Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:30

c_alsemgeest schreef:
Ik ben ook stil, teken van respect.

Ik heb in het verleden 12 jaar gewerkt ook een hele heftige psychiatrische afdeling met mensen die echt heel erg ziek waren. Waar het altijd druk en rumoerig was. Maar zelfs daar op 4 mei kon je om 8 uur een speld horen vallen. Vond het toch wel altijd mooi om te zien dat ook die mensen die zo ernstig ziek zijn en veel moeite hebben met allerlei zaken in het dagelijks leven, dit probeerden op te brengen ter nagedachtenis aan andere.

Dat was hier vanavond ook idd, bijzonder toch wel :j

Magrathea

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:02

Heb net dat filmpje van Schiphol gekeken, is knap hoor! (Is overigens wel een filmpje van 2 jaar geleden, maar dat terzijde.)
Je denkt echt dat ze gewoon de opname stil hebben gezet, maar in de hoek zie je nog wat auto's rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:25

Om heel eerlijk te zijn, ik was vanavond op bezoek bij een bokster en we hadden zulke leuke gesprekken dat we het helemaal vergeten zijn... maar ik voel me daar niet anders onder. Door de vele oorlogsseries en -films die ik kijk sta ik er best wel vaak serieus bij stil. Ik woon in Duitsland en hoewel ik het er zelf nooit op aanstuur, gaan gesprekken met Duitsers best wel regelmatig over de oorlog. Ook daardoor denk ik er best vaak over na. Daar hangt voor mij persoonlijk geen speciale datum aan vast.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 02:22

_Summerly_ schreef:
In Nieuw Zeeland en Australië heb je Anzac Day, maar daar weet ik verder het fijne niet van. En andere landen zullen ook wel zoiets hebben.

ANZAC Day herinnert oorspronkelijk de dag waarop de Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC) landden in Gallipoli - Turkije tijdens WOI. Anno 2017 is deze herdenkingsdag (net als in NL) breder en herdenkt alle Australiers & Nieuw Zeelanders die gevallen zijn tijdens oorlogen en vredesoperaties wereldwijd.

De herdenking is hier een ceremonie bij zonsopgang (dawn service) op 25 april. Inmiddels wonen wij hier, maar ik ben al ongeveer 10 jaar lang elk jaar met ANZAC Day in Australie en ga altijd naar dawn service als ik in het land ben. Meestal wordt er een gedicht oid voorgelezen, ik heb ook vaak meegemaakt dat de ceremonie door een priester geleid wordt (in NT, weet niet of dat in heel Australie zo is), gevolgd door een text die eindigt met de woorden 'Lest we forget' en dan wordt de Last Post gespeeld, gevolgd door een minuut stilte en dan het volkslied.
Traditioneel schijnt er ook rum met melk gedronken te worden, maar dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Ik vind het altijd een indrukwekkend moment. Zoals ik eerder al aangaf is dit nu het moment waarop wij (ML en ik) herdenken.

Edit:
Hobbyhorse schreef:
Ook ik was stil , gisteren had ik overigens dit gelezen, misschien anderen ook, heel indrukwekkend verhaal:
http://www.volkskrant.nl/kijkverder/201 ... ariazweeg/

Bedankt voor het delen, indrukwekkend verhaal!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 04:36

puppy1128 schreef:
Shanna schreef:
In nederland? Dat kan ik echt niet/ moeilijk geloven.. op de basisschool leer je er tenslotte al over, radio en tv gaat zo'n beetje allemaal over op de live-uitzending, de reclames in aanloop nog maar niet te vergeten (op 4 mei herdenken we, op 5 mei vieren we) hoe kan je het nou niet (maar dan ook helemaal niet) weten?

Haar ouders komen niet uit NL, vanuit huis uit heeft ze het niet meegekregen.
En niet iedereen kijkt iedere dag nieuws, luisterd radio of blijft op dezelfde zender tijdens reclame. En op bv fb moet je het ook maar net tegen komen. Ik heb zelf maar 1 post over gezien namelijk.

