Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:vuurneon schreef:Als ik zat de drammen met 'ik wil' zei mijn vader op z'n Fries (wil = wol in het Fries) : 'wol zit op een schaap en haar op de geit'. Nou dan ben je zo uitgekletst
Ja, klopt. Het is een prima manier om iemands wensen en gevoelens te negeren.
Maar of dat betere en evenwichtigere kinderen en later volwassenen maakt? Ik vraag het me af. Er zijn heel wat mensen die het contact met hun eigen gevoel verliezen omdat ze geleerd hebben dat ze niet teleurgesteld mogen zijn. Zo'n gezonde manier hoeft het niet te zijn.
Ligt er een beetje hoe het toegepast wordt... maar je kunt emoties van kinderen serieus nemen zonder dat je meegaat in het drammen of eraan toegeeft.
Vjestagirl schreef:Mag ik (heel serieus, geen aanval) vragen hoe jij het voor je ziet als de juf op school straks zegt dat er iets niet mag en jouw kinderen verwachten uitleg die ze misschien niet gaan krijgen?
Shadow0 schreef:vuurneon schreef:Als ik zat de drammen met 'ik wil' zei mijn vader op z'n Fries (wil = wol in het Fries) : 'wol zit op een schaap en haar op de geit'. Nou dan ben je zo uitgekletst
Ja, klopt. Het is een prima manier om iemands wensen en gevoelens te negeren.
Maar of dat betere en evenwichtigere kinderen en later volwassenen maakt? Ik vraag het me af. Er zijn heel wat mensen die het contact met hun eigen gevoel verliezen omdat ze geleerd hebben dat ze niet teleurgesteld mogen zijn. Zo'n gezonde manier hoeft het niet te zijn.
Ligt er een beetje hoe het toegepast wordt... maar je kunt emoties van kinderen serieus nemen zonder dat je meegaat in het drammen of eraan toegeeft.
Vjestagirl schreef:Is het dan bevorderlijk dat een kind altijd leert dat doordrammen resulteert in meer aandacht (want negatieve aandacht is ook aandacht), of dat een kind niet leert dat helaas wensen en gevoelens zo nu en dan genegeerd gaan worden?
Sammie schreef:Het gaat er niet om dat een kind van 2 niet aan de borst mag. Het gaat erom dat als dat problemen oplevert voor moeders (en kind) dat je dan moet stoppen. Als jij (maar vooral jullie, je man moet hier ook content mee wezen) geen problemen hebt met het in bed slapen met je kind van 3,5 moet je dat vooral blijven doen. Maar wil je het eigenlijk niet en blijf je het maar doen uit angst dat je kind anders gaat jengelen en krijsen dan wordt het hoog tijd om daar wel wat aan te doen.
De situatie van gisteravond was imo horror ja.. Die moeder (het halve gezin) werd om het uur wakker gemaakt omdat kind eventjes wou sabbelen. Met z'n vieren in een bed liggen is niet bevoordelijk voor je nachtrust. Moeders was kapot.. Dat zag je aan alles. Dat is de situatie die doorbroken moest worden. En opeens ging het een stuk beter voor alle partijen.
Shadow0 schreef:Vjestagirl schreef:Is het dan bevorderlijk dat een kind altijd leert dat doordrammen resulteert in meer aandacht (want negatieve aandacht is ook aandacht), of dat een kind niet leert dat helaas wensen en gevoelens zo nu en dan genegeerd gaan worden?
Waarom zijn dat de enige twee mogelijkheden volgens jou?
Vjestagirl schreef:Omdat als je t kind geen aandacht geeft je dus gevoelens en wensen negeert.
Shadow0 schreef:Vjestagirl schreef:Omdat als je t kind geen aandacht geeft je dus gevoelens en wensen negeert.
Ja, dus waarom zou je dat per se op die manier willen oplossen? Je kunt toch ook aangeven dat je z'n gevoelens serieus neemt? En daarna overgaan tot de orde van de dag. Dat lijkt mij een veel gezondere omgang met zulke dingen - geen conflict en dan hoeft er dus ook niets te worden uitgevochten.
meggiemeg schreef:Ik kan me helemaal dood ergeren aan die ouders die in de winkel beginnen met opvoeden ipv thuis!
Pas in de Xenos: moeder met kind van een jaar of 3, opa en oma waren er ook bij. Kind trok werkelijk alles uit de schappen/bakken en smeet het op de grond of tegen andere mensen aan. Moeders zei er niets van, oma probeerde een poging met uitleg dat dat niet kon bladiebladiebla. Kind trok zich nergens wat van aan en was het beu dat oma er wat van zei en sloeg deze recht in het gezicht. Opa begon zich er mee te bemoeien daarna en het resultaat was hetzelfde. Klap in het gezicht door het kind bij opa. Moeders zag alles maar deed nog altijd niets. Alle mensen ergerden zich rot hieraan want het ging nogal luidruchtig in de winkel er aan toe met dat stelletje. Ik heb me zo in moeten houden om er wat van te zeggen. Heb wel een paar keer een dodelijke blik geworpen maar dat mocht niet helpen.
