Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Re: Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:44

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 10:00

Ik weet niet echt wat ik ervan vinden moet. Ja ik moet die Erdogan totaal niet, maar hij is wel gekozen.

Heel sneu voor de mensen die omgekomen zijn. Ik vrees voor wat Erdogan als excuus hierna verder gaat doen met de democratie daar.

Op een bepaalde manier ook medelijden met de gewone "jan soldaat" die hierbij betrokken was. Als jou officier zegt dat je iets moet doen wat onwettig is, tja wat moet je dan? Meedoen? Weigeren? Beide heeft negatieve gevolgen! Je hoort een bevel altijd op te volgen. Ik hoop dat het straffen zich beperkt blijft bij de legerleiding, maar dat zal wel niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:04

Maureen95 schreef:
Oh woops. Dacht dat ze al een aantal lid waren van de EU :o

Nee, Turkije is inderdaad geen lid van de EU.
Maar de onderhandelingen daartoe werden vorig jaar wel heropend. In december was dat nog reden voor een officiele viering.
Maar je kunt bepaald niet zeggen dat turkije en de EU daarna nader tot elkaar zijn gekomen. Vooral de antiterreurwet die erdogan niet wil aanpassen is daar debet aan. Plus andere zaken.

Ik denk trouwens dat de toestand in turkije snel weer als vanouds zal zijn.

Vreselijk als die doden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:25

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people living life in peace, you

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will be as one

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:28

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:34

Het is al opgelopen tot 194 doden (Bron: liveblog NOS)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:37

Helaas mislukt. Had Turkije eindelijk de kans om van die idioot af te komen.

Blijkbaar willen ze onderdrukt worden en een inperking van hun rechten. Turkije gaat als een raket naar beneden. Heb je commentaar op Erdogan dan ga je als journalist de bak in. Hij heeft nu aangekondigd het leger flink te gaan zuiveren. Daar gaan dus een hoop of de bak in of tegen de muur.

Het leger heeft altijd tot taak in Turkije om de seculiere staat te behouden. Erdogan wil er echter een islamitisch rijk van maken. Nu heeft hij de kans om een hoop mensen uit de weg te ruimen.

Ik zou er zeker niet naartoe gaan op vakantie want dat is absoluut niet veilig. Het is een groot kruitvat daar. Mensen die nu willens en wetens die kant op gaan mogen we straks met alle middelen ophalen en dan huillie huillie doen bij Humberto dan ze zo in gevaar geweest zijn....

Wat betreft alle Turken die de straat opgaan in Nederland om hun steun te betuigen en cameraploegen lastig vallen. Jongens het vliegveld van Istanboel is open dus pak je koffers en ga zou ik zeggen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:41

Op sociale media kwam langs dat bij een militair van de kant van de coupplegers, die zich had overgegeven, door iemand uit de menigte de nek is doorgesneden.

Ik hoop dat dit bericht niet waar is en dat men niet het recht in eigen hand neemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:42

Shiloh schreef:
Ik weet niet echt wat ik ervan vinden moet. Ja ik moet die Erdogan totaal niet, maar hij is wel gekozen.

Heel sneu voor de mensen die omgekomen zijn. Ik vrees voor wat Erdogan als excuus hierna verder gaat doen met de democratie daar.

Nou gekozen...gekozen... Dat was ook ietwat dubieus.

En die coup zit er al heel lang aan te komen... Ook al zeggen ze nu op NOS van niet.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:47

janouk schreef:
Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people living life in peace, you

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will be as one

Treffend...
Ik word zo treurig van het nieuws ;(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:49

Erdogan heeft veel medestanders en veel tegenstanders. De laatste groep is verdeeld waardoor die veel zwakker staat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:51

Wat een gedoe in Turkije zeg! Ga er voorlopig maar niet heen. Iemand die ik ken zit nu vast op het vliegveld. Een ander gaat geloof ik volgende week naar daar op vakantie.
Vind Erdogan maar een raar en eng mannetje. Ook z'n uitspraken zijn verre van normaal. Zo heb ik ooit ergens gelezen dat hij vond dat iedere Turkse vrouw 3 kinderen moest baren.
Ik mag hopen dat dat nooit in de EU komt.
Laatst bijgewerkt door purny op 16-07-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:53

beelden op de tv Mevrouw: "het is jammer dat er geen negatief reisadvies is gegeven" "Dan was ik namelijk niet gegaan" Umh het is geen verplichting als je geboekt hebt..... En straks janken dat de hele vakantie zo dreigend is geweest zeker....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:02

Boras schreef:
Op sociale media kwam langs dat bij een militair van de kant van de coupplegers, die zich had overgegeven, door iemand uit de menigte de nek is doorgesneden.