Ik zelf heb via school wel de tweede oorlog besproken.. Maar 4 mei dodenherdenking en wat het inhoudt? Misschien 1 keer? Zou het iig niet weten.
Dusja, het bestaat. En dan moet je maar net op zo'n moment een beetje iemand tegen komen die het je verteld en uitlegt. Zij heeft daar begrip voor. Daar ligt het dus niet aan. Het is dus absoluut niet dat ze het niet wilt. :)

Minder snel oordelen zou jou enorm sieren Shanna. Zeker op 4 mei.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 06:52

Bij ons op stal was er een les bezig, maar om acht uur stonden ze keurig stil om te herdenken. Instructeur nam zelfs zijn pet af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 06:59

Ik was ook stil, op de Nederlandse tijd (ik zit in het buitenland met tijdsverschil). Zelfs een Egyptische collega van mij deed mee, uit respect. Dat vond ik heel erg mooi. :j

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:25

Barramundi schreef:
_Summerly_ schreef:
In Nieuw Zeeland en Australië heb je Anzac Day, maar daar weet ik verder het fijne niet van. En andere landen zullen ook wel zoiets hebben.

ANZAC Day herinnert oorspronkelijk de dag waarop de Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC) landden in Gallipoli - Turkije tijdens WOI. Anno 2017 is deze herdenkingsdag (net als in NL) breder en herdenkt alle Australiers & Nieuw Zeelanders die gevallen zijn tijdens oorlogen en vredesoperaties wereldwijd.

De herdenking is hier een ceremonie bij zonsopgang (dawn service) op 25 april. Inmiddels wonen wij hier, maar ik ben al ongeveer 10 jaar lang elk jaar met ANZAC Day in Australie en ga altijd naar dawn service als ik in het land ben. Meestal wordt er een gedicht oid voorgelezen, ik heb ook vaak meegemaakt dat de ceremonie door een priester geleid wordt (in NT, weet niet of dat in heel Australie zo is), gevolgd door een text die eindigt met de woorden 'Lest we forget' en dan wordt de Last Post gespeeld, gevolgd door een minuut stilte en dan het volkslied.
Traditioneel schijnt er ook rum met melk gedronken te worden, maar dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Ik vind het altijd een indrukwekkend moment. Zoals ik eerder al aangaf is dit nu het moment waarop wij (ML en ik) herdenken.
Dank je voor de aanvulling. Klinkt heel indrukwekkend inderdaad! 'Lest we forget' is in de UK ook dé frase die met Remembrance Day geassocieerd wordt. :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:25

Ik was net klaar op werk (Schiphol), ook erg indrukwekkend daar. Ook toeristen waren over het algemeen stil.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:39

Ik heb het van huis uit ook wel echt meegekregen. M'n pa heeft lang in dienst gezeten, ook uitgezonden enzo. Het fijne van die tijd weet ik er niet van, maar wel dat hij op vredesmissies is geweest.
Mijn ouders vonden het belangrijk dat wij dat stukje geschiedenis niet zomaar voorbij zouden laten gaan.
Ik woon in Arnhem, heb aan de John Frost brug gewoond (A bridge too far) en rondom de brug zie je ook sporen van die oorlog.
Ik vind het altijd wel erg indrukwekkend. 70 jaar geleden vochten daar mensen, en nu gebruiken wij de brug voor woon/werk en zit er onder de brug een natuurgebied

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:39

Dreamy schreef:
Ik was net klaar op werk (Schiphol), ook erg indrukwekkend daar. Ook toeristen waren over het algemeen stil.

Ik werk ook op SPL.
Nog nooit 4 mei de avond gewerkt, echter.

