Vorderingen zaak Nicky Verstappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:40

LindyH schreef:
Ik vraag me zelf steeds af of hij is gaan bushcraften met het idee die kennis ooit eens nodig te hebben als het hem te heet onder de voeten werd, of dat het min of meer toevallig is dat hij nu al die kennis heeft om lang onder de radar te blijven.

Dat zou heel goed kunnen zijn, het beeld dat via de media een beetje over hem ontstaat is het beeld van een monster dat heel berekenend te werk gaat. Als het allemaal klopt dan weet hij al 20 jaar heel goed dat hij iets verschrikkelijks heeft gedaan en vooral nadat de zaak Marianne Vaatstra met een dergelijk verwantschapsonderzoek is opgelost weet hij heel goed dat hij ook eens aan de beurt zou komen. En kon hij zijn voorbereidingen gaan treffen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:41

safina schreef:
S nachts daar rondfietsen in combinatie met dat zedenverleden maakt m verdacht. En dat zedenverleden schijnt hij in 2001 tijdens een getuigenverhoor bij de politie te hebben opgebiecht. Dus niet bij iemand van scouting ofzo. https://m.limburger.nl/cnt/dmf20180823_ ... -jaren-80/
Zoiets lijkt mij wel een reden om iemand op zn minst toch even mee te nemen in je DNA-onderzoek.

Overigens denk ik dat ze er bij de politie ook enorm van balen dat ze dat over het hoofd gezien hebben.

Ahh het plaatselijk nieuws is wat beter dan de hoofdlijnen waar je het mee moet doen op landelijk nieuws. :D
(Hij heeft wel iemand van de scouting verteld dat hij op jonge jongens viel, waarop hij mocht vertrekken hoorde ik op het nieuws)

Dat is zonde inderdaad zeg! Zo dichtbij en toch gemist.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:46

safina schreef:
Overigens denk ik dat ze er bij de politie ook enorm van balen dat ze dat over het hoofd gezien hebben.

Heb er wel een heel dubbel gevoel over, wat jij zegt geloof ik ook heilig, aan de andere kant... 1 en 1 is 2 dit had gewoon veel grondiger onderzocht moeten worden... en ook in die tijd hadden ze hem als verdachte met een bevel via bloed dna af kunnen laten staan.

Had na deze informatie (wat een beetje tussen neus en lippen door werd gemeld naar mijn idee) ook wel wat moeite met de schouderklopperij in de persconferentie...
Begrijp me niet verkeerd, er is zeker de laatste periode heel veel goed werk verricht dat uiteindelijk toch naar J.B. heeft geleid, en natuurlijk is het een koe in de kont kijken maar dit had ook al jaren eerder naar voren kunnen (moeten) komen... Nu is hij gevlucht en is het nog maar de vraag of de familie de antwoorden krijgt die zij zo hard verdienen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:51

Janneke2 schreef:
Gisteren in de krant: zaken als moord en verkrachting bij een kind verjaren nog niet bij 20 jaar - maar onttrekking aan de ouderlijke macht, ontvoering en mishandeling verjaren wel. Zou je de dader achter tralies willen krijgen, moeten er dus zwaarwegende redenen zijn voor hetzij moord hetzij verkrachting.

Wel heeft het openbaar ministerie 'de verjaring gestuit' nu er een verdachte in beeld is.

Dat eerste wist ik inderdaad. Maar wat ik dus bedoelde is dat ik bang ben dat zijn advocaat en hij straks met een verklaring komen waardoor de huidige sporen bevestigd worden, zonder dat hij moord hoeft te bekennen. Even speculerend om een voorbeeld te maken: stel er is sperma van deze man gevonden op de kleding van die jongen, om dan een verhaal samen te stellen waarin hij bevestigd dat hij Nicky ontvoerd heeft (verjaard) en verkracht (verjaard?), maar daarna niet vermoord heeft maar achtergelaten in het bos.

