

Anoniem schreef:
Goed, niet 'alles'
Maar je snapt m'n punt. Dit is niks anders dan een beetje symptoombestrijding. En ook tokkie ouders moeten hun kinderen gewoon opvoeden, gelukkig durven diverse instellingen steeds eerder in te grijpen. Klein voorbeeld; op het kdv van m'n zoontje is een knulletje die systematisch alle andere kinderen in elkaar timmert, in kasten duwt en van trappetjes af schopt. Klein als ze zijn (nog geen 2) wordt dit gedrag wel direct de kop ingedrukt en moeten de ouders van dit knulletje op gesprek komen om deze pesterijen tegen te gaan.

Maar denken jullie nou echt met z'n allen dat het labeltje veranderen zo'n verschil uit? Dat kinderen dan zeggen 'oooh je hebt een unicorn trui aan, maar er zit een grijs labeltje in en geen roze of blauw labeltje dus dan kan dat'?

Het is nog steeds wat kinderen van begin af aan ingeprent krijgen: roze is voor meisjes en blauw is voor jongens. Een 'kids' labeltje gaat dat echt niet veranderen hoor...

Magrathea schreef:
En nee, dit ene ding van Hema die stopt met het genderen van de kinderafdeling gaat dat probleem niet volgende week oplossen. MAAR het is wel een stap in de richting waarin we kinderen leren dat iedereen mag dragen wat hij of zij wil, ook als de ouders daarin misschien niet zo open minded zijn. Heel misschien kan dan die man in jurk over 20 jaar gewoon over straat zonder bang te moeten zijn.

Daaraan toevoegend: als je het laat zoals het is weet je al helemaal zeker dat er niets verandert.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:23

Ik denk ook dat het niets gaat maken.
Ik ben nooit een meisje meisje geweest. Droeg dus echt geen roze, maar ook eerder blauw en groen.
Wat mij wel is geleerd, ben gewoon assertief. Als daar iemand een opmerking over zou maken dan maak maar een opmerking terug dat je het toch mooi vind. Of dat je fietsen met een crossfiets toch leuker vind dan die roze fiets met een mandje.
En ik denk dat de houding van : mij maak je niks, veel meer pestrijen tegenhoud op de lagere/ middelbare school, dan welke kledingkeuze of labeltje ook.
Vaak zijn het toch de kinderen die zich laten intimideren. En dat bedoel ik niet als verwijt. Juist niet.
Ik denk dat daar winst te behalen valt. Leer die kinderen voor zichzelf opkomen. Ga het niet uit de weg door oa labeltjes te verwijderen.
Pesters vinden dan wel weer wat anders om te pakken. Ook dat vermijden? Of toch zeggen, leer een kind weerbaar te worden zodat niet alles vermeden hoeft te worden op den duur. Uiteindelijk geeft dat de meeste wint, want dat is in alles in het leven mee te nemen.

En dat er homohaters bestaan die een koppel die over straat loopt van een avondje uit gaan is erg triets, dat is met de beste wil van assertief zijn niet op te lossen.
Maar als ze die lui te pakken hebben moeten ze die ook eens wat meer straf geven dan de taakstrafjes in Nederland.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:26

Ik moest wel erg lachen om de opmerking van een vriendin:'ik ben erg benieuwd naar de genderneutrale rookworst.'

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:26

Dit is topic zoveel en op zich worden oude discussies gewoon herhaald... maar dit even terzijde..

ik viel bijna van mn stoel om deze opmerking:
Magrathea schreef:
Ik vraag me gewoon af wat nou precies de toegevoegde waarde is van weten of de baby van je zus/broer/vriend/collega een piemeltje heeft of niet.

Dit meen je serieus ook?
Interesse misschien????? Of is dat tegenwoordig ook al gendertyping??

* raap-me-op-echt * :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:28

Cer, dat is met alle topics op bokt.
Zoveelste hoe rij ik mijn paard aan de teugel
Zoveelste mijn hond is gebeten, de kat loopt los
Of een bit is zielig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:31

Cer schreef:
Dit is topic zoveel en op zich worden oude discussies gewoon herhaald... maar dit even terzijde..

ik viel bijna van mn stoel om deze opmerking:
Magrathea schreef:
Ik vraag me gewoon af wat nou precies de toegevoegde waarde is van weten of de baby van je zus/broer/vriend/collega een piemeltje heeft of niet.

Dit meen je serieus ook?
Interesse misschien????? Of is dat tegenwoordig ook al gendertyping??

* raap-me-op-echt * :')

Okee misschien ben ik raar maar wat maakt het nou in vredesnaam uit? Je vraagt toch ook niet of ie een beetje groot geschapen is? Of hoeveel hechtingen de moeder moest?

Ik vind het gewoon raar dat daar zo'n overmatige interesse voor is. Het is een baby. Als je interesse hebt in het kind, wees blij, ga op kraambezoek. Maar ik vind echt dat we af mogen van die overdaad aan interesse voor iemands geslachtsdelen. Nogmaals, kijk het filmpje, daar zie je dat het gewoon veel invloed heeft op hoe er naar een kind gekeken wordt en hoe hij/zij opgroeit, en de dingen die ze leren

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:35

Magrathea schreef:
Okee misschien ben ik raar maar wat maakt het nou in vredesnaam uit? Je vraagt toch ook niet of ie een beetje groot geschapen is? Of hoeveel hechtingen de moeder moest?

Deze vergelijking slaat zo nergens op dat ik niet eens een weerwoord heb....

Citaat:
Ik vind het gewoon raar dat daar zo'n overmatige interesse voor is. Het is een baby. Als je interesse hebt in het kind, wees blij, ga op kraambezoek. Maar ik vind echt dat we af mogen van die overdaad aan interesse voor iemands geslachtsdelen.

Dat je de interesse of iemand een zoon of dochter heeft, kan benoemen als 'interesse voor geslachtsdelen' komt op mij op zoveel manieren fout over....

Hoe kún je echt nog gedesinteresseerder en onverschillig overkomen echt... fenomenaal eigenlijk :')

Citaat:
Nogmaals, kijk het filmpje, daar zie je dat het gewoon veel invloed heeft op hoe er naar een kind gekeken wordt en hoe hij/zij opgroeit, en de dingen die ze leren

Hele generaties zijn er groot mee geworden, dus het zal allemaal wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:40

Nou Cer, een beetje vriendelijker discussieren mag ook wel....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:42

Anoniem schreef:

Maar misschien wel een heel bescheiden begin zijn om deze clichés in vraag te stellen...