verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:30

Er gaat nu het verhaal rond van de zus van de vader. Ze waren al drie jaar in turkye maar de man wou zijn gebit laten behandelen en zijn daarom op de boot gestapt. Wat er van waar is weet ik natuurlijk niet maar als dit wel waar is vind ik de verantwoording van de dood van dit gezin toch wel degelijk bij hem liggen. Let wel ik zeg als dit wel waar is

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:31

Lisitano schreef:
Gek eigenlijk. Dat een paar lijntjes wat ooit, lang geleden, getekend is door iemand, bepalen welk metertje grond van wie is en je denkt te kunnen bepalen wie daar komt.
Dat iedereen een mens van vlees en bloed is en graag veilig wil zijn, wil overleven, dat lijkt wel even vergeten te worden. Alleen maar door dat stomme lijntje dat we "grens" noemen.

Je zit met je dikke reet op een paard, gooit elke dag eten weg dat je over de datum hebt laten gaan of niet op kan, koopt iets onzinnigs als geurkaarsen en een nieuwe kleur kussen op de bank. Maar wel even lekker doorblaten over wie er wel niet op jouw centen teert.
Wel eens gehoord van de term "geld maakt niet gelukkig"?

Je kan nog zoveel geld hebben. Dat is niets meer waard als je elke dag voor het leven van jezelf of je gezin moet vrezen. Dat je opgesloten zit in je eigen land, overal waar je komt mentaal tralies om je heen draagt. Wat heb je dan in Gods naam aan een iPhone?
En dat geblaat van die klemgezeten Hollanders dat ze alleen maar hunnie geld komen jatten, want ze hebben een iPhóóóne ;(

Wat sneu dat je zo'n angst hebt dat je jouw menselijkheid kwijt bent geraakt.
Letterlijk over lijken hè. "Het doet me niks want ik ben zelf zo gekwetst". Ach huilie.

Precies dit _/-\o_
Toch wel heel apart hoe we in zo'n welvarend land zo weinig inlevingsvermogen blijken te hebben.
Of gewoon niet het verstand om te zien hoe onzettend egoïstisch we eigenlijk zijn |o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:35

StalNollie schreef:
Laurapalmer schreef:
Een vreselijke foto..ieder mens word geraakt door dit beeld..

Maar..

Dit is per defintie de schuld van de ouders!ze zijn opgestapt in turkije..waar ze veilig waren..nee nog even een doorreis richting canada

de schuld van de ouders? hadden ze een keuze? jeetje sommige weten geloof ik echt niet wat er in de wereld omgaat op het moment. ik kan me er geen voorstelling van maken (gelukkig) wat ik wel weet is dat deze mensen geborgenheid nodig hebben.

Ze hadden de keuze om een andere kant op te gaan. Of om alleen over land te reizen.

De vluchtelingen moeten gewoon per defintitie beter en eerlijk voorgelicht worden. Zodat ze niet vallen in de val van de mensen die ze gaan betalen om ergens te kunnen komen waar het toch niet helemaal is wat ze dachten.

Het probleem zit hem in het feit dat er mensen zijn die ze persee naar bepaalde landen en over de middelandse zee leiden. Niet in het feit dat er gevlucht wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:36

meisje2000 schreef:
Er gaat nu het verhaal rond van de zus van de vader. Ze waren al drie jaar in turkye maar de man wou zijn gebit laten behandelen en zijn daarom op de boot gestapt. Wat er van waar is weet ik natuurlijk niet maar als dit wel waar is vind ik de verantwoording van de dood van dit gezin toch wel degelijk bij hem liggen. Let wel ik zeg als dit wel waar is

T is de schuld van de mensensmokkelaars die over lijken gaan dat er mensen verdrinken, niet van de wanhopige mensen die hopen op een betere toekomst.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:36

In NZ heb ik iemand leren kennen die jááren terug gevlucht ik uit soedan.
Hij heeft daar een veilig leven, waar hij mee geld etc. heeft maar toen in het nieuws was dat degene die nu in soedan aan de macht is (waardoor hij niet terug kán ) zou worden vastgehouden in Zuid Afrika, was hij zó blij.
De teleurstelling was zó groot toen bleek dat ze hem niet vast konden houden in Zuid Afrika en het dus voor hem nog steeds niet over is.

