Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:45

Sizzle schreef:
Evelijn schreef:
Welke vrijheid wil de burger terug? Ik ben nu vrijer in waar ik ga studeren, werken of wonen dan mensen 30 jaar geleden.

Is dat waar?
Mijn halve familie van 65+ heeft overal gezeten zo ongeveer. Emigreren was immers vrij normaal na de oorlog.

Ik heb zelf met alle vrijheid in Australie gewoont (geen EU) en meerdere van mijn neven en nichten zijn voor studie naar Amerika gegaan. Je kunt dan natuurlijk opperen dat dit kon omdat we uit een EU land komen, maar vele van mijn niet EU collega's zijn ook overal en nergens geweest voor studie en werk.

Dan blijkt de EU ook niet altijd even lief voor belastingbetalende werkende niet EU burgers. Vrienden van ons liepen tegen het probleem dat de familie van de bruid geen visum kreeg om bij de bruiloft te zijn en bij andere vrienden kreeg de moeder van de net bevallen dochter geen visum langer dan 2 weken.

De EU is behoorlijk lastig in te komen. Eruit wellicht eenvoudiger.

Overigens zou ik nee stemmen op een EU uitstap voor zovee mijn stem nog wat waard is. Nederland is veel te veel verweven in het handelsnetwerk, dat zou niet handig zijn om daar mee te stoppen.
Engeland heeft dat sowieso veel minder.

Ik heb in het buitenland gestudeerd en heb in div landen in EU gewoond en gewerkt.
Ook veel europesche vrienden die al jaren in Nederland wonen en werken.
Dan heb ik het over 40-30 jaar geleden.

Dus, het was net zo goed mogelijk.

Van buiten EU heb ik geen zicht op.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:51

Handelsverdragen handelen niet. Ondernemers handelen. Je kan honderd goede handelsverdragen hebben maar als je voor veel geld puinzooi verkoopt en een slechte service geeft is er geen handelsverdrag in de wereld die ervoor zorgt dat jouw fabriekje internationaal verkoopt.

En als je voor weinig geld goed spul maakt en ook nog eens service verleent dan heb je geen handelsverdragen nodig, dan kopen mensen je spullen wel.

Handelsverdragen is een manier van de politiek om zichzelf belangrijker te maken dan ze daadwerkelijk zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:52

danzzz schreef:
Handelsverdragen handelen niet. Ondernemers handelen. Je kan honderd goede handelsverdragen hebben maar als je voor veel geld puinzooi verkoopt en een slechte service geeft is er geen handelsverdrag in de wereld die ervoor zorgt dat jouw fabriekje internationaal verkoopt.

En als je voor weinig geld goed spul maakt en ook nog eens service verleent dan heb je geen handelsverdragen nodig, dan kopen mensen je spullen wel.

Handelsverdragen is een manier van de politiek om zichzelf belangrijker te maken dan ze daadwerkelijk zijn

Dat zie ik anders. Een handelsverdrag is inderdaad niets zonder goede ondernemers, maar die hebben wel handelsverdragen nodig om die multinationals van de grond te krijgen. Het is een wisselwerking.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:54

Emmaa_ schreef:
danzzz schreef:

Dat zie ik anders. Een handelsverdrag is inderdaad niets zonder goede ondernemers, maar die hebben wel handelsverdragen nodig om die multinationals van de grond te krijgen. Het is een wisselwerking.

Waarom?

Anoniem

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:56

Omdat die handelsverdragen ervoor zorgen dat er geen bizarre tarieven betaald hoeven te worden voor handelen met het buitenland. Op het moment dat die volledig wegvallen (ook al is dat maar voor een korte periode tot er nieuwe tot stand zijn gekomen) is het totaal niet aantrekkelijk om zaken te doen met het buitenland. Kijk bijvoorbeeld op consumentenniveau naar Amerika. Er wordt vanuit Nederland bijna niet gehandeld in producten uit Amerika, omdat de invoerrechten die je erover moet betalen echt bizar hoog zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:04

Citaat:

Ja, ondernemers handelen, dat zal heus wel waar zijn.
Maar voor het project 'EU' werden de verhoudingen tussen staten nog wel eens dmv oorlog bepaald.
....dus onbelangrijk zijn die politici niet. (Omdat dat degenen zijn die over oorlog en vrede kunnen beslissen.)

Voor wie in de EU is geboren, is die vrede zo vanzelfsprekend, dat je denkt dat die politiek 'er niet toe doet '.
(Menselijk om zo te denken, maar niet juist.)