Ik hoop dat dit bericht niet waar is en dat men niet het recht in eigen hand neemt.

dat is toch eigenlijk ook precies waar Erdogan op aanstuurde met het de straat op sturen van mensen?
de mensen hadden het 'recht' om hun land te verdedigen.. dan is er geen sprake van eigen rechter spelen, maar gewoon eigenlijk min of meer je 'burgerplicht' doen in de ogen van die mensen. opgehitst volk kan dan snel de boel uit de klauwen laten lopen, waar militairen nog een bepaalde discipline hebben.. En dat wist Erdogan dondersgoed

vond dat zo misselijk, want de burger was hoe dan ook de verliezer..

De ene strijdende groep stelt een avondklok in'
de ander roept op om de straat op te gaan om 'je land te verdedigen'.

had het er nog over met mijn vriend.. Wat zou jij in zo'n geval doen als de koning vanuit het buitenland opriep om de straat op te gaan en de coupplegers aan te vallen, terwijl de coupplegers een avondklok instellen.. We keken elkaar aan en zeiden bijna tegelijk: ze zoeken het maar mooi uit, ik kom mijn huis niet uit. Maar daar zit het pro en anti erdogan zo diep dat burgers blijkbaar hun leven willen wagen voor zo'n gek.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:10

@elena, is dat waarom Nederland zo snel bezet werd door de Duitsers?

Waarop baseren "wij" onze negatieve gevoelens tegenover hun president?

Mijn inziens was dit de ultieme vorm van democratie, de mensen hebben hem gekozen. Militairen wilde met veel macht een coup plegen, maar de stemmers hebben dit verholpen.

Ik ben er heel blij om dat het niet gelukt is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:13

Mixje90 schreef:
@elena, is dat waarom Nederland zo snel bezet werd door de Duitsers?

Waarop baseren "wij" onze negatieve gevoelens tegenover hun president?

Mijn inziens was dit de ultieme vorm van democratie, de mensen hebben hem gekozen. Militairen wilde met veel macht een coup plegen, maar de stemmers hebben dit verholpen.

Ik ben er heel blij om dat het niet gelukt is.

Ik ken wel meer gekken die "gekozen" zijn in de geschiedenis boeken

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:15

robert45 schreef:
beelden op de tv Mevrouw: "het is jammer dat er geen negatief reisadvies is gegeven" "Dan was ik namelijk niet gegaan" Umh het is geen verplichting als je geboekt hebt..... En straks janken dat de hele vakantie zo dreigend is geweest zeker....

Sorry, maar wat een achterlijke reactie is dit! Dit was volgens velen blijkbaar te voorspellen, maar niet iedereen is zo goed op de hoogte.
En als je geboekt hebt, kan je je vakantie alleen annuleren of omboeken als er een negatiefcreisadvies afgegeven wordt.
De situatie was dus volgens instanties veilig genoeg om te reizen.
Ik snap dat je leven meer waard is dan het geld wat je voor een reis betaalt, maar zou jij dat geld weggooien en niet zijn gegaan als er op het moment van vertrek niets aan de hand is?
Ik heb ook een reis geboekt en vertrek vw. Met in mijn achterhoofd vooral de terroristische dreiging vanuit IS. Ik had geen idee van een op handen zijnde coup.
Ik hoop nu dat er wel een negatief reisadvies gaat komen, want anders ben ik mijn geld kwijt en ik heb er hard voor moeten werken. Ik vind het ook terecht dat ik daarvan openbaar mijn teleurstelling mag uitspreken, zonder dit soort commentaar en het bovengenoemde commentaar over " huilie huilie doen".

