Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:34

Ik zelf werk in de thuiszorg en hier roken redelijk veel clienten binnen.
Ik zelf kan er slecht tegen maar zeg er niks over. Er zijn collegas die dit wel doen. Wij staan ook in ons recht omdat we anders kunnen aangeven geen zorg meer te leveren (CAO).
Zolang ik er niet te lang in zit red ik het wel anders dan heb ik de rest van de dag stekende hoofdpijn.

DonDon

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:35

Ik vind het verschrikkelijk. Altijd als ik lekker fris gedoucht ben zaten me ouders beneden te roken. Kon ik zowat weer onder de douch springen. Gelukkig roken ze niet meer

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:37

Mijn ervaring is dat bijna geen roker er rekening mee houdt.
Ik kan zelf heel erg slecht tegen rook. Ik heb geen astma (voor zover ik weet) maar ik krijg het er altijd erg benauwd en hoofdpijn van. Echt maar een klein beetje rook is voor mij genoeg. Als er iemand naast mij zit die net heeft gerookt dan heb ik er al last van. Dus raampje open in de auto of onder de afzuigkap roken werkt voor mij echt niet :') Ik ga ook meestal in de zomer in een restaurant binnen zitten omdat er buiten gerookt wordt. Ik heb helaas geen keus :n
Ik vind dat mensen zelf moeten weten of of ze in hun huis of auto roken. Ik kan daar moeilijk wat over zeggen.
Ik zorg wel dat ik er niet binnen ben :P

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:53

Ik snap best dat het (bijna) niet schadelijk buiten is, maar nog steeds zit je dus 5 minuten vieze stanklucht in te ademen. Ik wil gewoon niet in een rookwalm zitten omdat iemand anders zo nodig moet roken waar ik sta :+
Maar goed, misschien ben ik daar een beetje extreem in. Heb de laatste tijd bijna elke keer als ik op de trein/bus stond te wachten wel gehad dat iemand bij me in de buurt ging roken en dat wordt vervelend.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:47

Bowen schreef:
Undefined schreef:
Toch vind ik het wel onbeschoft om in een groepje (niet rokers) ineens een sigaret op te steken buiten. Mijn vriendinnen doen dat ook, maar ik heb er nog steeds last van. Als de rook recht in iemand z'n gezicht komt is dat heel vervelend, dit soort dingen gebeuren mij de laatste tijd heel vaak op het station (en nog erger, wachten op de bus).

Persoonlijk vind ik het dan weer een beetje gezeur als het buiten is. Dat ene vleugje rook dat onschadelijk is op die plek als zo'n probleem zien? Ik vind het wat overdreven.
Maar ik ben de beroerdste niet, dus zal proberen er rekening mee te houden.

Ikzelf word er enorm benauwd van, of het nou schadelijk is of niet.
Dus ik zou dan eerst vragen of de sigaret weer uit mag en anders jammer dat het dan m'n vrienden zijn, dan loop ik lekker weg.

Undefined schreef:
Ik snap best dat het (bijna) niet schadelijk buiten is, maar nog steeds zit je dus 5 minuten vieze stanklucht in te ademen. Ik wil gewoon niet in een rookwalm zitten omdat iemand anders zo nodig moet roken waar ik sta :+
Maar goed, misschien ben ik daar een beetje extreem in. Heb de laatste tijd bijna elke keer als ik op de trein/bus stond te wachten wel gehad dat iemand bij me in de buurt ging roken en dat wordt vervelend.

Pas vroeg een man aan mij die naast me ging zitten of het erg was dat hij een sigaret opstak, ik heb gezegd geen probleem, ben opgestaan en ben ergens anders gaan zitten. Vond het zo raar om een vreemde zijn sigaret dan te verbieden/hem weg te sturen _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:59

Bowen schreef:
Persoonlijk vind ik het dan weer een beetje gezeur als het buiten is. Dat ene vleugje rook dat onschadelijk is op die plek als zo'n probleem zien? Ik vind het wat overdreven.