En volgens mij hebben we geen multinationals nodig.
(En geen TTIP, dat ondermijnt juist de democratie.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-06-16 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:06

A3a1 schreef:
sassefras schreef:
dat er iets veranderen moet is zeker, en dan vooral op het gebied van de zorg ( mijn paps is serieus verhongerd in het verpleeghuis, geen geld geen tijd geen personeel) dat moet niet kunnen, verder vluchtelingen ok, maar je kan niet heel africa hierheen laten komen. ik ben een oudje. wat mij betreft weg met het hele eu gebeuren. wat zijn we er beter van geworden ????? naar mijn idee niks. t is een geldverslindende toestand

ehhhhh met spijt me enorm van je vader.
Maar het heeft niks met de eu te maken, het heeft ermee te maken dat er wordt gekozen voor partijen die niet het welzijn van de gemiddelde mens voor ogen heeft.

En eigenlijk snap ik niet zo heel erg goed dat 50 plussers niet massaal voor partijen kiezen die wel voor een goede zorgsector zijn, voor een goed pensioen

Je snapt het niet omdat je niet begrijpt dat er nu al geen geld genoeg is om de dingen goed te doen. Wat de partijen willen die meer zorg willen kan gewoon niet.

Dat geld moet ergens anders vandaan komen. Voorheen was defensie een mooie melkkoe maar mede door het falende terrorisme beleid komt daar nu heel snel geld bij. Want ook moet van de EU want ieder EU land moet een bepaald percentage van de begroting gebruiken voor defensie en Nederland zat daar onder. Anderen willen het betalen van de 4 miljard ontwikkelingssamenwerking en daar voel ik ook wel iets voor. Eerst ons eigen huishoudboekje op orde en daarna pas die van een ander repareren.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-06-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:07

Emmaa_ schreef:
Omdat die handelsverdragen ervoor zorgen dat er geen bizarre tarieven betaald hoeven te worden voor handelen met het buitenland. Op het moment dat die volledig wegvallen (ook al is dat maar voor een korte periode tot er nieuwe tot stand zijn gekomen) is het totaal niet aantrekkelijk om zaken te doen met het buitenland. Kijk bijvoorbeeld op consumentenniveau naar Amerika. Er wordt vanuit Nederland bijna niet gehandeld in producten uit Amerika, omdat de invoerrechten die je erover moet betalen echt bizar hoog zijn.

Dus politiek. Als we allemaal afspreken dat er vrije handel is, dan zijn er geen handelsverdragen meer nodig. Maar dat zou betekenen dat de politiek zichzelf buitenspel zet, en dat is nou net wat ze NIET willen.

Dat hele handelsverdrag is een grote bubbel dat nergens over gaat en alleen maar in stand wordt gehouden door de politiek. Landen die bizarre tarieven rekenen snijden zichzelf in de vingers, maar omdat wij het hier allemaal politiek wel even gaan regelen in een jaar of 20 kan dat gewoon doorgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:10

danzzz schreef:
Emmaa_ schreef:

Dus politiek. Als we allemaal afspreken dat er vrije handel is, dan zijn er geen handelsverdragen meer nodig. Maar dat zou betekenen dat de politiek zichzelf buitenspel zet, en dat is nou net wat ze NIET willen.

Dat hele handelsverdrag is een grote bubbel dat nergens over gaat en alleen maar in stand wordt gehouden door de politiek. Landen die bizarre tarieven rekenen snijden zichzelf in de vingers, maar omdat wij het hier allemaal politiek wel even gaan regelen in een jaar of 20 kan dat gewoon doorgaan

Ja, laten we met de hele wereld afspreken dat we vrije handel hebben. Zet jij het op? Dat is pas ideologisch en onhaalbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:10

En dan verdiep je je goed in de partijen en kijk je naar wat ze willen en beloven en je geeft je stem. Dan zitten ze in de regering en hoppa, we gaan het toch even anders doen, ik zal het nooit van mijn leven doen maar ik zou bijna op de PVV gaan stemmen ware het niet dat zij zo tegen mensen van andere afkomst zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:18

danzzz schreef:
Dus politiek. Als we allemaal afspreken dat er vrije handel is, dan zijn er geen handelsverdragen meer nodig.

Het is een misverstand om te denken dat 'vrije handel' zonder regels en randvoorwaarden kan. Er is bv 1 hele belangrijke basis voor nodig: dat afspraken ook worden nagekomen. Dat je ook werkelijk een overeenkomst kunt aangaan en dat je dan ook werkelijk krijgt waar je om vraagt en wat kunt doen als dat niet zo is.