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:16

Waarop baseer je dat hij gek is? Op meningen van mensen die hem steunen of die hem haten?

"Wij" waren ook blij met de coup in Egypte. Horen jullie daar nog wat over? Weten jullie wel niet hoeveel mensen er ter dood zijn veroordeeld door de militaire macht? Hoeveel journalisten er de doodstraf gekregen hebben?

Ik denk dat je het eerst goed van twee kanten moet zien voor je er grote uitspraken over kunt doen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:17

Ikkedus, geen annulerings verzekering oid? Lijkt me wel lastig idd...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:18

Mixje90, dat had meer te maken met een ondermaats leger van Nederland, vs een geoliede machine.. buiten enkele plekken wisten mensen niet hoe snel ze op moesten geven, want er was uberhaupt geen sprake van een gelijkwaardig gevecht.

Negatieve gevoelens jegens erdogan hebben te maken met de oorsprong van zijn partij, zijn schendingen van de mensenrechten en de hoeveelheid schijt die hij er aan heeft..

Mensen hebben hem gekozen inderdaad.. Het feit dat de coupe gepleegd werd is al zo anti democratisch als het maar kan..
Het feit dat een staatshoofd burgers oproept om zich te mengen in een intern militair conflict heeft ook niets te maken met democratie (ned-duitsland waren twee landen, niet een interne situatie)..

Dus nee het is totaal niet democratisch..

moet je willen dat deze coupe geslaagd was. Vanuit de verte. Misschien.. want Erdogan wil je gewoon niet daar aan het hoofd.. Maar Nee, een coupe wil je niet, want een coupe en alle gevolgen druisen in tegen alles wat democratie inhoudt.. of je het nu met goede bedoelingen doet of als grootste eikel aan de boom die een nieuwe dictator wil worden..

Het feit dat Turkije een geschiedenis heeft van coupes, is al een teken aan de wand dat daar veel mis is met de democratie.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-07-16 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Moet vreselijk zijn hoe het er daar nu aan toe gaat.

Ik vind het zo dapper dat ze het toch geprobeerd hebben ( leger/luchtmacht).
Erdogan met gevaarlijke denkbeelden....

Er gingen hier in Nederland overigens heel wat mensen de straat op ...Rotterdam( krijgen we dan nu eindelijk door dat het grootste percentage inwoners daar bijvoorbeeld al van een andere afkomst is en dus ook overduidelijk de leider van Turkije aanhangen....
( hoe erg voel je je dan überhaupt 'Nederlander').
Met de daarbij behorende leuzen :(

Lotus83

Voor de mensen die dit weekend gaan met Tui; bij hun mag je kosteloos annuleren of omboeken

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:23

Er is een nieuw dodental bekend geworden. Volgens de legerleiding zijn er in totaal 194 mensen gedood. 104 van hen zijn coupplegers en 47 burgers. De overige 43 doden zijn waarschijnlijk agenten.

Bron: nos

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:24

Lees net op FB dat een verzorger van een van de paarden bij mij op stal heel blij neer zet dat ze onderweg is naar Turkije met allemaal vliegtuig, feest, zon en cocktail-emoji's 8)7

Vraag ik me toch echt af of ze het nieuws wel heeft gevolgd gisteravond/vanacht, of dat ze gewoon graag de sensatie wil op zoeken >;)

Snap niet zo goed wat de overhalende factor is om te gaan ipv thuis te blijven, maar goed. Ik zou daar voor geen goud heen gaan nu :+

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:25

@elena, ik ben totaal niet overtuigd van "zijn schending van de mensenrechten". Denk dat dat het verschil is.

Het is een land in een oorlog situatie, zeer licht ontvlambaar.. Ik vind dat iemand die het zo stabiel houdt zoals hij dat doet, het nog best goed doet.

Waarom noem je het een intern militair conflict? Het is toch gewoon een staatsgreep tegen de democratisch gekozen leider?

Waarom mag het volk zich daar niet mee bemoeien? Is dat dan democratie?