Jillsil schreef:Ik heb het onderstaande stukje even gekopieerd van een kennis haar facebookpagina. Zolang het niet herkenbaar is naar haar toe mocht dit ook.
Omdat ik de weddenschap heb verloren met (x) moet ik als tegenprestatie een week lang vrijwilligerswerk gaan doen. Zo ben ik bij het AZC in (X) terecht gekomen. Waarbij (x) aangaf dat ik er onbevooroordeeld in moest gaan.
Wat mij vooral opviel waren de hoeveelheid mannen en de lucht, er hangt een vieze muffe lucht. Toen ik vroeg waarom er geen wasmachines waren bleken die er wel te zijn maar hier wilde ze geen gebruik van maken. De (voornamelijk) mannen die er zitten vonden dit werk voor hun vrouwen en volgens eigen zeggen zouden hun vrouwen heel snel in Nederland zijn.
Het respect wat de mannen voor de Nederlandse vrouwen hebben is ver te zoeken. Als je iets aan hun vraagt geven ze daar geen antwoord op, sterker nog ze negeren je compleet. Op 1 man na, die was samen met zijn twee kinderen daar en vroeg mij in gebrekkig engels of ik hem Nederlands wilde leren. Samen met zijn kinderen hebben we plaatjes uit een tijdschrift geknipt en heb ik in het Nederlands de woorden erbij geschreven. Het werd een soort memory wat heel goed heeft gewerkt want aan het einde van de week bedankte hij mij in het Nederlands en vroeg hij of ik thee met een koekje wilde, haha!
Helaas was deze man met zijn kinderen de enige die iets wilde leren of ons positief benaderde. Zelfs de enkele vrouw die er zat wilde niets van ons Nederlanders weten of met ons praten. Voornamelijk wilde ze weten wanneer ze geld en een huis kregen, of er beter internet was (ja dat is dus echt waar en niet alleen op powned) zodat ze met hun achtergebleven familieleden konden praten.
Ik zou er een week, dus 7 dagen, werkzaamheden uitvoeren met (x) maar omdat (X) op de 5de dag in haar gezicht werd gespuwd door een man moesten we eerder stoppen. De reden voor dit spugen?
(x) had meneer willen helpen met het invullen van de benodigde papieren maar hij wilde alleen maar geld, het liefst euro's of dollars. Toen zij zei dat dit niet kon werd hij boos en spuugde hij haar in het gezicht.
De vriendelijke man die zo hard Nederlands aan het leren was kon niet opwegen tegen de andere dingen die daar gebeuren. Hoe open minded ik er ook in was gegaan en wilde blijven is dat gewoon niet mogelijk. De cultuurverschillen zijn te groot waardoor aanpassen in een westerse maatschappij zo goed als onmogelijk is.
Afgelopen week heb ik een enveloppe met nieuwe nederlandse woorden afgegeven aan (x) met het verzoek om deze aan de vriendelijke man te geven. Hopelijk kunnen we nog 1 iemand redden en laten aanpassen aan onze cultuur.
Wat vreselijk ik ben er stil van.