Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
WildWings schreef:denice schreef:Cholesterol bvb komt echt alleen in dierlijk voedsel voor.
denice schreef:We hebben in NL ook gewoon een kerncentrale hoor, en deze werken zonder schadelijke uitstoot.
denice schreef:We hebben in NL ook gewoon een kerncentrale hoor, en deze werken zonder schadelijke uitstoot.
Kuggur schreef:Ik zie persoonlijk meer in het maximaliseren van het benutten van de werkende, veilige, en natuurlijke kernfusie reactor waar we al een paar miljard jaar lang onze energie van ontvangen; de zon.
oomens schreef:denice schreef:We hebben in NL ook gewoon een kerncentrale hoor, en deze werken zonder schadelijke uitstoot.
Nou ja, zonder schadelijke uitstoot...
Ze stoten hun schadelijke reststoffen niet rechtstreeks in de lucht uit, maar daarmee heb je het ook wel een beetje gehad. Wat er overblijft als restmateriaal, daarvan weten we nog steeds niet echt wat we ermee kunnen/moeten. Voorlopig wordt dat maar opgeslagen, en er wordt gezocht naar plaatsen waar dat materiaal voor langere (vééél langere) tijd veilig kan worden bewaard, maar dat is niet echt een eenvoudige klus.
De schadelijke 'uitstoot' blijft namelijk langer schadelijk dan de meeste culturen tot nu toe hebben bestaan, en er zijn niet echt aanwijzingen op grond waarvan we kunnen aannemen dat er in de toekomst ineens wel een situatie zou ontstaan die zo lang politiek en geologisch stabiel blijft dat het afval écht veilig ligt.
Bovenstaand scenario geldt uiteraard alleen voor de situatie volgens het boekje, waarbij er zich nooit ongelukjes, ongelukken of rampen voordoen, en er alleen zoals gepland afval wordt geproduceerd.
ikke schreef:En voor degenen die zich druk maken om de aarde: houdt daar maar mee op, de aarde overleeft het heus wel. Het enige wat we om zeep helpen is onze eigen soort. Als wij er niet meer zijn, zorgt moedertje natuur heus wel verder voor deze klomp steen en water.
JewEmm schreef:ikke schreef:En voor degenen die zich druk maken om de aarde: houdt daar maar mee op, de aarde overleeft het heus wel. Het enige wat we om zeep helpen is onze eigen soort. Als wij er niet meer zijn, zorgt moedertje natuur heus wel verder voor deze klomp steen en water.
Helaas is dat niet waar. Door de snelle klimaatverandering die er nu plaats vindt, dreigt de 5e massasterfte van soorten plaats te vinden. En dat heeft de mens op zijn geweten. Het mooie is, we kunnen dit nu nog voorkomen!
JewEmm schreef:Op de extreem lange termijn niet. Toch zou ik het niet op mijn geweten willen hebben om de 5e massa sterfte gewoon z'n gang te laten gaan. Terwijl de mens de oorzaak er van is en het op dit moment nog voorkomen kan worden.
ikke schreef:JewEmm schreef:Op de extreem lange termijn niet. Toch zou ik het niet op mijn geweten willen hebben om de 5e massa sterfte gewoon z'n gang te laten gaan. Terwijl de mens de oorzaak er van is en het op dit moment nog voorkomen kan worden.
Die sterfte komt er toch wel, maak je geen zorgen.
Geloof me, het hele opwarmingsverhaal is uit de duim gezogen, simpelweg omdat je alleen met grote dreigingen "de massa" zo ver krijgt dat er draagvlak ontstaat om serieuze veranderingen door te voeren.
JewEmm schreef:ikke schreef:Die sterfte komt er toch wel, maak je geen zorgen.
Geloof me, het hele opwarmingsverhaal is uit de duim gezogen, simpelweg omdat je alleen met grote dreigingen "de massa" zo ver krijgt dat er draagvlak ontstaat om serieuze veranderingen door te voeren.
Meen je dit serieus?
Dat klimaatverandering niet bestaat? Dat dus al die duizenden onderzoeken niet waar zijn?