Ondanks dat hij nu een leven heeft opbgebouwd wilt hij nog steeds zo graag terug naar het land waar hij vandaan komt.

En wij maar denken dat alle vluchtelingen naar Nederland komen om te blijven.
Was het maar zo dat dat hun intentie was dan was het een stuk minder triest geweest maar de realiteit s helaas onvoorstelbaar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:41

even voor die mensen die vinden dat Nederland 'vol' zit..

hebben jullie wel eens gedacht aan hoe de wereld er zou hebben uitgezien als het joodse volk bij de grenzen was tegen gehouden en het in Egypte maar had moeten uitzoeken? want de buurlanden zitten wel vol genoeg.. De 'vol' opmerking geldt namelijk nooit voor eigen volk, maar altijd voor die andere met hun andere culturen.. Dus ja de omliggende landden hadden toen ook kunnen zeggen.. tja vol helaas, zoek het lekker uit daar. onderdrukt, in gevaar onder het juk van een faroa? niet ons probleem.

of, om de ongelovigen of 'dat is zo lang geleden'.. even wakker te schudden.

wat als wij tijdens de eerste wereld oorlog de grenzen hadden gesloten en gesloten hadden gehouden. we zijn al vol genoeg.. Enig idee, hoeveel duitsers, polen, joden vanuit iedere windstreek, zigeuners etc Nederland toen heeft binnengelaten, en willen we even nagaan of niemand van ons toevallig van die mensen afstamt (want dan raad ik je aan snel met de familie te vertrekken en plaats te maken voor de nieuwe vluchtelingen).. Dan hadden we geen Anne Frank in het Amsterdamse achterhuis gehad om maar even een bekend voorbeeld te geven. We hadden zelfs plek om een compleet circus onder te laten duiken in hilversum, in zijn geheel de oorlog doorgekomen, niet 1 van de 120 paarden is in duitse handen terrecht gekomen.

En nog recenter.. Wat als in de tweede wereldoorlog zelf.. Engeland gezegd had.. nahh we zitten vol.. houd je mensen lekker thuis daar..
of canada de grenzen had gesloten.. we zitten vol.. zoek het lekker uit met je koningshuis, dat moeten jullie daar maar oplossen hoor.

hoeveel nederlanders zijn de landsgrenzen niet over gevlucht.. en nooit meer teruggekeerd? En hoe had nederland eruit gezien als ons koningshuis geen onderdak had gevonden.. als jan met de pet niet welkom was geweest.. als joden en verzetshelden geen onderduikadressen hadden gekregen, in Nederland of elders? want eigen mensen eerst (dat is een eerlijkere opmerking dan 'vol').

wat als men in het noorden en zuiden had gezegd: vol, we hebben nauwelijks genoeg te eten voor ons zelf.. Westen van Nederland zoek het lekker uit met je hongerwintertje. dat is jullie pakkie an, moet daar maar opgelost worden.

ja dat is Nederlander v.s. Nederlander op zo'n moment.. maar dit is even om je na te laten denken hoe de wereld eruit had gezien als men zulke dingen tegen ons had gezegd, ons niet had willen verwelkomen of helpen.

wees eerlijk aub.. want als je vind dat we 'vol' zitten, zoals ik eerder zei.. dan kun je beter jezelf hardmaken voor een stop op het zwanger worden in nederland.. want er worden veel meer kinderen geboren dan dat er asielverzoeken worden ingewilligd. Nederland stroomt harder vol met Nederlanders dan met welk(e) ander(e) volk/buitenlanders dan ook.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-09-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:42

vuurneon schreef:
meisje2000 schreef:

T is de schuld van de mensensmokkelaars die over lijken gaan dat er mensen verdrinken, niet van de wanhopige mensen die hopen op een betere toekomst.

