Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bowen schreef:Undefined schreef:Toch vind ik het wel onbeschoft om in een groepje (niet rokers) ineens een sigaret op te steken buiten. Mijn vriendinnen doen dat ook, maar ik heb er nog steeds last van. Als de rook recht in iemand z'n gezicht komt is dat heel vervelend, dit soort dingen gebeuren mij de laatste tijd heel vaak op het station (en nog erger, wachten op de bus).
Persoonlijk vind ik het dan weer een beetje gezeur als het buiten is. Dat ene vleugje rook dat onschadelijk is op die plek als zo'n probleem zien? Ik vind het wat overdreven.
Maar ik ben de beroerdste niet, dus zal proberen er rekening mee te houden.
Undefined schreef:Ik snap best dat het (bijna) niet schadelijk buiten is, maar nog steeds zit je dus 5 minuten vieze stanklucht in te ademen. Ik wil gewoon niet in een rookwalm zitten omdat iemand anders zo nodig moet roken waar ik sta![]()
Maar goed, misschien ben ik daar een beetje extreem in. Heb de laatste tijd bijna elke keer als ik op de trein/bus stond te wachten wel gehad dat iemand bij me in de buurt ging roken en dat wordt vervelend.
Bowen schreef:Persoonlijk vind ik het dan weer een beetje gezeur als het buiten is. Dat ene vleugje rook dat onschadelijk is op die plek als zo'n probleem zien? Ik vind het wat overdreven.
Undefined schreef:Toch vind ik het wel onbeschoft om in een groepje (niet rokers) ineens een sigaret op te steken buiten. Mijn vriendinnen doen dat ook, maar ik heb er nog steeds last van. Als de rook recht in iemand z'n gezicht komt is dat heel vervelend, dit soort dingen gebeuren mij de laatste tijd heel vaak op het station (en nog erger, wachten op de bus).
BeSen schreef:Bowen schreef:
Persoonlijk vind ik het dan weer een beetje gezeur als het buiten is. Dat ene vleugje rook dat onschadelijk is op die plek als zo'n probleem zien? Ik vind het wat overdreven.
Goed dat je het gaat proberenhet is niet erg als het niet lukt maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd
MadelonSunny schreef:Mijn ervaring is dat bijna geen roker er rekening mee houdt.
Ik kan zelf heel erg slecht tegen rook. Ik heb geen astma (voor zover ik weet) maar ik krijg het er altijd erg benauwd en hoofdpijn van. Echt maar een klein beetje rook is voor mij genoeg. Als er iemand naast mij zit die net heeft gerookt dan heb ik er al last van. Dus raampje open in de auto of onder de afzuigkap roken werkt voor mij echt nietIk ga ook meestal in de zomer in een restaurant binnen zitten omdat er buiten gerookt wordt. Ik heb helaas geen keus
Ik vind dat mensen zelf moeten weten of of ze in hun huis of auto roken. Ik kan daar moeilijk wat over zeggen.
Ik zorg wel dat ik er niet binnen ben
Undefined schreef:Ik snap best dat het (bijna) niet schadelijk buiten is, maar nog steeds zit je dus 5 minuten vieze stanklucht in te ademen. Ik wil gewoon niet in een rookwalm zitten omdat iemand anders zo nodig moet roken waar ik sta![]()
Maar goed, misschien ben ik daar een beetje extreem in. Heb de laatste tijd bijna elke keer als ik op de trein/bus stond te wachten wel gehad dat iemand bij me in de buurt ging roken en dat wordt vervelend.
Blue_Eyes schreef:Bowen schreef:Persoonlijk vind ik het dan weer een beetje gezeur als het buiten is. Dat ene vleugje rook dat onschadelijk is op die plek als zo'n probleem zien? Ik vind het wat overdreven.
Ik kan geen enkel onderzoek vinden waarvan de conclusie is dat meeroken onschadelijk is in de buitenlucht; heb je daar een link van?
Wat ik wel vind is dit onderzoek, dat aangeeft dat meeroken binnen een straal van 9 meter van de roker ook in de buitenlucht wel degelijk gezondheidsschade oplevert.
Overigens ook deze: http://ehp.niehs.nih.gov/1205806/ en deze: http://tobaccosmoke.exposurescience.org ... ally-toxic
MadelonSunny schreef:Nee dat zeg ik niet
Ik zeg alleen dat ik er dan alsnog last van heb. Daar kunnen de rokers niks aan doen.
Met het er geen rekening mee houden bedoel ik mensen op het station die naast je gaan zitten een sigaret op steken waardoor je midden in de rook komt te zitten. Allereerst vind ik dat erg aso omdat ik er eerst zat en vervolgens 'gedwongen' wordt in de rook te zitten. Of in mijn geval gedwongen wordt om ergens anders te gaan zitten. En daarnaast zijn er plekken waar je mag (moet) roken op het station. Of wanneer ze in zo'n afgesloten hok op het station gaan roken waar het dus ook verboden is. Vervolgens ruikt heel dat hokje naar de rook.
Altijd als ik op het station ben zitten er verschillende mensen op niet-rook plekken te roken. Hierdoor is mijn beeld van rokers misschien wat vertekend
En tja, op terrasjes. Normaal op het terras vind ik dat ieder het voor zich moet weten, ik ga wel binnen zitten. Maar soms komt het voor dat je heel dicht naast elkaar zit. Als in, stoel tegen stoel aan. Dan vind ik het een twijfel geval.
Maar het klopt dat het bij mij wel extreem is. Tenzij ik astma heb, nooit op getest. Maar ik ben sowieso heel gevoel voor licht, geluid en geur
Bowen schreef:Undefined schreef:Ik snap best dat het (bijna) niet schadelijk buiten is, maar nog steeds zit je dus 5 minuten vieze stanklucht in te ademen. Ik wil gewoon niet in een rookwalm zitten omdat iemand anders zo nodig moet roken waar ik sta![]()
Ik wil ook niet naast iemand zitten die net zwaar lichamelijk werk heeft gedaan en die zweet, of iemand die niet zo schoon is gewoon. Uitlaatgassen vind ik afschuwelijk en benzine lucht wordt ik onpasselijk van. Als er kinderen staan te gillen irriteert me dat mateloos en dat verharende hondje dat blij bij me komt kijken als ik nette kleding aan heb vind ik ook al niet leuk.
Het is extreem als je daar moeilijk over doet, de wereld is niet van jou of mij. Een beetje geven, een beetje nemen. Laat anderen dus gewoon leven, zolang het niet gevaarlijk is voor je gezondheid is het een verstandig plan soms gewoon je problemen ergens mee bij jezelf te houden.
Lusitana schreef:Er wordt in mijn huis en stal en op mijn erf plus land niet gerookt, punt. Geen discussie mogelijk. Als je roken zo belangrijk vindt dan doe je dat maar voor die tijd of na die tijd, of je komt niet. Mis ik niks aan.
Ik stap geen huizen van rokers binnen, ook als ze op dat moment niet roken.
In openbare gelegenheden sta ik zelf op en ga ik weg als iemand een sigaret opsteekt.
Denk ineens aan het feit dat ik nog op moet zoeken hoe een restaurant in mijn gemeente het voor elkaar heeft gekregen om onder het algemene rookverbod vandaan te komen.
vuurneon schreef:In Portugal kan de grond kurkdroog worden en de vegetatie licht ontvlambaar... In hele droge periodes in Nederland mag je dan bv ook niet meer in een natuurgebied roken. Dus zo gek vind ik het niet eens van lusitana