En die veranderingen... Is het dan echt zo erg om een betere wereld te maken?
Als je dit echt meent, dan ga ik niet eens meer reageren, want dat is zonde van mijn tijd...
8nnemiek schreef:Het is ook heel moeilijk te begrijpen, ik snap best dat er mensen zijn die het zich gewoon echt niet voor kunnen stellen dat die ene graag opwarming zo veel kwaad kan.. Maar ik merk het verschil zelfs in mijn achtertuin. Het extreme weer, dat wordt steeds erger. Steeds meer records worden gebroken. En als je dan beelden ziet van gletsjers van miljoenen jaren oud, die na een half jaar kilometers ver teruggetrokken zijn.. ijskappen die overduidelijk veel harder smelten dan voorheen.. droge vlaktes op plekken waar vroeger nog landbouw mogelijk was.. Die ene graad doet zo enorm veel. En de voorspelling is dat die enorm snel oploopt naar twee graden hoger.
oomens schreef:Elmee schreef:Bedankt voor je antwoord Ninx. Ik ben het helemaal met je eens.
Kuggur: ik zou heel graag een grote aanpassing in levensstijl zien over de hele wereld. Wel zo dat het me geweldig lijkt om terug te leven in kleine zelfonderhoudende gemeenschappen. De ene teelt groenten, de andere maakt brood en zelfs nog een andere houdt koeien voor de slacht. Ik zeg niet dat je geen vlees meer mag eten. Maar op deze manier is het geen massaproductie en belandt er geen grote hoeveelheid in de prullenbak.
Leuk idee, maar hoe dacht je zoiets toe te passen op 7+ miljard mensen, waarvan meer dan de helft in steden woont? Dat vraagt niet alleen om een 'grote aanpassing in levensstijl', dat is gewoon onmogelijk.
Uiteraard is er wel eens op grotere schaal geëxperimenteerd met het 'ontstedelijken' en het allemaal 'back-to-basics' terug op het platteland leven, maar daar waren de meningen niet zo positief over.
ikke schreef:CO2 een broeikasgas? Al eens onderzocht wat het effect van waterdamp in de atmosfeer is? Factor 100...
Onze polders produceren meer CO2 (rottingsproces in de grond) dan wat heel NL de lucht in blaast.
Janneke2 schreef:ikke schreef:CO2 een broeikasgas? Al eens onderzocht wat het effect van waterdamp in de atmosfeer is? Factor 100...
Onze polders produceren meer CO2 (rottingsproces in de grond) dan wat heel NL de lucht in blaast.
Laat ik dit nu maar als de komische noot beschouwen.
Af en toe een hofnar, die overal de draak mee steekt, dat heeft wel charme.![]()
![]()
Janneke2 schreef:Elmee schreef:Bedankt voor je antwoord Ninx. Ik ben het helemaal met je eens.
Kuggur: ik zou heel graag een grote aanpassing in levensstijl zien over de hele wereld. Wel zo dat het me geweldig lijkt om terug te leven in kleine zelfonderhoudende gemeenschappen. De ene teelt groenten, de andere maakt brood en zelfs nog een andere houdt koeien voor de slacht. Ik zeg niet dat je geen vlees meer mag eten. Maar op deze manier is het geen massaproductie en belandt er geen grote hoeveelheid in de prullenbak.oomens schreef:Leuk idee, maar hoe dacht je zoiets toe te passen op 7+ miljard mensen, waarvan meer dan de helft in steden woont? Dat vraagt niet alleen om een 'grote aanpassing in levensstijl', dat is gewoon onmogelijk.
Uiteraard is er wel eens op grotere schaal geëxperimenteerd met het 'ontstedelijken' en het allemaal 'back-to-basics' terug op het platteland leven, maar daar waren de meningen niet zo positief over.
Een van deze experimenten kennen we allemaal: 'ons goede vaderlandje'.
Tegelijkertijd een van de dichts bevolkte gebieden van west Europa, en een grote exporteur van landbouwproducten.
...gesteld dat we dat nou allemaal zelf zouden opeten - dan is 17 miljoen weliswaar geen kleine gemeenschap, maar wel zelfvoorzienend.
