Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:23

purny schreef:
Tobbes schreef:
Precies.
Ik ben van menig dat tijd word dat het werken weer eens lonend wordt gemaakt.

Misschien word het eens tijd om om de tafel te gaan zitten met mensen die noodgedwongen met een uitkering thuis zitten?

T gaat erom dat het in sommige gevallen geen drol uitmaakt in geld of je 24uur of 36 uur werkt...
Omdat als je meer gaat werken je toeslagen vervallen. En waarom zou je werken als je met toeslagen beter af bent :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:23

Tobbes schreef:
Precies.
Ik ben van menig dat tijd word dat het werken weer eens lonend wordt gemaakt.

Eerder dat de vaste lasten zo omlaag gaan dat er geen toeslagen meer nodig zijn om van het minimum rond te komen. Want het is eigenlijk gewoon te belachelijk voor woorden dat je naast een uitkering nog eens tot max. 430 euro aan toeslagen krijgt enkel voor huur en zorgverzekering? Gooi dan of dat bedrag omhoog, maar beter trap de sociale huur omlaag zodat je ook van een uitkering/laag inkomen werkelijk rond kan komen. Scheelt ook nog eens een berg aan fraude en alle kosten die daar bij komen. Verdeel je dat bedrag over de woningbouwverenigingen die sociale woningbouw toch als taak hebben. Veel simpeler controleren ook.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:28

Beter terug naar geen toeslagen, lage huren en goedkope zorgverzekering. Ik kom uit de tijd dat de ZV nog gratis was, je betaalde alleen een deel van je bruto loon. Je hebt dan ook geen last meer van fraude met toeslagen. Nu geeft de ene hand en neemt de andere hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:41

Even van nu.nl
Citaat:
De oppositiepartijen SP, GroenLinks en PVV willen het eigen risico afschaffen. Van Rijn is nog niet zover. Hij wil dat serieus wordt gekeken naar afschaffing van het eigen risico.

''Maar we moeten wel het hele verhaal vertellen. We moeten dan ergens anders 4 miljard euro vinden die het eigen risico nu oplevert", aldus Van Rijn.

Mag hopen dat echt niet wordt afgeschaft. Want kunt bijna dan wel raden waar die 4 miljard vandaan wordt geplukt.

Ik ben ook ben grote voorstander voor afschaffen van toeslagen en subsidies. Gewoon voor iedereen een basis inkomen van 1.000,- Dat is wel zo eerlijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:13

Ik vind het lood om oud ijzer. Jaren terug had je geen toeslagen, woonde ik voor 400 gulden en betaalde geen zorgverzekering. Nu huur je voor zeg maar €600 en je krijgt €300 toeslag, basispolis is zeg maar €110 en je krijgt €80 toeslag.

Anoniem

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:44

Bedenk dan ook dat mensen zijn die werken en ook 600 euro huur zijn gaan betalen in plaats van 400 gulden per maand maar die krijgen nikkes/noppes aan huurtoeslag. Welke groep wordt dan het hardst geraakt?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:04

Ik bedoelde het als algemeen voorbeeld.
Deze mensen, die jij bedoelt Tobbes, huren voor 400 en als ze boven een bepaald bedrag verdienen krijgen ze een hogere jaarlijkse huurverhoging maar als ze gaan verhuizen zijn ze de sjaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:51

Plus het feit dat als je je oude huis verlaat de verhuurder er even minimaal 120 aan huur op gooit voor de nieuwe huurder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:23

Mijn huis wordt gewoon verdubbeld! Die wordt vrije sector, is nu sociale huur, schandalig gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:54

Maar mevrouw Schippers peinst er niet over om het ER af te schaffen. Zou toch wel eens het rekensommetje willen zien wat zormijden kost en afschaffen ER. Verder ben ik nog steeds van mening dat de breedste schouders de zwaarste lasten moeten kunnen dragen.
Nu wordt alles over een kam geschoren en betalen de laagste inkomens nog altijd het meest voor Zorg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 04:32

Ik ben niet voor het afschaffen. Afschaffen zou betekenen dat de premies de hoogte inschieten. Van mij mag de zorgtoeslag omhoog gaan en het CAK terugkomen voor mensen die het nu niet krijgen maar wel ziek zijn

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:07

Morganlefay schreef:
Weet een heleboel 45 plussers die ontzettend graag weer willen werken maar niet aan de bak
komen, ondanks het feit dat ze slechts minimumloon vragen, simpelweg te duur, niet flexibel genoeg oid bevonden worden. Tegenwoordig is het 24 uur werken verdeeld over 6 dagen, minimaal HBO of hoger, niet ouder dan 18 jaar en ook nog tig jaar ervaring hebben. O ja minimum jeugdloon en ook geen reiskostenvergoeding.
De nieuwste uitvinding is een stagiair, 5 dagen per week 36 tot 40 uur. Geen vergoedingen.
Sarcasm?? hoe kom je erbij.

