Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:53

Eulogy schreef:
Oh ja, die £350 miljoen die naar de NHS zou gaan :') Daar werd ik pas echt misselijk van, als je voor bezuinigen stemt, krijg je bezuinigingen. Dat heeft niks met de EU te maken.

Serieus, het enige argument dat nog een beetje op feiten gebaseerd was, voor zover ik heb gehoord, was "ja maar ik wil niet zoveel immigranten".

Maar ondanks dat ze uit de EU stappen, dat betekend niet automatisch dat de grenzen dicht gaan en mogen. Migranten en vluchtelingen zullen in Engeland aankomen en die kunnen ze niet zonder pardon weer terug over de grens zetten. Maar het leave kamp heeft mooi gebruik gemaakt van de vluchtelingencrisis en veel leave stemmers hebben daarom leave gestemd, simpelweg 'grenzen dicht'. Maar dat is maar een klein onderdeel van wat Brexit nu echt voor gevolgen heeft, en nog één die ze ook niet zomaar kunnen gaan doen, de grenzen dicht.

Trouwens, ik vraag me af wat Frankrijk nu gaat doen, want die gaf eerder aan de vluchtelingen die naar de UK willen niet meer tegen te houden bij een eventuele Brexit. Nou, die is gekomen... Dus ik denk dat als Frankrijk dat dreigement doorzet, de UK heel wat meer problemen gaat hebben met vluchtelingen dan voor de Brexit.

Frankrijk dreigt vluchtelingen Calais naar UK te sturen als Brexit doorzet
Citaat:
Ouderwetse haat tussen Frankrijk en Engeland weer helemaal terug na Brexit
03-03-2016, 9:26
Als Groot-Brittannië uit de Europese Unie stapt, houdt Frankrijk vluchtelingen die het kanaal willen oversteken bij Calais niet meer tegen. Dat heeft de Franse minister Emmanuel Macron van Economische Zaken gezegd in een interview met de Britse krant Financial Times.

Frankrijk en Groot-Brittannië hebben de afspraak dat de Britten aan de Franse kant van het kanaal grenscontroles mogen uitvoeren om ongewenste migranten tegen te houden. Als het aankomt op een eventuele Brexit is Frankrijk niet van plan zich aan deze deal te houden. “De dag dat deze relatie ten einde komt, zullen er geen migranten meer zijn in Calais”, aldus Macron.

Frankrijk is afgelopen week begonnen met het ontruimen van een groot vluchtelingenkamp in Calais. In de ‘jungle’ verbleven vluchtelingen die asiel willen aanvragen in Groot-Brittannië.

De economieminister gaf tevens aan de “rode loper” uit te willen leggen voor bedrijven die Groot-Brittannië ontvluchten in het geval van een Brexit. Dat levert namelijk problemen op voor de handel tussen de Fransen en de Britten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:01

Er zal 1 beroepsgroep zijn in GB die heel blij zullen zijn met de Brexit: juristen. Er zal werkelijk een gigantische berg aan EU wetten/richtlijnen/uitspraken zijn die minstens herschreven moeten worden.

Deze bijvoorbeeld in het licht van het EK voetbal.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosman-arrest

En het wordt helemaal lachen als alles ook nog eerst door het Lager- en Hogerhuis heen moet......

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:07

De vluchtelingencrisis heeft natuurlijk sowieso niet zo heel veel met de EU te maken. De mensen die ik heb gesproken hebben het meer over Oost-Europees immigranten en op zich hebben ze daar misschien nog wel een punt, maar het is natuurlijk niet alsof de UK nu bijna 3 miljoen Europeanen (die hier gewoon huizen hebben gekocht etc) gaat uitzetten.

