Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:50

Goed gereedschap hangt onder een afdakje toch :')

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:53

Shenavallie schreef:
aMomentLT schreef:
Ik vind het echt een belachelijk opmerking van hem.. Maar ik heb daarna ook zijn excuses filmpje van 15 min gezien, en die kwam wel heel oprecht op me over..

Dus ik denk dat zoiets een vergeten en vergeven kwestie moet zijn, want geef toe, ook iedereen hier maakt wel eens een banketstaaf opmerking, maar dat komt niet in het nieuws omdat wij geen bekendheid hebben..

Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant denk ik: had hij (en niet alleen hij, kijk ook maar naar de uitspraak van Lieke van Lexmond, die achteraf ook ineens wat anders beweerde te bedoelen) niet beter kunnen nadenken over wat hij zei? Eerst denken, dan praten.

Ik ben het met je eens! En vooral bij een interview.. Maar ook dat verteld hij in het filmpje wat hij geplaatst heeft dat hij er mee overdonderd werd en zo nog wat dingetjes!

Maar ja hij had er beter overna moeten denken.
Maar ook denk ik na dat filmpje dat het wel een beetje overdreven word gereageerd hierop, en hij is tenslotte ook maar een mens.

En nee ik neem het niet voor hem op, want door mijn ziekte ben ik ook flink wat kilo's aangekomen, en ik ben ook gewoon dik (zeg ik eerlijk) maar ik trek me er niks van aan, en voel me ook zeker niet aangesproken door zulke opmerkingen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:02

Tytonidae schreef:
Ik denk, dat omdat jij gelukkig bent met wie jij bent, vul jij niet met jouw onzekerheid de betekenis van de uitspraken van anderen in. Een heleboel mensen doen dat helaas wel, waardoor deze personen al gauw een uitspraak als kwetsen ervaren, ookal is deze dat in essentie niet. :)

Van een aantal opmerkingen is echt heel nadrukkelijk wel te stellen dat ze kwetsend en negatief zijn, en dat ze ook echt niet positief of opbouwend of respectvol bedoeld zijn.

Dat mensen die niet onzeker zijn daar makkelijker mee om kunnen gaan is best zo. En dat mensen die kwetsbaar overkomen vaker slachtoffer zijn van pesten (en geweld) is ook zo. Maar dat zegt vooral heel veel over onze maatschappij. Je hebt geen plicht om zelfverzekerd te zijn. Onzeker en kwetsbaar zijn is niet iets waarmee je 'verdient' om alsnog beledigd te worden. Het is niet ok om anderen te kwetsen, ook niet als mensen kwetsbaar of onzeker zijn. JUIST niet als mensen kwetsbaar of onzeker zijn. Dat lijkt me de essentie van beschaving.

Wat jij omschrijft is echt heel erg 'blaming the victim' - het idee dat we niet degene aanspreken die een beledigende opmerking maken, maar de mensen die er het slachtoffer van zijn. Echt niet ok.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:05

Er zijn ook genoeg slanke vrouwen die ongezond zijn! die slaan het vet van binnen op,in de aders en organen,enz.
En stel je bent verliefd,verloofd,getrouwd met een slanke man of vrouw.Die man of vrouw word later opeens erg dik,door wat voor reden dan ook.Zeg je dan ook: ik hoef je niet meer,ik ga scheiden want je bent te dik,en ik houd niet van dikke mannen/vrouwen?
Je word toch verliefd op iemand zoals die is? karakter is vele malen belangrijker,vind IK.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:15

Giel verbind het dan ook aan karakter hè, niet aan de kilo´s.
Een slappe dweil die dik wordt omdat hij/zij een slappe dweil is, blijft een slappe dweil, ook als hij/zij slank is.
Dus wellicht heeft hij het een beetje vreemd geformuleerd, maar ik snap ´m wel.

Wat betreft er over nadenken:
Dat doe je niet in zo´n flut interviewtje, wat het uiteindelijk was.
Verder heeft hij gewoon gemeld wat het voor hem betekent. Dat hij eisen aan een parter stelt is zijn goedrecht.
Daarbij vind ik het nogal Brits tabloid achtig dat net die uitspraak als kop wordt gebruikt.

