Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:21

bruintje123 schreef:
Is geen aanname. Dat werk heb ik zelf jaren gedaan. En elke collega had lichamelijke klachten. En zou zo stoppen en geen uur meer daar werken.

En nogmaals - ik gun je dat van harte. Maar jij stelt iets als absolute waarheid ('simpel werk is geestdodend'), terwijl je vooral voor je eigen situatie spreekt. Ik weerleg dat, ook met mijn eigen ervaring: zwaar werk kan, als je het met mate doet, ook prettig zijn. Dat met mate is wel belangrijk. Zoals ik al schreef: zwaar en simpel werk wordt vervelend als je het te veel moet doen, en niet meer terug kunt veren.

Maar zelfs lopendebandwerk (ooit gedaan maar na 8 uur heb ik gezegd: dan maar geen geld, dit kan ik niet. En ik voel me er niks te goed voor, maar ik werd letterlijk gek) werd door de vaste krachten gezien als iets waar ze trots op waren. Ook die zouden denk ik niet 40 uur per week willen werken, maar wel degelijk een deel voor extra luxe zoals een vakantie.

(PS, je noemt ziekenhuizen, maar ook daar ken ik toch echt genoeg mensen die vrijwilligerswerk doen. Overigens, nogmaals: het werk blijft gewoon betaald.)

Maar jij wilt niets horen dat niet klopt in jouw absolute waarheden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:23

Sheran schreef:
Hm, als het op oproepbasis is en ik verder geen werk heb, lijken nachtdiensten me wel fijn. Ik ben een nachtuiltje :P

Nachtdiensten lijken erg leuk. Ik werk ze ook en het verdient lekker. Maar een keertje wat drinken met vrienden? Nee hoor, als zij vrij zijn begin ik net.
Ja, ik ben overdag wel lekker vrij, mAar dat is iedereen aan het werk.
Vrijdagavond werk ik altijd, dan ben ik zaterdag avond vrij, maar zondag beginnen we weer om 4 uur, dus als ik ook nog wat met de paarden wil doen kan ik het dan ook niet te laat maken op een feestje.
En met dat warme weer, als het af begint tw koelen moet ik weer werken, en 's ochtends moet ik echt slapen. Dus inwas altijd precies op het heetst van de dag vrij...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 11-08-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:24

eilleen333 schreef:
Sheran schreef:
Hm, als het op oproepbasis is en ik verder geen werk heb, lijken nachtdiensten me wel fijn. Ik ben een nachtuiltje :P

Nachtdiensten lijken erg leuk. Ik werk ze ook en het verdient lekker. Maar een keertje wat drinken met vrienden? Nee hoor, als zij vrij zijn begin ik net.
Ja, ik ben overdag wel lekker vrij, mAar dat is iedereen aan het werk.

Vandaar de oproepbasis. En ik heb geen vriendengroep die 's nachts drinkt. Ik zou het absoluut niet de hele week willen doen hoor, maar 2 nachten op oproepbasis per week lijken me in sommige gevallen prima. Niet op dit moment trouwens, want ik werk overdag al :P

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:25

Nou dat geloof ik niet. Het minimumloon voor 23 jaar en ouder is 1507,80. Dat maakt een jaarloon van 19.541,08 (1507.8x12x1.08) waarbij je een huurtoeslag van 194,- per maand krijgt en 77,- zorgtoeslag per maand. (op basis van een kale huur van 600,- in de maand)
Dat loon is 1.303,- netto per maand. En dan krijgen ze dus 271,- aan toeslagen bij geen kinderen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:27

Vrijwillig overdag ja.
Die ken ik ook.

Nee ik geef juist aan niet vanuit mijzelf te spreken door collega's aan te halen.

Die houden geen 1500 netto over.
En denk je dat die wel bij 1500 in de hand nog zwaar ijzer gaan tillen in een fabriek? Ploegendienst?
Niet 1 uur shadow. Niet 1.

Jij zegt dat ik niet wil horen. Maar eigenlijk wijs je nu toch echt naar jezelf.

Met dat 8 uurtjes lopende band werk en stal mesten bij je hobby heb je duidelijk geen idee over zwaar werk.
Laag betaald geest dodend.
Niemand dat doet dat zo maar. Niet 1 uur.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:29

bruintje123 schreef:
Tillie20 schreef:
Wat is dan de beweegreden van iemand die nachtdiensten werkt bij die dierenambulance? Geen geld in ieder geval, want het is op vrijwillige basis. Laatst nog met iemand gesproken die 4 nachtdiensten per week draaide, VRIJWILLIG. Maar blijkbaar kan je geen andere motivatie hebben dan geld om te werken _O-

Ik werk in een ziekenhuis en nee de eerste die het daar niet voor het geld doet moet ik nog tegen komen.

