Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:05

Je zegt "ik ben totaal niet racistisch", maar zegt vervolgens wel "hoe zwarter hoe beter". Snap je hoe tegenstrijdig dat is? Als je zegt dat het verhaal van zwarte piet geen gelijkenissen heeft met de slavernij kan ik je aanraden je er op in te lezen, want het is absoluut wel een racistische karikatuur. Dat mensen het niet op die manier opvatten of zien betekent niet dat het niet ongelofelijk beledigend is voor mensen die nog steeds dagelijks moeten dealen met de consequenties van de slavernij. Voor jou is het misschien iets positiefs waar mensen iets negatiefs uit halen, maar omgekeerd is het voor een hele hoop mensen iets negatiefs, waar de media en voorstanders constant positieve dingen uit halen.

Ik probeer hiermee alleen maar te zeggen dat het zo open is voor eigen interpretatie, en ik van mening ben dat we dat 'open voor interpretatie' stukje best weg kunnen halen door aan te houden hoe er gezongen wordt over zwarte piet, en hoe mensen het constant verdedigen. Geef hem dan ook echt roetvegen, in plaats van een complete blackface. Haal de racistische karikaturen eruit. Dan is het een leuk feest voor iedereen, en kan iedereen zwarte piet aanbidden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:10

Ik ontstip dit topic. Word er een beetje moedeloos van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:12

waarom zouden sommige mensen nu anno 2016 nog dealen met de consequenties ván de slavernij?
We leven hier allemaal in vrijheid. Al jaren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:26

Emmaa_ schreef:
Je zegt "ik ben totaal niet racistisch", maar zegt vervolgens wel "hoe zwarter hoe beter". Snap je hoe tegenstrijdig dat is? Als je zegt dat het verhaal van zwarte piet geen gelijkenissen heeft met de slavernij kan ik je aanraden je er op in te lezen, want het is absoluut wel een racistische karikatuur. Dat mensen het niet op die manier opvatten of zien betekent niet dat het niet ongelofelijk beledigend is voor mensen die nog steeds dagelijks moeten dealen met de consequenties van de slavernij. Voor jou is het misschien iets positiefs waar mensen iets negatiefs uit halen, maar omgekeerd is het voor een hele hoop mensen iets negatiefs, waar de media en voorstanders constant positieve dingen uit halen.

Ik probeer hiermee alleen maar te zeggen dat het zo open is voor eigen interpretatie, en ik van mening ben dat we dat 'open voor interpretatie' stukje best weg kunnen halen door aan te houden hoe er gezongen wordt over zwarte piet, en hoe mensen het constant verdedigen. Geef hem dan ook echt roetvegen, in plaats van een complete blackface. Haal de racistische karikaturen eruit. Dan is het een leuk feest voor iedereen, en kan iedereen zwarte piet aanbidden.

Ik denk dat ik zelf wel weet hoe racistisch ik ben :P Dat jij uit het stukje hoe zwarter hoe beter haalt dat ik mezelf tegenspreek is echt de grootste onzin die er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:41

Het valt me nu ook op dat er ook in de naam-stickers en pakpapieren al veel witte pieten zitten helaas... Nog best een kunst om ze met zwarte pieten te vinden, maar het is gelukt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:48

Cowboy55 schreef:
Indestal schreef:
Ik heb het niet over een verandering maar wel over de tegenargumenten..zoals Nederland is een rascistisch land en Nederlanders zijn racisten..generaliserend over heel de groep wordt er wel degelijk gedebatteerd in tafelgesprekken..niemand spreekt hen dan aan dat ze nu aan het discrimineren zijn..de tendens die ik zie is dat die groep niet gecorrigeerd wordt en publiekelijk in het gelijk gesteld wordt,waardoor meteen Alle Nederlanders over 1 kam geschoren worden..een vrijbrief om alles onder uit te halen..
Ik vind de tendens nl erg racistisch naar Nederland. Alles wordt op 1 noemer gegooid...steeds maar Nederland en Nederlanders zijn rasciatisch..hoor niks anders meer.

Lees ik even op Dutch-turk.nl een nieuws blad online..dat is jereinste opruiing..alles anti Nederland...maar niemand die daar een punt van maakt..hoe er ook op marokkaanse fora over ons gesproken wordt en zo grof dat is pas discriminatie..niemand die dat zo wil zien
Emmaaa dat is mijn punt..nieuwkomers worden meteen negatief beinvloed.
Dit werkt juist kampvorming in de hand en daar heeft de allochtone medemens zelf nl ook een heel belangrijk aandeel in

Dat is de ene kant van het verhaal.
En de andere kant is dat allochtonen daadwerkelijk door autochtonen regelmatig op 1 hoop geveegd worden. Marokkanen doen zus-en-zo. Turken zeggen dit-en-dat. Vluchtelingen zijn profiteurs en verkrachters. Beide kanten voeden elkaar.