Ik sprak een van de directeurs van het bedrijf waar mijn vriend voor werkt (recruitment, dus behoorlijk afhankelijk van vrij verkeer van diensten en goederen) en hij zei, quote, "Ik ben te dom om precies te begrijpen wat het allemaal inhoudt en ik weet dat het mij persoonlijk een aantal miljoen zal gaan kosten, maar ik ben tegen immigratie dus ik stem voor." Tja... -O- Toen ik hem eraan herinnerde dat ik ook een immigrant was, was het "Oh ja maar jij bent een goede immigrant, jij bent hoogopgeleid"

Dat de beurzen en de pond zo gekelderd zijn, dat is natuurlijk vooral de aanvankelijke reactie. Als er meer zekerheid is zullen de beurzen ook weer (deels) aantrekken, hoewel ik me niet kan voorstellen dat het positieve gevolgen gaat hebben.

astridastrid

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:16

Ik ben er echt van geschrokken...... Op zo'n manier kunnen hele enge dingen gebeuren. Ik vrees dan ook echt voor een Nexit referendum.......
Ik ben nog steeds blij dat er (in dit topic bijv.) toch mensen verder kijken dan hun neus lang is. En niet achter de massa aanlopen zonder de consequenties te overzien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:21

Grappig, wonende in een niet EU land in europa zie ik niet echt waarom het voor De UK een probleem moet zijn.
Het is eerder de EU die een grote speler verliest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:24

Sizzle schreef:
Grappig, wonende in een niet EU land in europa zie ik niet echt waarom het voor De UK een probleem moet zijn.

Precies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:29

Ik ben voor een verbond van sterke landen dus niet het monsterlijke gedrocht wat de EU nu is geworden. Waar ik dan nog meer de schurft aan heb is de angstcultuur die er heerst. O wee wanneer een land het durft te flikken om er uit te gaan. Dat word nu al gebezigd door de EU richting UK, 5000 regels moet over onderhandeld worden in de komende twee jaar en de ondertoon is : We zorgen dat de Britten er flink spijt van krijgen. Ronduit belachelijk en schandalig. Ik hoop serieus dat er veel meer landen volgen, gewoon allemaal er uit en dan oude regels weer terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:32

Cowboy55 schreef:
Er zal 1 beroepsgroep zijn in GB die heel blij zullen zijn met de Brexit: juristen. Er zal werkelijk een gigantische berg aan EU wetten/richtlijnen/uitspraken zijn die minstens herschreven moeten worden.

Deze bijvoorbeeld in het licht van het EK voetbal.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosman-arrest

En het wordt helemaal lachen als alles ook nog eerst door het Lager- en Hogerhuis heen moet......

De Britse 'wetgeving' steunt vooral op jurisprudentie. Dus in dat kader kan het wel interessant zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:52

Moderatoropmerking:
Ondanks dat het de laatste pagina wel weer ontopic gaat, wilde ik toch even vragen of jullie ontopic kunnen blijven. Sarcastische of zelfs denigrerende opmerkingen doen de sfeer ook niet ten goede. Ik hoop dat het op een fatsoenlijke manier verder kan blijven gaan, complimenten aan de onderbouwde berichten en de manier waarop jullie discussiëren, erg netjes! Alvast bedankt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:53

Sizzle schreef:

Zwitserland heeft een paar centen meer te makken dan GB.

Zijn ze net goed op gang om de vakbondsterreur van de jaren 60 en 70 (en 80) te boven te komen, draait een of andere machtswellusteling het de nek om met @#!!*&@@ argumenten die hij nog geen dag gestand doet nadat de winst binnen is...........

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:59

bigone schreef:
Ik ben voor een verbond van sterke landen dus niet het monsterlijke gedrocht wat de EU nu is geworden. Waar ik dan nog meer de schurft aan heb is de angstcultuur die er heerst. O wee wanneer een land het durft te flikken om er uit te gaan. Dat word nu al gebezigd door de EU richting UK, 5000 regels moet over onderhandeld worden in de komende twee jaar en de ondertoon is : We zorgen dat de Britten er flink spijt van krijgen. Ronduit belachelijk en schandalig. Ik hoop serieus dat er veel meer landen volgen, gewoon allemaal er uit en dan oude regels weer terug.