Hij kan die eerste twee dan prima bekennen omdat ze toch verjaard zijn en de bewijsmaterialen zijn daarmee ook bevestigd, maar kan dus niet meer worden opgepakt. Voor de moord is geen onomstotelijk bewijs dus gaat hij vrijuit.

Maar ik begrijp nu dus dat het artikel feitelijk onjuist was omdat er informatie was waar media niet van op de hoogte was en dat deze theorie dus onmogelijk is? Dat zou iig heel erg fijn zijn, zeker voor familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:53

Malibu schreef:
safina schreef:

Heb er wel een heel dubbel gevoel over, wat jij zegt geloof ik ook heilig, aan de andere kant... 1 en 1 is 2 dit had gewoon veel grondiger onderzocht moeten worden... en ook in die tijd hadden ze hem als verdachte met een bevel via bloed dna af kunnen laten staan.

Had na deze informatie (wat een beetje tussen neus en lippen door werd gemeld naar mijn idee) ook wel wat moeite met de schouderklopperij in de persconferentie...
Begrijp me niet verkeerd, er is zeker de laatste periode heel veel goed werk verricht dat uiteindelijk toch naar J.B. heeft geleid, en natuurlijk is het een koe in de kont kijken maar dit had ook al jaren eerder naar voren kunnen (moeten) komen... Nu is hij gevlucht en is het nog maar de vraag of de familie de antwoorden krijgt die zij zo hard verdienen.

Ik snap wat je bedoelt. Ik vind het ook wel dubbel. Ik denk dat elke politie- en justitiemedewerker niets liever wil dan zo'n zaak oplossen en dat dit echt niet met opzet is gedaan. Maar je hoopt toch dat ze hier wel iets van leren...

Overigens was de kans groot geweest dat als hij destijds al was opgeroepen voor DNA-onderzoek, hij ook gewoon gevlucht was. Maar het had misschien wel het aantal jaren dat de familie van Nicky in onzekerheid leefde aanzienlijk kunnen bekorten. Maar da's achteraf...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:54

safina schreef:
secricible schreef:
Kun je dat uitleggen t.o.v. https://nos.nl/artikel/2245342-vervolgi ... aring.html ? Want de verjaring speelt al van voordat er een verdachte was.

Op welke datum is wat dan precies verjaard volgens jou?

Volgens dit artikel was er sprake van verjaring op 10 augustus, en is er pas een dader bekend gemaakt na 10 augustus. Maar nogmaals, ik heb er weinig kennis van, was gewoon heel benieuwd wat de gevolgen van dit artikel zijn t.o.v. de bestaande situatie.
Zou toch zuur zijn als je net op het laatste moment een dader/verdachte vindt en die door verjaring vrijuit kan gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:56

Malibu schreef:
safina schreef:

Heb er wel een heel dubbel gevoel over, wat jij zegt geloof ik ook heilig, aan de andere kant... 1 en 1 is 2 dit had gewoon veel grondiger onderzocht moeten worden

Tja - er waren 1500 mannen extra in beeld als mogelijke dader.
Daar zat deze meneer bij.
Citaat:
... en ook in die tijd hadden ze hem als verdachte met een bevel via bloed dna af kunnen laten staan.

Van de week was er zo'n opmerking van 'laten we de politie aantekeningen over verdachten en mogelijke verxachten nooit meer wissen.'

Met alle respect: 1x ruzie met de buurman, bel de politie, er komt een aantekening "en die wordt nooit meer gewist en blijft oproepbaar".
...buurman krijgt geen verklaring omtrent gedrag, geen baan in het onderwijs en noem maar op....

Brrrr....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:03

1+1=2?? Een typisch gevaarlijke opmerking van iemand die inderdaad een koe in de kont kijkt.
Een doolhof is een stuk eenvoudiger als je een luchtfoto hebt van het uiteindelijke doel. Dan vallen de puzzelstukjes vanzelf op hun plek.
Doe je het doolhof zonder luchtfoto moet je alle paden proberen.

Er zullen mensen zijn geweest die misschien wel veel meer aan het profiel voldeden. Er staat dat er meerdere verdachten geweest zijn.

