De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:52

pmarena schreef:
Kuggur schreef:
Dus julllie gaan zelf ook pmarena en Morganlefay?

Eh, ja, een hoogzwangere 34 jarige met 2 hypotheken en een eigen zaak, die moet je echt op gaan roepen voor een half jaar dienstplicht :P

Ach ja, dat komt inderdaad slecht uit, wat vervelend.
Maar je hebt uiteraard een periode vrijwillig aan defensie deelgenomen vóór je in deze situatie belandde?
Ach nee, kwam op je zeventiende óók niet helemaal goed uit voor je...Dan die anderen maar liever hé...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-02-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:52

Als ze dit gaan doorvoeren( ik ben namelijk voor) dan moeten ze een speciaal "bokt peleton" introduceren, en daar een kader opzetten die of bij luchtmobiel of bij de commando's zitten ~~}>

Ik ben zelf 6 jaar lang beroeps geweest en werk nu bij de NS waar ik dus veel te maken krijg met de jeugd van tegenwoordig en een aanzienlijk deel missen een hoop normen en waarden!

En daarbij wat je bij defensie leert en ervaart zijn merendeels dingen die je als persoon alleen maar beter maakt, een aantal van jullie roepen van alles, maar weten eigenlijk niet eens waar je het over hebt wat betreft defensie....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:54

rox_en_wilvy schreef:
Als ze dit gaan doorvoeren( ik ben namelijk voor) dan moeten ze een speciaal "bokt peleton" introduceren, en daar een kader opzetten die of bij luchtmobiel of bij de commando's zitten ~~}>

Ik ben zelf 6 jaar lang beroeps geweest en werk nu bij de NS waar ik dus veel te maken krijg met de jeugd van tegenwoordig en een aanzienlijk deel missen een hoop normen en waarden!

En daarbij wat je bij defensie leert en ervaart zijn merendeels dingen die je als persoon alleen maar beter maakt, een aantal van jullie roepen van alles, maar weten eigenlijk niet eens waar je het over hebt wat betreft defensie....

Oef dan zit je bijna nog beter en veiliger bij defensie dan bij de NS :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:56

rox_en_wilvy schreef:

..

Hahaha, goed plan, de lichte brigade!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:57

lizy29 schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Oef dan zit je bijna nog beter en veiliger bij defensie dan bij de NS :+

Idd, de gemiddelde afghaan heeft meer respect voor je dan de gemiddelde reiziger in alle soorten en maten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:00

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Je hebt ook de plicht om naar school te gaan toch?
Bij de leerplicht vraag ik me ook regelmatig af of de manier waarop we het nu inrichten wel echt het belang van de jongere en z'n ontwikkeling voorop heeft staan.

Citaat:
Zeker als je er op basis van goede redenen eventueel onderuit kan (omdat je bvb. al een baan hebt waar je niet zomaar even een half jaar mee kan stoppen, zorg voor iemand hebt of weet ik wat) dan is het voor een scholier op zich een mooie tussenstap tussen school en het leven daarna :)

Ik gun iedereen de mogelijkheid tot een avontuurlijke tijd waarin ze veel leren. (Maar niet gericht op geweld en oorlog.) Een leertijd waarin men bezig is met reddingsoefeningen, rijbewijs halen, survivalskills en samenwerken: helemaal prima. Lijkt me echt een fantastische aanvulling en stukken beter voor veel jongeren dan onderwijs waar ze hun behoefte tot 'doen' niet kwijt kunnen.

Maar niet verplicht, en zeker niet met als verplicht doel om mensen discipline aan te leren (dat is namelijk niet de taak van de overheid), en niet om mensen op te leiden geweld toe te kunnen passen, of om ze te leren hoe wapens werken ofzo.

Nou met die insteek dus :j

Nuttige dingen leren. Dat daar dan wat kennis bij komt die wellicht nog wel handig zou kunnen zijn als je ineens in een serieuze oorlogsdreiging komt, lijkt me op zich toch ook wel nuttig dat er wat mensen zijn die een beetje een idee hebben hoe we ons kunnen verdedigen. Voor actieve aanval e.d. trainen in een ander land dat hoeft van mij ook niet, daar gebruik je maar beroepsmilitairen voor als je dat zo graag wilt doen.

