Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:11

kiwiwitje schreef:
Ik snap een aantal berichten hier zeker ook wel. Ik wil dan ook net als KBK graag mijn verhaal doen.
Vanaf mijn 14e is bekend dat ik altijd uitslag en eczeem heb. heel vervelend maar niks ''ergs''. Uiteindelijk liep dat uit de hand dat ik altijd uitslag,(dikke rode pijnlijke huid over 90% van mijn lijf) en Eczeem achtige blaasjes op die dikke rode pijnlijke huid had. Ik ben naar meerdere doktoren geweest en uiteindelijk bij een allergoloog gekomen ander half jaar geleden.

Ik ben gediagnosticeerd met het volgende; Ik heb allergieen voor heel veel verschillende dingen, O.a. voor Thiuram mix, Dat is een vulcaniseer middel in rubber en bijna alles wat elastisch is en bepaalde medicatie. (dus in sokken,shirts,ondergoed,haar elastiekjes, alles wat ''rekt'') Dit is een behoorlijk sterkte allergie wat meestal uitkomt in een reactie zoals 2e graads brandwonden bij al het minste contact. Verder ben ik allergisch voor conserveringsmiddelen, dit houd in dat ik allergisch ben voor o.a.; Hout, plastic, bijna alle schoonmaakmiddelen,huidverzorgingsproducten,doucheproducten, verven,lakken,papier, metalen en nog een aantal meer dingen. Deze geven heel veel jeuk. Variërend in tijd kan ik een aantal dingen wel doen. Maar bijna niks langer dan een of twee uur.

Dit houd dus in, Dat er veel werk is wat ik niet kan en mag doen. Ik reageer zelfs allergisch op mijn laptop, De macbook van mijn vriend heb ik dan weer geen last van. Maar ook met mijn armen het bureau aan blijven raken als ik daar iets doe geeft een reactie.
Om bijvoorbeeld met een eigen paard te werken. kan ik veel stoffen ontlopen door die niet te gebruiken. Iets wat niet kan als ik bijvoorbeeld voor een stal of een manege oid ga werken. maar met een eigen paard prima te combineren is.

Mocht ik iets vergeten zijn, mag dat gewoon gevraagd worden.

Ik heb heel veel bewondering voor je dat je je verhaal wilt doen, het lijkt me echt verschrikkelijk om te hebben. Ik wil je nog veel sterkte en geluk wensen en ik hoop dat er ooit misschien iets komt wat het dragelijker voor je maakt. :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:14

@zwerte: Idd. Als wajonger ben je volgens bepaalde mensen zielig. Ik heb ook een Wajong sinds november pas. Ik had een droom dat was stewardess worden. Door mijn beperking is die mooi in het water gevallen. Zou willen dat ik een normale baan kon hebben en houden maar zo is het nou eenmaal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:18

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Tja, ik die apen en beren niet. Ik voel mij volwaardig mens, ben zeer gelukkig met mijn leven en zie het niet als een beperking en zo ken ik veel meer. Ja er is ook een andere kant (en die mensen heb ik ook wel ontmoet), maar goed... Ik ben misschien te optimistisch en te hoopvol.

Maar jij hebt al een partner. Dat is toch wel een ander uitgangspunt dan als je bij de eerste paar dates al weet: als we samen verder gaan moet jij mijn levensonderhoud bekostigen en zorg ik er dus voor dat je per maand misschien wel 800 euro minder te besteden hebt, alleen maar omdat ik de pech heb om ziek te zijn.

Vooral als de maatschappij je dagelijks vertelt hoe vreselijk de opoffering al is om uberhaupt iets bij te dragen aan belasting te betalen om het samen te doen, vraag ik me af hoe je kunt verwachten dat een opoffering van een paarhonderd euro wel ok is zonder nare gevoelens?

Ik sta er echt anders in (ben gelijk al in het begin eerlijk en open geweest zodat hij weet waar hij aan toe is). Zal het mensen afschrikken? Vast. Maar als je daarop afknapt, vind ik het ook geen partner materiaal en geen verlies. Ja het is verdrietig, ja het is geen makkelijke weg maar liefde vindt z'n weg wel als men er open voor staat. Als alles op een weegschaal moet, zou het al geen partner voor mij zijn.

Zonder partner was op mijzelf wonen heel moeilijk, dat besef ik ook maar al te goed en dat vind ik ook erg dat er mensen daarom noodgedwongen thuis moeten blijven wonen omdat de Wajong dan ontoereikend is om echt een bestaan alleen op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-05-15 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

vuurneon schreef:
Beetje het idee van dat de koning ook kinderbijslag krijgt, enig natuurlijk dat het voor iedereen is maar ook daar zou ik meer balans in willen zien. Zij die minder inkomen hebben, wat meer. Zij die heel veel inkomen hebben, minder.