En wat dit soort gedachtengangen zo gevaarlijk maakt? Denk aan de Schiedammer parkmoord, Lucia de B..1+1= 2 en voor je het weet zit je jaren in de cel voor iets wat je niet gedaan hebt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:05

Janneke2 schreef:
Van de week was er zo'n opmerking van 'laten we de politie aantekeningen over verdachten en mogelijke verxachten nooit meer wissen.'

Met alle respect: 1x ruzie met de buurman, bel de politie, er komt een aantekening "en die wordt nooit meer gewist en blijft oproepbaar".
...buurman krijgt geen verklaring omtrent gedrag, geen baan in het onderwijs en noem maar op....

Brrrr....

Dat vind ik inderdaad ook een hele enge gedachte eerlijk gezegd. Maar wel iets wat je tegenwoordig veel ziet. Helaas worden dit soort gevolgen niet meegewogen bij dergelijke uitspraken. Men beseft helaas niet dat je dan in een hele enge samenleving terecht komt waarin iedereen verdacht is. Helaas is het de laatste jaren al aardig die kant op gegaaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:08

En dan krijg je altijd de opmerking: maar ik heb niets te verbergen. :roll:

Oh nee?? Kijk wat facebook kan met een pagina van jezelf en dat linken aan je overige surfgedrag. Dat werd bijna verkocht aan zorgverzekeraars..leuk als je de pech hebt lichamelijk niet zo gezond te zijn.

En dat is maar het topje van de ijsberg. Daar kun je zeker van zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:08

De man die veroordeeld werd voor de Schiedammer parkmoord had zelfs 20 jaar plus tbs.
En was onschuldig.

Zolang je geen schuld bekent betekent tbs levenslang.

Dus graag kwalitatief goed onderzoek zonder tunnelvisie "Oh, u fietst hier langs, u bent pedofiel - hebbes".

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:10

Secridible, achter de schermen was in het geheim al in juni een dader. Dus niet verjaard.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:15

Sunnda schreef:
En dan krijg je altijd de opmerking: maar ik heb niets te verbergen. :roll:

Oh nee?? Kijk wat facebook kan met een pagina van jezelf en dat linken aan je overige surfgedrag. Dat werd bijna verkocht aan zorgverzekeraars..leuk als je de pech hebt lichamelijk niet zo gezond te zijn.

En dat is maar het topje van de ijsberg. Daar kun je zeker van zijn.

Bij dit soort grote zaken spelen emoties altijd een belangrijke rol en roepen mensen heel makkelijk op tot grote maatregelen. Tot het moment dat je zelf opeens door iets heel stomzinnigs in de problemen komt. Wat ik nog veel kwalijker vind is dat politici zich tegenwoordig ook door dit soort sentimenten laten leiden. Minister Grappenhaus pakt deze zaak aan om te pleitten voor een DNA database van alle Nederlanders. Zonder verder na te denken over de risico's lijkt een groot deel van de bevolking dit toe te juichen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:40

Hannanas schreef:
Secridible, achter de schermen was in het geheim al in juni een dader. Dus niet verjaard.

...een match en dus een verdachte.
Vervolgens heeft het OM de verjaring gestuit.

Irisjeeh1999

Re: Vorderingen zaak Nicky Verstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:44

Ik lees in en artikel van Trouw dat meneer een fanatiek geocacher is. Voor zover ik weet ga je dan met een app met GPS-coördinaten op zoek naar een soort logboekje waar mensen hun naam oid in zetten. In ieder geval, dat is hoe mijn zusje het doet. Is het dan niet mogelijk dat Brech dat ook heeft gedaan? Dan zou je hem toch wellicht kunnen volgen? In ieder geval, als er een datum bij staat..

