Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:23

Quebelle schreef:
En ik ben oprecht blij dat er hier mensen zijn met immigrant familie die (bijna) geen ervaring hebben met racisme, écht waar. Maar dat betekent niet dat die er niet is. Misschien roepen sommigen blanken wel eens te snel "racist", maar daarmee dismiss je nog niet de stance van een gemeenschap, toen bvb een zwarte jongeman werd verkracht door enkele politieagenten in frankrijk enkele maanden geleden - je kan niet claimen dat die politieagenten gewoon even die jongen verkrachten, uitschelden voor negro etc etc omdat die toevallig niet blank is. Dit zou nooit gebeurd zijn met een blanke. Nooit.
Als een blank meisje naar een politiekantoor zou gaan om verkrachting in te dienen zou ze onmiddelijk geholpen worden, niet zoals het marokkaanse meisje in brussel een paar maand geleden die weggestuurd werd door de politie omdat ze haar zogezegd niet begrepen.
Ik denk dat we wel op moeten passen om geen gebeurtenissen uit andere landen te projecteren op Nederland/België en te zeggen dat het daar net zo erg gesteld is. En als vrouw die aangifte wil doen van seksueel geweld, sta je vrijwel altijd al met 3-0 achter, maar dat is een heel andere discussie. := Neemt niet weg dat het een grote schande is als ze agenten in kwestie inderdaad deden of ze het meisje niet begrepen puur vanwege haar afkomst of, wellicht, accent.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:33

Cer schreef:
_Summerly_ schreef:
Ik ben het wel met Sizzle eens dat juist dat behoorlijk neigt naar racisme en dit is ook een van mijn grootste ergernissen in debatten over dergelijke onderwerpen: het idee van een heleboel blanken dat alle donkere mensen hulpeloze zieltjes zijn die gered moeten worden

:j
En dat ze daarin behoorlijk kunnen doordrammen... :\ Want niets is zwart wit, behalve met dit soort onderwerpen..

@Shilady: maar is dat dan niet 'gewoon' omdat ze zoiets kunnen zeggen? Ik ben uitgescholden voor prutsmuts, dom blondje, dikke, arrogante k*t en weet k veel wat... maar ja, ik kan daar verder niks mee want daar is geen speciaal loket voor.. Dus ja, dan moet je er maar overheen groeien :j

Ik zal je zeggen op dat moment dacht ik vooral dat diegene kleuren blind was want ik ben getint bruin en niet zwart zoals een volbloed afrikaan etc :o
En ik word ook wellis op straat nagekeken of geroepen door mannen :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:00

Cer schreef:
Ja en blanke meisjes worden in Den Haag niet lastig gevallen door .. eh.. ja.. hoe moet ik ze nou omschrijven eigenlijk :?

Dit is net als naar een begrafenis gaan en zeggen tegen de familie van de overledene dat het jammer is maar dat wel duizenden mensen per dag sterven.

Tuurlijk worden er ook blanke meisjes lastigevallen. Ik zit ook hele dagen in een mannen omgeving,maar het gaat hier nu even niet over blanken. Het gaat hier over minderheidsgroepen die racisme ondervinden zoals wij die nooit zullen ondervinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:06

Maar Quebelle, het wordt gewoon een lastige discussie als je dit :
Quebelle schreef:
Maar dat betekent niet dat die er niet is.
blijft herhalen... want niemand zegt dat het er helemaal niet is, maar jij beweert dat wel ...

Ik vind dat je het niet mag onderschatten, maar ik vind zo'n bericht als van Den Haag, en wat nu weer door artikel1 wordt gepubliceerd echt iets om hopeloos van te worden.. Dat mag blijkbaar wel gewoon allemaal...

En ik vraag me ook af of Belgie zo anders is dan Nederland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:47

Ik heb ook al vaker gevraagd: vanaf welke tint ben je donker genoeg om niet meer blank te zijn?
Turken zijn regelmatig blanker dan Italianen. Toch valt de italiaan doorgaans onder de blanken en de turk niet.
Beide vallen niet onder de typische onderdrukte slaven bevolkingsgroepen.

Als we het over racisme hebben zouden we ons eigenlijk moeten beperken tot alleen het tintje zwarte piet, maar dan discrimineer je eigenlijk alweer.....

Quebelle

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:24

Ik weet dat niemand het ontkent, maar er word wel ontzettend laconiek over gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:25

Quebelle schreef:
Ik weet dat niemand het ontkent, maar er word wel ontzettend laconiek over gegaan.

