Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mylittlejoy schreef:Het is tenslotte een attractie van een primitieve karikatuur met een zwarte kleur en daar kán aanstoot aan genomen worden. However, we kunnen ook niet ontkennen dat het mythische figuur van de kannibaal nu eenmaal zwart is. Het idee is van de stam die mensen opeet en ja, die leven in de rimboe en zijn niet blank/wit of je het wil noemen.
Rocamor schreef:Maar is die tussenpersoon gezien of alleen gehoord. Want een stemmetje opzetten kan iedereen.
maura schreef:mylittlejoy schreef:Het is tenslotte een attractie van een primitieve karikatuur met een zwarte kleur en daar kán aanstoot aan genomen worden. However, we kunnen ook niet ontkennen dat het mythische figuur van de kannibaal nu eenmaal zwart is. Het idee is van de stam die mensen opeet en ja, die leven in de rimboe en zijn niet blank/wit of je het wil noemen.
Hm. In jouw beleving is de mythische figuur van de kannibaal zwart. Daarmee plaats je hem vermoedelijk in Afrika. Dat beeld van de Afrikaanse koppensnellers is echter op zichzelf al een voorbeeld van een negatief stereotype dat door onder anderen de Engelsen is verspreid om de manier waarop zij met de oorspronkelijke bewoners van de door hen geannexeerde gebieden te rechtvaardigen. Namelijk dat het onbeschaafde wilden waren, nauwelijks meer dan dieren, die zich afgrijselijk misdroegen wanneer ze niet met harde hand in bedwang werden gehouden.
In werkelijkheid komt kannibalisme al sinds de oudheid overal ter wereld voor. Soms domweg vanwege voeseltekort, zo schijnt er in de 16de eeuw een grote hongersnood in Europa te zijn geweest waardoor mensen elkaar gingen opeten. Tijdens de kruistochten waren de Christelijke strijders niet vies van een stuk vlees van de vijand en de 'echte' koppensnellers leefden helemaal niet in Afrika, maar op Borneo. Verder vinden we in het verre en minder verre verleden vooral veel kannibalisme in Polynesië en Zuid-Amerika. De oorspronkelijke bewoners van Polynesië hebben weliswaar een donkere huidskleur, maar lijken verder absoluut niet op Afrikanen .
In Afrika komt ook kannibalisme voor, maar zeker niet meer dan elders. Daarbij gaat het dan ook vaak om ritueel kannibalisme, waarbij bepaalde magische effecten gebonden zouden zijn aan het eten van specifieke anderen zoals albino's.
Nou gaat het me er niet om kannibalisme goed te praten of te bagatelliseren, maar om te laten zien hoe een negatieve karikatuur doorwerkt in de cultuur. Door te stellen dat de mythische figuur van de kannibaal nou eenmaal zwart is, laat je zien dat die mythe een paar eeuwen nadat hij gelanceerd is voor ons nog steeds een vanzelfsprekend beeld is. Zo vanzelfsprekend dat het voor veel mensen zo moeilijk blijkt om open te staan voor de mogelijkheid dat er moreel iets ernstig mis is met dit soort stereotypering, dat er ijverig allerlei feiten worden opgerakeld die helemaal niets te maken hebben met het onderwerp zelf en nog minder met de vraag aan onszelf of ons eigen wereldbeeld misschien toch sterker gekleurd is dan we denken? Terwijl naar mijn idee een einde aan 'dit voortdurende gezeik' pas in zicht zal komen wanneer heel veel mensen zich gaan realiseren dat onze cultuur inderdaad doortrokken is van karikaturen en vooroordelen en dat het ons beslist geen kwaad zou doen om daar verandering in te brengen.
Citaat:Maar als ik nu un Bart Smit kom en ik zie daar rond 5 december Zwarte Pieten aan het plafond hangen als versiering, roept dat bij mij beelden op van de lynchpartijen waar mijn voorouders ook slachtoffer van waren.''
xRaisin schreef:Uit link in post van Sammie:Citaat:Maar als ik nu un Bart Smit kom en ik zie daar rond 5 december Zwarte Pieten aan het plafond hangen als versiering, roept dat bij mij beelden op van de lynchpartijen waar mijn voorouders ook slachtoffer van waren.''
Kom op zeg... zullen we ook maar de geschiedenisboeken aanpassen, want anders krijgen leerlingen ook al flashbacks van hun voorouders...
Dit is gewoon allemaal symtpoombestrijding, maar lost helemaal niks op! Dit is net als als je een schrikkerig paard hebt en je vervolgens alles ontwijkt wat hij evt eng zou kunnen vinden ipv aan het paard te werken. Het verkleint alleen maar je wereld, aangezien je niet naar buiten kunt gaan met het risico dat je paard heftig reageert op een auto, paraplu, etc.
Hiermee verkleinen wij ook onze wereld, verhalen/tradities moeten aangepast worden en zo neutraal mogelijk worden gemaakt, want stel dat er iets in voor kan komen waar mensen over kunnen struikelen.
Ik ben het er mee eens dat discriminatie er nog is in NL en dat we hier aan moeten werken, maar op deze manier werkt het alleen maar averechts! Dit is gewoon voer voor discriminatie.
xRaisin schreef:Kom op zeg... zullen we ook maar de geschiedenisboeken aanpassen, want anders krijgen leerlingen ook al flashbacks van hun voorouders...
Ianrowan2009 schreef:Ze mogen er van mij helemaal inzakken met hun gezeur!!!
Tegen alles wat een kind maar lief is aanschoppen!
Laat ze alsjeblieft een andere hobby gaan zoeken.
Shadow0 schreef:De attracties in de Efteling zijn vooral bedoeld om een gezellig dagje uit te zijn. Maar zouden we het bv ok vinden als wij (of Duitsland trouwens) een leuke attractie zouden bouwen waarbij je in een treintje stapt en langs een scene rijdt waarin je allerlei stereotypen over joodse mensen herhaald ziet worden? Zou je het ok vinden als een van die spotprenten die in en voor de oorlog uitgebeeld zouden worden als kinderattractie?
Mixje90 schreef:Ianrowan2009 schreef:Ze mogen er van mij helemaal inzakken met hun gezeur!!!
Tegen alles wat een kind maar lief is aanschoppen!
Laat ze alsjeblieft een andere hobby gaan zoeken.
Welk kind? Dat donkere kindje die gepest wordt als "zwarte piet" of als "bosn*ger"? Of is een kind dat hier geboren is en de Nederlandse nationaliteit heeft geen volwaardige kind?
Shadow0 schreef:Een paar jaar geleden was er bv een kunstenaar die "een tafelkleedje met ‘concentratiekamp-motief’ en een hekwerk voor een privéverzamelaar" had ontworpen. Daar ontstond veel commotie over.
http://historiek.net/reactie-studio-job ... ten/14049/