Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:03

Froukje schreef:
_xrose schreef:
Ik denk niet zozeer de dood maar meer de manier waarop het gebeurd, tenminste dat vind ik er erg aan.

Hoezo? De meeste koeien worden uit de melkstal of wei geplukt, op de vrachtwagen gezet en bij het slachthuis gaat er een pin door hun kop. Ze hebben niet eens het besef wat er gebeurd.
Wat is daar zielig aan?

Als het snel gaat en ze hebben er geen last van dan niets en heb ik er geen problemen mee hoor. In de docu die ik hierboven heb neergezet laten ze echter zien dat het lang niet altijd zo gaat en veel dieren nog leven terwijl ze bijvoorbeeld leeg bloeden. Ik weet alleen niet of dat nu hier in Nederland ook nog zo gebeurd, maar voor alsnog vind ik dat niet humaan.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:05

Respect voor het stukje vlees wat op mijn bord ligt, is voor mij het niet weggooien van vlees of ander voedsel, het niet laten bederven en het niet elke dag eten van vlees. Ah, en het genieten van een lekker biefstukje.

Als jullie een hond in huis hebben (die uiteraard over ruim voldoende ruimte en beweging beschikt), laten jullie die dan ook vegetarisch eten? Of is dat dan ineens zielig voor de hond?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:06

_xrose schreef:
Als het snel gaat en ze hebben er geen last van dan niets en heb ik er geen problemen mee hoor. In de docu die ik hierboven heb neergezet laten ze echter zien dat het lang niet altijd zo gaat en veel dieren nog leven terwijl ze bijvoorbeeld leeg bloeden. Ik weet alleen niet of dat nu hier in Nederland ook nog zo gebeurd, maar voor alsnog vind ik dat niet humaan.

Volgens mij laten zulke programma's voornamelijk beelden zien uit het buitenland. Net zoals die filmpjes die op internet rond gaan van mislukte slachtingen.. dat is sowieso in amerika en vaak zitten daar stukken bij van het halal slachten...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:07

_xrose schreef:

Slachthuizen waar het zo gaat moeten ze direct sluiten, want dan heb je idd geen respect voor dieren.

Gelukkig hebben ze dat bij het overgrote deel van de slachthuizen wel, en dan is het voorbij voordat het dier er erg in heeft, zonder pijn!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:08

soloro schreef:
_xrose schreef:

Volgens mij laten zulke programma's voornamelijk beelden zien uit het buitenland. Net zoals die filmpjes die op internet rond gaan van mislukte slachtingen.. dat is sowieso in amerika en vaak zitten daar stukken bij van het halal slachten...

Ja dat dacht ik ook inderdaad al, volgens mij gaat het er daar namelijk nog net iets anders aan toe.
Naja, ik eet gewoon vlees hoor daar niet van, maar inderdaad wel zoveel mogelijk biologisch waar dat kan.

@Froukje inderdaad, als het dier er totaal geen last van heeft heb ik er totaal geen problemen mee :)
Laatst bijgewerkt door Nottinghill op 25-06-15 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:09

Froukje schreef:
_xrose schreef:
Ik denk niet zozeer de dood maar meer de manier waarop het gebeurd, tenminste dat vind ik er erg aan.

Hoezo? De meeste koeien worden uit de melkstal of wei geplukt, op de vrachtwagen gezet en bij het slachthuis gaat er een pin door hun kop. Ze hebben niet eens het besef wat er gebeurd.
Wat is daar zielig aan?

Ach als het werkelijk zo zou gaan....
Maar als je dan bedenkt dat zo'n kalf al binnen het half uur bij mams vandaan wordt geplukt, leeft op kunstvoeding, vetgemest wordt in een klein hokje en nooit daglicht ziet om vervolgens in een veewagen gejaagd te worden, strak tegen elkaar aan en daar nog een extra nacht op te moeten staan zodat ze 'leeg' zijn als ze bij het slachthuis aankomen...
Ach ik weet niet hoor.