Ik snap werkelijk niet waarom het zo uitvergroot wordt. Als hij had gezegd dat hij niet van vrouwen met dikke tieten hield omdat hij dat te nep vindt (terwijl ze best natuurlijk kunnen zijn) was niemand er over gevallen.
Hij zei trouwens in eerste instantie gewoon "Ja" op de vraag of hij een relatie zou kunnen hebben met een dikke vrouw en daarna kwam hij pas met bezwaren die hij er blijkbaar aanplakt. Daar heeft de interviewer best wel naar gemolken alleen komt het zo dan in een zinnetje eruit.
Ik heb nog nooit een interview gelezen dat een trouwe weergave was van de situatie.

En nu wordt hij door het slijk gehaald op niks af.

Ik wil ook geen dikke vent. Ik heb er een gehad en ik kan een hele lijst nadelen er aan plakken voor binnen een relatie.
Terwijl ik er prima mee bevriend kan zijn.

Ik zou nooit meer wat willen lezen van de mensen die dat stuk in elkaar gehaspeld hebben, eerlijk gezegd.
Nou deed ik dat al niet, dus dat is meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:23

Jildau schreef:
Hebben jullie al bedacht dat hetgeen wat Giel daadwerkelijk gezegd heeft wel eens enorm uit zijn verband getrokken kan zijn?

Ik ben erachter dat ik een veel leuker mens ben met een paar kilo meer. Zovaak geprobeerd af te vallen en dat lukte uiteindelijk wel, met 4 dagen in de week fanatiek sporten en elke calorie tellen, op feestjes overal nee tegen zeggen en elke avond met honger naar bed. Maar bah wat werd ik daar chagrijnig van. :D

Joh! :+ :D

Ik ben sowieso geen leuk mens; met of zonder extra kilo's. En nee, ben niet dik(ker). Had gewoon zin om even op Giel af te geven; vind hem nogal een engerd! Doe gewoon met de mode mee: iedereen zijn gal spuien op internet... heerlijk! Lekker ongezouten je mening geven..... Trek mijn Tokki-trainingspak erbij aan; dat brengt je namelijk zo lekker in de stemming. 8-)

Even serieus: te dik zijn is niet gezond, te mager ook niet en er een mening over hebben mag natuurlijk. Of je die altijd moet ventileren is de vraag. Soms kan ik me niet stilhouden over bepaalde zaken die me aan het hart gaan. Probeer...ik zeg 'probeer' altijd zo vriendelijk mogelijk te zijn en soms lukt dat... soms ook niet. Schelden gaat me te ver, beledigen om het beledigen ook.... We leven in een rare wereld de laatste jaren.... (off topic :+ )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:27

Picasso schreef:
Trek mijn Tokki-trainingspak erbij aan; dat brengt je namelijk zo lekker in de stemming. 8-)

Kleine terzijde: http://www.volkskrant.nl/opinie/hoe-mar ... ~a4311984/ (betaald, en ik heb het nog niet gelezen, alleen de samenvatting.)

We hebben "Tokkie" als begrip ingeburgerd, maar het was een achternaam, van hele echte mensen. Inmiddels hebben die mensen dus te maken met fikse vooroordelen, omdat hun achternaam als synoniem voor asociaal gezien wordt. Zo ingrijpend zijn mediauitingen en beeldvorming dus wel. Als het maar herhaald en herhaald en herhaald wordt dan wordt het schadelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:00

Sheran schreef:
Niet alles hoeft 10x gewogen te worden. Jeetje, je flapt er toch zelf ook wel eens wat uit...

Er zit nogal een groot verschil tussen iets eruit flappen of een (kwetsend) oordeel hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:03

Zeggen dat je niet op dikke vrouwen valt lijkt me op zich niet onacceptabel kwetsend. Dat mág toch? Hij zegt niet dat het slobberende walvissen zijn. Alleen dat het voor hém gelijk staat met weinig doorzettingsvermogen. Als dat over dunne mensen zou gaan was dat ook niet erg geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:03

Sammie schreef:
Goed gereedschap hangt onder een afdakje toch :')

Ja, dat zeggen die kerels inderdaad dan. _O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:05

aMomentLT schreef:
Ik vind het echt een belachelijk opmerking van hem.. Maar ik heb daarna ook zijn excuses filmpje van 15 min gezien, en die kwam wel heel oprecht op me over..

Dus ik denk dat zoiets een vergeten en vergeven kwestie moet zijn, want geef toe, ook iedereen hier maakt wel eens een banketstaaf opmerking, maar dat komt niet in het nieuws omdat wij geen bekendheid hebben..

