Ygritte schreef:Ik snap oprecht niet waarom mensen het moeilijk vinden dat er nu meer genderneutrale termen zijn zoals "reizigers", en dat speelgoed nu minder ge-target wordt op "jongens vs meisjes".
Waarom is dat een probleem ?Als jij alleen maar roze wil dragen, is dat alsnog prima. Als jij jezelf graag mevrouw wil noemen, is dat prima. Maar anderen hebben dan de volledige vrijheid om zelf te kiezen dat niet te zijn.
Dat heeft niks te maken met intolerantie of het veroordelen van mensen die het wel fijn vinden om een stereotypische westerse "vrouw" te zijn. Eerder andersom: ik vind het van intolerantie getuigen dat je probeert te laten zien hoe raar/vreemd het wel niet is dat anderen zich daar niet prettig bij voelen.
Overigens is het man-vrouw onderscheid heel cultureel bepaald: los van het feit dat "man" in heel veel tijden en culturen iets heel anders betekende (in 17e eeuws Frankrijk droegen mannen bijvoorbeeld hakken, en was het zelfs mannelijk om te huilen terwijl wij verdriet en huilen nu als "vrouwelijk" zien). Het is zelfs zo dat in sommige Aziatische culturen er bijvoorbeeld een derde geslacht bestaat.
En zoals ik al eerder noemde: ook "biologisch" is het onderscheid tussen man-vrouw niet volledig te maken: er zijn mensen met XXY chromosomen, er zijn mensen die met beide geslachtsorganen zijn geboren (er stond laatst nog een interview met een als interseks geboren persoon in de Telegraaf, nota bene). Dat komt veel vaker voor dan je denkt: afgerond 2% van de wereldbevolking is biologisch gezien niet overduidelijk man of vrouw. Dat is net zoveel als het aantal roodharigen ter wereld!
(https://www.ondertussen.nl/belgisch-top ... at-is-dat/)
Men mag zich voelen hoe zich goed voelen, moeten ze ook zeker doen.
Maar alle wc's aanpassen bijvoorbeeld of andere grenzen weghalen vind ik een stap te ver omdat dat mij als vrouw ook aantast. Ik wil niet genderneutraal zijn en daardoor een eigen wc houden.
Maar dan ben ik een zeur die niet tolerant is.