Een koe die in een koppel in de weide staat, gewoon gras vreet en rechtstreeks naar het slachthuis wordt vervoerd, die heb ik graag op mijn bord.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:09

Gentlegiant schreef:
Lastige discussie zonder mensen voor hun hoofd te stoten denk ik

Ik respecteer dieren en eet wel vlees
Ik denk dan als ik het niet koop koopt iemand anders het of word het weg gegooid...
Wel probeer ik er zover mogelijk te kijken wat voor vlees het is oa waar geslacht enz
Laatst kwam m'n partner thuis met halal geslacht nja dat heeft hij zelf mogen opeten
Ik maak ook geen onderscheid tussen paard,koe of varken

Dat vind ik vaak nog "raar" waarom geen paard eten maar wel een ander dier

Je eet toch ook geen honden of katten? Waarom zou je dan wel paarden moeten eten als je graag een lekker kalfsbiefstukje eet ;) Het zijn geen huisdieren, nee, maar ik heb met paarden ook zo'n band.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:10

Je had toen laatst ook zo'n filmpje op facebook over het ware aard achter vlees. Er zaten daar een paar beelden in van halal slachten, ja tuurlijk dat is zielig. Maar er zaten ook beelden bij, dat gewoon niet in nederland gefilmd kan zijn..
In amerika zijn er nog genoeg slachthuizen dat het niet goed gaat, maar in nederland zijn daar veel strengere eisen voor. Ja oke er gaat ook in nederland wel eens wat mis.. waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar zo extreem als in amerika.. nee niet in nederland.

anneliesdj

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:16

Niet in Nederland nee, maar dat vlees wordt vervolgens wel hierheen verscheept en hier verkocht.
Dus de kans dat je zo'n mishandeld stuk vlees eet is best aannemelijk.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:18

anneliesdj schreef:
Niet in Nederland nee, maar dat vlees wordt vervolgens wel hierheen verscheept en hier verkocht.
Dus de kans dat je zo'n mishandeld stuk vlees eet is best aannemelijk.

Nee klopt maar het ging over de docu :) En het feit dat dat soort beelden vanuit amerika komen :) En ik neem aan dat de meesten hier biologisch eten, dus niks op hun bord uit amerika krijgen :)

Ik eet zelf vlees omdat ik het nodig heb + de vleesvervangers mag ik niet ivm allergiën.

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:25

Tsja en je geeft je hond of kat wel gewoon brokken.. waar ook weer dieren in verwerkt zijn.. en je hebt ook gewoon respect voor je dieren. Dus ja ik denk dat je gewoon vlees kan eten en respect kan hebben voor dieren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:25

anneliesdj schreef:
Froukje schreef:
Wat is daar zielig aan?

Ach als het werkelijk zo zou gaan....
Maar als je dan bedenkt dat zo'n kalf al binnen het half uur bij mams vandaan wordt geplukt, leeft op kunstvoeding, vetgemest wordt in een klein hokje en nooit daglicht ziet om vervolgens in een veewagen gejaagd te worden, strak tegen elkaar aan en daar nog een extra nacht op te moeten staan zodat ze 'leeg' zijn als ze bij het slachthuis aankomen...
Ach ik weet niet hoor.

Een koe die in een koppel in de weide staat, gewoon gras vreet en rechtstreeks naar het slachthuis wordt vervoerd, die heb ik graag op mijn bord.

Nou, durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat dat idd zo gaat hier. Laatst nog een eigen koe weg gebracht, liep 's ochtends nog volgevreten in de wei en 's avonds was ze dood.
En veel boeren hier in de omgeving gaat dat zo. Een gestreste koe kost je immers geld. ;)

En als ze al eens een dag te vroeg aangevoerd worden, komen ze bij de slager in een box met water en hooi. Nee, ik kan dat niet zielig vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:37

Liesje1611 schreef:
Wat een bullshit dit.
Dus ik ben dierenartsassistente, help dieren te allen tijde te helpen, hun herstel te bevorderen, hun lijden te verlichten.. Maar omdat ik vlees eet heb ik geen respect voor dieren?

Beetje pennytopic dit, á la "ik eet geen paard want dat is sjielugh maar plofkippetje gaat er wel in hoor"

Misschien moet je de beginpost nog even lezen?

Ts geeft aan dat het JUIST wellicht een contradictie is wanneer je zo begaan bent met dieren, om ze dan vervolgens op te eten.
En wellicht erger: wetende waar het vlees vandaan komt, en op welke manier deze dieren hebben moeten leven.

Je laatste zin zet jij als tegengas, maar is feitelijk exact datgene wat ts bedoelt: die dubbele moraal.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:42

btjeetje schreef:
Tsja en je geeft je hond of kat wel gewoon brokken.. waar ook weer dieren in verwerkt zijn.. en je hebt ook gewoon respect voor je dieren. Dus ja ik denk dat je gewoon vlees kan eten en respect kan hebben voor dieren.