Dit idd; de EU laat nu zn ware gezicht volop zien en dat is die van een kinderachtig, verwend kind die nu boos is en die Britten wel ff terug zullen pakken. Kinderachtig, laag bij de grond en idd meer dan schandalig.

De eerste paar jaar zal misschien ff zwaar zijn, maar is nu nog veel te vroeg om te zeggen hoeveel en of het nu echt zo catastrofaal zal zijn als de doomdenkers ons zo graag doen geloven.
Handel tussen landen bestond al eeuwen voor de EU en zal gewoon blijven bestaan.
Zelf verwacht ik dat de Britten een verdrag zullen aangaan in het model zoals Noorwegen heeft...tenminste; als de kleuter EU zich weer als een volwassene kan gedragen.
Maar goed; ik zou het ook niet leuk vinden als ik van mijn 28 spaarvarkentjes, 1 van de grootste zie vertrekken :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:07

Ach Sizzle, Zwitserland is rijk door zijn bankensector. Door zijn banken die eeuwig alles zonder vragen en met een heilig bankgeheim hebben aangenomen. De nazi's stuurden bergen gouden tanden naar het land, afkomstig van vergaste joden, en de Zwitserse bankiers stelden geen vragen. Later kwamen er bakken geld van drugshandelaars en schimmige dictatoren binnen - nog steeds geen vragen. Ja, zo word je wel rijk, ook zonder vrije handel en gemeenschappelijke wetgeving. Goed voorbeeld hoor, moeten we in heel Europa volgen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:09

Het grootste spaarvarken is nog altijd Nederland hoor, wij zijn het land dat het meest per hoofd bevolking betaald en het minste terugkrijgt. Ik vind het prima om bij te dragen aan schoon en sterk land maar de EUregering is een niet gekozen partij die bijna alle regels in een land verplichten. Noem maar wat, plastic zakken, winkeliers krijgen torenhoge boetes wanneer ze een plastic zakje meegeven. Maar papieren zakken mag wel terwijl dat oneindig veel meer milieuverontreining oplevert.
Maar het ergste!!! Zie onderstaand artikel uit 2013, toen was voor mij de maat al vol en helaas is dit nog geen steek veranderd.
http://www.metronieuws.nl/columns/2013/06/zakkenvullers

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:11

De EU heeft het aan zichzelf te danken...ipv een eenheid van landen te vormen op het gebied van handel, veiligheid en stabiliteit wilden ze alleen maar meer en meer. Meer invloed, ook al moeten bepaalde beslissingen gewoon door een land zelf genomen worden. Meer landen bij de EU, ook al voldoen die landen helemaal niet aan de eisen voor toetreding en kosten ze vooral bakken geld wat ze de eerste 200 jaar niet opleveren.
En vooral: wij bezuinigen en zij strooien maar..neem die achterlijke verhuizing die elk half jaar!! plaatsvind en miljoenen (7?) kost omdat er anders 2 landen op hun lange tenen getrapt worden.

Europa had super kunnen werken, maar de koers die ze nu varen gaat helemaal verkeerd en dit is het eerste teken. Ik denk dat hervormingen heel hard nodig zijn, anders worden de problemen alleen maar groter. En nee niet voor de VK, die krijgen nu even een klap, maar komen dat heus wel weer teboven..dat de beurzen reageren was te verwachten, snap niet dat iemand daar uberhaupt van kan schrikken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:15

bigone schreef:
Het grootste spaarvarken is nog altijd Nederland hoor, wij zijn het land dat het meest per hoofd bevolking betaald en het minste terugkrijgt. Ik vind het prima om bij te dragen aan schoon en sterk land maar de EUregering is een niet gekozen partij die bijna alle regels in een land verplichten. Noem maar wat, plastic zakken, winkeliers krijgen torenhoge boetes wanneer ze een plastic zakje meegeven. Maar papieren zakken mag wel terwijl dat oneindig veel meer milieuverontreining oplevert.
Maar het ergste!!! Zie onderstaand artikel uit 2013, toen was voor mij de maat al vol en helaas is dit nog geen steek veranderd.
http://www.metronieuws.nl/columns/2013/06/zakkenvullers