Meldt zich :wave:
Was mijn jarenlange werkervaring een jaar of 8 geleden nog een garantie voor het kunnen kiezen uit meerdere banen….nu is het mijn grote probleem. Ik ben nl. 46 en mbo'er, wat blijkbaar tegenwoordig staat voor hoogbejaard en niet intelligent. Ik heb 2 jaar zonder werk gezeten en wonder boven wonder sinds 2 maanden aan het werk via een uitzendburo. Uiteraard staat in mijn contract dat ik oproepkracht ben, ook al werk ik gewoon volgens een vast schema. Word ik ziek? dikke pech, geen geld. En de uren die ik werk worden 'beloond' met een uurloon welke ongeveer de helft bedraagt van mijn laatste baan in vaste dienst. Deze 2 maanden werk ik al met 2 contracten, voor iedere maand een nieuw contract. Ben benieuwd of ik voor oktober ook weer een contract krijg. Uiteraard bouw ik helemaal niets op aan pensioen oid. Het werk wat ik momenteel doe is een soort productiewerk achter de computer, maar ik schijn heel dankbaar te moeten zijn want 'eigenlijk is dit een functie waarvoor ze normaal HBO vragen'.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:26

Kinke schreef:
Morganlefay schreef:
Weet een heleboel 45 plussers die ontzettend graag weer willen werken maar niet aan de bak
komen, ondanks het feit dat ze slechts minimumloon vragen, simpelweg te duur, niet flexibel genoeg oid bevonden worden. Tegenwoordig is het 24 uur werken verdeeld over 6 dagen, minimaal HBO of hoger, niet ouder dan 18 jaar en ook nog tig jaar ervaring hebben. O ja minimum jeugdloon en ook geen reiskostenvergoeding.
De nieuwste uitvinding is een stagiair, 5 dagen per week 36 tot 40 uur. Geen vergoedingen.
Sarcasm?? hoe kom je erbij.

Meldt zich :wave:
Was mijn jarenlange werkervaring een jaar of 8 geleden nog een garantie voor het kunnen kiezen uit meerdere banen….nu is het mijn grote probleem. Ik ben nl. 46 en mbo'er, wat blijkbaar tegenwoordig staat voor hoogbejaard en niet intelligent. Ik heb 2 jaar zonder werk gezeten en wonder boven wonder sinds 2 maanden aan het werk via een uitzendburo. Uiteraard staat in mijn contract dat ik oproepkracht ben, ook al werk ik gewoon volgens een vast schema. Word ik ziek? dikke pech, geen geld. En de uren die ik werk worden 'beloond' met een uurloon welke ongeveer de helft bedraagt van mijn laatste baan in vaste dienst. Deze 2 maanden werk ik al met 2 contracten, voor iedere maand een nieuw contract. Ben benieuwd of ik voor oktober ook weer een contract krijg. Uiteraard bouw ik helemaal niets op aan pensioen oid. Het werk wat ik momenteel doe is een soort productiewerk achter de computer, maar ik schijn heel dankbaar te moeten zijn want 'eigenlijk is dit een functie waarvoor ze normaal HBO vragen'.

Daar komt waarschijnlijk nog eens bij 'dat je blij moet zijn dat je een baan hebt'...?
Wat schrijnend!

Zo ben ik 'al' bijna 29 en laaggeschoold.
Functies die ik met mijn opleiding zou kunnen vervullen, worden vergeven aan jongeren (want ik ben oud) van 16-18 jaar. Veel goedkoper. Een contract krijg je niet, of ze komen aanzetten met een 0 uren contract. (En waar betaal ik m'n huur dan van?)
Nu ben ik maar witte werkster geworden,maar bouw geen pensioen op,heb geen recht op ziektedagen of vakantiedagen. Ook erkend het UWV mijn werk niet als 'baan', dus mocht ik ooit zonder komen te zitten,heb ik geen vangnet. Welkom in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:29

purny schreef:
Ik ben niet voor het afschaffen. Afschaffen zou betekenen dat de premies de hoogte inschieten. Van mij mag de zorgtoeslag omhoog gaan en het CAK terugkomen voor mensen die het nu niet krijgen maar wel ziek zijn

Klopt, volgens nu.nu koste het afschaffen van ER zelfs 3,9 miljard.
Of wel behoorlijk lasten verzwaring voor iedereen. Dus beter maar het huidige systeem houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:34

Tobbes schreef:
purny schreef:

Klopt, volgens nu.nu koste het afschaffen van ER zelfs 3,9 miljard.
Of wel behoorlijk lasten verzwaring voor iedereen. Dus beter maar het huidige systeem houden.

Hebben ze ooit wel berekend wat de administratieve lasten zijn van het ER? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat door is berekend in het bedrag dat jij noemt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:35

Tivoli schreef:
Daar komt waarschijnlijk nog eens bij 'dat je blij moet zijn dat je een baan hebt'...?
Wat schrijnend!

Zo ben ik 'al' bijna 29 en laaggeschoold.
Functies die ik met mijn opleiding zou kunnen vervullen, worden vergeven aan jongeren (want ik ben oud) van 16-18 jaar. Veel goedkoper. Een contract krijg je niet, of ze komen aanzetten met een 0 uren contract. (En waar betaal ik m'n huur dan van?)
Nu ben ik maar witte werkster geworden,maar bouw geen pensioen op,heb geen recht op ziektedagen of vakantiedagen. Ook erkend het UWV mijn werk niet als 'baan', dus mocht ik ooit zonder komen te zitten,heb ik geen vangnet. Welkom in Nederland.