Je kunt nooit zonder. Als het niet in handen is van een formele overheid (waarbij wij als mensen in elk geval enige zeggenschap hebben in wat er zo ongeveer gebeurt) dan in handen van defacto machthebbers. Met meestal nog meer problemen, en nog minder opkomen voor onze belangen. Vrije handel en vrije markt zijn niet hetzelfde als totale chaos: ze hebben goede randvoorwaarden nodig om te functioneren.

Het is makkelijk om daar alleen maar tegenaan te schoppen zonder te zien wat het betekent. Maar als het er niet is, dan merk je dat beslist.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:33

complete vrije handel is idd onmogelijk; mensen willen toch voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en het enigste wat gebeurt is dat praktisch alles uit de goedkope productielanden gehaald wordt.
Niet geheel toevallig zijn dat vaak ook lage lonen landen, dus bedrijven die hun productie kunnen verplaatsen (industrie) zullen dat doen. Doen ze dat niet dan gaan ze allemaal koppie onder.
Gevolg; wij verkopen niks tot nauwelijks meer, want producten uit het westen zijn veel en veel te duur geworden. En de banen lopen ook nog eens weg.
Er komt nauwelijks tot niks nog binnen en het rijke westen is na een aantal jaar helemaal niet zo rijk meer.
Plus dat we alleen maar producten binnen krijgen waarmee het met de veiligheidsnormen en gezondheidsnormen niet zo nauw wordt genomen, want ook dat staat in die goedkope productielanden nu niet bepaald op het prioriteitenlijstje.
Nee, dat moet je niet willen, dus verdragen zullen er altijd blijven bestaan, al is het maar om je eigen markt te beschermen en zo geld in je land te houden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:47

Dat moet je maar niet meer naar de Ikea gaan. Of C&A. Al die grootwinkelbedrijven produceren in lage lonen landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:56

Ben voor een Nexit en tegen de Euro.
De EU is een heel groot geldverslindend gedrocht.
Nog steeds steevast elke maand hetzelfde liedje, een grote volksverhuizing van Brussel naar Straatsburg en weer terug omdat die donderse Fransen EISEN dat het hof in Straatsburg zetelt.
De Euro, een bonk ellende waar alleen de Zuidelijke landen van geprofiteerd hebben.
Had 2 Euro's ingesteld, de Noordelijke en de Zuidelijke en laat die 2 van elkaar devalueren.
Want die 11% van de Grieken hebben de Hollanders en de Duitsers opgehoest.
Het huur debacle is dankzij Brussel, wij hadden een heel andere inkomensgrens waardoor het toeslagenverhaal er heel anders zou gaan uitzien. Nu hebben de mensen met een uitkering geen enkele prikkel tot werken, blijft iedereen wonen waar ie woont (of te hoge huur of te groot huis, onverkoopbaar)
Ook Engeland heeft problemen met werkeloosheid(en een generatiekloof).
Ikzelf ervaar het hele verhaal van de EU als een grote egoïstische kliek van Dagobert Duckjes die as soon as possible rijk willen worden en na mij de Zondvloed gedrag vertonen.
Kort termijn denken en handelen, regeren is vooruitzien(sarcasme).
En dat handelsverdragen verhaal, laat me niet lachen. Protectionisme van hier tot ginder aan zowel deze kant van de oceaan als aan de andere kant.
Het TTIP verhaal, Meneer Monsanto, het Cacao kartel. De eis dat iedere burger in Europa moet worden gescreend als ie naar de States gaat.
Wij als burger hebben niets in te brengen(bijna)alles wordt buiten ons om geregeld.
Als de Engelsen geen Brexit hadden was het alsnog hommeles geworden want die 49,1% zegt niet zo maar blijven en die 51,9 niet zomaar eruit.
Het zal nog wel een tijdje flink rommelen en wat betreft de beurzen die kelderen, het gaat alleen maar om beursgenoteerde bedrijven en die vormen maar een klein deel van de totale handels en economische bewegingen.
Een vuist maken naar buiten met zijn allen een goed idee maar blijf verder uit andermans keuken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:13