Vuurneon ja inderdaad maar als dit verhaal klopt heeft de vader zelf deze keus gemaakt zonder dat het noodzakelijk was. Het verhaal zegt namelijk dat ze al drie jaar in turkye woonden en een huisje hadden en volgens zijn zus was er totaal geen reden om daar weg te gaan. In DAT geval vind ik de vader heel erg fout. Als ze vluchten voor gevaar vind ik het al een heel andet verhaal en geef ik je groot gelijk

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:51

Dat lijkt mij heel sterk Meisje2000..
want Turkije heeft prima gezondheidszorg en tandheelkunde.

en daarnaast stap je dan niet in een rubberbootje, maar pak je gewoon de veerboot
want met een tijdelijke verblijfsvergunning mag je gewoon de grens over. ik ga ervanuit dat een syrische vluchteling na drie jaar in ieder geval een tijdelijke verblijfsvergunning had.

stel dat dat niet het geval is.. dan neem je geen risico's die je aanvraag in gevaar kunnen brengen tenzij je wilt 'verdwijnen'. Zonder status mag je namelijk niet reizen binnen de EU.. overtreding van die voorwaarde, kan tot afwijzing van je verzoek leiden.. denk je echt dat iemand dat risico neemt? voor een gebitsbehandeling die je gewoon in turkije kunt krijgen?

en waarom neemt hij zijn vrouw en kind dan mee?

in mijn ogen is dit gewoon een gevalletje 'hoe maken we iets dat vreselijk is, ieamands eigen schuld wordt zodat we het kunnen verwerpen'.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:51

Fijn he dat internet bestaat, dat er forums zijn waar je heerlijk rechter kunt spelen!
Wij zullen nooit de ins en outs weten van ouders die met hun kinderen vluchten.
We weten al niet eens de ins en outs van onze buren die we dagelijks zien.
Hoe kunnen we dan oordelen over iemands fout???

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:53

Tsja om eerlijk te zijn kan ik me enorm vinden in de eerste reactie van Kim_D. Ik kijk al jaren dagelijks het nieuws en raken doet het me al heel erg lang niet meer. Mensenleed en ellende aan de lopende band en ik kijk tijdens het avondeten en dat heeft mij nog nooit minder erom gesmaakt.

Bij mij 1 KM vandaan komt een nieuw vluchtelingen centrum, ruimte voor 600 vluchtelingen. Dit komt precies op de route dat ik fiets naar het centrum (ook in het donker). Heel eerlijk? Nee, dat idee maakt me niet blij.
Maar ik besef me heel goed dat dit gebaseerd is op vooroordelen. Ik heb mij eergisteren ingeschreven voor die nationale actie hulp. Misschien zit er een meisje van mijn leeftijd bij die 600 die ik een beetje wegwijs kan maken hier en mee kan nemen voor lunch voor afleiding of iets leuks, geen idee? Misschien wel introduceren in mijn vriendengroep? Nuja. Het enige wat ik me wel echt heel goed besef is dat alle Nederlanders ontiegelijk veel geluk hebben dat ze op dit kleine stukje aarde zijn geboren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:54

Ik begrijp best dat we geen 3 miljoen vluchtelingen kunnen huisvesten in NL. En ik begrijp ook best dat er mensen zijn die moedwillig misbruik maken van onze 'gastvrijheid' maar jemig niemand vlucht toch vrijwillig uit het vaderland weg en laat z'n hele hebben en houden achter. En dan nóg, ook al zou je het niet slecht hebben in je eigen land maar denk je het ergens anders beter te kunnen krijgen, wat let je? Hoeveel Nederlandse boeren zijn er na de 2e wereldoorlog niet naar Amerika en Canada gegaan om daar een beter bestaan op te bouwen.