Dat je het gewoon als een soort sociaal-maatschappelijke opleiding ziet waar jongelui wat basiskennis bijgebracht wordt die wel eens van pas kan komen :j

Discipline vind ik wel iets goeds om bij te brengen. Dan niet in de categorie met een blaffende eikel boven je die je vernedert met nutteloze klussen, maar wel gewoon een goede gestructureerde dagindeling waarbij je op tijd naast je bed staat, de boel netjes houdt, respectvol met elkaar om gaat en je taken goed moet doen, samenwerking met mensen uit alle lagen van de maatschappij.

Dat is voor sommigen al moeilijk genoeg :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:01

Ik vind het sowieso mooi om te zien hoe het er in het leger aan toe gaat (mijn broertje zit bij de genie). Ja het is ontzettend hard werken en zwaar maar er heerst ook een kameraadschap en wederzijds respect waar een hoop mensen nog wat van kunnen leren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:12

Kuggur schreef:
pmarena schreef:

Eh, ja, een hoogzwangere 34 jarige met 2 hypotheken en een eigen zaak, die moet je echt op gaan roepen voor een half jaar dienstplicht :P

Ach ja, dat komt inderdaad slecht uit, wat vervelend.
Maar je hebt uiteraard een periode vrijwillig aan defensie deelgenomen vóór je in deze situatie belandde?
Ach nee, kwam op je zeventiende óók niet helemaal goed uit voor je...Dan die anderen maar liever hé...

Bah Kuggur, wat flauw.
Ik weet zeker dat je genoeg verstand hebt om te begrijpen dat het niet realistisch is om mensen die al volop meedraaien in het werkende leven met gezin en verplichtingen nu nog even daaruit weg te trekken, daarmee veroorzaak je alleen maar enorme problemen.

Ik heb er inderdaad naar gekeken ja, om me aan te melden toen ik van de HAVO kwam :j
Nu vielen veel interessante functies al af omdat ik niet zo groot ben :P

Maar het is sowieso een aanzienlijk verschil tussen je aanmelden als beroeps of slechts een dienstplicht doorlopen :)*

Ik had niet de behoefte om uitgezonden te worden naar oorlogsgebied met dubieuze missies.
Dan vind ik het ook niet kunnen om wel te profiteren van een opleiding met veel mogelijkheden om allerlei trainingen, cursussen en rijbewijzen te halen op kosten van de staat / maatschappij, en dan na een paar jaar te zeggen :wave: dit is toch niet wat ik met mijn toekomst wil, toedeledokie.

Wist ook niet wat voor gewone burger-opleiding ik zou moeten gaan doen die echt bij me zou passen, dus ben ik braaf gaan werken om mijn eigen broek op te houden.

Had gerust een jaartje mee willen draaien hoor, naast de mensen die er geen reet aan vonden hoor je toch ook heel erg veel mensen die het achteraf toch wel een ervaring vinden die ze niet hadden willen missen :)

En wellicht zou het ook jongelui kunnen helpen om richting te geven aan hun toekomst, dat ze daar iets leren / ontdekken waar ze mee verder willen. Had voor mij enorm nuttig kunnen zijn....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-02-15 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:14

gekvanfleur schreef:
Als ik de reacties lees ib dit topic vind ik het toch echt geen verkeerd idee...iemand gaat nog liever dood en heel veel jonge mensen die heel graag weg willen, maar waarschijnlijk geen idee hebben van wat er verder in de wereld speelt.

Hmm, de mensen die een dienstplicht willen wegens de dreiging van IS weten ook niet echt wat er in de wereld speelt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:15

pmarena schreef:
Kuggur schreef:
Dus julllie gaan zelf ook pmarena en Morganlefay?

Voor heel veel volwassenen is het een beetje te laat om dat nu met terugwerkende kracht te gaan doen, daarmee maak je een beetje te veel kapot als mensen inmiddels al verplichtingen hebben die je niet zomaar even een half jaartje "on hold" kan zetten. Daar knapt de maatschappij niet van op.