_/-\o_

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:09

Shadow0 schreef:
Tytonidae schreef:
Ik denk, dat omdat jij gelukkig bent met wie jij bent, vul jij niet met jouw onzekerheid de betekenis van de uitspraken van anderen in. Een heleboel mensen doen dat helaas wel, waardoor deze personen al gauw een uitspraak als kwetsen ervaren, ookal is deze dat in essentie niet. :)

Van een aantal opmerkingen is echt heel nadrukkelijk wel te stellen dat ze kwetsend en negatief zijn, en dat ze ook echt niet positief of opbouwend of respectvol bedoeld zijn.

Dat mensen die niet onzeker zijn daar makkelijker mee om kunnen gaan is best zo. En dat mensen die kwetsbaar overkomen vaker slachtoffer zijn van pesten (en geweld) is ook zo. Maar dat zegt vooral heel veel over onze maatschappij. Je hebt geen plicht om zelfverzekerd te zijn. Onzeker en kwetsbaar zijn is niet iets waarmee je 'verdient' om alsnog beledigd te worden. Het is niet ok om anderen te kwetsen, ook niet als mensen kwetsbaar of onzeker zijn. JUIST niet als mensen kwetsbaar of onzeker zijn. Dat lijkt me de essentie van beschaving.

Wat jij omschrijft is echt heel erg 'blaming the victim' - het idee dat we niet degene aanspreken die een beledigende opmerking maken, maar de mensen die er het slachtoffer van zijn. Echt niet ok.

Die laatste uitdrukking heb ik zelf aan den lijve ondervonden op mijn werk. Ik heb een spastische darm (en ben door mijn medicatie enorm aangekomen, vind ik) en dan lijkt het af en toe net of ik zwanger ben. Na zo'n twee jaar(!) komt er een vaste klant naar me toe en zegt: "Is die kleine er nou nog niet uit?". Ik vertel (op een normale manier) dat ik niet zwanger ben en daarna schiet ze me toch uit haar slof tegen me! Dat ze dat toch ook niet had kunnen weten en nog een hele rits zaken. Ik had er echt een rotgevoel van...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:10

Sheran schreef:
Zeggen dat je niet op dikke vrouwen valt lijkt me op zich niet onacceptabel kwetsend. Dat mág toch? Hij zegt niet dat het slobberende walvissen zijn. Alleen dat het voor hém gelijk staat met weinig doorzettingsvermogen. Als dat over dunne mensen zou gaan was dat ook niet erg geweest.

Dat eerste ben ik met je eens, maar daar had het bij moeten blijven. De rest is vooroordelend geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:14

Sheran schreef:
Zeggen dat je niet op dikke vrouwen valt lijkt me op zich niet onacceptabel kwetsend. Dat mág toch?

Dat was dan ook niet het deel waar iedereen over valt toch?

Citaat:
Alleen dat het voor hém gelijk staat met weinig doorzettingsvermogen. Als dat over dunne mensen zou gaan was dat ook niet erg geweest.

Jawel, dan was dat ook erg geweest. Het is zelfs om meerdere redenen problematisch: omdat een oordeel 'weinig doorzettingsvermogen' en 'verzorgt zichzelf niet goed' echt niet positief bedoeld is, (en zomaar in het wilde weg negatieve oordelen uitdelen is gewoon niet ok), en nog vervelender en schadelijker wordt omdat het aan een totaal ander kenmerk gekoppeld wordt. Zulke stereotypes, die er steeds en steeds weer ingehamerd worden, zijn schadelijk.

Ik zou echt niet weten waarom we dit soort opmerkingen goed zouden moeten praten. Ergens 'ik vind' voor zetten is geen joker die je in kunt zetten waarna alle inhoudelijke kritiek op zo'n opmerking vervalt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:34

gohya schreef:
Er zijn ook genoeg slanke vrouwen die ongezond zijn! die slaan het vet van binnen op,in de aders en organen,enz.
En stel je bent verliefd,verloofd,getrouwd met een slanke man of vrouw.Die man of vrouw word later opeens erg dik,door wat voor reden dan ook.Zeg je dan ook: ik hoef je niet meer,ik ga scheiden want je bent te dik,en ik houd niet van dikke mannen/vrouwen?
Je word toch verliefd op iemand zoals die is? karakter is vele malen belangrijker,vind IK.