Morganlefay schreef:
Ben voor een Nexit en tegen de Euro.
De EU is een heel groot geldverslindend gedrocht.
Nog steeds steevast elke maand hetzelfde liedje, een grote volksverhuizing van Brussel naar Straatsburg en weer terug omdat die donderse Fransen EISEN dat het hof in Straatsburg zetelt.
De Euro, een bonk ellende waar alleen de Zuidelijke landen van geprofiteerd hebben.
Had 2 Euro's ingesteld, de Noordelijke en de Zuidelijke en laat die 2 van elkaar devalueren.
Want die 11% van de Grieken hebben de Hollanders en de Duitsers opgehoest.
Het huur debacle is dankzij Brussel, wij hadden een heel andere inkomensgrens waardoor het toeslagenverhaal er heel anders zou gaan uitzien. Nu hebben de mensen met een uitkering geen enkele prikkel tot werken, blijft iedereen wonen waar ie woont (of te hoge huur of te groot huis, onverkoopbaar)
Ook Engeland heeft problemen met werkeloosheid(en een generatiekloof).
Ikzelf ervaar het hele verhaal van de EU als een grote egoïstische kliek van Dagobert Duckjes die as soon as possible rijk willen worden en na mij de Zondvloed gedrag vertonen.
Kort termijn denken en handelen, regeren is vooruitzien(sarcasme).
En dat handelsverdragen verhaal, laat me niet lachen. Protectionisme van hier tot ginder aan zowel deze kant van de oceaan als aan de andere kant.
Het TTIP verhaal, Meneer Monsanto, het Cacao kartel. De eis dat iedere burger in Europa moet worden gescreend als ie naar de States gaat.
Wij als burger hebben niets in te brengen(bijna)alles wordt buiten ons om geregeld.
Als de Engelsen geen Brexit hadden was het alsnog hommeles geworden want die 49,1% zegt niet zo maar blijven en die 51,9 niet zomaar eruit.
Het zal nog wel een tijdje flink rommelen en wat betreft de beurzen die kelderen, het gaat alleen maar om beursgenoteerde bedrijven en die vormen maar een klein deel van de totale handels en economische bewegingen.
Een vuist maken naar buiten met zijn allen een goed idee maar blijf verder uit andermans keuken.

En die verhuizing kost iedere maand 10 miljoen euro.

De hele Euro is sowieso een raar verhaal. Die is er bij Duitsland doorgedrukt omdat de D-mark veel te sterk was. De Fransen beloofde een sterke en stabiele munt maar konden dat niet waar maken. Mede door landen als Griekenland.

Daarnaast heeft minister Zalm de gulden 10% te duur de Euro ingeschoven omdat hij anders problemen kreeg met de Duitsers en dat heeft ons Nederlanders heel veel geld gekost.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:31

danzzz schreef:

Geen idee of dat zo is, maar als de regering van land A bij gebrek aan een handelsverdrag een importheffing zet op goederen uit land B van 30% dan zal de ondernemer uit land B bitter weinig verkopen in land A, hoe goed hij en zijn produkten ook zijn. En de ondernemer in soortgelijke produkten in land A zal daar heel blij mee zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:33

Jan, als je naar de rekensommen kijkt van de plannen voor nationale zorgfonds daar staan berekening voor nieuw zorgstelsel.
Me dunkt beter organiseren ook in andere takken veel lucht oplevert.

Daarnaast gaan we de komende jaren veel werkplekken verdwijnen door automatisering die opnieuw verder oprukt.
Vandaar dat ook basisinkomen op nieuw opkomt.
Dan ka nvanuit heel nieuw oogpunt gewerkt worden.

Beetje erg offtopic
Maar dit effect zal ook zijn weerslag hebben op bv handel erc

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:38

Emmaa_ schreef:
sassefras schreef:
dat er iets veranderen moet is zeker, en dan vooral op het gebied van de zorg ( mijn paps is serieus verhongerd in het verpleeghuis, geen geld geen tijd geen personeel) dat moet niet kunnen, verder vluchtelingen ok, maar je kan niet heel africa hierheen laten komen. ik ben een oudje. wat mij betreft weg met het hele eu gebeuren. wat zijn we er beter van geworden ????? naar mijn idee niks. t is een geldverslindende toestand

Zorg is niet geregeld vanuit de EU, dus hoe naar het ook is dat je vader zo'n slechte tijd heeft gehad in het verpleeghuis en dat zo veel mensen het daar zo slecht hebben, heeft vrij weinig te maken met de EU. We zijn er zeker wel beter van geworden, vooral op het gebied van vrije handel.

wil jij nu zeggen dat alles beter is geworden na de euro ??? het hele systeem van bezuiniging en nivelleren kwam toch echt van mr rutte

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:40

Omdat ik snap dat jullie eigenlijk helemaal niet weten hoe zwak onze Euro eigenlijk is: in 2008 kreeg ik voor mijn euro $ 1,59. Nu is dat rond $ 1,10! Terwijl Amerika echt niet zo'n sterke economie heeft en ook de crisis gehad heeft. Maar de dollar is wel veel meer waard gebleven dan de euro!