Ik kan geen enkel onderzoek vinden waarvan de conclusie is dat meeroken onschadelijk is in de buitenlucht; heb je daar een link van?
Wat ik wel vind is dit onderzoek, dat aangeeft dat meeroken binnen een straal van 9 meter van de roker ook in de buitenlucht wel degelijk gezondheidsschade oplevert.
Overigens ook deze: http://ehp.niehs.nih.gov/1205806/ en deze: http://tobaccosmoke.exposurescience.org ... ally-toxic
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 02-06-15 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:03

sja...gelukkig heb je buiten geen last van fijnstof, uitlaatgassen en andere schadelijke stoffen.... dat scheelt... as je echt onschadelijke buitenlucht wil inademen moet je ergens midden in een bos gaan rondhupsen ver van de beschaving af, anders krijg je standaard schadelijke stoffen binnen.
,maar daar gaat de discussie eigenlijk helemaal niet over toch?
als ik naar de vragen gesteld door TS kijk in ieder geval niet .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:06

Dat is een beetje flauw natuurlijk; die schadelijkheid betreffende fijnstof is er en daar is niets aan te doen. Maar is het dan strikt noodzakelijk om er nog meer bij te maken? Ik heb er verder maar zelden last van overigens hoor, ik ken weinig rokers en die ik wel ken, zijn niet te beroerd om een beetje rekening te houden met de medemens, maar het argument 'ja, alles is slecht' vind ik echt wel flauw. Je kunt niet alles vermijden, maar je hoeft ook niet moedwillig een ander aan nog meer schadelijke stoffen bloot te stellen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:10

Undefined schreef:
Toch vind ik het wel onbeschoft om in een groepje (niet rokers) ineens een sigaret op te steken buiten. Mijn vriendinnen doen dat ook, maar ik heb er nog steeds last van. Als de rook recht in iemand z'n gezicht komt is dat heel vervelend, dit soort dingen gebeuren mij de laatste tijd heel vaak op het station (en nog erger, wachten op de bus).

maar als k met een groep niet rokers zou zijn tegelijk, vraag ik t wel of t n probleem is en anders doe ik t later ben k alleen buiten ga ik niet vragen aan mensen waar ik langs loop heeft u last ;) snap je ?

in n druk bushoke ga ik echt niet pal naaast iem roken dan sta ik zelf wel op en ga ergens staan:)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:12

gohya schreef:
Maar op het station mag je niet meer overal roken he,daar is ook een rokershok voor gemaakt.Tenminste bij de treinen wel.

hok? alleen n pal toch of zijn er tegenwoordigg hele hokken??

(ik kom zelde op stations)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:43

BeSen schreef:
Bowen schreef:

Goed dat je het gaat proberen :D het is niet erg als het niet lukt maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd :D

Je bent wel een aardig mens of niet soms? Kan er goed tegen als iemand het niet met je eens is.

Met proberen er rekening mee te houden doel ik op even van tafel weg stappen buiten om ietsje verderop te roken, erop letten dat rook niet naar mensen drijft, evt te vragen of iemand er bezwaar tegen heeft als ik rook e.d.
Maar zelfs dat is voor een bepaalde groep nog niet genoeg.

Al met al zie ik verreweg de meeste rokers dat doen, ken er geen enkele die geen rekening met anderen houdt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:50

MadelonSunny schreef:
Mijn ervaring is dat bijna geen roker er rekening mee houdt.
Ik kan zelf heel erg slecht tegen rook. Ik heb geen astma (voor zover ik weet) maar ik krijg het er altijd erg benauwd en hoofdpijn van. Echt maar een klein beetje rook is voor mij genoeg. Als er iemand naast mij zit die net heeft gerookt dan heb ik er al last van. Dus raampje open in de auto of onder de afzuigkap roken werkt voor mij echt niet :') Ik ga ook meestal in de zomer in een restaurant binnen zitten omdat er buiten gerookt wordt. Ik heb helaas geen keus :n
Ik vind dat mensen zelf moeten weten of of ze in hun huis of auto roken. Ik kan daar moeilijk wat over zeggen.
Ik zorg wel dat ik er niet binnen ben :P

Dus als iemand niet naast je rookt, onder de afzuigkap in hun eigen huis rookt en alles vindt jij dat geen rekening houden met?
Ik vind dat juist wel rekening houden met, mensen kunnen niet zomaar ruiken dat jij bijzonder gevoelig bent erop. Want al benauwd worden van iemand die net, maar niet bij je heeft gerookt is uitzonderlijk. Ontzettend vervelend voor je dat je dat hebt, maar dat betekend wel dat je het moet aangeven, dan kan er meer rekening mee gehouden worden.
Helaas wordt dat lastig op terrasjes e.d., zomaar elke vreemde die rookt aanspreken gaat wel weer erg ver.
Maar als je hier zo'n last van hebt denk ik dat je wel last van meer geurtjes hebt, klopt dat?