Zoiets moet je doen (als je het in wilt stellen) bij jongelui die nog geen verplichtingen hebben :)

Maar wie bepaald welke verplichtingen wel of niet even op hold gezet kunnen worden? Oudklasgenootjes die een tussenjaar deden hadden ontzettend veel moeite om weer in opleidingsritme te komen. ik vind een studie onderbreken of later in het jaar instromen (kan nog niet eens bij alle opleidingen) vind ik gewoon een heel slecht idee. Met je diploma snel op zakkom je verder dan 6 maanden training in iets wat je na waarschijnlijkheid toch nooit meer gebruik.
Het oneerlijke 3 maanden extra als straf omdat je defensie de rug toe keert is ook raar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:20

pmarena schreef:
Dan vind ik het ook niet kunnen om wel te profiteren van een opleiding met veel mogelijkheden om allerlei trainingen, cursussen en rijbewijzen te halen op kosten van de staat / maatschappij, en dan na een paar jaar te zeggen :wave: dit is toch niet wat ik met mijn toekomst wil, toedeledokie.

Daar heb ik dan weer geen enkele moeite mee - omdat het de maatschappij wel degelijk heel erg ten goede komt. Het idee dat je alleen je 'land kunt dienen' door jezelf kapot te laten schieten cq anderen kapot te schieten in landen ver weg vind ik dan weer vreemd. Als je hier gewoon een persoon bent die z'n omgeving niet kwaad doet en juist helpt ben je toch ook heel waardevol voor de samenleving?

Wat dat betreft zie ik dat soort dingen gewoon als investering in de samenleving als geheel, en daar heb ik geen enkele moeite mee.

(Daarom vind ik trouwens ook dat de studiebeurs gewoon weer terug moet komen.)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:24

En wat nou dan als je fysiek bent afgekeurd (heb ooit gesolliciteerd bij politie, maar afgewezen door chronische knieblessure).
Ik kan geen fysiek werk doen, dus ook niet in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis.
Ik doe een administratieve opleiding zodat ik mijn knie niet belast.

Ze kunnen mij toch niet dwingen mijzelf nog meer 'kapot' te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:25

Citaat:
pmarena schreef:
Voor heel veel volwassenen is het een beetje te laat om dat nu met terugwerkende kracht te gaan doen, daarmee maak je een beetje te veel kapot als mensen inmiddels al verplichtingen hebben die je niet zomaar even een half jaartje "on hold" kan zetten. Daar knapt de maatschappij niet van op.

Zoiets moet je doen (als je het in wilt stellen) bij jongelui die nog geen verplichtingen hebben :)

Maar wie bepaald welke verplichtingen wel of niet even op hold gezet kunnen worden? Oudklasgenootjes die een tussenjaar deden hadden ontzettend veel moeite om weer in opleidingsritme te komen. ik vind een studie onderbreken of later in het jaar instromen (kan nog niet eens bij alle opleidingen) vind ik gewoon een heel slecht idee. Met je diploma snel op zakkom je verder dan 6 maanden training in iets wat je na waarschijnlijkheid toch nooit meer gebruik.
Het oneerlijke 3 maanden extra als straf omdat je defensie de rug toe keert is ook raar.

Daarom zou het ook GOED geregeld moeten zijn, daarmee staat of valt het :j

Als je van school af komt en je bent hard nodig binnen een familiebedrijf bijvoorbeeld, dan zou dat reden moeten zijn om er onderuit te kunnen. Er moeten geen levens kapot gemaakt worden ten gunste van een half jaartje dienstplicht.

Heb je echt iets nuttigs te doen / ben je al druk bezig om je steentje aan de maatschappij bij te dragen waarbij on hold zetten geen realistische mogelijkheid is, dan gewoon niet doen.

En dus meer werken vanuit stimuleren / aantrekkelijk maken om een half jaartje die opleiding te doorlopen.