Vind ik ook zo'n nondiscussie eigenijk. Als we de koning minder willen geven dan moeten we de koning minder geven. Niet via de kinderbijslag en die korten en daar dan weer een ingewikkelde koppeling voor maken met een berekening en een toezichthouder, maar gewoon door hem minder te betalen. Lijkt mij veel simpeler, helderder, en eerlijker. Als ouder heeft hij gewoon recht op kinderbijslag, klaar punt uit. Als koning verdient hij x of y, en als we het huidige bedrag te hoog vinden dan kunnen we dat verlagen. Daar staat de kinderbijslag verder buiten.

Citaat:
Ik vind het juist moeilijk om iemand te zien worstelen die financieel geen ruimte kan creëeren en op niemand terug kan vallen als er geen geld meer is om het huis warm te krijgen. het is niet dat ze extra kunnen werken immers...

Ja, maar zoals ik al zei: dat is een vals dilemma. Dat is namelijk niet gekoppeld aan het shoppen van de ander, maar staat er geheel los van. Het zijn losse levens, je koppelt nu de wajongers aan elkaar, en de rest van de maatschappij nadrukkelijk niet aan de wajongers, terwijl we ook gewoon een goed systeem kunnen behouden waarin iedereen een behoorlijke bestaanszekerheid heeft. En zoals gezegd, dat is goedkoper, gezonder, en fijner voor iedereen. Het schuiven met dingen zoals jij dat voorstelt lost het probleem dat je ziet niet op.

kiwiwitje

Dankjewel Tigear <3
Kelly_ann schreef:
Maar met je eigen paard werken levert niks op toch kiwitje? Dat is 'hobby'

Een eigen bedrijf waar je zelf contole hebt geen optie?

Een eigen bedrijf is zeker een optie. Dat zou wel betekenen dat er een start kapitaal zou moeten zijn, en dat ik personeel zou moeten hebben voor alles wat ik niet kan doen. Ook betekend dat dat het nog moeilijker is om een eigen plekje te gaan vinden want als ZZP moet je particulier huren, en dat is vaak duurder dan Via een gemeente huren. Dat probleem hebben we met mijn vriend namelijk al.

Paard is dan zeker hobby, maar Hier ging de ''discussie'' over, wel met een paard kunnen werken en klusjes doen, en niet kunnen werken. Dus vandaar dat ik wil uitleggen dat een eigen paard in dat opzicht prima zou kunnen. Nu nog een baan.. dat het betaald kan worden. Overigens werk ik sinds kort als Chatoperator, om toch iets van geld binnen te kunnen halen. Daarmee zou ik als ik zou willen een paard kunnen kopen en onderhouden. Maar bij een dierenarts rekening af moeten haken..(een grotere dan) Dus dat is niet eerlijk en ga ik dus niet doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:23

vuurneon schreef:
Ik sta er echt anders in (ben gelijk al in het begin eerlijk en open geweest zodat hij weet waar hij aan toe is). Zal het mensen afschrikken? Vast. Maar als je daarop afknapt, vind ik het ook geen partner materiaal en geen verlies. Ja het is verdrietig, ja het is geen makkelijke weg maar liefde vindt z'n weg wel als men er open voor staat. Als alles op een weegschaal moet, zou het al geen partner voor mij zijn.

Het gaat niet om de ander, het gaat om mij. IK zou het niet kunnen om zo'n zware druk op iemand anders te leggen. IK zou mij niet gelijkwaardig kunnen voelen in een relatie waarin ik volledig afhankelijk ben van de goedgevendheid van de ander, terwijl ik me tegelijkertijd de hele tijd moet wapenen tegen een maatschappij die je vertelt dat je als wajonger voortdurend verantwoording moet afleggen over wat je doet.

En ik denk trouwens dat het niet gaat om afknappen, want dat is wel helder, maar juist om die sluipende ongelijkwaardigheid die je niet ziet maar er gewoon insluipt. Beetje frustratie hier, beetje ergernis daar... Het gebeurde zo vaak toen vrouwen in het algemeen afhankelijk waren van mannen... al die mannen gingen daar in eerste instantie mee akkoord, dat was immers de norm. Maar toch leidde het in een aanzienlijk aantal relaties tot een minachting van de man voor de vrouw, omdat hij moest werken en zij 'niet'. Zo zou ik niet aan een relatie willen beginnen, maar meer... waarom zouden we terug willen naar die tijd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:23

Shadow, ik snap heus wel dat dat een vals dilemma is, maar t is gevoelsmatig hoe ik het liever zou zien.

Enne het gaat ook om mij, daarom spreek ik in 'ik-vorm'. Ja ik heb al een partner, maar niets in het leven is zeker immers. En IK heb er minder moeite mee dan jij het hebt en IK zie er geen achteruitgang in.