Waar dan specifiek?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:26

Lees sommige reacties in dit topic even?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:28

Cer schreef:
Maar Quebelle, het wordt gewoon een lastige discussie als je dit :
Quebelle schreef:
Maar dat betekent niet dat die er niet is.
blijft herhalen... want niemand zegt dat het er helemaal niet is, maar jij beweert dat wel ...

Ik vind dat je het niet mag onderschatten, maar ik vind zo'n bericht als van Den Haag, en wat nu weer door artikel1 wordt gepubliceerd echt iets om hopeloos van te worden.. Dat mag blijkbaar wel gewoon allemaal...

En ik vraag me ook af of Belgie zo anders is dan Nederland?

België heeft een grotere Congolese en Marokkaanse/Algerijnse immigrantenbestand ivm de belgische tweetaligheid. Nederland heeft leer Surinamers denk ik?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:37

Quebelle schreef:

Welke specifiek zijn voor jou te Laconiek?

Uit Belgie kan ik me ook nog veel recenter voorbeelden herinneren waar gemengde paren in elkaar gemept werden.
Ik heb het idee dat de wit-zwart nog wat duidelijker is (?).
Nederlanders zijn meer tegen moslims heb ik altijd het idee, de geloofshaat is erg overheersend vind ik.
Ik vind dat een enge ontwikkeling.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:57

Sizzle schreef:
Quebelle schreef:

Uit Belgie kan ik me ook nog veel recenter voorbeelden herinneren waar gemengde paren in elkaar gemept werden.
Nederlanders zijn meer tegen moslims heb ik altijd het idee, de geloofshaat is erg overheersend vind ik.
Er zijn in het verleden wel problemen geweest met Molukkers en Surinamers, maar dat is uiteindelijk geluwd en, bijna letterlijk, opgelost in de samenleving.

In het geval van islamofobie is het voor een groot deel ook 'onbekend maakt onbemind'. We kunnen niet ontkennen dat we op het nieuws natuurlijk vooral de problemen uit het Midden-Oosten zien en eventuele problemen met mensen binnenslands die hun eigen cultuur niet los hebben willen/kunnen/durven laten en nog vrij traditioneel islamitisch zijn. De mensen die gewoon volledig meedoen in de maatschappij, naar de moskee gaan, maar ook ondertussen paaseieren gaan zoeken met de kinderen (bij wijze van), komen niet in de krant. En daarnaast valt een aantal Nederlanders natuurlijk ook wel graag over kleine dingen, zoals een accent of een hoofddoek.
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 01-05-17 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:58

Quebelle schreef:

Als ik de reacties hier doorlees dan zie ik er niemand laconiek over doen. Iedereen erkent dat er racisme is, maar ziet ook dat er hier en daar te snel een stempel van racisme ergens op geplakt wordt alleen maar om een ander persoon monddood te maken.

Ik vraag me dus ook oprecht af waar jij mensen laconiek ziet reageren. Want dat is precies waar de discussie hier over gaat: reacties en opmerkingen zo snel zo ver doortrekken tot het racisme is.
En het lijkt er bijna op dat jij hetzelfde aan het doen bent; je tenen zijn zo ver uitgestoken dat onschuldige reacties meteen als laconiek aandoen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 18:13

enzino schreef:
Quebelle schreef:

Als ik de reacties hier doorlees dan zie ik er niemand laconiek over doen. Iedereen erkent dat er racisme is, maar ziet ook dat er hier en daar te snel een stempel van racisme ergens op geplakt wordt alleen maar om een ander persoon monddood te maken.

Ik vraag me dus ook oprecht af waar jij mensen laconiek ziet reageren. Want dat is precies waar de discussie hier over gaat: reacties en opmerkingen zo snel zo ver doortrekken tot het racisme is.
En het lijkt er bijna op dat jij hetzelfde aan het doen bent; je tenen zijn zo ver uitgestoken dat onschuldige reacties meteen als laconiek aandoen.

Waar ik exact het topic over opende is wat jij nu ervaart, mensen die te snel in jouw ogen racisme roepen op iets onschuldigs. Hiermee geef ik niet aan of ik het daar in dit geval mee eens ben omdat ik simpelweg de tijd niet heb alles te lezen,maar ik maak wel mee wat jij nu ervaart.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:37

Quebelle schreef:
En ik ben oprecht blij dat er hier mensen zijn met immigrant familie die (bijna) geen ervaring hebben met racisme, écht waar. Maar dat betekent niet dat die er niet is. Misschien roepen sommigen blanken wel eens te snel "racist", maar daarmee dismiss je nog niet de stance van een gemeenschap, toen bvb een zwarte jongeman werd verkracht door enkele politieagenten in frankrijk enkele maanden geleden - je kan niet claimen dat die politieagenten gewoon even die jongen verkrachten, uitschelden voor negro etc etc omdat die toevallig niet blank is. Dit zou nooit gebeurd zijn met een blanke. Nooit.
Als een blank meisje naar een politiekantoor zou gaan om verkrachting in te dienen zou ze onmiddelijk geholpen worden, niet zoals het marokkaanse meisje in brussel een paar maand geleden die weggestuurd werd door de politie omdat ze haar zogezegd niet begrepen.