Mijn ervaring is dat de gemiddelde roker juist veel rekening met anderen houdt. Ze staan netjes bij de rookplekken, proberen rook bij mensen weg te houden, gaan in hun eigen huis naar buiten of onder de afzuigkap en dat allemaal zonder dat iemand erom hoeft te vragen.
Vind ik heel normaal, maar het gaat me dus te ver om te zeggen dat bijna geen roker er rekening mee houdt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:53

Undefined schreef:

Ik wil ook niet naast iemand zitten die net zwaar lichamelijk werk heeft gedaan en die zweet, of iemand die niet zo schoon is gewoon. Uitlaatgassen vind ik afschuwelijk en benzine lucht wordt ik onpasselijk van. Als er kinderen staan te gillen irriteert me dat mateloos en dat verharende hondje dat blij bij me komt kijken als ik nette kleding aan heb vind ik ook al niet leuk.

Het is extreem als je daar moeilijk over doet, de wereld is niet van jou of mij. Een beetje geven, een beetje nemen. Laat anderen dus gewoon leven, zolang het niet gevaarlijk is voor je gezondheid is het een verstandig plan soms gewoon je problemen ergens mee bij jezelf te houden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:59

Nee dat zeg ik niet ;)
Ik zeg alleen dat ik er dan alsnog last van heb. Daar kunnen de rokers niks aan doen.

Met het er geen rekening mee houden bedoel ik mensen op het station die naast je gaan zitten een sigaret op steken waardoor je midden in de rook komt te zitten. Allereerst vind ik dat erg aso omdat ik er eerst zat en vervolgens 'gedwongen' wordt in de rook te zitten. Of in mijn geval gedwongen wordt om ergens anders te gaan zitten. En daarnaast zijn er plekken waar je mag (moet) roken op het station. Of wanneer ze in zo'n afgesloten hok op het station gaan roken waar het dus ook verboden is. Vervolgens ruikt heel dat hokje naar de rook.
Altijd als ik op het station ben zitten er verschillende mensen op niet-rook plekken te roken. Hierdoor is mijn beeld van rokers misschien wat vertekend ;)
En tja, op terrasjes. Normaal op het terras vind ik dat ieder het voor zich moet weten, ik ga wel binnen zitten. Maar soms komt het voor dat je heel dicht naast elkaar zit. Als in, stoel tegen stoel aan. Dan vind ik het een twijfel geval.

Maar het klopt dat het bij mij wel extreem is. Tenzij ik astma heb, nooit op getest. Maar ik ben sowieso heel gevoel voor licht, geluid en geur ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:05

Blue_Eyes schreef:
Bowen schreef:

Ik kan geen enkel onderzoek vinden waarvan de conclusie is dat meeroken onschadelijk is in de buitenlucht; heb je daar een link van?
Wat ik wel vind is dit onderzoek, dat aangeeft dat meeroken binnen een straal van 9 meter van de roker ook in de buitenlucht wel degelijk gezondheidsschade oplevert.
Overigens ook deze: http://ehp.niehs.nih.gov/1205806/ en deze: http://tobaccosmoke.exposurescience.org ... ally-toxic

Ik zou als ik jou was de onderzoeken maar eens helemaal lezen, want het is aardig genuanceerd. Er staat een heleboel misschien in en ook nog een heleboel over bepaalde voorwaarden waaraan voldaan moet worden om tot schade te kunnen komen.
Als je dan ook nog eens naar de cijfers kijkt, de hoeveelheden aan bepaalde stoffen en je kijkt naar de cijfers van de toxiciteit dan kom je erachter dat buiten eigenlijk onder niet schadelijk valt. Heel prima binnen de grenzen valt van allerlei zaken die je buiten binnen krijgt. Vergeet niet dat ook zuurstof zelfs zijn nadelen heeft, als je daar een onderzoek over leest durf je misschien niet meer te ademen.

Lees maar eens het enorme onderzoek van Ange Wang van de Stanford University. Een studie waarbij 76.000 vrouwen meer dan 10 jaar werden gevolgd. De rokers en ex rokers hadden verhoogt risico op longkanker, de rest, dus ook de meerokers niet. Op de vrouwen na die meer dan 30 jaar hadden samengewoond met een stevige roker en dat was een zeer milde verhoging in risico.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:11

MadelonSunny schreef:
Nee dat zeg ik niet ;)
Ik zeg alleen dat ik er dan alsnog last van heb. Daar kunnen de rokers niks aan doen.