Zou het wel een keer willen meemaken, want ik hoor dat het super indrukwekkend is: er wordt sowieso omgeroepen (in NL en Engels) dat er 2 minuten stilte gehouden wordt en waarom. De marechaussees komen van hun post en gaan op een rij staan in de houding. Grondpersoneel (sowieso van KLM, andere maatschappijen weet ik niet) gaat voor de balie staan.
En dan is iedereen stil.

Hoewel ik elk jaar verhalen hoor van mensen die geen Engels begrijpen en die dan toch persé door willen (bij check-in of paspoortcontrole bvb) :=

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:44

Ik ben ook stil geweest ja. Ik loop altijd mee met de dodenherdenking bij mij in de stad alleen dit keer wilde vanuit huis niemand mee. Dus eerst dacht ik blijf thuis maar toen ben ik toch zelf gegaan. En t voelde zo fijn. Ik vind t belangrijk om stil te staan bij dat soort dingen zeker nu de vrijheid op de proef wordt gesteld en vanuit respect. Pas dan kan ik de vrijheid daadwerkelijk vieren.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:50

Ik was wel stil ja, lag namelijk nog te slapen. 8 uur 's avonds 4 mei betekend hier 6 uur 's ochtends 5 mei. Als ik met minder tijdsverschil zit/in Europa ben doe ik wel altijd gewoon mee met de 2 minuten stilte.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:11

Nadat ik stil ben geweest heb ik gisteren ook mijn Remembrance Poppy gedragen. :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:31

Hier ook altijd stil.

Vorig jaar had ik les tijdens de 2 minuten stilte, de les hebben we onderbroken, ik ben naast mijn paard gaan staan en we hebben 2 minuten stilte gehouden.
Als mijn instructeur daar een probleem van had gemaakt dan had ik daar mijn les voor afgezegd. :o

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:32

Altijd stil.

Hier ging een buurman om 20u met een bladblazer / grasmaaier aan de gang....

-O-

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:32

Hier ook elk jaar stil. Familie verloren in oorlogen maar vooral gewoon uit respect, uit dank voor iedereen die er voor heeft gezorgd dat wij zo kunnen leven.

Jammergenoeg ging het dit jaar niet helemaal lekker. Ik woon net samen met mijn vriend, die ik al moest vragen zijn laptop even uit te zetten en mee te kijken, als hij dat niet had gewild was ik wel naar boven gegaan maar gelukkig deed hij mee.

We wonen in een enorm toeristisch dorp.. net in de eerste minuut buiten rumoer; Duitsers die in het zomerhuisje (aan ons huis vast) zitten die de auto ingingen.

Ben je dat net kwijt, net je gedachten weer tot rust; komt een vriend/kennis op de deur kloppen terwijl de 2e minuut nog bezig is. Neem het hem behoorlijk kwalijk, nogal respectloos. Maar deze man is heel laag begaafd en heeft dit gewoon echt niet door.

Ik heb daarom gisteravond voor het naar bed gaan nog 2 minuten stilte gehouden, zoals ik het wil.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:42

Hobbyhorse schreef:
Ook ik was stil , gisteren had ik overigens dit gelezen, misschien anderen ook, heel indrukwekkend verhaal:
http://www.volkskrant.nl/kijkverder/201 ... ariazweeg/

Bedankt voor het delen. Heftig en zeer indrukwekkend verhaal.

Het zwijgen is herkenbaar. Mijn opa praat wel 'graag' over de oorlog. Als jonge slagerszoon heeft hij goed kunnen overleven. Mijn oma daarentegen praat nooit over de oorlog. Zij woonde geloof ik in Amsterdam, maar wat daar gebeurd is? Zelfs mijn moeder weet het niet, behalve dat het verschrikkelijk is geweest.