Hier wil ik graag even op reageren, dit zie ik vaker gezegd worden in deze discussie. Anders dan mensen hebben dieren als katten en honden zeker vlees nodig. Katten hebben bijvoorbeeld taurine nodig dat niet te vinden is in plantaardig voedsel.

Nu zullen er vast ook mensen zijn die zeggen dat mensen ook vlees nodig hebben maar hier ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg voorbeelden van veganistische mensen die al heel lang heel gezond leven. Natuuuurlijk blijven er uitzonderingen ivm. allergieën etc (al gok ik dat hier ook wel oplossingen in te vinden zijn in de vorm van vitamine pillen, net zoals je daarmee het B12 probleem kunt oplossen), maar een normaal gezond mens zou zonder vlees kunnen leven. En al helemaal met wat de wetenschap allemaal voormekaar kan toveren dezer dagen. :j

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:59

Drogon schreef:
btjeetje schreef:

Hier wil ik graag even op reageren, dit zie ik vaker gezegd worden in deze discussie. Anders dan mensen hebben dieren als katten en honden zeker vlees nodig. Katten hebben bijvoorbeeld taurine nodig dat niet te vinden is in plantaardig voedsel.

Nu zullen er vast ook mensen zijn die zeggen dat mensen ook vlees nodig hebben maar hier ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg voorbeelden van veganistische mensen die al heel lang heel gezond leven. Natuuuurlijk blijven er uitzonderingen ivm. allergieën etc (al gok ik dat hier ook wel oplossingen in te vinden zijn in de vorm van vitamine pillen, net zoals je daarmee het B12 probleem kunt oplossen), maar een normaal gezond mens zou zonder vlees kunnen leven. En al helemaal met wat de wetenschap allemaal voormekaar kan toveren dezer dagen. :j

Wat je zegt is zeker waar! In principe zouden wij gewoon zonder kunnen leven, maar als nog vind ik het dan hypocriet om zelf te zeggen om die dieren niet te eten maar vervolgens wel aan je huisdier voert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:03

Als er echt mensen zijn die hun honden en katten op een vleesvrij dieet zetten... Tjah, dat valt in mijn ogen onder dierenmishandeling. Dat is het wegnemen van een basisbehoefte van die dieren, namelijk voedingsstoffen die nodig zijn om te overleven. Walgelijk als mensen dat doen.

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:04

lifaya schreef:
Als er echt mensen zijn die hun honden en katten op een vleesvrij dieet zetten... Tjah, dat valt in mijn ogen onder dierenmishandeling. Dat is het wegnemen van een basisbehoefte van die dieren, namelijk voedingsstoffen die nodig zijn om te overleven. Walgelijk als mensen dat doen.

Ben ik het helemaal met je eens! Die dieren worden hier gewoon doodziek van ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:06

Froukje schreef:
Nou, durf m'n hand er voor in het vuur te steken dat dat idd zo gaat hier. Laatst nog een eigen koe weg gebracht, liep 's ochtends nog volgevreten in de wei en 's avonds was ze dood.
En veel boeren hier in de omgeving gaat dat zo. Een gestreste koe kost je immers geld. ;)

En als ze al eens een dag te vroeg aangevoerd worden, komen ze bij de slager in een box met water en hooi. Nee, ik kan dat niet zielig vinden.

Jij houd je eigen vleesvee? Watvoor boeren heb jij in de omgeving?
De doorsnee vleesveehouderij doet het toch echt zoals ik omschreven heb.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:11

LZP > NM

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:12

Ik begrijp hoe je het ziet, maar zou het dan ook volgens jou hypocriet zijn om je kinderen vlees te voeden als jij vegetarisch/veganistisch eet? Want dat is in principe hetzelfde toch?

Volgens mij deel ik met veel mensen de mening dat als jij als persoon besluit vegetarisch/veganistisch te eten je die keuze niet voor je kinderen mag maken, en dus je kinderen zelf moet laten beslissen. Ditzelfde geld dan toch ook voor je huisdieren? Mijn kat zou er echt niet zelf voor kiezen om sperzieboontjes te gaan eten. :')

Zouden veganisten dan helemaal geen katten of honden meer mogen hebben? En ook geen kinderen dan? Tot hoe ver wil je gaan?