Mijn neef heeft een jaar gefietst in Afghanistan, Irak, Iran en zo verder. Hetgeen hem onder andere zo heeft ontroerd is dat hij overal zó warm en welkom werd ontvangen. Bij mensen thuis, gezinnen met 5 kinderen die leven in 1 slaapkamer en een piepklein woonkamertje en geen nagel hebben om aan hun gat te krabben maar hem wèl geheel kosteloos lieten logeren bij hen in huis, hem de enige slaapkamer boden en met z'n 7-en vervolgens op de grond gingen liggen in de woonkamer. Hem mee lieten eten terwijl ze zelf amper iets hadden. Gratis zijn lekke band repareerden etc etc. Dát is gastvrijheid, dát is naastenliefde. Die mensen hebben niets te delen maar wat ze hebben delen ze en wij? Wij zijn bang dat we ook maar íets moeten inleveren...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:54

lusitana waren het dan wel goede ouders om hun kinderen achter te laten in een oorlogsgebied en het zelf elders zoeken?
en omkeren? konden ze dat maar dat zouden ze alle met veel liefde willen doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:58

Het blijkt dat de vader van het jongetje, was uitgenodigd door de zus (van de vader dus) om naar Canada te komen om daar tandimplantaten te krijgen. De operatie zou daar iets van $14.000,- kosten en daar zou die zus aan meebetalen, ik meen zelfs dat ze alles zou betalen, ze kon het geld niet in 1x opsturen zodat hij in Turkije (waar hij woonde!) geholpen kon worden, dus zou het in Canada gebeuren, 3 weken terug had ze de beslissing genomen, en je kan zien dat ze er nu kapot van is...
Nog een detail: de boot was zó gammel dat de kapitein er meteen al uitsprong, en de vader deed het enige reddingsvest aan wat er in die boot lag...
Dus het zit in dit geval anders in elkaar dan het lijkt.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:00

Maar ook dit verhaal, Zoolgangster, is mogelijk niet de totale waarheid natuurlijk en allemaal gelezen ergens in 'de media'.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:01

Zoolgangster dit zijn dingen die in de krant staan...is dit dan direct waarheid?
Kennen we de vluchtelingen persoonlijk, kennen we de omstandigheden waar ze vandaan komen?
We weten niets. Behalve wat de media ons meldt. En zijn zij altijd waarheidsgetrouw ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:02

mirim schreef:
Zoolgangster dit zijn dingen die in de krant staan...is dit dan direct waarheid?
Kennen we de vluchtelingen persoonlijk, kennen we de omstandigheden waar ze vandaan komen?
We weten niets. Behalve wat de media ons meldt. En zijn zij altijd waarheidsgetrouw ?

Sees schreef:
Ik begrijp best dat we geen 3 miljoen vluchtelingen kunnen huisvesten in NL. En ik begrijp ook best dat er mensen zijn die moedwillig misbruik maken van onze 'gastvrijheid' maar jemig niemand vlucht toch vrijwillig uit het vaderland weg en laat z'n hele hebben en houden achter. En dan nóg, ook al zou je het niet slecht hebben in je eigen land maar denk je het ergens anders beter te kunnen krijgen, wat let je? Hoeveel Nederlandse boeren zijn er na de 2e wereldoorlog niet naar Amerika en Canada gegaan om daar een beter bestaan op te bouwen.

Mijn neef heeft een jaar gefietst in Afghanistan, Irak, Iran en zo verder. Hetgeen hem onder andere zo heeft ontroerd is dat hij overal zó warm en welkom werd ontvangen. Bij mensen thuis, gezinnen met 5 kinderen die leven in 1 slaapkamer en een piepklein woonkamertje en geen nagel hebben om aan hun gat te krabben maar hem wèl geheel kosteloos lieten logeren bij hen in huis, hem de enige slaapkamer boden en met z'n 7-en vervolgens op de grond gingen liggen in de woonkamer. Hem mee lieten eten terwijl ze zelf amper iets hadden. Gratis zijn lekke band repareerden etc etc. Dát is gastvrijheid, dát is naastenliefde. Die mensen hebben niets te delen maar wat ze hebben delen ze en wij? Wij zijn bang dat we ook maar íets moeten inleveren...

Precies... voor een egoïst is de wereld al snel te klein...
En nu is het de beurt van het materialistische westen om te tonen wat we waard zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:04

Ik herinner me een foto van de mh17 ramp.... Van een separatist met een knuffelaapje in zijn handen.....

Just my 2 cents...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:07

Quote:Nog een detail: de boot was zó gammel dat de kapitein er meteen al uitsprong, en de vader deed het enige reddingsvest aan wat er in die boot lag...