Ik snap niet dat iemand die studies gedaan heeft in sociologie en dus kennis zou moeten hebben van het (wan) gedrag in groepen, zulke uitspraken kan doen?

Waar jij iedereen die niet zoals jou reageert beschuldigd van:niet serieus nemen of laconiekheid. Doe jij voor het gemak het maar even andersom. Je pakt een voorbeeld van een hele trieste gebeurtenis en vervolgens is iedereen zo en gebeurt dit aaaaltijd bij 1 groep mensen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:44

_Summerly_ schreef:
Sizzle schreef:

Er zijn in het verleden wel problemen geweest met Molukkers en Surinamers, maar dat is uiteindelijk geluwd en, bijna letterlijk, opgelost in de samenleving.

In het geval van islamofobie is het voor een groot deel ook 'onbekend maakt onbemind'. We kunnen niet ontkennen dat we op het nieuws natuurlijk vooral de problemen uit het Midden-Oosten zien en eventuele problemen met mensen binnenslands die hun eigen cultuur niet los hebben willen/kunnen/durven laten en nog vrij traditioneel islamitisch zijn. De mensen die gewoon volledig meedoen in de maatschappij, naar de moskee gaan, maar ook ondertussen paaseieren gaan zoeken met de kinderen (bij wijze van), komen niet in de krant. En daarnaast valt een aantal Nederlanders natuurlijk ook wel graag over kleine dingen, zoals een accent of een hoofddoek.

Ik vraag me af of het kleine dingen zijn, zoals jij ze noemt.
Ik zie in de maatschappij juist vrouwen die eerst geen hoofdoek droegen, die het nu wel doen. En ik snap het op zich wel, doordat ze dit opgedragen krijgen vanuit hun omgeving. Vaak niet vanuit hun directe partner, maar familie en buren. Anders worden ze daar niet meer geaccepteerd.
Ik krijg steeds meer het geval van wij tegen hen, beide kanten op.
Vind het jammer dat het zo gaat.
Als we het dan hebben over discriminatie, dan voel ik me gediscrimineerd wanneer het om het paspoort gaat. Waarom mag ik niks op mijn hoofd en MOETEN mijn oren wel op de foto en een hoofddoek mag wel....

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:18

sneeuwpop schreef:
Als we het dan hebben over discriminatie, dan voel ik me gediscrimineerd wanneer het om het paspoort gaat. Waarom mag ik niks op mijn hoofd en MOETEN mijn oren wel op de foto en een hoofddoek mag wel....

Omdat een hoofddoek deel van een geloof is, geen accessoire zoals een pet o.i.d.
Lijkt me common knowledge. Die discussie is al zo vaak gevoerd en al zo vaak weerlegd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:22

Sizzle schreef:
Ik heb ook al vaker gevraagd: vanaf welke tint ben je donker genoeg om niet meer blank te zijn?
Turken zijn regelmatig blanker dan Italianen. Toch valt de italiaan doorgaans onder de blanken en de turk niet.
Beide vallen niet onder de typische onderdrukte slaven bevolkingsgroepen.

Als we het over racisme hebben zouden we ons eigenlijk moeten beperken tot alleen het tintje zwarte piet, maar dan discrimineer je eigenlijk alweer.....

....ik ken de termen "zwart en wit" (ook de kleuren, maar nu ;) even de terminologie) als de aanduiding 'behorend tot de groep die de macht heeft en behorend tot de groep die dat niet heeft".

Duidelijk voorbeeld : apartheid.
De mensheid werd in Zuid Afrika in 4-en gedeeld. Blankes als hoogste groep, Gandhi viel destijds in de 2e groep: Indiers; helemaal onderaan de 'native Africans' en als 3e groep ("kleurlingen", jawel) mensen van zogezegd gemengde afkomst.

....en 1x raden waar Japanners werden ingedeeld? Japan was ook toen al een rijk land: hoogste groep.

Het ANC trainde verzetsmensen om zich te gedragen als rijke Amerikaanse zakenlieden: Xhosa's kwamen gewoon door de douane (dank zij uitstekende druktechnieken van het verzet, dat wel...) en kregen een zelfde behandeling als minder rijke doch blanke Amerikanen: 'blankes'.
Biologisch gesproken hoorden ze tot de natives en iedereen kon dat zien.