En hier werkt de Dierenambulance niet eens nachts.
Komt zeker door het overschot aan vrijwilligers. :+

De dierenambulance werkt bijna overal 's nachts, maar goed. Die zullen wel allemaal vrijwilligers te veel hebben(wat overigens ook nog eens in tegenspraak is wat je eerder beweerde).

Fijn dat je denkt dat het leven zo om geld draait, maar gelukkig hoeft dat absoluut niet zo te zijn! Ik denk niet dat wij het ooit eens gaan worden, maar ik vind het nog steeds wel knap dat je meer weet over mijn thuissituatie dan ik!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:29

http://basisinkomen.nl/wp/wat-is-een-basisinkomen/
Als ik dit zo lees is de persoon die dit geschreven heeft 'verliefd' op het systeem. Er staan een hoop dingen in die zo makkelijker verleggen zijn of een keerzijde hebben.

Citaat:
Iedereen wordt door het basisinkomen erkend als volwaardig burger, zonder voorwaarden vooraf. Dit zal leiden tot meer saamhorigheid in de samenleving. Het is een verklaring van vertrouwen vanuit de gemeenschap naar elke burger. Het zelfrespect bij de gemiddelde burger zal toenemen.

Klinkt heel leuk, maar in theorie zullen er een hoop mensen gewoon op hun gat blijven zitten. Niets zelfrespect. Gewoon nog meer dingen kopen die slecht voor je zijn (drank, sigaretten).
Er zijn genoeg mensen die er niets van (willen) maken, en die gaan dat ook echt niet doen met een basis inkomen zonder sollicitatieplicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:30

Hier werkt de dieren ambulance echt niet in de nacht.
Krijg je een bandje aan de lijn dat ze de volgende dag weer bereikbaar zijn.

Fijn dat jij weet dat het hier anders bij de db.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:33

bruintje123 schreef:
Vrijwillig overdag ja.
Die ken ik ook.

Nee ik geef juist aan niet vanuit mijzelf te spreken door collega's aan te halen.

Die houden geen 1500 netto over.
En denk je dat die wel bij 1500 in de hand nog zwaar ijzer gaan tillen in een fabriek? Ploegendienst?
Niet 1 uur shadow. Niet 1.

Jij zegt dat ik niet wil horen. Maar eigenlijk wijs je nu toch echt naar jezelf.

Met dat 8 uurtjes lopende band werk en stal mesten bij je hobby heb je duidelijk geen idee over zwaar werk.

Niet helemaal mee eens. er zijn mensen die het werk echt leuk vinden, en het contact met de collega's. Moet wel zeggen dat dat in het bedrijf waar ik gewerkt heb, wel de mensen waren met een lager IQ (zwakbegaafd) en die gewoon zo in deze routine zitten dat ze eigenlijk ook niet weten wat ze moeten als ze biet naar hun werk kunnen.
Maar het gros zal het niet doen. Mij zou je dan nog wel in de nachtdienst zien, maar net andere uren, zodat het wek beter uitkomt met paardrijden. Maar die zondag kunnen ze dan vergeten! Dan kom ik echt niet!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:33

bruintje123 schreef:
Hier werkt de dieren ambulance echt niet in de nacht.
Krijg je een bandje aan de lijn dat ze de volgende dag weer bereikbaar zijn.

Fijn dat jij weet dat het hier anders bij de db.

Ik denk dat je het dierenasiel/dierenbescherming verwart met de dierenambulance, dierenambulance is bijna zonder uitzondering 24/7 bereikbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:34

bruintje123 schreef:

Stallen mesten is geen zwaar werk? En die mensen die dat lopendebandwerk deden, langere tijd, die tellen niet?

Citaat:

Onwaar.

Ayasha
Blogger

Mijn man doet zwaar lichamelijk werk (bouw) en draait dagen van 11 uren of meer (vier uur beginnen, 6 uur thuis komen en dan thuis nog verder met onderdelen maken ) en nee, die zou niet stoppen met werken bij een basis inkomen. :)
In belgie zouden ze ipv basis inkomen wellicht beter wat met de belastingen gaan doen want momenteel brengt zelfstandig zijn niet echt op.

