Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:14

Ik heb zo het vermoeden dat ie alsnog wordt neergeschoten. Dat is nou eenmaal de bemoeienis van de mensen. Een tijd geleden, ik meende ergens in een Gronings dorp, was er een jonge hert die zich met een groep koeien had bevriend. Het diertje had een goed leven en voelde zich een met de koeien. Ook de boer zag er geen kwaad in maar op aanraden had hij toch een kinderboederij benaderd zodat het jonge dier zich bij soortgenoten kon kan vestigen. En wat gebeurde er? De politie heeft hem voortijd laten afschieten want het was zogenaamd een gevaar vanwege de nabij gelegen snelweg/autoweg en het past niet in het flora en fauna bestand.... dus guess what wat er gaat gebeuren met de wolf...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:16

Murosch schreef:
Iets klopt hier niet inderdaad.. hij loopt zo dicht bij de bewoonde wereld steeds.

Is ook enigzins onmogelijk voor de wolf om het te ontwijken gok ik zo. En gedurende zijn route steeds meer gewend aan geraakt waarschijnlijk.

In Roemenië (Brasov) is het overigens heel normaal dat wolven (én beren!) de stad binnentreden. In Zweden gebeurt het ook geregeld dat wolven vlakbij de mensen wordt gespot.

Ik vrees het ook, Magica....

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:16

Maar het is toch een beschermd dier in Nederland en mag daarom niet worden afgeschoten?

snowdon

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:18

Zijn we niet een land van uitzonderingen op uitzonderingen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:19

geerke schreef:
wat vreemd dat dit nieuws al twee dagen de kranten beheerst.De mens is al eeuwen bang voor de wolf.
Waarom geen idee....soort van mythe denk ik.
Mensen zijn eng.Dieren niet.

De wolf is wel net na volle maan voor het eerst gespot... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:22

Smee__ schreef:
Maar het is toch een beschermd dier in Nederland en mag daarom niet worden afgeschoten?

'Wegens het atypische gedrag wordt hondsdolheid niet uitgesloten. Daarom is uit preventieve veiligheidsoogmerken besloten het dier af te schieten.'

Zijn we oh zo goed in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:23

Mag niet maar oeps nu is ie dood, weet ook niet hoe het kan :o? Opeens had ik een geweer in handen en ging die per vergissing af. Zomaar in de wolf. Zo raar.

Helaas worden er ook roofvogels vergiftigd, dieren gestroopt en meer van dat soort dingen. Een jager die s nachts even wat gaat doodschieten in opdracht van met wat toegestoken geld. Geen mens zal het merken helaas,

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:35

RTL4 laat nu weten dat de wolf al een schaap zou hebben gepakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:38

Dat is dus niet duidelijk, de sporen zijn niet typisch wolf en ze hebben nu dna afgenomen om te kijken of r wolf dna inzit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:40

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:53

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:57

Annoya schreef:
RTL4 laat nu weten dat de wolf al een schaap zou hebben gepakt.

En het duurde een kwartier voordat de man die de wolf betrapte indruk maakte op de wolf. Dus ik vraag me af of er niet ergens in Duitsland/Polen of op reis een verlaten nestje tegen kwam, die in huis heeft genomen en toen bleek dat ze toch niet volledig tam te krijgen waren het dier weer heeft vrijgelaten en deze zodoende is gaan zwerven...

Toen kwam m'n vader ook met dit...
Froukje1993 schreef:

Of ben ik nu de enige die zo denkt en zit ik helemaal fout?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:00

Hij heeft ook rustig foto's staan maken, dus wellicht was hij ook niet zo heel indrukwekkend?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:02

Nikass schreef:
Hij heeft ook rustig foto's staan maken, dus wellicht was hij ook niet zo heel indrukwekkend?

Nouja, zie de bevindingen van Frans Frijmuth in het artikel van RTV Noord... ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:00

Huertecilla schreef:
Air schreef:

Exact zoals ik al schreef gaat elke schapenhouder binnen 100 km. nu dode schapen melden.