Met het er geen rekening mee houden bedoel ik mensen op het station die naast je gaan zitten een sigaret op steken waardoor je midden in de rook komt te zitten. Allereerst vind ik dat erg aso omdat ik er eerst zat en vervolgens 'gedwongen' wordt in de rook te zitten. Of in mijn geval gedwongen wordt om ergens anders te gaan zitten. En daarnaast zijn er plekken waar je mag (moet) roken op het station. Of wanneer ze in zo'n afgesloten hok op het station gaan roken waar het dus ook verboden is. Vervolgens ruikt heel dat hokje naar de rook.
Altijd als ik op het station ben zitten er verschillende mensen op niet-rook plekken te roken. Hierdoor is mijn beeld van rokers misschien wat vertekend ;)
En tja, op terrasjes. Normaal op het terras vind ik dat ieder het voor zich moet weten, ik ga wel binnen zitten. Maar soms komt het voor dat je heel dicht naast elkaar zit. Als in, stoel tegen stoel aan. Dan vind ik het een twijfel geval.

Maar het klopt dat het bij mij wel extreem is. Tenzij ik astma heb, nooit op getest. Maar ik ben sowieso heel gevoel voor licht, geluid en geur ;)

Het is heel erg lang geleden dat ik gebruik maakte van het openbaar vervoer, maar ook toen vond ik het niet normaal om op een bankje naast iemand een sigaret aan te steken. Toen mocht je nog wel overal roken daar, maar ik stapte altijd even weg van mensen. Een paar meter afstand en aan de goede kant zodat het rooksliertje niet naar ze toe ging.

Misschien ken ik alleen nette mensen, maar iedereen die ik ken die rookt doet dat, of vraagt of er bezwaar is. Wat dan ook gewoon gezegd mag worden, een ander hoeft niet te wijken voor ons gerook.

Als ik op een terrasje zou zitten en jij zou dit aan me vragen, zeggen dat je er last van hebt op een normale manier zou ik dat geen enkel probleem vinden en niet roken. Dat hoort bij dat geven en nemen, ook voor mij geld dat het leven prettiger is zo. Zit niet te wachten op het verpesten voor een ander.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:02

Nou als ik rook en ik zie de rook naar mensen gaan die niet roken,dan draai ik me om hoor.Ik zorg dat er geen rook in hun gezicht waait.
Op station Harderwijk is een rook hok,alleen daarin mag je roken op het station.

Maar ik vind het belachelijk dat als ik op de fiets rook en iemand achter me loopt te zeuren,pff wat een stinkrook? dan moeten ze me maar voorbij fietsen,ik ga echt niet die peuk uit maken voor zoiets doms.
Dan kan je in de buitenlucht bijna nergens meer roken,overal kom je wel mensen tegen.

Ik houd dus echt wel rekening met mensen,maar ze moeten niet overdrijven,want zulke zeikerds bestaan ook.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:05

Ik stond eens bij een kaartjesautomaat in een parkeergarage, was ook een vrouw aan het roken.
Stonk en het mag daar niet eens, is gewoon gevaarlijk. Ik moest hoestte ervan, zegt die vrouw in het voorbij lopen, aanstellen is ook een vak.
Dus ik heb gezegd dat ik astma heb, toen was het opeens sorry
Maar ook al heb je geen astma dan is zij gewoon vet aso bezig

Ik ga niet bij mensen thuis vragen of ze niet willen roken, ik vraag liever of er een raam open mag

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:59

Bowen schreef:
Undefined schreef:

Ik wil ook niet naast iemand zitten die net zwaar lichamelijk werk heeft gedaan en die zweet, of iemand die niet zo schoon is gewoon. Uitlaatgassen vind ik afschuwelijk en benzine lucht wordt ik onpasselijk van. Als er kinderen staan te gillen irriteert me dat mateloos en dat verharende hondje dat blij bij me komt kijken als ik nette kleding aan heb vind ik ook al niet leuk.

Het is extreem als je daar moeilijk over doet, de wereld is niet van jou of mij. Een beetje geven, een beetje nemen. Laat anderen dus gewoon leven, zolang het niet gevaarlijk is voor je gezondheid is het een verstandig plan soms gewoon je problemen ergens mee bij jezelf te houden.

Ik doe er ook niet moeilijk over, heb er buiten (op mijn vriendinnen na, sommige van hen steken elk half uur een sigaret naast mn neus op en dat irriteert me) nog nooit iets van gezegd. Maar ik neem aan dat ik wel hier mag aangeven dat ik het vervelend vind ;) Als het een topic over zweetoksels was geweest had ik ook wel gezegd dat ik t niet fijn vond als zo'n stinkend iemand naast me kwam zitten. (Wat ik overigens minder erg vind dan de rook van een sigaret.)
Overigens lijkt het me voor rokers een kleine moeite om ergens te gaan staan waar de wind niet alle rook in het gezicht van iemand anders blaast.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:06