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:15

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik vind gewoon hypocriet als je zelf vegetarisch bent en je dieren wel vlees geeft. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je dieren vegetarisch moet gaan voeren! Integendeel, ben daar juist zwaar op tegen! Deze dieren hebben dit nu eenmaal nodig anders worden ze daar doodziek van.. maar ik vind dus gewoon dat je dan zelf ook best vlees kunt eten.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:16

Op alle bedrijven waar ik in Nederland heb gewerkt, werden de dieren met respect behandeld. Een veehouder is doorgaans iemand met passie voor zijn vak en met een bedrijf dat al van generatie op generatie doorgegeven is.

Een kleine hoeveelheid vlees hebben sommige mensen wel degelijk nodig om gezond te kunnen blijven functioneren, daar zijn wij nu eenmaal op gebouwd.

En ik ben het volledig met de mensen eens die Zembla en Wakker Dier misleidend vinden. Dat zijn de grootste boosdoeners die onze prachtige vleesveesector kapot maken... Vuile propaganda is het, om enkel de ziekenboeg te filmen en een verkeerd beeld weer te geven van de gang van zaken op een bedrijf... Zet er een zielig muziekje achter en film in het slachthuis een inmiddels overleden, maar noGg !!stuiptrekkende!! koe en men roept dat het dier nog leeft... niet dus...

Ja ik eet vlees en vis en ja, dat zal ik altijd blijven doen. Waar dat vlees vandaan komt en hoe de dieren erbij gestaan hebben? Geen idee, hier op Tenerife hangen er nog geen labeltjes op. Je hebt vlees en je hebt vis. en daarmee uit. Biologisch of niet, dat wordt er vooralsnog niet bij vermeld.

Minder vlees eten is iets dat gerealiseerd kan worden, maar een aantal mensen heeft nu altijd vlees nodig om gezond te blijven. Ieder mens is anders en ik ken er genoeg die het met vleesvervangers, vitaminepillen en tientallen supplementen geprobeerd hebben en ze zijn allemaal weer over op vlees. Waarom? Omdat het moest! Omdat het anders medisch onverantwoord zou zijn... Dus ja...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:17

btjeetje schreef:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik vind gewoon hypocriet als je zelf vegetarisch bent en je dieren wel vlees geeft. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je dieren vegetarisch moet gaan voeren! Integendeel, ben daar juist zwaar op tegen! Deze dieren hebben dit nu eenmaal nodig anders worden ze daar doodziek van.. maar ik vind dus gewoon dat je dan zelf ook best vlees kunt eten.

Dan kan je bij voorbaat als vegetarier dus al geen honden en katten houden volgens jouw stelling? Is toch een beetje raar? :P Je kan een dier gewoon niet van basisbehoeftes onthouden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:21

Ik denk dat dat toch altijd heel erg van je eigen perspectief af hangt. Er zijn in sommige culturen misschien wel mensen die wilde dieren vangen en opeten en het idee dat je een dier zijn hele leven opsluit en ze laat opzitten en pootjes geven veel wreder vinden dan enkel het doden en opeten van het dier. Wat is dan respect voor het dier. Sowieso vind ik respect maar een vaag woord.
Andersom denk ik zeker niet dat dieren niet opeten altijd van meer respect voor dieren getuigd.

@Drogon: Het lijkt me sowieso een compleet onzin argument dat je niet voor je eigen kind mag beslissen wat ie eet mits het min of meer gezond is. Mijn moeder is toch ook geen slechte moeder omdat ze zuurkool vies vond en me dat dus nooit heeft gevoerd vroeger? Hoezo is vlees in dat opzicht anders dan welk voedingsmiddel dan ook?

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:26

lifaya schreef:
btjeetje schreef:

Dan kan je bij voorbaat als vegetarier dus al geen honden en katten houden volgens jouw stelling? Is toch een beetje raar? :P Je kan een dier gewoon niet van basisbehoeftes onthouden

Nee tuurlijk niet haha :P Weet je ik vind het een lastige discussie en ben het van beide kanten wel eens. Ik vind het echt top als mensen vegetarisch zijn. maar ja mensen die vegetarisch zijn willen niet dat die dieren geslacht worden maar als ze geslacht worden voor hondenbrokken is het wel oke en wat daar allemaal wel niet in verwerkt zit.. tsja ik vind het gewoon lastig om daar een goede duidelijke mening over te vormen. Want ja als je zelf vlees eet vinden sommige mensen je geen respect hebben voor dieren. En daarom vind ik het hypocriet om te zeggen dat die mensen geen respect hebben voor dieren en je zelf hondenbrokken voert. Nogmaals ik vind het een vrij moeilijke discussie :)