EDIT: LOL! Staat de foto/reclame van Trump onder mijn bericht.....typisch. De man van: Mexicanen die naar de VS komen zijn drugssmokkelaars en verkrachters. Thanks for proving my point Donald! Heeft ie toch nog nut gehad.

Ik snap wel wat je zegt, maar ineens hebben wij het allemaal gedaan...het land wat ze verguizen maar hun wel de betere kansen op een beter leven biedt, iets wat niet zo is in hun geliefde thuisland.

Het is ook maar hoe je wordt opgevoed.
Ik ben ook een allochtoon, maar ik voel mij Nederlander en ben ook zo opgevoed, mijn vader bv voelt zich misschien nog wel meer Nederlander dan de gemiddelde Nederlander.

Ik vraag mij nl af wat de rol van de ouders van allochtone kinderen hun kinderen leren en laten denken..
Ik ben hier geboren, ik weet hiet beter en ik heb nooit iets negatiefs gehoord thuis en geloof mij mijn vader kreeg ook mensen tegen over zich die anders tegen hem deden en dachten omdat mijn vader vlak na de oorlog hier kwam en er toen nog niet zoveel gekleurde mensen hier waren..maar zelfs nu voelt en is hij Nederlander, dat voorop!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:56

rapido schreef:
waarom zouden sommige mensen nu anno 2016 nog dealen met de consequenties ván de slavernij?

Volg je het nieuws? Er was laatst nog een artiekel van de nos dat nogsteeds niet iedereen in nederand vrij is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:02

Indestal schreef:
Ik snap wel wat je zegt, maar ineens hebben wij het allemaal gedaan...het land wat ze verguizen maar hun wel de betere kansen op een beter leven biedt, iets wat niet zo is in hun geliefde thuisland.

Het is ook maar hoe je wordt opgevoed.
Ik ben ook een allochtoon, maar ik voel mij Nederlander en ben ook zo opgevoed, mijn vader bv voelt zich misschien nog wel meer Nederlander dan de gemiddelde Nederlander.

Ik vraag mij nl af wat de rol van de ouders van allochtone kinderen hun kinderen leren en laten denken..
Ik ben hier geboren, ik weet hiet beter en ik heb nooit iets negatiefs gehoord thuis en geloof mij mijn vader kreeg ook mensen tegen over zich die anders tegen hem deden en dachten omdat mijn vader vlak na de oorlog hier kwam en er toen nog niet zoveel gekleurde mensen hier waren..maar zelfs nu voelt en is hij Nederlander, dat voorop!

Mijn punt was meer dat ik regelmatig in gesprekken en op social media (ook op Bokt) kreten van mede-autochtonen tegen kom waar me het schaamrood van naar de kaken stijgt. Dan kan ik me voorstellen dat sommige allochtonen zich zwaar op hun pik getrapt voelen. En ja, de 'racisme kaart' wordt voor mijn gevoel vaak onterecht gespeeld.....maar vaak ook terecht.

Pak het voorbeeld van de allochtone sollicitant die met zijn eigen naam solliciteert en wordt afgewezen. Vervolgens plakt hij een autochtone naam op hetzelfde CV en wordt wel uitgenodigd. Dan schaam ik me diep dat dit soort dingen gebeuren. Dan snap ik ook dat die allochtone sollicitant zich tot in zijn haarwortels gekrenkt voelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:25

maava schreef:
rapido schreef:

Volg je het nieuws? Er was laatst nog een artiekel van de nos dat nogsteeds niet iedereen in nederand vrij is.

Schei toch uit met die onzin!!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:26

rapido schreef:

https://en.wikipedia.org/wiki/White_privilege

Echt, niet-witte Nederlanders ondervinden nog dagelijks de gevolgen hiervan..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:33

Ik heb het over de slavernij van eeuwen geleden waarop zwarte piet gebaseerd is. Daar gaat dit topic toch over! Wie deald daar nu nog met de consuquenties van??
Dit bedoel ik nou. Dat eeuwig blijven graven en zoeken van mensen om maar wat te zeiken te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:39

rapido schreef:
Ik heb het over de slavernij van eeuwen geleden waarop zwarte piet gebaseerd is. Daar gaat dit topic toch over! Wie deald daar nu nog met de consuquenties van??
Dit bedoel ik nou. Dat eeuwig blijven graven en zoeken van mensen om maar wat te zeiken te hebben.

Wie dealt daar nou nog mee? Misschien de mensen wiens opa en oma nog in deze tijd hebben geleefd? Jij hebt niet het recht om voor mensen te bepalen wanneer zij lijden en wanneer niet. Daarbuiten is de zogestelde 'vrijheid' in Nederland echt niet zo voltrokken als je denkt, mensen met een niet-westerse achtergrond hebben vaker wel dan niet nog een enorm slechte positie, en dat komt niet door hun eigen doen en laten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:56

Maar wat ik niet snap... ik hoor alleen maar blanke mensen die een probleem met het uiterlijk van zwarte piet hebben (ok, en sylvana Simons) maar ik spreek ook aardig wat zwarte mensen en die vinden de hele discussie net zo stom als ik := ik heb er werkelijk niet een horen zeggen dat ie zich gediscrimineerd voelt door zwarte piet.