Mungbean

Geld is een leuke motivatie, maar ik heb zelf bij het arbeitsburo staan smeken om een 'leerfunctie' om in iedergeval weer wat te doen.
Omdat ik te hoog was opgeleid kwam ik niet in aanmerking.
Echter zijn er mensen die iedere dag naar een 'fictief' buro gaan dat door de overheid ingesteld is zodat ze niet nutteloos thuis zitten.

Overigens heb ik naast een baan nog een eigenbedrijf en die heb ik echt niet om het geld :n
Uiteraard is het wel een belangrijke drijfveer dat het rendabel is. Ik ga niet voor de lol verlies draaien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:35

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:

Stallen mesten is geen zwaar werk? En die mensen die dat lopendebandwerk deden, langere tijd, die tellen niet?

Citaat:

Onwaar.

Ik refereer daar naar jou dat jij met die paar uur hobby mesten geen idee hebt wat het inhoud.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:36

Ook als mensen blijven werken verandert de situatie niet met nu, vrees ik. Mensen hebben meer te besteden dus wordt alles duurder, en dan kun je ineens niet meer ruim rondkomen met 1500 euro en wordt dat evenveel waard als 400 nu. Hoewel ik nu ook enorm blij zou zijn met 400 extra, hoor.

En laten we onder ieders bericht nou gewoon eens standaard een 'althans, dat denk ik' lezen.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 11-08-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:37

Dat laatste ben ik ook bang voor.
Uiteindelijk veranderd er weinig.
Misschien wordt het juist nog onaangenamer omdat je dan al snel 'alles' kan en mensen nog verwender gaan worden. Als je gezond bent ga je dan bijwerken en zit je snel aan een hoog inkomen en steek je alsnog de ofen uit van de buurvrouw die niet werkt of kan werken. Je verschuift enkel het minumum.

Ik woon in een land waar het minimum inkomen ongeveer rond de 3500 euro zit.
Zit je daaronder dan ben je net zo goed voedselbank materiaal als dat je 900 euro hebt in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-08-15 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:37

Ayasha schreef:
Mijn man doet zwaar lichamelijk werk (bouw) en draait dagen van 11 uren of meer (vier uur beginnen, 6 uur thuis komen en dan thuis nog verder met onderdelen maken ) en nee, die zou niet stoppen met werken bij een basis inkomen. :)
In belgie zouden ze ipv basis inkomen wellicht beter wat met de belastingen gaan doen want momenteel brengt zelfstandig zijn niet echt op.

Maar die gaat dan nog in de bouw werken?
Of gaat hij wat hij nu thuis doet wat meer oppakken?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:40

Reden om (vrijwillig) te werken: Voldoening, betere zelfperceptie, participatie in de maatschappij, (werk)ervaring, opdoen van nieuwe vaardigheden, soms een opleiding, vergroten van je netwerk, rëintegratie, herintreding in het arbeidsproces, gewaardeerde aanvulling op je CV.

Als ik zie hoeveel ouderen en hulpbehoevenden wegkwijnen op hun kamertje omdat familie en vrienden te druk zijn, er geen geld is voor extra personeel en te weinig mensen de tijd hebben om vrijwillig een bijdrage te leveren... Dan lijkt me een basisinkomen helemaal geen slecht idee. Anderzijds, zet lekker al die bijstandsgerechtigden aan het (vrijwillige) roer.

Ik heb per 1 september mijn 35 urige baan opgezegd, vreemd genoeg leveren we slechts een 700,- netto per maand in terwijl ik boven modaal verdiende. Voor de rest van dit jaar is het verschil groter omdat ik in 2015 al teveel geld verdiend heb om aanspraak te kunnen maken op toeslagen, per 1 januari ligt dat anders. Bizar gewoon. Voorlopig zoek ik geen nieuw werk en spendeer mijn tijd aan mijn kinderen en het (vrijwillig) nuttig maken voor anderen... Een basisinkomen zou daar voor mij geen verschil in maken, al had ik het dan misschien 7 jaar eerder gedaan, omdat het helpen van anderen (in mijn geval) meer voldoening geeft dan een suffe kantoorbaan waar ik misschien 1000,- meer door heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:42

die blijft dan ook in de bouw werken want waar hij er oorspronkelijk mee begonnen is omdat de winterperiode toen even niet zo goed was voor zijn zaak (en tsja, er moet wat binnen komen) vindt hij het inmiddels leuk werk en zou hij zelfs graag willen bijscholen zodat hij ook de aansluitingen mag doen en niet enkel het plaatsen. (airco's, warmtepompen, alles wat met elektriciteit verwarming en afkoeling te maken heeft. :+)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:43

bruintje123 schreef:
Ik refereer daar naar jou dat jij met die paar uur hobby mesten geen idee hebt wat het inhoud.