Ach, voor alles moet je tegenwoordig verantwoording afleggen: het menselijk bestaan is voor velen 1 grote soap die ze willen volgen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-05-15 15:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:24

Vanillia schreef:
Even heel kort door de bocht; maar als iemand met een uitkering geld heeft om een paard te houden dan is imo de uitkering te hoog. Ik werk me iedere maand helemaal achterover, betaal een groot deel van mijn inkomen aan belasting etc. en ik kan geen paard houden, dus ik vind het vrij absurd als iemand die van mijn geld leeft dat wel kan.

met koudbloedkim eens. het ligt dan inderdaad aan de prioriteiten die je stelt. je zegt even verderop dat je je scheel betaald aan huur. je kan er dan ook voor kiezen om ergens in een andere plaats te gaan wonen zodat je een lage huur hebt en WEL een paard kan betalen. misschien geef je veel uit aan kleding, dure auto, uitstapjes of whatever wat een ander weer niet heeft en waardoor die wel een paard kan kopen.
Koudbloedkim of iemand anders met een uitkering die hebben misschien een hele lage huur. of leven zo goedkoop mogelijk om een paard te kunnen betalen.

ik heb geen uitkering maar ik ben alleen met 2 kinderen, heb geen superhoog salaris maar wel een paard en een pony. hoe dat kan??
lage huur, geef weinig uit aan kleding en ga niet uit, rook en drink niet enz.
(uitgezonderd uitstapjes met de kids natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:28

En toch; Klinkt het allemaal ietwat jaloers en het misgunnen van een ander.

Ik ben alleenstaand en IVA en door omstandigheden sta ik niet ingeschreven en maak ik dus geen enkele kans op wat voor extra toeslag dan ook...
En toch flik ik het op mijn manier en daar ben ik stiekem nog best trots op ook eigenlijk....

Gnome

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:31

Maar hoe zorgen jullie voor een spaarpotje bij ziekte van je paard? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:31

vuurneon schreef:
Enne het gaat ook om mij, daarom spreek ik in 'ik-vorm'. Ja ik heb al een partner, maar niets in het leven is zeker immers. En IK heb er minder moeite mee dan jij het hebt en IK zie er geen achteruitgang in.

Dat jij er geen moeite mee hebt is inderdaad een persoonlijke opvatting.

Dat het een achteruitgang betreft is niet echt subjectief maar objectief vast te stellen, het wordt een systeem dat duurder en complexer is in uitvoering en niet oplevert wat het zou moeten opleveren, maar wel voor in elk geval een aantal mensen een daadwerkelijke achteruitgang betekent. Dat maakt het dus ook objectief gezien een achteruitgang.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:32

ingedebruijn schreef:

Dat is dus 1 van de dingen waar ik mn partner voor nodig heb. Zonder hem waren die paarden om dit soort redenen gewoon echt geen optie.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:33

Hoe mensen hun financieen regelen is iets wat Bokt nou werkelijk geen mallemoer aan gaat. Dus hoe mensen hun spaarpotje regelen is niet aan Bokt om te beoordelen, noch is het aan Bokt te beoordelen of een spaarpot wel groot genoeg is. Dat is gewoon prive van mensen en gaat ons verder werkelijk niets aan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:35

Zwerte schreef:
ingedebruijn schreef:

Dat is dus 1 van de dingen waar ik mn partner voor nodig heb. Zonder hem waren die paarden om dit soort redenen gewoon echt geen optie.

:j

Zonder mijn man woonde ik nog thuis :+ dus ik ben mij er absoluut van bewust dat ik financieel afhankelijk van hem ben; helemaal nu de ww afgelopen is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-05-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:39

mick75 schreef:
Hoe mensen hun financieen regelen is iets wat Bokt nou werkelijk geen mallemoer aan gaat. Dus hoe mensen hun spaarpotje regelen is niet aan Bokt om te beoordelen, noch is het aan Bokt te beoordelen of een spaarpot wel groot genoeg is. Dat is gewoon prive van mensen en gaat ons verder werkelijk niets aan.

Nou zeg.... dit is toch juist interessant om eens te bekijken en vergelijken met je eigen situatie? Leerzaam ook, want wellicht kan het beter Of anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:41

:j het is aan mij of ik er inzicht in wil geven immers. Dat hoeft een ander ook niet te bepalen of ik dat wel of niet mag doen. Vragen staat vrij, of er antwoord op komt is een tweede.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:43

F_inley schreef:
Ik ken mensen die in de bijstand/schuldscharnering (schrijf je dat zo) zitten en een paard hebben ik vind het niet kunnen.....
Ik werk me helemaal blauw met twee banen en betaal idd een hoop belasting en hun doen lekker niks en hebben toch een paard..... Ik heb het over mensen die ook gewoon bewust niet willen werken ik vind het schandalig. Het eerste wat eruit gaat is toch echt mijn paard als ik geen geld meer heb.
Een paard is een luxe product en ik denk dat hoe ga je het betalen als hij iets krijgt?