Teleurstellend bericht. Een onnodige en enigszins beledigende generalisatie HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:19

De NL schapenhouders hier op deze draad maken helaas geen betere indruk.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:23

Huertecilla schreef:
De NL schapenhouders hier op deze draad maken helaas geen betere indruk.

Jij werkt bij faunabeheer dat je zo zeker weet hoeveel schapenhouders melding maken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:30

Janine1990 schreef:
Nikass schreef:

Nouja, zie de bevindingen van Frans Frijmuth in het artikel van RTV Noord... ;)

Ik bedoel dat de man niet zoveel indruk maakte op de wolf omdat hij rustig foto's stond te maken op een afstandje. En wellicht is het een ijdele wolf die hoopte dat hij op tv zou komen :D ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:35

Nikass schreef:
Ik bedoel dat de man niet zoveel indruk maakte op de wolf omdat hij rustig foto's stond te maken op een afstandje. En wellicht is het een ijdele wolf die hoopte dat hij op tv zou komen :D ;)

Mediageile wolf! _/-\o_ _O-

Hij zei dat hij eerst de wolf van het schaap had gejaagd. Veel geschreeuw en gezwaai met de armen. Daarna besloot hij foto's te maken van de wolf, omdat anders niemand hem zou geloven :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:40

Alles is relatief en een schapenhouder die zich beledigd kan voelen is erger dan roepen over een wolf heen te rijden of die dood te schieten 8)7

En zo rent de roedel boze schapenhouders joelend achter boze wolf HC aan.
Goed rookscherm +:)+

Ondertussen tikt de klok voor dat arme verdwaalde dier.

Ik hoop dat het dier met een verdovingsgeweer snel van de weg gehaald wordt.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:45

@Huertacilla je hebt wel je oordeel klaar he? Het moet hoe jij het wil , en owee als iemand anders een andere mening heeft... Laten we het leuk houden!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:47

Ik heb na de beelden van de wolf bedacht dat dit vast geen echte wolf is :j Deze wolf ziet er weldoorvoed uit, zelfs een beetje vadsig. Een echte west-europese wolf van de MacDonalds/KFC/Burger King generatie.

Nee, een echte wolf hoort er een beetje hongerig uit te zien. Dat je zn ribben kunt tellen :j en met een woeste blik in zn ogen. Beetje Russisch of in elk geval Oost-Europees.

Verklaart gelijk waarom het dier langs wegen loopt en relatief tam lijkt, die was vast op zoek naar de volgende drive-in Mac om vuilnisbakken leeg te halen :+

:))

Maar goed, inderdaad, ik geeft het dier ook geen 2 maanden voordat hij is gevangen of doodgeschoten (of doodgereden)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:51

De wolven in Duitsland zijn ook niet zoals jij ze beschrijft hoor Apple ;)

Sterker nog, er is een grote kans dat deze wolf een jonge reu is afkomstig van de roedel bij Munster. Daar leeft een roedel in militair gebied als ik het goed begrepen heb, waar veel (militair) verkeer komt. Deze wolven zijn niet tam, maar gehabitueerd aan de aanwezigheid van mensen in de nabijheid.
Een jonge zwervende reu reist vaker overdag en door bewoond gebied, op zoek naar nieuw territorium.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:54

Daar gaat mn romantische beeld van de hongerige wolf :') :))

Wat jij omschrijft klinkt heel plausibel Snowdon :j
Tegenwoordig heb je meer dan genoeg wilde dieren die gewend zijn aan de aanwezigheid van mensen. Hier in de omgeving leven vossen in de duinen die er ook niet voor terug deinzen om kattenvoer te halen uit schuurtjes danwel direct voedsel aan te pakken van mensen.
Kan me zo voorstellen dat dit voor wolven ook zo gaat werken.