Wat het inhoudt is maar net hoe het geregeld wordt.

Volgens mij is mijn voorbeeld precies waar het om gaat - als het werk in kleine brokjes wordt gedeeld is het leuk en goed te doen - het was 1 dag (overigens wel iets meer dan een paar uur, het was wel echt een dag werk.) Het wordt pas geestdodend als je het 5 of 6 dagen per week moet doen onder zware tijdsdruk.

De oplossing is simpel: mensen een voldoende basis geven en in plaats van enkele mensen dat een hele week laten doen, het werk wat verdelen in kleinere porties over verschillende mensen. Dan blijft het voor iedereen leuk, en met een basisinkomen kan dat dus gewoon. Maar er zullen dan echt nog genoeg mensen zijn die dat best willen doen, omdat het in kleine porties gewoon leuk kan zijn, en als het betaald wordt levert het ook nog een extraatje op voor die mensen.

Er is gewoon geen enkele reden om aan te nemen dat niemand dat werk meer wil doen, echt niet. Hoe graag je dat ook wilt geloven, het is niet waar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:44

Sheran schreef:
Ineke2 schreef:
Hebben jullie de linken in de openingspost wel gelezen? Die 1500 euro heb ik niet verzonnen hoor.
Sheran mijn hypotheek kan ik zelfs met de huidige bijstandsuitkering niet betalen. Tenminste de hypotheek nog wel en de verzekeringen... Maar dan is er dus geen eten. Ik woon niet in een kast van een huis, maar in een flatje. Gewoon basis dus...
Powerreiner natuurlijk word het leven duurder. Het is nu al veel duurder als 15 jaar geleden.

Met 600 zou je op een kamer ergens moeten wonen, als je in een duurdere buurt zit. Nee, niet fijn! Maar wel genoeg om te leven. Als je in je huidige huis wil wonen kun je erbij werken, net zoals nu :).

Maar daarom zei ik ook: liever niet-materieel :)

En Tillie zal heus haar moeders redenen kennen. Maar ik denk wel dat zij een uitzondering was.

Onmogelijk Sheran.
Er zijn niet genoeg kamers voor alle volwassenen afhankelijk van een inkomen/basisinkomen/laag loon.
Wat je nu stelt is echt niet goed gefundeerd. 600 als basis inkomen is niet toepasbaar. Denk alleen al aan bijstandsmoeders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:47

Ik ben toch erg benieuwd of hij dat zou blijven doen.

Nu zeg je ook dat is begonnen voor het geld.
Nu willen mensen bijscholing omdat je weet dat je tot je 67 (of langer) door moet. En dat wil je zo prettig mogelijk.
Maar als die noodzaak weg valt.

Ik denk dat bij veel de hele denkwijze veranderd en er veel meer thuis wat gehobbyd wordt dan op tijd bij de baas.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:47

Leg eens wat beter uit Hannanas? De meeste mensen wonen nu ook ergens, alleen moeten sommigen lenen om daar te kunnen wonen. Als je een kamer beschikbaar stelt, wat is dan het probleem?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:48

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:

Wat het inhoudt is maar net hoe het geregeld wordt.

Volgens mij is mijn voorbeeld precies waar het om gaat - als het werk in kleine brokjes wordt gedeeld is het leuk en goed te doen - het was 1 dag (overigens wel iets meer dan een paar uur, het was wel echt een dag werk.) Het wordt pas geestdodend als je het 5 of 6 dagen per week moet doen onder zware tijdsdruk.

De oplossing is simpel: mensen een voldoende basis geven en in plaats van enkele mensen dat een hele week laten doen, het werk wat verdelen in kleinere porties over verschillende mensen. Dan blijft het voor iedereen leuk, en met een basisinkomen kan dat dus gewoon. Maar er zullen dan echt nog genoeg mensen zijn die dat best willen doen, omdat het in kleine porties gewoon leuk kan zijn, en als het betaald wordt levert het ook nog een extraatje op voor die mensen.

Er is gewoon geen enkele reden om aan te nemen dat niemand dat werk meer wil doen, echt niet. Hoe graag je dat ook wilt geloven, het is niet waar.

En net zo min reden aan te nemen dat mensen het wel gaan doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:49

Waar wil je die kamers vandaan halen?
En dan moet iedereen afhankelijk van de 600€ maar verplicht op 25 vierkante meter wonen?