Je komt niet in de schuldsanering met een paard. Tenzij niemand weet dat dat paard van jou is. Van je wekelijkse leefgeld in de schuldsanering kun je geen paard onderhouden.

Peelie: je bent niet helemaal vrij om te bepalen wat je met je geld doet. Als je een koophuis hebt en je raakt je baan kwijt krijg je geen uitkering. Dan zal je eerst je huis moeten verkopen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-05-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:44

Ik begin het gewoon een beetje dom te vinden om te zeggen dat een uitkering te hoog is als je er een paard van kan betalen. Er is nu al een aantal keer uitgelegd dat die mensen voor de rest zo goedkoop mogelijk leven en zichzelf daarmee te kort zouden doen als ze geen paard hadden. Veel anderen kunnen met diezelfde uitkering geen paard onderhouden. Uitkeringen verlagen zou betekenen dat iedereen die een uitkering heeft op het goedkoopst zou moeten leven (hou houd je depressies in stand..) Waarom zou je dat voor die mensen willen?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:44

Tieme schreef:
Vanillia schreef:
Even heel kort door de bocht; maar als iemand met een uitkering geld heeft om een paard te houden dan is imo de uitkering te hoog. Ik werk me iedere maand helemaal achterover, betaal een groot deel van mijn inkomen aan belasting etc. en ik kan geen paard houden, dus ik vind het vrij absurd als iemand die van mijn geld leeft dat wel kan.

met koudbloedkim eens. het ligt dan inderdaad aan de prioriteiten die je stelt. je zegt even verderop dat je je scheel betaald aan huur. je kan er dan ook voor kiezen om ergens in een andere plaats te gaan wonen zodat je een lage huur hebt en WEL een paard kan betalen. misschien geef je veel uit aan kleding, dure auto, uitstapjes of whatever wat een ander weer niet heeft en waardoor die wel een paard kan kopen.
Koudbloedkim of iemand anders met een uitkering die hebben misschien een hele lage huur. of leven zo goedkoop mogelijk om een paard te kunnen betalen.

ik heb geen uitkering maar ik ben alleen met 2 kinderen, heb geen superhoog salaris maar wel een paard en een pony. hoe dat kan??
lage huur, geef weinig uit aan kleding en ga niet uit, rook en drink niet enz.
(uitgezonderd uitstapjes met de kids natuurlijk).

Niet iedereen kan zomaar even ergens anders naartoe verhuizen. Denk aan werk bijvoorbeeld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:45

Kom je uit een depressie dan als je duurdere kleding kan kopen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:45

Dat bedoel ik Vuurneon. Als mensen zelf inzicht willen geven, dan is dat hun goed recht. Maar wel vrijwillig. Hier op Bokt worden mensen soms bijna gedwongen hun hele financiele situatie op tafel te leggen omdat ze zeggen dat ze ergens geen geld voor hebben/ voor willen vrijmaken. Terwijl ze aan niemand verantwoording schuldig zijn, behalve aan zichzelf en eventuele mede-eigenaren.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:46

KoudbloedKim schreef:
Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat je prioriteiten zijn.
Iedereen met een baan kan een paard houden, maar daar moet je dan in sommige gevallen net als ik wel een hoop voor opgeven.

Mochten hier vragen over zijn (over mijn situatie), stel die dan gewoon en trek geen voorbarige conclusies.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:47

Ik vind persoonlijk dat de uitkering te hoog is als je er een paard van kunt houden. Een uitkering krijg je omdat je niet kunt werken, om van te leven (eten, drinken, kleding kopen en huur betalen). Niet om een paard van te betalen. Een paard is nou eenmaal duur en als je geen baan hebt ben je helaas niet in de positie om er een aan te schaffen. Erg jammer, maar het is maar zo. Er zijn heel veel mensen die echt een uitkering nodig hebben om van te leven, dan vind ik het belachelijk als iemand een paard van zijn/haar uitkering koopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:47

Kelly_ann schreef:
Kom je uit een depressie dan als je duurdere kleding kan kopen?

De economie komt misschien wel uit de depressie dan als iedereen maar gaat kopen O:)

(Klein grapje tussendoor vooruit)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:48

Trouwens ben ik nu wel even oprecht nieuwschierig naar hoe "ziek" je moet zijn voor een wahjong uitkering, aangezien veel mensen hier vinden dat die te snel wordt gegeven en anderen dat juist niet vinden.