Daarom zei ik ook; 1 van de grootste, want idd UK is niet het grootste spaarvarken; dat is dacht ik Denemarken met op de hakken daarvan Nederland.

gekvanfleur; helemaal met je eens; zo zie ik het ook
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-06-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:15

gekvanfleur schreef:
De EU heeft het aan zichzelf te danken...ipv een eenheid van landen te vormen op het gebied van handel, veiligheid en stabiliteit wilden ze alleen maar meer en meer. Meer invloed, ook al moeten bepaalde beslissingen gewoon door een land zelf genomen worden. Meer landen bij de EU, ook al voldoen die landen helemaal niet aan de eisen voor toetreding en kosten ze vooral bakken geld wat ze de eerste 200 jaar niet opleveren.
En vooral: wij bezuinigen en zij strooien maar..neem die achterlijke verhuizing die elk half jaar!! plaatsvind en miljoenen (7?) kost omdat er anders 2 landen op hun lange tenen getrapt worden.

Europa had super kunnen werken, maar de koers die ze nu varen gaat helemaal verkeerd en dit is het eerste teken. Ik denk dat hervormingen heel hard nodig zijn, anders worden de problemen alleen maar groter. En nee niet voor de VK, die krijgen nu even een klap, maar komen dat heus wel weer teboven..dat de beurzen reageren was te verwachten, snap niet dat iemand daar uberhaupt van kan schrikken.

Schei uit. "Wij bezuinigen en zij strooien maar." Lage kroegpraat, een Geert Wilders waardig. Alsof er op de EU-begroting niet bezuinigd is!

Komt het VK die klap zo goed te boven joh? De meerderheid van de Schotten wil zich nu wel afscheiden, over een paar jaar bestaat het VK niet meer.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:19

xxCYNNxx schreef:
bigone schreef:

Dit idd; de EU laat nu zn ware gezicht volop zien en dat is die van een kinderachtig, verwend kind die nu boos is en die Britten wel ff terug zullen pakken. Kinderachtig, laag bij de grond en idd meer dan schandalig.

De eerste paar jaar zal misschien ff zwaar zijn, maar is nu nog veel te vroeg om te zeggen hoeveel en of het nu echt zo catastrofaal zal zijn als de doomdenkers ons zo graag doen geloven.
Handel tussen landen bestond al eeuwen voor de EU en zal gewoon blijven bestaan.
Zelf verwacht ik dat de Britten een verdrag zullen aangaan in het model zoals Noorwegen heeft...tenminste; als de kleuter EU zich weer als een volwassene kan gedragen.
Maar goed; ik zou het ook niet leuk vinden als ik van mijn 28 spaarvarkentjes, 1 van de grootste zie vertrekken :+

De EU moet wel streng terug reageren. Ze maken een voorbeeld van de UK. Als in: ga je eruit, dan gebeurt er dit. En gelijk hebben ze. Waarom zou je jezelf en andere landen ondergeschikt maken aan een land waarin politieke leiders zo'n ontzettend grote ego hebben en kiezers als een kip zonder kop stemmen? Nee, ik zie niet in waarom je ze nu een handje boven het hoofd zou houden. Eruit is eruit en gauw. Niet pas wachten tot er een nieuwe minister-president is.

Een handelsdeal zal zeker weten moeilijk worden. Landen drijven liever handel met de EU dan met de UK en de UK heeft helemaal niet de voordelen die een Noorwegen wel heeft (dat overigens nooit bij de EU is geweest. Deze situatie is uniek). Wat Noorwegen zo ontzettend welvarend maakt is olie en gas. Een vergelijkbaar goed heeft de UK niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:20

de Schotten willen zich al afscheiden vanaf de dag dat ze ingelijft werden; niks nieuws onder de zon dus.