Dus tja, dat Turkse mensen eerder etc in het verdomhoekje zitten dan Italiaanse mensen, dat heeft met veel meer zaken dan huidskleur alleen van doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:46

Narita schreef:
sneeuwpop schreef:

Omdat een hoofddoek deel van een geloof is, geen accessoire zoals een pet o.i.d.
Lijkt me common knowledge. Die discussie is al zo vaak gevoerd en al zo vaak weerlegd.

Hmm, nee eigenlijk. Koran advies is geschikte kleding voor het werk wat je doet en kleding zoals die in dat gebied gebruikelijk is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 23:42

Ik vraag me trouwens wel af over welke media het nu steeds gaat die almaar dan wel bewust dan wel onbewust enkel negatief nieuws zou verspreiden over allochtonen? Ik heb eens negatieve zinnen ingevuld in google dan kom enkel bij artikelen uit waarin een signalement wordt gegeven als je bijv op zwart op getint zoekt? Niet bij het soort koppen dat als voorbeeld wordt genoemd in dit topic?
En als ik bijvoorbeeld de TV aanzet naar een bijv een discussie programma heb ik het idee dat mensen die zichzelf als anti-racisten profileren veel meer in beeld en aan het woord komen dan mensen die vinden dat het allemaal vooral overdreven is of evt uitgesproken racistisch zijn.

Je kan imo trouwens in een tijd waarbij iedereen met een camera thuis nieuws of "tv" kan maken, en kinderen van 15/16 daarmee miljoenen mensen bereiken, ook niet almaar op de media blijven wijzen. Als je je eigen verhaal naar buiten wilt brengen dan doe je dat toch gewoon :o?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 00:19

Als ik zo terug kijk voel ik me eigenlijk meer gediscrimineerd op het vlak van vrouw zijn..
Mannen die naar je loeren als een stuk vlees het is me maar al te bekend.. Of nagefloten worden of opmerkingen krijgen..
Tja als ik dat dan vergelijk met die enkele keer over een opmerking over mijn kleur vind ik regelmatig lastig gevallen worden door mannen omdat ik een jurkje draag en hakken of zelfs dood simpel in mn joggingbroek toch erger -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:31

Dat filmpje ... ik vind dat best shocking... Uiteindelijk ben ik dan toch best naief.. -O-

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:41

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:22

Bedankt voor het filmpje.
Ik heb er al eerder van gehoord (van moslims) dat het nergens in de koran staat dat een vrouw zich zo moet kleden, maar dit maakt het duidelijker en logischer vanuit hoe het is ontstaan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:39

Browniee schreef:
Waar ik exact het topic over opende is wat jij nu ervaart, mensen die te snel in jouw ogen racisme roepen op iets onschuldigs. Hiermee geef ik niet aan of ik het daar in dit geval mee eens ben omdat ik simpelweg de tijd niet heb alles te lezen,maar ik maak wel mee wat jij nu ervaart.

En dit ervaar ik in mijn werk iets te vaak. Ik kan het aantal keren dat ik voor racist ben uitgemaakt omdat ik voor iemand zonder vervoersbewijs een kaartje uit ging schrijven al niet meer op 100 handen tellen. Collega's met dezelfde huidskleur en/of afkomst worden door dezelfde personen doodleuk bloedverraders genoemd. Als je gewoon een kaartje hebt als je in de trein stapt is er niks aan de hand. Alleen heb ik het dus ook al meerdere malen meegemaakt dat ik werd uitgemaakt voor racist omdat ik iemand als eerste een kaartje vroeg. Dat risico loop je als je in het begin van een coupé zit. Het zou, in mijn ogen dan, pas racisme worden als ik eerst die persoon oversla vanwege de huidskleur en dan pas terug kom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:59

Erg goed filmpje. ..!

"Het zijn net christenen, die islamitische geleerden", alle trucs komen mij bekend voor....
"De stem van de vrouw mag niet gehoord worden" toevoegen aan de bijbel;
het pleidooi "Vrouwen, verenigt u, deel de jilbabs (dure statuskleren) zodat niemand verkracht wordt" wordt verdraaid tot 'alle vrouwen moeten zich bedekken, variërend van met hoed ter kerke tot van top tot teen ingepakt'
....en nog veel meer van dit soort sexisme.

Sterke eindconclusie : dat soort schriftgeleerden lijkt toch wel heel erg veel op die mannen die loeren op een vrouw zonder statussymbool, zodat ze "fijn" hun eigen gang kunnen gaan ten koste van deze vrouw.