En accoord, deels gaat het nu erg milieu onvriendelijk, maar daar zijn verschuivingen in mogelijk.
Dus "dat het niet kan omdat de helft van di 7 miljard in steden woont", daar zijn oplossingen voor.
OsMo schreef:(....)
We gebruiken nog al veel energie en ons energie is echt nog bij lange na niet duurzaam.
De stroom uit ons stopcontact bestaat voor 90% uit fossiele brandstoffen (Kolen, olie en gas zijn nog steeds de meest gebruikte energiebronnen in Nederland).
Ik besef mij dat ik grondig tekortschiet op een heleboel vlakken want met dat ik dit type weet ik ook dat mijn laptop energie gebruikt.
Niet alleen mijn laptop gebruikt energie maar ook de servers van bokt waar dit topic is geopend.
Ik weet dat ik gebruik maak van google en dat deze zoek machine, die wereld wijd gebruikt wordt aardig wat servers heeft die gekoeld moeten worden. En dat koelen kost ook veel energie.
Ik lees hier dat we op gebied van vleesverwerking ook veel energie verbruiken, ik eet ook een stukje vlees en ik ben mij bewust dat mijn stukje vlees discutabel is.
Ik begin mij meer en meer te realiseren dat ik niet elke dag een stukje vlees nodig heb en probeer mijn man daar nu ook zover in mee te krijgen.
Is in ontwikkeling.
Ik heb een scooter die ik tot een half jaar terug dagelijks gebruikte maar nu alleen nog gebruik als ik echt meer dan 20 kilometer zou moeten fietsen.
(...)
Nu is het wel een belangrijker note om te vermelden dat mijn man een bus heeft van de baas, hij is taxichauffeur en brengt kinderen met een rugzakje naar speciaal onderwijs.
Heeft iemand hier een kindje die met speciaal vervoer naar school gaat?
Die bus rijd op diesel en laat diesel nu ook niet zo goed zijn voor de natuur.
Nu wonen wij in het noorden dus gelukkig geen files .
Ik heb een swipe telefoon zo'n smartphone, een aantal van jullie zullen ook wel zo'n ding hebben en een ander een Iphone. Wat dachten jullie van die batterijen? en de energie die het heeft gekost om tot dit product te komen? en de uitbuiting van mensen die er aan te pas komen?
En als ik zo bezig ben met het onder de loep nemen van mijn eigen footprint dan schaam ik mij rot. Het is allemaal niet zo gemakkelijk om het roer om te gooien.
En ik denk dat als iedereen hier zichzelf onder de loep neemt ook de vegetariërs onder ons je tot de conclusie komt dat je ernstig te kort schiet.
Alleen al het feit dat je in Europa woont en leeft maakt al dat je mee werkt op de een of andere manier aan het kapot gaan van de aarde.
oomens schreef:Janneke2 schreef:Een van deze experimenten kennen we allemaal: 'ons goede vaderlandje'.
Tegelijkertijd een van de dichts bevolkte gebieden van west Europa, en een grote exporteur van landbouwproducten.
...gesteld dat we dat nou allemaal zelf zouden opeten - dan is 17 miljoen weliswaar geen kleine gemeenschap, maar wel zelfvoorzienend.
En accoord, deels gaat het nu erg milieu onvriendelijk, maar daar zijn verschuivingen in mogelijk.
Dus "dat het niet kan omdat de helft van di 7 miljard in steden woont", daar zijn oplossingen voor.
Die grootste exporteur van landbouwproducten zijn we deels omdat we de benodigde grondstoffen (veevoer, meststoffen (o.a. fosfaat) en (fossiele) brandstoffen) importeren. Echt zelfvoorzienend zou ik dat niet willen noemen.
Met wat we echt op ons eigen postzegeltje en plasje Noordzee produceren, kunnen we nog niet een fractie van onze bevolking onderhouden, en al helemaal niet op het huidige welvaartsniveau.
Maar zelfs als het zou kunnen, dan zou je het in de verste verte niet 'geen massaproductie' kunnen noemen.