Shadow0 schreef:Een andere goede vraag bij dat soort opmerkingen is wie er centraal staat. Wil je iets zeggen omdat je de ander echt even een leuk moment wilt geven, waarin je de ander als mens respecteert? Dan is het meestal (maar zelfs dan niet altijd) ok.
En daar begon het mee:
Huertecilla schreef:Fenrir schreef:Het gaat mij niet om hoe het opgevat wordt. Het gaat mij er om dat het niet eerlijk te vergelijken is.

Het opvatten is evenwel nu net de kern.
Zowel van kledingkeuze als van complimenten.
"maar zelfs dan niet altijd" zit 'm in die opvatting.
Intussen heeft HC mij een compliment gegeven (waarvoor dank, uiteraard geheel onverplicht
). Stel nu dat ik dat anders op zou vatten dan hij bedoelde en zou schrijven dat hij zich niet moet gaan inbeelden dat ik nu in Spanje bij hem op die berg kom zitten, wat zou er dan niet ok zijn? Zijn compliment of mijn reactie?
Het lijkt me duidelijk dat mijn reactie belachelijk zou zijn, maar het zou zomaar kunnen dat maar weinig of geen vrouwen het voor HC zouden opnemen en mij zouden corrigeren. Eerder zou mijn reactie verder genegeerd worden of zou zelfs het omgekeerde gebeuren en zouden vrouwen het voor mij opnemen, met 'argumenten' op basis van het feit dat HC een man is, of dat ik misschien wel hele nare ervaringen heb en het daardoor heel begrijpelijk is dat ik een beetje overgevoelig reageer op een compliment.
Vrouwen onder druk zetten dat ze leuk moeten reageren op 'complimenten' die dat niet zijn is fout, maar mannen verwijten dat ze andere bedoelingen hebben terwijl ze gewoon echt alleen een complimentje geven is precies even fout.
SinneJ schreef:Ik vind dat er allemaal licht over gegaan wordt, het is hier echt niet beperkt tot een "lekker kontje" links of rechts. Het is bewuste intimidatie. En als je dat wijt aan mijn interpretatie mogen ze mij en de getuigen van zo'n voorvallen meteen wegsteken denk ik, want we zijn gek aan het worden.
Ik ben niet bij jouw voorvallen geweest en heb ook geen reden om te twijfelen aan jouw interpretatie, maar zo'n voorbeeld als die 5 jongens wordt volgens mij echt door niemand anders geïnterpreteerd. Wat ik echt zuur vind is dat mensen juist gemakkelijk kunnen doen over intimidatie omdát het regelmatig voorkomt dat vrouwen volstrekt overdreven reageren op een complimentje of op het openhouden van deuren. Het Peter en de wolf effect.
Emmaa_ schreef:Maar dat er een groep vrouwen is die 'sletje' niet als intimiderend of denigrerend ziet, betekent dan toch niet automatisch dat je het maar naar elke vrouw moet bleren in de hoop dat ze bij de groep hoort die het leuk vindt om dat te horen en uiteindelijk met je naar bed gaat? Het lijkt mij dat je (ook als man) de intentie moet hebben om niemand te beangstigen of intimideren, en door die beredenering aan te houden (maar er zijn ook vrouwen die het wel leuk vinden!!) cijfer je imo de mening van een grotere groep weg die het intimiderend en onprettig vindt om zo aangesproken te worden.
Eens, maar nu de vraag hoe je/we dat kunnen veranderen. En wat doe je als man wanneer je niet de intentie hebt om iemand te beangstigen of intimideren, maar het desondanks wel gebeurt? Hoe kom je er überhaupt achter dat jouw goedbedoelde complimentje wordt opgevat als iets heel anders? En wat doe je als vrouw als je met 'sletje' wordt aangesproken door een man die mogelijk denkt dat jij bij de groep hoort die dat prima vindt?