En opzich mag het van mij best anders, ik ben al jaren bang voor zwarte piet :') maar ik hoor gewoon niemand die zich echt gediscrimineerd voelt. Er lopen hier ook Surinamers voor pietje te spelen (zonder schmink)

En dat er kinderen gepest worden en uitgescholden voor zwarte piet, dat is toch geen probleem van zwarte piet? Dat lijkt me een opvoedingskwestie. Er worden ook kinderen gepest die niet zwart zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:00

verootjoo schreef:
Maar wat ik niet snap... ik hoor alleen maar blanke mensen die een probleem met het uiterlijk van zwarte piet hebben (ok, en sylvana Simons) maar ik spreek ook aardig wat zwarte mensen en die vinden de hele discussie net zo stom als ik := ik heb er werkelijk niet een horen zeggen dat ie zich gediscrimineerd voelt door zwarte piet.

En opzich mag het van mij best anders, ik ben al jaren bang voor zwarte piet :') maar ik hoor gewoon niemand die zich echt gediscrimineerd voelt. Er lopen hier ook Surinamers voor pietje te spelen (zonder schmink)

En dat er kinderen gepest worden en uitgescholden voor zwarte piet, dat is toch geen probleem van zwarte piet? Dat lijkt me een opvoedingskwestie. Er worden ook kinderen gepest die niet zwart zijn.

Maar er is dan ook een enorme middengroep (zwart en wit) die het linksom of rechtsom niet zoveel uitmaakt. Die middengroep wordt echter (zoals meestal) overschreeuwd door de veel kleinere groepen mensen die aan de extreme buitenkanten van het vraagstuk zitten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:02

rapido schreef:

Wie ben jij om daar over te oordelen? Ongelofelijk wat kortzichtig zeg.

Sunrise_

Ik ben op zich ook wel voor een vrouwelijke Sint eigenlijk.

Anoniem

verootjoo schreef:

(zonder enig oordeel) dat ligt dan denk ik echt aan je omgeving. Ik hoor het juist enorm veel vanuit vrienden. Het overgrote deel van de organisaties die zich hier hard voor maken zijn ook niet-witte mensen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:04

Sunrise_ schreef:

Maar dan wel een blauwe of groene aub...... :roll: Hoewel....krijgen we straks natuurlijk weer de discussie of die vrouwelijke Sint dan lichtgroen of donkergroen moet zijn.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 03-11-16 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:08

Cowboy55 schreef:
Sunrise_ schreef:

Maar dan wel een blauwe of groene aub...... :roll:

Overigens is het denk ik wel goed om te kijken naar welke rol zowel de pieten als de Sint representeren (of pieten nou zwart van het roet zijn / geel / pimpelpaard I don't care). Imo zijn de pieten de helden van het feest. Ze zijn cool, snel, zonder hen zou het hele feest in de soep lopen en ieder kind wil een pietendiploma halen. De goedheiligman komt op mij echter over als een oude, seniele en saaie vent, die vaak eerder angst aanjaagt dan gezellig overkomt. Over die positie is ook wat te zeggen imo.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:10

Sunrise_ schreef:
Overigens is het denk ik wel goed om te kijken naar welke rol zowel de pieten als de Sint representeren (of pieten nou zwart van het roet zijn / geel / pimpelpaard I don't care). Imo zijn de pieten de helden van het feest. Ze zijn cool, snel, zonder hen zou het hele feest in de soep lopen en ieder kind wil een pietendiploma halen. De goedheiligman komt op mij echter over als een oude, seniele en saaie vent, die vaak eerder angst aanjaagt dan gezellig overkomt. Over die positie is ook wat te zeggen imo.

Dat zei ik eerder ook al eens. Maar dat schijnt al jaren niet meer relevant te zijn in de discussie. Daar is de discussie te zwart-wit (wink wink nudge nudge) voor geworden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:26

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:12

Sunrise_ schreef:

Of een zwarte sint en witte pieten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:19

In Amerika is "black Santa" overigens ook heel erg ingeburgerd bij de zwarte communities, dus dat is niet eens zo'n raar idee. :D

Vrouwelijke Pieten zie ik wel steeds meer, een vrouwelijke Sint dus (nog) niet.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:23

F_Orumster schreef:
Sunrise_ schreef:

Of twee sinten (gekleurd en blank) en gemixte pietjes. O en vrouwen. En een zebra natuurlijk. Nouja drukke boel :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:29

Sunrise_ schreef:
F_Orumster schreef:

Of twee sinten (gekleurd en blank) en gemixte pietjes. O en vrouwen. En een zebra natuurlijk. Nouja drukke boel :') .

Ik vind dat helemaal niet zo gek. Een weerspiegeling van de samenleving dus.