Je wordt niet zomaar opeens dik. Het is niet zo dat je in bed stapt en de volgende ochtend ineens 20 kg zwaarder bent.
Mijn vriend en ik zijn (nog helaas :') ) niet verloofd. Maar ik vind zeker dat je daar als partner toch wel iets over mag zeggen.
Nu loop ik bijv. al 10 weken naast mijn paard ivm niet passend zadel ( die overgens genoeg beweging krijgt door middel van grondwerk en longeren), maar daardoor beweeg ik nu wel minder tewijl ik meer tijd op stal kwijt ben met alles klaarzetten en opruimen(bakharken na longeren). Toch ben ik nu al een paar kg aangekomen en mijn vriend ziet ook dat ik in spierkracht afneem en dat het buikje niet meer zo strak is(niet dat het ooit super strak geweest is). Hij heeft gewoon 100% gelijk dat ik wel even moet opletten dat ik even andere beweging moet gaan zoeken als alternatief. Nu en hij neemt mij nu minimaal 1x in de week mee naar de sportschool.
En ik vind het nog leuk ook! Een killerbody hoeft nou ook weer niet, maar ik hou wel van sportief bezig zijn.

Maar ik denk dat een relatie zeker wel kapot kan gaan als men niet meer op 1 lijn zit. Daarmee bedoel ik niet dat men ineens in de relatie afkapt omdat de ander dik is, maar meer de gevolgen daarvan waar de ander last van gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:37

Hoe krijgt de ander er last van als de partner wat aankomt dan?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:39

Samen bergbeklimmen wordt wat lastiger en zo kan ik nog wat lichamelijke activiteiten bedenken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:39

Lente schreef:
Hoe krijgt de ander er last van als de partner wat aankomt dan?

Ehm ik let op mijn gewicht (soort van) voor hem zodat ik niet ontplof. En ik houd van slanke mannen. Als mijn vriend 20 kilo aankomt vind ik dat niet mooi. Nu ben ik 20 (en hij 22) dus misschien dat het later nog anders wordt. :P

Ik verzorg mezelf goed, dan verwacht ik dat ook van een ander. :j

edit: Overigens is ziekte etc natuurlijk heeel wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:44

Maar heb je er dan "last" van?

Kijk als je nou je eigen huis/bed niet meer in kan omdat de ander alle ruimte in beslag neemt dan kan je in mijn ogen praten over "last".

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:46

MarlindeRooz schreef:

Maar wederom: wat zwaarder zijn en niet goed voor jezelf zorgen zijn twee verschillende dingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:47

Last in die zin niet, maar ik vind het gewoon niet mooi. Ik zou me daar aan storen. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:47

Blue_Eyes schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar wederom: wat zwaarder zijn en niet goed voor jezelf zorgen zijn twee verschillende dingen.

Ik vind goede voeding belangrijk, dus dat valt in mijn opinie onder goed voor jezelf zorgen. Zonder ziekte ga je als je gezond eet niet dik worden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:49

Gewrichtsklachten, kortademigheid, snellere slijtage van gewrichten zijn zo enkele voorbeelden van symptomen die de ander kan merken.
Als je beide fanatiek wandelaar bent/was kan het zo zijn dat iemand met flink overgewicht dit gewoon niet meer kan. En dus niet persee omdat de persoon misschien de conditie niet meer heeft, maar dus omdat het lichaam het niet trekt.
Mijn vriend zou dood ongelukkig worden als ik niet met hem mee kan wandelen. Hij is echt een buitenmens die het heerlijk vind om hele stukken te wandelen en te fietsen. Die heeft al een zekere "last" van het feit dat ik zeker met wandelen moet oppassen voor mijn enkels en kniën in verband met hypermobiliteit. Maar voor flinke wandelingen tape ik gewoon mijn kniën in.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:57

Tuurlijk kan dat een last zijn. Vroeger (voor mijn ziek zijn) gingen we veel wandelen. Dat kan ik nu niet meer door mijn ziek zijn en ook de kilo's spelen natuurlijk mee die door het niet meer kunnen sporten er aan gevlogen zijn. Gelukkig is hij niet zo bekrompen dat hij me daardoor de deur wijst en zoeken we gewoon wat anders wat we wel allebei kunnen. Kwestie van aanpassen en in een goede relatie gelukkig ook mogelijk. Niet leuk maar zoiets kan altijd gebeuren had het ook graag anders gezien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:01

In een goede relatie niet alleen mogelijk, maar ook noodzakelijk. Want natuurlijk veranderen zaken door het leven heen. Als je daar echt geen rekening mee wilt houden, levert dat heel veel teleurstelling op want het leven GAAT dingen omgooien, zodat je na een tijdje beiden niet meer exact dezelfden bent als waarmee jullie begonnen in de relatie.