Blue eyes, tis ook flauw... maar dat was ook zo bedoeld omdat het weer in de eeuwige roken vies bah discussie lijkt te verzanden waar het ind e vraagstelling gewoon niet om ging.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:35

Blijft altijd een interessante discussie dit. Ik rook zelf niet, nog nooit gedaan ook. Heb er niet onwijs veel last van, maar vind het ook niet prettig zeg maar. Wel ben ik blij dat er in het studentenhuis waar ik woon enkel op het balkon gerookt wordt, ik wil echt niet die lucht door het hele huis hebben hangen. Gelukkig is de huisgenoot die rookt (tevens beste vriendin) het daar helemaal mee eens en staat zij altijd op het balkon. Zij is trouwens een erg sociale roker, als we op de bus/trein wachten o.i.d. gaat ze altijd zo staan dat de rook niet mijn (of andere niet-rokers) richting uit komt. Dat is toch zo vervelend, sta ik rustig op de bus te wachten en gaat er iemand zo staan dat ik midden in de rook sta. Ga ik vervolgens maar ergens anders staan en vaak volgt er dan zo'n onnozele blik. Ja sorry hoor, ik heb daar niet om gevraagd. :+

Maar om even in te gaan op de vraag, iemand mag van mij zelf besluiten of hij/zij in zijn/haar eigen huis rookt. Enige gevolg kan dan zijn dat ik niet bij je binnen wil zitten, dus alleen buiten of dat ik überhaupt niet bij je thuis kom. Maar het lijkt me jouw goed recht om dat zelf te mogen besluiten, het is immers je eigen huis en leven. In de situatie dat je ouders roken en jij niet, lijkt me dat erg lastig. Ik zou zeggen: ga op jezelf wonen, maar dat kan natuurlijk ook niet als je 13 bent o.i.d. Ik ken een gezin waarvan beide ouders roken en die roken expres altijd buiten, zodat kinderen er geen last van hebben. Vind ik erg netjes! Je geeft natuurlijk niet helemaal het goede voorbeeld door te roken, maar je belast je kinderen er op deze manier ook niet zo mee dat ze de hele dag in die lucht zitten en daar (eventueel) gezondheidsproblemen aan overhouden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:28

Er wordt in mijn huis en stal en op mijn erf plus land niet gerookt, punt. Geen discussie mogelijk. Als je roken zo belangrijk vindt dan doe je dat maar voor die tijd of na die tijd, of je komt niet. Mis ik niks aan.
Ik stap geen huizen van rokers binnen, ook als ze op dat moment niet roken.

In openbare gelegenheden sta ik zelf op en ga ik weg als iemand een sigaret opsteekt.

Denk ineens aan het feit dat ik nog op moet zoeken hoe een restaurant in mijn gemeente het voor elkaar heeft gekregen om onder het algemene rookverbod vandaan te komen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:45

Lusitana schreef:
Er wordt in mijn huis en stal en op mijn erf plus land niet gerookt, punt. Geen discussie mogelijk. Als je roken zo belangrijk vindt dan doe je dat maar voor die tijd of na die tijd, of je komt niet. Mis ik niks aan.
Ik stap geen huizen van rokers binnen, ook als ze op dat moment niet roken.

In openbare gelegenheden sta ik zelf op en ga ik weg als iemand een sigaret opsteekt.

Denk ineens aan het feit dat ik nog op moet zoeken hoe een restaurant in mijn gemeente het voor elkaar heeft gekregen om onder het algemene rookverbod vandaan te komen.

Doe je echt zo moeilijk over buiten op je land? Dat vind ik dus echt overdreven gedoe en zou je dan echt als een zeur zien.
Dat je eist van mensen dat ze geen rommel achter laten, niet in/rond de gebouwen, niet bij het hooi e.d. roken en rekening houden met anderen dichtbij ze vind ik hartstikke redelijk. Maar nergens op het erf en zelfs niet op het land, ik vind het gewoon een beetje stom en dwingelanderij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:59

In Portugal kan de grond kurkdroog worden en de vegetatie licht ontvlambaar... In hele droge periodes in Nederland mag je dan bv ook niet meer in een natuurgebied roken. Dus zo gek vind ik het niet eens van lusitana

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:02

vuurneon schreef:
In Portugal kan de grond kurkdroog worden en de vegetatie licht ontvlambaar... In hele droge periodes in Nederland mag je dan bv ook niet meer in een natuurgebied roken. Dus zo gek vind ik het niet eens van lusitana

Als er brandgevaar is is het anders, dat lijkt me vrij logisch vallen onder wat ik redelijk vind aangezien daar ook bv hooi staat.
Niets uit die tekst doet mij denken dat dit om veiligheid gaat.