Jazeker, ik moet heel erg blij zijn ;) Er is maar 1 reden waarom ik deze baan heb geaccepteerd…omdat ik dan tenminste iets verdien. Ik krijg geen uitkering namelijk. Als mijn man geen fulltime redelijk betaalde baan had dan had ik echt een probleem.
En jij zit dus ook in een waardeloze situatie helaas :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:42

purny schreef:
Ik ben niet voor het afschaffen. Afschaffen zou betekenen dat de premies de hoogte inschieten.

Dat valt dus wel mee - de premies gaan iets omhoog voor mensen die niet ziek zijn, voor mensen die chronisch ziek zijn gaan ze wat omlaag.
Aan het totaal verandert het verder niks. De gemiddelde zorgkosten blijven gelijk (of worden lager als de afname van bureaucratie leidt tot lagere kosten.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:49

Dus Minster Edith Schippers is aan het liegen met zijn 3,9miljard?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:08

In wezen wel: de totale kosten voor de mensen gaan niet omhoog. Alleen nu loopt een deel van de kosten direct van de patient naar de zorgverlener, en daardoor blijft het buiten de boeken van het VWS. Een definitiespelletje. Voor de patient maakt dat niet uit, voor het werkelijke gemiddelde ook niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:47

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer het ER word afgeschaft we niet omhoog gaan. we zullen dan met z'n allen opdraaien voor de hoge kosten ervan die er nu binnen word gehaald met het ER wat de verzekeraars mislopen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:40

purny schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer het ER word afgeschaft we niet omhoog gaan. we zullen dan met z'n allen opdraaien voor de hoge kosten ervan die er nu binnen word gehaald met het ER wat de verzekeraars mislopen

De zorgverzekeraars zijn niet zo belangrijk,die zijn maar een deel in het geheel. Het gaat erom dat wij in de maatschappij zorg ontvangen, en dat wij als maatschappij de kosten daarvan betalen.

Het totaal blijft daarin min of meer gelijk. Alleen loopt nu een deel buiten de zorgverzekeraars om, en gaat rechtstreeks van de patienten naar de zorg. Zou je het eigen risico afschaffen dan blijft het totaal min of meer gelijk, alleen is de verdeling iets anders. Mensen die ziek zijn betalen wat minder, mensen die niet ziek zijn wat meer. (En waarom ook niet, ziek worden is pech genoeg. Het idee van een verzekering en een maatschappij is dat we dat samen beter regelen dan iedereen voor zich. We vangen elkaars pech een beetje op, en dat is fijn omdat we allemaal wel eens pech hebben.)

Maar de totale zorgkosten gaan dus niet met zoveel miljard omhoog, simpelweg omdat die kosten nu ook al betaald worden door ons als maatschappij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:55

Nu komt er nog elk jaar iets van 4 miljard binnen doordat mensen het ER betalen. Wie gaat het verschil wat er binnen komt en wat er niet binnen komt wanneer het eigen risico word afgeschaft bijleggen?
En juist dat is mijn bedenking. Een afschaffen van het ER lijkt en is mooi maar het zal dan toch wel op de burger neerkomen met hogere premie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:58

purny schreef:
Een afschaffen van het ER lijkt en is mooi maar het zal dan toch wel op de burger neerkomen met hogere premie

De mensen die nu het ER moeten betalen zijn ook burgers. Het komt al op de burger neer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:04

Shadow0 schreef:
purny schreef:
Een afschaffen van het ER lijkt en is mooi maar het zal dan toch wel op de burger neerkomen met hogere premie

De mensen die nu het ER moeten betalen zijn ook burgers. Het komt al op de burger neer.

Joh... Meen je dat nou.... De verzekeraars zullen echt niet de bedragen compenseren die er nu binnenkomen.
Dus gewoon lekker zo houden wellicht een verlaging van het eigen risico en stemmen waar je hart ligt volgend jaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:41

purny schreef:
Joh... Meen je dat nou.... De verzekeraars zullen echt niet de bedragen compenseren die er nu binnenkomen.

Ja, dat meen ik, want dat schijnen we steeds te vergeten. Het eigen risico wordt al betaald. De kosten lopen dus niet zomaar op, alleen de manier waarop het betaald wordt veranderd. We gaan niet met ons allen meer betalen, maar we betalen als totaal hetzelfde.

Die zogenaamde enorme stijging is een boekhoudkundig trucje, maar voor ons als maatschappij blijft het totaal (en dus ook het gemiddelde) gewoon hetzelfde.

De verzekeraars hoeven verder ook niks te compenseren - voor een groot deel incasseren die immers nu ook al het eigen risico. Je verandert een paar posten in de boekhouding, en mensen die ziek zijn betalen iets minder en mensen die niet ziek zijn iets meer, maar op het totaal verandert dat niks.