De vader vertelde anders,er kwam een grote golf over de boot heen,en tóen sprong de kapitein uit de boot.Toen volgde er een 2de golf en toen zijn ze allemaal in het water terecht gekomen.Toen zag die vader zijn vrouw en kinderen verdronken in het water liggen.
Zo is het gegaan,de vader vertelde dit verhaal zelf.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:08

mirim schreef:

@mirim, ik zag een interview met die vrouw... ze zei wat ik opschreef. En is een zus van die man, tenminste, dat werd er gezegd. Tja, je bent altijd afhankelijk van de media wat informatievoorziening betreft, dit is geen uitzondering.
Ik zeg ook niets over al die andere mensen die werkelijk zó vanuit Syrie deze kant op komen. Dit topic gaat over het verdronken jongetje, en blijkbaar zit er dit verhaal achter. Totdat we nog meer, hopelijk juiste, informatie krijgen, moeten we het doen met wat we nú weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:08

Sees schreef:

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:12

Kana schreef:
Tsja om eerlijk te zijn kan ik me enorm vinden in de eerste reactie van Kim_D. Ik kijk al jaren dagelijks het nieuws en raken doet het me al heel erg lang niet meer. Mensenleed en ellende aan de lopende band en ik kijk tijdens het avondeten en dat heeft mij nog nooit minder erom gesmaakt.

Bij mij 1 KM vandaan komt een nieuw vluchtelingen centrum, ruimte voor 600 vluchtelingen. Dit komt precies op de route dat ik fiets naar het centrum (ook in het donker). Heel eerlijk? Nee, dat idee maakt me niet blij.
Maar ik besef me heel goed dat dit gebaseerd is op vooroordelen. Ik heb mij eergisteren ingeschreven voor die nationale actie hulp. Misschien zit er een meisje van mijn leeftijd bij die 600 die ik een beetje wegwijs kan maken hier en mee kan nemen voor lunch voor afleiding of iets leuks, geen idee? Misschien wel introduceren in mijn vriendengroep? Nuja. Het enige wat ik me wel echt heel goed besef is dat alle Nederlanders ontiegelijk veel geluk hebben dat ze op dit kleine stukje aarde zijn geboren.

Ik ga eens kijken wat die actiehulp inhoud. Kan zo geen link vinden, tenminste, die zijn allemaal oud, heb jij een link?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:13

gohya schreef:
Quote:Nog een detail: de boot was zó gammel dat de kapitein er meteen al uitsprong, en de vader deed het enige reddingsvest aan wat er in die boot lag...

De vader vertelde anders,er kwam een grote golf over de boot heen,en tóen sprong de kapitein uit de boot.Toen volgde er een 2de golf en toen zijn ze allemaal in het water terecht gekomen.Toen zag die vader zijn vrouw en kinderen verdronken in het water liggen.
Zo is het gegaan,de vader vertelde dit verhaal zelf.

Nou ja, dat was ook onduidelijk hoe dat met die grote golf zat, waar is die kapitein gebleven...
het was sowieso een gammel bootje.
Ik denk dat het "meteen eruit springen" inderdaad wat onduidelijkheid geeft, dat iemand vanwege een uitnodiging in Canada voor een implantaat met de familie in zo'n zee-onwaardig bootje gaat zitten, daar ging het me meer om. Maar je ziet nu ook hoe snel je misverstanden krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:14

Persoonlijk geloof ik er helemnaal geen klap van dat iemand om een paar implantaten zijn gezin zo in gevaar brengt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:18

Ik ook niet. Zou het zelf nooit doen.
Zijn me kids me veel enveel te belangrijk voor <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:40

Joolien schreef:
Persoonlijk geloof ik er helemnaal geen klap van dat iemand om een paar implantaten zijn gezin zo in gevaar brengt.

Het is een raar verhaal ja... alsof er in Turkije geen tandartsen zijn die implantaten kunnen inbrengen. En kun je niet in 1x al het geld overmaken via Western Union, kun je wel regelmatig wat geld sturen om voor de behandeling in Turkije te helpen sparen.
Dus vermoedelijk was er toch meer aan de hand. :\