Je schaamt je toch kapot als dit je overkomt?
Slina schreef:Bij ons waren er eigenlijk geen regels en structuur. Straf werd mee gedreigd, maar nooit echt die straf gegeven. Gelukkig voor hun hebben ik en m'n zusje er niet echt misbruik van gemaakt. We waren heel lief. Wel is het zo dat we daardoor weliswaar een vredelievende sfeer hadden thuis, maar m'n zusje en ik waren wel verwende nesten en dat is nu nog steeds. Ik heb nooit 'nee' geleerd als kind dus ik heb er nu als volwassene last van. Ik heb gewoon m'n hele leven m'n zin gekregen dat ik nu niet overweg kan met een nee. Zoals iemand pas zei tegen mij, jij moet nu op je 20e leren wat een stampend kind op z'n 4e leert. Dat is heel gênant
Vjestagirl schreef:Het is geweldig om de gevoelens en wensen van je kinderen serieus te nemen, en dat is ook ontzettend belangrijk. Maar om nou bij ieder gedram om een snoepje aan te geven dat je z'n gevoelens en wensen serieus neemt, nee. Vind ik ook niet logisch trouwens, eerst aangeven dat je het serieus neemt, maar het dan toch niet doen.
Sammie schreef:Niks mis mee om een kind te betrekken in de eetkeuze, maar het ligt er wel een beetje aan hoe je dit doet. Je kunt beter zelf twee keuzes geven als wil je macaroni of stampot of gewoon zullen we vanavond macaroni eten. Een compleet open keuze als in wat wil je eten heeft teveel keuze mogelijkheden en lijdt vaker tot flinke discussies als ik wil pannekoeken/patat/iets ongezonds/vets terwijl moeders liever iets gezonds op tafel wil zetten.
Kinderen die liever aardappelen en groente willen dan patat is leuk en mooi en moet je koesteren, maar wel redelijk uniek. Hoe vaak ik in de supermarkt geen stampvoetende en jengelende "ik wil patat" kinderen hoor
Nee lieverd dat doen we niet we eten Y.. Tja.. dan moet je ook niet aan dat kind vragen "wat wil je eten.."
Bmamavan2 schreef:meggiemeg schreef:Ik kan me helemaal dood ergeren aan die ouders die in de winkel beginnen met opvoeden ipv thuis!
Pas in de Xenos: moeder met kind van een jaar of 3, opa en oma waren er ook bij. Kind trok werkelijk alles uit de schappen/bakken en smeet het op de grond of tegen andere mensen aan. Moeders zei er niets van, oma probeerde een poging met uitleg dat dat niet kon bladiebladiebla. Kind trok zich nergens wat van aan en was het beu dat oma er wat van zei en sloeg deze recht in het gezicht. Opa begon zich er mee te bemoeien daarna en het resultaat was hetzelfde. Klap in het gezicht door het kind bij opa. Moeders zag alles maar deed nog altijd niets. Alle mensen ergerden zich rot hieraan want het ging nogal luidruchtig in de winkel er aan toe met dat stelletje. Ik heb me zo in moeten houden om er wat van te zeggen. Heb wel een paar keer een dodelijke blik geworpen maar dat mocht niet helpen.
Je schaamt je toch kapot als dit je overkomt?
En zelfs in de supermarkt zette ik mijn kind dan in een hoek, of op de mat hahaha.
Heb wel vreemde blikken en genoeg commentaar gehad.
Maar waarom alleen thuis opvoeden? Mag dan op straat, of in de winkel dan opeens alles? Nee hoor!
Heb nu wel twee kinderen van 12 en 8 die ik met fatsoen mee naar een winkel of een restaurant kan nemen.
Als ik met ze ga winkelen gaan ze niet zeuren ze ook om iets, als ze iets zien wat ze graag willen hebben dan vragen ze het netjes, en dan kan ik toegeven of niet. Dan wel met uitleg waarom wel, niet. Proberen ze het nog eens (zeurderig) dan is het duidelijk nee want ik ben de moeder!
Moet zeggen dat ik daardoor ook wel eens (te)makkelijk ben met iets geven
Meraki schreef:Is dit de groep mensen die met hun 2/3 jarige in de supermarkt staan te overleggen wat hij/zij graag wil eten?![]()
Ik kan me ook wel heel goed vinden in haar manier van doenwat ik me afvraag ook, is of er ook in het buitenland zoveel weerstand is geweest?