Zeker voor mensen die niet weten wat ze moeten gaan doen na school, die anders wat gaan lanterfanten, dan maar een baantje nemen dat niets bijzonders is, hun handje ophouden, geen werk kunnen vinden of wat dan ook... die kunnen mooi dat half jaar geld verdienen met zo'n dienstplicht / opleiding toch en mits goed aangepakt is de kans dan groot dat ze er beter uit komen dan ze er in gingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:28

nontie schreef:
En wat nou dan als je fysiek bent afgekeurd (heb ooit gesolliciteerd bij politie, maar afgewezen door chronische knieblessure).
Ik kan geen fysiek werk doen, dus ook niet in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis.
Ik doe een administratieve opleiding zodat ik mijn knie niet belast.

Defensie is meer dan alleen kanonnenvlees :o?
Sleutelen of de voorraden bijhouden, administratie, hospik ed

Of anders the 5th }>

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:36

8nnemiek schreef:
Ik zie niet waarom veel mensen dienstplicht zo verschrikkelijk vinden.. Jongeren kunnen er hun rijbewijs halen, vrachtwagenrijbewijs, een hoop technische vaardigheden leren.. je leert jezelf kennen en leert beter met elkaar om te gaan, wat voor veel jeugd niet zo vanzelfsprekend is.. en je krijgt er eten en onderdak.

Da's een makkelijk antwoord, om heel eerlijk te zijn heb ik het leger niet nodig voor mijn rij/vrachtwagenbewijs, het aanleren van technische skills en/of het leren kennen van mijzelf. Laat staan voor eten/drinken/onderdak zorgen, kan dat allemaal prima zelf :)

purny

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:39

Ik denk gewoon dat het verplichte bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet. Zo word er ons dus weer iets verplicht opgelegd. En is onze vrijheid ver te zoeken.

Anoniem

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:45

Als Nederland nou oorlog gaat voeren in eigen land , wat moeten we dan? Met hooivorken ? , met afzak broeken de strijd aan. . Dan is Nederland zo verslagen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:46

MarliesV schreef:
Tjonge jonge wat zien mensen toch een beren op de weg.

Emigreren, liever dood enz omdat de dienstplicht misschien weer wordt ingevoerd? Sorry maar wat een vreselijke dramaqueens zeg. Je kan toch ook gewoon weigeren en vervolgens 9 maanden vrijwillig je maatschappelijk nuttig maken.

Ik doe al 17 jaar vrijwilligerswerk, naast mijn studie/werk/paard/leven gaat dat prima hoor. Je krijgt er echt geen enge ziekte van als je een paar maanden van je leven je inzet voor de maatschappij.

Mocht het zover komen en ze roepen ook de vrouwen op dan zit ik met mijn 34 net als mijn vriend er dus bij. Prima! Hopelijk mogen we wel apart van elkaar zodat de ander kan zorgen voor alles thuis en dan na een half jaar switchen.

In dienst is er ook gewoon weekendverlof ed. Je hoeft echt niet een half jaar helemaal zonder contact met familie of vrienden. Sommige mensen doen net alsof je gelijk met een geweer op je rug oorlog moet gaan voeren.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

idd wat een dramaqueens hier allemaal. Alleen al om die reden mag wat mij betreft nu de dienstplicht worden ingevoerd. Want als mensen zo slecht bereid zijn om wat voor de maatschappij te doen......
Hoop ik wel dat ze het snel doen; kan ik ook nog ff worden opgeroepen(ben nog geen 45); ga ik mooi eindelijk mijn rijbewijs halen, vrachtwagenrijbewijs en als ik er nog ff een cursus bij kan regelen zal ik dat ook nog doen; kan ik eindelijk die vervloekte schoonmaak uit, waar je behandeld wordt alsof je stront bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:52

xxCYNNxx schreef:
MarliesV schreef:
Tjonge jonge wat zien mensen toch een beren op de weg.

Emigreren, liever dood enz omdat de dienstplicht misschien weer wordt ingevoerd? Sorry maar wat een vreselijke dramaqueens zeg. Je kan toch ook gewoon weigeren en vervolgens 9 maanden vrijwillig je maatschappelijk nuttig maken.

Ik doe al 17 jaar vrijwilligerswerk, naast mijn studie/werk/paard/leven gaat dat prima hoor. Je krijgt er echt geen enge ziekte van als je een paar maanden van je leven je inzet voor de maatschappij.

