Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:Animae schreef:
Ik heb het gelezen, maar ik ga het hele programma uiteraard niet zomaar op internet gooien en dat denken waarschijnlijk velen met mij. Ik zal je een pb sturen!
Want? Als het allemaal niet zo erg is, heeft men toch niks te verbergen en kan men toch gewoon schrijven wat hun ontgroening inhield?
verootjoo schreef:Ga jij dan wel vertellen wat je hebt gedaan?
vuurneon schreef:Maar gelukkig kan er worden afgeweken van een draaiboekOp papier is 1 ding, maar als er geen onverwachte controle plaatsvindt; hoe weet de universiteit dan dat papier ook werkelijkheid wordt? En niet nog een 2e draaiboek bv actief is?
ikke schreef:En wat is het doel daarvan?
Ja, ik weet het, bij de comando's worden ook dergelijke tactieken gebruikt maar wel met een zeer bewust doel: OVERLEVEN. Omdat die commando-groep blind op elkaar moet kunnen vertrouwen als het erop aan komt, voor het echie!
Studenten voor het echie? Welk echie....??
Animae schreef:LadyMadonna schreef:Want? Als het allemaal niet zo erg is, heeft men toch niks te verbergen en kan men toch gewoon schrijven wat hun ontgroening inhield?
Ik begrijp je reactie en het is een hele logische, maar je ziet het wel verkeerd. Dat draaiboeken van de introductietijd niet online staan heeft niets te maken met of het te erg is om openbaar te worden gemaakt of niet. Dat heeft denk ik toch voornamelijk te maken met tradities die gelden en ja, het ziet er natuurlijk wel gek uit voor de 'buitenwereld' dus dat wil je liever niet moeten uitleggen. Het is gewoon makkelijker I guess en daarbij heeft de 'buitenwereld' er ook niets aan als ze precies weten wat er gaande is toch? Het is gewoon extra spannend.Ik weet echter bijvoorbeeld wel dat eerstejaars altijd móet worden uitgelegd wat ze kunnen verwachten voordat ze beginnen aan de introductie (ze weten dat het geen gezelligheidskamp is) en dat de draaiboeken gecontroleerd worden door de commissie van de universiteit die er over gaat en dat die moeten voldoen aan heeeeeeel veel regeltjes en afspraken.
Animae schreef:Daarom zijn het ook vaak de onafhankelijke disputen die buiten het boekje gaan omdat daar geen toezicht op is, zij hebben ook niks te verliezen.
Shadow0 schreef:Animae schreef:Daarom zijn het ook vaak de onafhankelijke disputen die buiten het boekje gaan omdat daar geen toezicht op is, zij hebben ook niks te verliezen.
Dat denken in 'toezicht' is blijkbaar echt heel diep geworteld.
Maar het blijft raar, omdat het de verantwoordelijkheid zo buiten zichzelf plaatst. Alsof het logisch is dat studentenverenigingen nog altijd een kinderoppas nodig hebben die ze vertelt wat kan en niet kan. Dat zegt alles over hoe die verenigingen (niet) functioneren. Een gezonde omgeving zou namelijk dat toezicht binnen zichzelf moeten kunnen vinden.
Animae schreef:Shadow0 schreef:Dat denken in 'toezicht' is blijkbaar echt heel diep geworteld.
Maar het blijft raar, omdat het de verantwoordelijkheid zo buiten zichzelf plaatst. Alsof het logisch is dat studentenverenigingen nog altijd een kinderoppas nodig hebben die ze vertelt wat kan en niet kan. Dat zegt alles over hoe die verenigingen (niet) functioneren. Een gezonde omgeving zou namelijk dat toezicht binnen zichzelf moeten kunnen vinden.
Ja I agree, maar ik denk dat er vergeten wordt dat er in zo'n vereniging ook weer allerlei verschillende mensen zitten en je hebt er gewoon een paar sukkels tussen zitten die niet met die macht om kunnen gaan en het letterlijk verpesten voor de rest. Daarom is het ook zo onwijs belangrijk dat die selectie van studenten die mee mogen tijdens zo'n introductie goed gebeurd en daar gaat het denk ik het vaak mis. Het zijn echt niet allemaal dwazen, er zijn er ook heel veel die veiligheid en respect heel hoog in het vaandel hebben staan!
Shadow0 schreef:Beslist creatief verzonnen maar zulke benamingen (zelfs als ze echt alleen maar oprechte afkortingen zijn en niet geheel toevallig ook nog andere associaties hebben) maken gewoon een flink onderscheid tussen 'wij' en 'zij' waarbij 'zij' toch echt als minder gezien worden.
Ook met heel veel rationalisatie verander je daar niet zoveel aan.
Animae schreef:Ja I agree, maar ik denk dat er vergeten wordt dat er in zo'n vereniging ook weer allerlei verschillende mensen zitten en je hebt er gewoon een paar sukkels tussen zitten die niet met die macht om kunnen gaan en het letterlijk verpesten voor de rest.
LadyMadonna schreef:Animae: ik heb gister al de vraag gesteld wat mensen hier die ontgroend zijn dan moesten doen, maar daar komt dan weer geen antwoord op...
Shadow0 schreef:Animae schreef:Ja I agree, maar ik denk dat er vergeten wordt dat er in zo'n vereniging ook weer allerlei verschillende mensen zitten en je hebt er gewoon een paar sukkels tussen zitten die niet met die macht om kunnen gaan en het letterlijk verpesten voor de rest.
Nee, dat is het probleem niet.
Het gaat mis omdat je een groepsproces creeert waar de normale checks and balances uitgehaald zijn. Dat heeft niks te maken met 'een paar sukkels' - dat is fundamenteel aan hoe het proces werkt.
En de oplossing is dus ook niet dat je die 'paar sukkels' moet weren, maar dat je het proces anders opbouwt.
Rey schreef:Wij en zij heb je altijd. Ik snap dat de term niet erg vriendelijk klinkt en ondanks de afkorting nog steeds een andere assosciatie oproept maar in wij en zij denken is, helaas, menselijk en daarnaast een heel groot probleem in de maatschappij uberhaupt. Wij en zij is, denk ik, ook wat racisme voedt, patrionisme, sexisme etc.
Citaat:Daarnaast is er ook in dit topic een heel erg 'wij tegen zij'. De mensen die niet bij een vereniging zitten vinden dingen kinderachtig etc.
Animae schreef:Ik zie dat wel als het probleem.
Citaat:Als deze incidenten niet zouden gebeuren, dat zou de hele discussie er denk ik niet eens zijn.. Ongeacht of je dan voor of tegen een "ontgroening" bent natuurlijk, maar zonder die incidenten is het allemaal echt niet zo belachelijk en zwaar als ze beweren.