Ik ben lang geleden met mijn opa en oma naar Westerbork geweest, ik was misschien 14 of 15. Dat vergeet ik nooit meer, dat was zo ongelofelijk intens. Ik kon het voelen, die pijn, die herinneringen. Als ik eraan terug denk voel ik me meteen weer zo benauwd, zo intens emotioneel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:54

Indrukwekkend verhaal, had er al eerder (delen) van mee gekregen. Zwijgen of spreken....het zal deels van de intensiteit van de ervaringen afhangen, maar ook van iemand's persoonlijkheid, denk ik. Mijn oma heeft me veel verteld, haar man was Joods, heeft in Westerbork gezeten maar is weer vrij gelaten (gesteriliseerd, dat wel). Mijn overgrootvader is vergast en overgrootmoeder is in de gracht gesprongen, want 'mij krijgen ze niet levend in handen'. Een goede vriendin van mijn grootouders heeft Auschwitz overleefd en ze heeft na de oorlog eenmalig haar hele verhaal verteld. Daarna wilde ze er nooit meer over praten.... Twee andere mensen die de kampen hebben overleefd (1 was nog een jong meisje) en die na de oorlog door mijn grootouders zijn opgevangen hebben er ook in het begin over gepraat, maar zijn later geëmigreerd en hebben er toen met het thuisfront, voor zover ik weet, ook niet meer over gesproken.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:26

De hoefsmid was met m'n paard bezig. Samen net voor 8 uur npo 1 op de live stream en samen 2 minuten stil geweest.
M'n oma zat in Indonesië waar ze natuurlijk veel later zijn bevrijd, maar 4 mei was tevens haar verjaardag.

Voor haar en de vele andere slachtoffers diep respect en dus stil!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:26

Hier ook altijd stil. Ik was gister om 20.00 in de sportschool. Iets van te voren vroegen ze of we alle apparaten uit wilde doen en ook alle groepen uit de lessen kwamen terug. Toen met z'n allen op tv de herdenking gekeken en stil geweest. Was best indrukwekkend zo

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:51

Ik vind het heel mooi dat mensen stil zijn, maar ik snap niet zo goed waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt als anderen dat niet zijn. Als we toch allemaal eens wat meer met onszelf bezig zouden zijn ipv met anderen, zou de wereld al een stuk gezelliger op worden denk ik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:54

Ik denk juist dat het mooi is om op dat moment niét helemaal met jezelf bezig te zijn.

Individualisme is niet zo mooi als het soms klinkt. Het is héél Hollands om je vooral niet met een ander te bemoeien.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:58

__Sannne schreef:
Ik vind het heel mooi dat mensen stil zijn, maar ik snap niet zo goed waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt als anderen dat niet zijn. Als we toch allemaal eens wat meer met onszelf bezig zouden zijn ipv met anderen, zou de wereld al een stuk gezelliger op worden denk ik. :)

Wanneer anderen dat niet zijn kan ik niet in stilte herdenken. Prima dat een ander niet herdenkt maar doe dat in stilte uit respect voor een ander. Het boeit me niet wanneer de buurvrouw gewoon doorgaat met was op hangen maar wel wanneer ze gaat grasmaaien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:12

__Sannne schreef:

Het is toch juist de bedoeling die twee minuten eens níet met jezelf bezig te zijn?

Daarom vind ik het ook zo bizar met wat voor argumenten mensen hier komen om niet aan de nationale 2minuten mee te doen. Omdat 'ik wel op andere momenten herdenk' of omdat 'ik dat op andere manieren doe' of andere redenen die vooral draaien om 'ik'.

Newsflash: deze twee minuten draaien niet om jezelf. Die draaien om de mensen die onschuldig zijm vermoord of of mensen die keihard hebben gevochten en/of betaald met hun leven voor onze vrijheid.
Het is belangrijk om júist daar collectief bij stil te staan op een bepaald moment. Niet wanneer het jou eens uitkomt, maar op een moment dat we daar met z'n allen de tijd voor nemen.

Je kan het niemand verplichten om mee te doen. Maar om op dat moment bewust iets anders te doen en al helemaal iets wat herrie maakt vind ik uitermate belachelijk en respectloos.