Mocht het zover komen en ze roepen ook de vrouwen op dan zit ik met mijn 34 net als mijn vriend er dus bij. Prima! Hopelijk mogen we wel apart van elkaar zodat de ander kan zorgen voor alles thuis en dan na een half jaar switchen.

In dienst is er ook gewoon weekendverlof ed. Je hoeft echt niet een half jaar helemaal zonder contact met familie of vrienden. Sommige mensen doen net alsof je gelijk met een geweer op je rug oorlog moet gaan voeren.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

idd wat een dramaqueens hier allemaal. Alleen al om die reden mag wat mij betreft nu de dienstplicht worden ingevoerd. Want als mensen zo slecht bereid zijn om wat voor de maatschappij te doen......
Hoop ik wel dat ze het snel doen; kan ik ook nog ff worden opgeroepen(ben nog geen 45); ga ik mooi eindelijk mijn rijbewijs halen, vrachtwagenrijbewijs en als ik er nog ff een cursus bij kan regelen zal ik dat ook nog doen; kan ik eindelijk die vervloekte schoonmaak uit, waar je behandeld wordt alsof je stront bent.

haha en ik ga direct op het aanbod in.
Ben er na 34 jaar uitgeflikkerd en moet er nog 12.
Reken maar, desnoods met een hooivork of een bat ;) .

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:55

Deetjeeuh schreef:
Maarre, ik ben niet voor de dienstplicht en het liefste zou ik hem niet willen doen. Maar mocht hij er dan toch komen wordt ik afgekeurd, maar ik ga veel liever 6 maanden in het leger dan 9 maanden in een verzorgingstehuis werken (ik zeg maar even wat.) Want waarom wordt ik met 3 maanden extra 'gestraft' omdat ik het simpelweg niet mag? Dan loop ik dus al meteen een flinke studieachterstand achter. Daarnaast ben ik niet geschikt voor zulk werk.. Het klinkt vast verkeerd zoals ik het zeg/breng, maar ik kan daar zelf gewoon niet goed mee omgaan. En dat mag ik dan lekker 9 maanden gaan doen? Laat mij lekker een bijbaan zoeken en studeren zeg...

Er zijn méér maatschappelijke werkzaamheden dan alleen het bejaarden/ verzorgingshuis hoor... Daar kun je vast ook iets van nut voor jou in vinden, overal valt een mauw aan te passen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:55

nontie schreef:

De sociale dienst kan dat ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:58

Shadow0 schreef:
nontie schreef:

De sociale dienst kan dat ook...

}:) }:) }:)
Reken maar en ze lachen zich ook nog dood(tot ze zelf in die positie zitten)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:00

Vanochtend hier een discussie over gehad met collega's.
Eindexamen is afgerond eind mei. Wanneer alle vervolgopleidingen starten voortaan per januari dan kan de tussentijd gebruikt worden voor dienstplicht/maatschappelijke plicht.
Schaffen we gelijk de maatschappelijke stage af want dat slaat nergens op.
Maar goed het is een voorstel.....ben benieuwd wat er van terecht komt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:11

en ach verplichtingen hebben we toch ons hele leven. Kan deze ene (die notabene maar 6 maanden van je leven in beslag neemt, in tegenstelling tot andere verplichtingen) er ook nog wel bij.
Bovendien is dit ook nog eens een verplichting die je heel goed in je voordeel kan laten werken. Als je maar even nadenkt en gebruik maakt van de middelen die tot je beschikking komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:15

esje01 schreef:
Schaffen we gelijk de maatschappelijke stage af want dat slaat nergens op.

De maatschappelijke stage is al afgeschaft (in elk geval de verplichting en de bekostiging) en dat is vooral heel zonde omdat het eindelijk een beetje begon te lopen. Het is vooral zo jammer dat dat soort projecten worden bedacht, maar weer worden afgeschaft voor het de tijd heeft gekregen om een plekje te krijgen. Dat is alleen maar verspilling van tijd en geld.

En eerlijk, daar lijkt het nu ook op: als er aan de ene kant zowel militairen worden uitgegooid als studiebeurzen worden afgeschaft, lijkt dit me een totaal zinloos plan. Geen visie, niet doordacht, alleen maar geldverspilling.