De eerste klappen die de UK te verduren kreeg, hebben al weer herstel laten zien; oa de waarde van de pond.
Dus ja hoor; UK gaat zich heus wel weer herstellen; tijd heeft ook daar niet stil gestaan, zelfde met de groei van kennis; we're not in the 80's anymore

Nee ok; een vergelijkbaar goed als Noorwegen heeft is er niet, maar dat staat een handelsverdrag niet in de weg; is altijd nog een mooi afzetgebied. Dus een handelsverdrag komt er echt wel. Dan zal het een verdrag worden zoals met de VS bv.
Geld=geld en dat gaan de politci en bedrijven niet laten liggen, hoe erg ze nu zogenaamd op hun teentjes getrapt zijn. Geld wint het uiteindelijk toch wel, dus dat er een handelsverdrag komt met de UK is praktisch een vaststaand feit.

Bovendien; heden ten dage zijn er wel op meerdere manieren geld te verdienen dan alleen met goederenhandel of fossiele stoffen handel. Scheelt alweer voor de Britten.

pfff en dan te bedenken dat ik mn hele leven een doomdenker werd genoemd; nou die titel heb ik duidelijk onterecht gekregen :+
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-06-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:21

Kennis die ook vooral van immigranten komt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:22

Ik begrijp dat het onderwerp je zeer emotioneert musiqolog, maar zou je een beetje je fatsoen willen bewaren?

Ik stem niet op Geert en volgens mij is het gewoon een feit dat ze elk half jaar verhuizen voor 7 miljoen per keer. Ik zou nog wel wat leuke feitjes op kunnen noemen, maar ik vind je toon dusdanig denigrerend dat ik met jou helemaal niet verder wil discussiëren. Ik ben voor en jii tegen, prima toch!

Ik denk dat het wel mee valt met de schade ja..de EU verliest het meest. Het VK kan nieuwe handelsverdragem opstellen en op die manier een nieuwe (of eigenlijk oude) manier van handel drijven met de EU.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:23

xxCYNNxx schreef:
De eerste klappen die de UK te verduren kreeg, hebben al weer herstel laten zien; oa de waarde van de pond.

Zoek op: Dead cat bounce.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:23

gekvanfleur schreef:
Ik denk dat het wel mee valt met de schade ja..de EU verliest het meest. Het VK kan nieuwe handelsverdragem opstellen en op die manier een nieuwe (of eigenlijk oude) manier van handel drijven met de EU.

Geloof je het zelf? De Britten gaan uit de EU en de andere 27 landen staan klaar om hun de lasten af te nemen en de lusten te blijven delen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:27

Oh echt musiqulog, nooit geweten :+
* sarcasme uit

Ik denk dat de meeste landen prima autonoom kunnen bestaan.
Sterker nog, die zijn uiteindelijk gedwongen om hun zaken duidelijker op orde te hebben of het draait uit in burgeroorlog.

Ik kan me er werkelijk niet over opwinden.
De wereld bestond ook voor de EU en zo als het nu gaat kan het ook niet lang meer goed gaan.

Tijd zal het leren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:29

musiqolog schreef:
gekvanfleur schreef:

Geloof je het zelf? De Britten gaan uit de EU en de andere 27 landen staan klaar om hun de lasten af te nemen en de lusten te blijven delen?

Zegt dat wat over handel, of over de manier waarop de EU constant te werk gaat? : als kleine kinderen elkaar dwingen, want als jij niet bij ons blijft kijk ik je nooit meer aan..nogal kleinzerig als je het mij vraagt. Je kunt iemand met goede argumenten proberen te laten blijven, maar de EU is geen dictatuur dus opstappen staat een land nog altijd vrij.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:32

musiqolog schreef:
gekvanfleur schreef:

Ja dat gaan ze uiteindelijk doen ja; geld = geld Een handelsverdrag komt er. We dreven al handel met de Britten ver voor de EU bestond en zodra alle partijen hun wonden hebben gelikt wordt er gewoon onderhandeld en komen er vanzelf wel handelsverdragen.