Hier de Euroval in 2014:
Afbeelding

En als je bedenkt waarom een munt minder waard wordt, hieronder de schuldenopbouw per jaar van de EU:

Afbeelding

Onze schulden worden primair veroorzaakt door de landen met een zwakke economie die we binnen gehaald hebben. En dat kost ons de waarde van de Euro. En daarom moet De Euro eigenlijk weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:55

De Euro staat hier ook nog half kunstmatig op 1.12 Fr of zoiets. Zonder kunstgrepen was hij vorig jaar allang naar 0.8 gekelderd. Hij is heel kort beneden de 1.0 geweest en toen hebben ze allerlei regels bedacht dat dit niet mocht.
7 jaar geleden ging het nog 1 op 1.6

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:17

janderegelaa schreef:
Dat moet je maar niet meer naar de Ikea gaan. Of C&A. Al die grootwinkelbedrijven produceren in lage lonen landen.

Ik weet ook wel dat ook nu bedrijven zijn die allang daar produceren. Dat is niets nieuws; dat gebeurde in de jaren 80 al.
En nu noem je toevallig bedrijven die goedkope producten hebben, maar er zijn ook genoeg bedrijven die voor elk product een flink prijskaartje hebben, die ook in lage lonen landen produceren. Want de winstcijfers moeten zo hoog mogelijk zijn en liefst elk jaar flink groeien, want anders doet het bedrijf het zogenaamd slecht.
En die hebzucht, die honger naar meer en meer geld wou je een geheel open vrije markt geven? Zonder enige regel of wetgeving? Nou ik niet.
Je ziet wat er met de EU nu gebeurt vanwege die honger naar alsmaar meer en groter, groter, groter.....nee de mens kan helemaal niet zoveel vrijheid handelen; en multinationals en politici al helemaal niet: die zijn veel te hebzuchtig daarvoor
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-06-16 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:22

Zo even gauw een stipje gezet.Ik ga morgen het hele topic doorlezen.Ik stem nu voor uit de unie omdat ik meer nadelen als voordelen zie in mijn opinie.Dus ik wil echt graag lezen wat deze unie nu voorvoordelen brengt. Ik kom dus ook nog uit de tijd dat NL het prima rooide zonderde unie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:37

Voor de mensen die een referendum willen over een Nexit...ik zal het maar verklappen...het kan helemaal niet. Onze wet staat het niet toe. Alleen over nieuwe wetten en verdragen....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:44

danzzz schreef:
Jahoor, in de sociale huursector mocht je wonen waar je wilde, je hoefde geen binding te hebben met de streek bijvoorbeeld.
Ik kon bij de bank geld ophalen zonder pas en zelfs zonder legitimatie, fok ik hoefde mijn legitimatiebewijs niet eens bij me te hebben. Ik hoefde op mijn 14de helemaal niet te weten wat ik later wilde worden ik ging gewoon naar school.
en dit zomaar even bedacht binnen 1 minuut. Als ik er echt over na ga denken dan typ ik wel twee a4tjes vol

danzzz schreef:
R12312 schreef:
Dat heeft niets met de EU te maken wat jij beschrijft...........

Nee? Jij denkt dat de open grenzen niet van invloed zijn geweest op deze dingen?

Dat jij bij jouw bank geen geld mee krijgt zonder pas/legitimatie ligt toch echt aan jouw bank / Nederland....
Hier in Frankrijk krijg ik gewoon geld mee bij mijn bank, sterker nog ze kennen me bij naam! Overschrijvingen regelen zonder pas/legitimatie geen probleem.

Ik las ergens iets over vrij verkeer van personen ed vanaf 2007, ik ben in 2005 naar Frankrijk verhuisd zonder problemen, dus dat vrije verkeer is er al veel langer ;)

Dan nog iets gelezen over afgeluisterd/gevolgd worden.
Als je het grappig vind zulke uitspraken te doen kan ik mij voorstellen dat ze je in de gaten willen houden.
Het zal mij worst wezen of ze mij in de gaten willen houden, ik heb namelijk niets te verbergen en niets interessants te vertellen.

Ik ben zeker voor blijven in de EU (NL/FR/BE/D etc) al zijn er landen die niet toegelaten hadden moeten worden.
Ook ben ik voor wetten meer gelijk trekken, maar goed dan krijg je gelijk weer mensen die uit de EU willen stappen omdat de EU alles wil regelen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:55

Boze, verongelijkte 'vroeger was alles beter' burgertjes laten beslissen over de toekomst van een land (buiten het kiezen van volksvertegenwoordigers) is echt het slechtste idee ever.

Gelukkig is een dergelijk referendum niet mogelijk. *\o/*