Is wat ver gezocht en lastig, maarja.. Gewoon een gedachte ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:45

Hij was op geocaching in april voor het laatst online , maar dat heeft waarschijnlijk de recherche gedaan . Vorig jaar augustus zijn laatste cache gelogd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:47

Irisjeeh1999 schreef:
Ik lees in en artikel van Trouw dat meneer een fanatiek geocacher is. Voor zover ik weet ga je dan met een app met GPS-coördinaten op zoek naar een soort logboekje waar mensen hun naam oid in zetten. In ieder geval, dat is hoe mijn zusje het doet. Is het dan niet mogelijk dat Brech dat ook heeft gedaan? Dan zou je hem toch wellicht kunnen volgen? In ieder geval, als er een datum bij staat..

Er zijn toen hij vermist was berichten uitgegaan naar geocachers in de buurt die daar hun cache hadden liggen om te vragen of hij had gelogd. Maar lijkt me niet dat je logt als je op de vlucht bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:47

Staat hierboven , ik weet zijn geocache naam door FB geocaching groepen

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:49

Amber_anne schreef:
Irisjeeh1999 schreef:

Er zijn toen hij vermist was berichten uitgegaan naar geocachers in de buurt die daar hun cache hadden liggen om te vragen of hij had gelogd. Maar lijkt me niet dat je logt als je op de vlucht bent...

Aah, daar is dus gewoon aan gedacht...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:16

Wat ik alleen nog steeds niet snap, is waarom er geen doodsoorzaak gevonden is bij Nicky. Hij was minder dan 48 uur dood toen hij gevonden werd. Waarom kunnen se niet zien wat er gebeurt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:32

Rivendell schreef:
Wat ik alleen nog steeds niet snap, is waarom er geen doodsoorzaak gevonden is bij Nicky. Hij was minder dan 48 uur dood toen hij gevonden werd. Waarom kunnen se niet zien wat er gebeurt is?

Ik heb me er niet in verdiept, en weet dus niet welke informatie over deze zaak beschikbaar is, maar mijn eerste ingeving is: daderinformatie.
Als ze de dader verhoren, en die persoon zegt per ongeluk iets wat wel klopt maar niet openbaar staat, dan is dat voor de politie een teken van 'die weet meer!'

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:07

Sunnda schreef:
En wat dit soort gedachtengangen zo gevaarlijk maakt? Denk aan de Schiedammer parkmoord, Lucia de B..1+1= 2 en voor je het weet zit je jaren in de cel voor iets wat je niet gedaan hebt.

En dat is juist zo gevaarlijk. Het zou heel erg zijn als er weer zoiets gebeurt, want daar schiet niemand iets mee op ook dat maakt alleen maar meer slachtoffers.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:20

Janneke2 schreef:
Tja - er waren 1500 mannen extra in beeld als mogelijke dader.
Daar zat deze meneer bij.

Dit was wel de enige met een zedendelict op zijn naam en die ook nog eens in de directe omgeving rondliep... sorry maar dan hoef je in mijn ogen geen Sherlock Holmes te zijn om dit grondig te onderzoeken, al is het alleen maar om uit te sluiten.

Janneke2 schreef:

Brrrr....
[/quote]

Nou sorry, maar ruzie met een buurman vindt ik nou niet bepaald als vergelijking opgaan met een zedendelict waar kinderen in betrokken zijn...

*edit, ik ben echt zo slecht in quoten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:45

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:53

Nou schijnt dat Peter R de Vries er van het begin af aan bij is.
Dus ik denk dat de verdachte ook inderdaad pas hoofdverdachte werd op het moment dat ze zijn DNA te pakken kregen.
Kennelijk was er niet de neiging deze specifieke man in het snotje te houden.

Er zijn ik weet niet hoeveel mannen opgeroepen.

( Lijkt wat dat betreft wel op de serieverkrachter omgeving Utrecht, eind jaren 90, daarvoor zijn ook, ik weet niet hoeveel mannen die vaag aan het profiel deden denken, opgeroepen.
De dader is ook door een stommiteit met een fietsendiefstal tegen de lamp gelopen.

Misschien komt er een moment dat ze opgepakt willen worden, denk ik wel eens, zeker mensen met die niet helemaal in orde zijn....deze laatste zin is een overpeinzing van mij )