safina schreef:Symboolpolitiek. Dat ben ik met je eens. Al ken ik het exacte aantal mensen die zo'n ding dragen niet. Ik ben er in ieder geval de afgelopen 6 jaar geen enkele tegengekomen. Ik zie ze alleen op TV. Maar ik vraag me wel af: bij welke aantallen is er dan wel een wet nodig?
Goeie vraag op zich, ik weet niet precies wat het juiste aantal zou moeten zijn. Maar het gaat om ongeveer 150 vrouwen die een burka dragen, en als je de ruimste interpretatie neemt (niqaab en burka, en ook nog niet altijd) dan hooguit om 400 vrouwen. En met 17 miljoen mensen staat dat in elk geval niet echt in verhouding.
Citaat:Wat ik probeerde uit te leggen, is dat het meer is dan een gevoel. Het zit in ons menselijk functioneren verankerd.
Nou ja, ja en nee. In heel veel van de situaties die beschreven worden (en dat gaat dus vooral over op straat lopen, boodschappen doen en met de bus gaan) is er eigenlijk niet eens noodzaak tot verregaande interactie. En denk aan bv de telefoon en internet: we kunnen behoorlijk communiceren zonder daar iemands gelaatsuitdrukking bij nodig te hebben. Ook voor boodschappen is het dus niet echt nodig.
Dan kom je nog bij de moeilijkere zaken, zoals huisartsenbezoek, scholenbezoek (gesprek met de leerkracht) en zaken als gesprekken over een uitkering. Dat is ietsjes ingewikkelder, maar met max 400 vrouwen nogmaals nauwelijks iets dat landelijke oplossing behoeft, en het is me ook niet duidelijk in hoeverre er uberhaupt geprobeerd wordt een oplossing te zoeken. Door eerst eens te gaan praten bv. Ik weet b ook niet of de mevrouw met de burka / niqaab hier niet gewoon achter de deur van de huisarts alsnog gewoon haar gewaad afdoet. En dan is het probleem ook opgelost.
Citaat:Maar als ik onderwijs zou moeten geven aan iemand waarvan ik niet kan zien wie het is, niet kan zien of die persoon me aankijkt of niet en hoe die persoon reageert op wat ik zeg, gaat dat beyond "ongemakkelijk".
Ja, absoluut. Maar hoeveel schoolgaande jongeren lopen er in burka?
Citaat:Maar bottomline geloof ik niet dat een maatschappij met (veel) mensen die hun gezicht bedekken een goed functionerende, gezonde samenleving kan zijn.
Ik weet het niet. Ik denk het niet, maar van de andere kant hebben we nu al een maatschappij die (op andere manieren welliswaar) al enorm anonimiseert: de persoon die je spreekt aan de balie is zelden de persoon die de beslissingen neemt bv. Op de middelbare scholen kun je als leerling volstrekt verloren lopen en niet gekend worden, je beoordeling loopt niet rechtstreeks maar vrijwel geheel via toetsresultaten... en dat neemt alleen maar toe. Dat is niet hetzelfde als in burka lopen, maar het nuanceert tegelijkertijd wel eea. Heel veel delen van onze samenleving bestaan nu al uit niet-rechtstreekse interactie en een andere vorm van anonimiteit.
(Overigens, dat levert ook nu al inderdaad problemen op.)
En daarnaast - anonimiteit kan ook belangrijk en bevrijdend zijn. Het kan ook essentieel zijn om je te verzetten, om anoniem pamfletjes in de brievenbus te drukken uit verzet tegen de staat bv. Janderegelaa beschuldigde me al van communisme, maar het is wel goed om te bedenken hoe groot en verstikkend de controle daar was, en hoe belangrijk het juist kan zijn voor onze maatschappij dat mensen zich daaraan kunnen onttrekken.
Citaat:En dat het geen effect heeft op het welbevinden en functioneren van de mensen die daarmee moeten dealen. En ik geloof ook niet dat je zelf goed in onze maatschappij kunt meedraaien als letterlijk en figuurlijk niemand ziet wie je bent. Dus erg wenselijk vind ik het allemaal niet.
Nou ja... wenselijk vind ik het ook niet. Mijn persoonlijke mening is dat ik ze ook niet fijn en niet wenselijk vind, dat ik liever pleit voor meer naturisme dan voor meer burka's, dat ik de belemmering heel goed zie. Maar mijn persoonlijke mening is heel iets anders dan vinden dat de overheid het dus moet verbieden. Heel vaak is de redenatie nu toch dat mensen hun eigen normen en waarden via de wet willen forceren, dat we mensen meer en meer willen dwingen in wat wij als sociaal wenselijk beschouwen. En dat vind ik niet goed. Wat we als sociaal wenselijk beschouwen zouden we moeten delen via sociaal contact, en de wetten en dwang zijn er alleen voor de situaties waarin dat echt niet genoeg is.