'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:02

wemkelover schreef:
Ik vind op iq bepalen of je wel of niet kinderen mag opvoeden heel raar. Ik kan bijvoorbeeld niet goed leren, ik heb met moeite een mbo niveau 4 diploma behaald. Mijn vriend kan ook niet denderend leren. Je hoeft van ons hbo te verwachten. Maakt dat ons slechte ouders? Denk het niet.

Zolang mensen goed voorzich zelf kunnen zorgen, zichzelf niet verwaarlozen. Kunnen zien als er iets loos is met kind (ziek), kunnen ingrijpen. En verantwoorde beslissingen kunnen maken, al is dat heel breed. Dat best mogelijk is.

Ik ken mensen die niet echt slim zijn, net vmbo misschien aankunnen. Maar echt super moeders zijn, die kinderen krijgen echt wat ze nodig hebben om op te groeien tot een volwaardig volwassenen. Ik vind dat ouders die capiciteiten moeten hebben om kinderen te mogen hebben. En dat er niet zomaar naar iq moet gekeken worden.Maar naar de handicap zelf en in hoeverre dat belemmerd dat is. En het daarop beslissen of het kan of niet.

Je IQ bepalen wordt niet doormiddel van schoolprestaties gedaan. Helemaal niet zelfs.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:02

safina schreef:
minikatje schreef:
De staat zal dit ook nooit officieel willen beslissen, veel te heet hangijzer ;)

@Joolien, Dat is een best kleine groep en die wonen meestal bij hun ouders.
Grofweg de meeste hebben iets aan controle.
Bovendien wonen er ook zat "op zichzelf" in een gemengde woongroep.

Hoe kom je daar nou bij? Je spreekt van zwakbegaafdheid bij een IQ dat tussen de 70 en 85 ligt met een beperking in conceptuele, praktische en / of sociale vaardigheden. In Nederland wonen ongeveer 2,2 miljoen mensen met een IQ tussen de 70 en 85, schatten onderzoekers (http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... king-voor/)
Die zitten echt niet allemaal in een beschermde woonvorm, bij ouders of in een tehuis.

Vaak herken je een dergelijke handicap niet direct. Mensen met een verstandelijke beperking van dit niveau kunnen zich vaak redelijk goed uitdrukken, beetje lezen en schrijven, zien er normaal uit etc. Daarnaast zijn ze soms heel goed in het verbergen van hun beperking. Toch is de beperking er wel degelijk, maar dat merk je pas als je ze beter leert kennen. Dan merk je dat iemand je verhaal soms niet kan volgen, brieven en folders niet snapt, moeite hebben met wisselgeld of de klok etc.
Doordat het niet zo duidelijk zichtbaar is, wordt het ook vaak niet onderkend door de buitenwereld. Ze wonen zelfstandig, maar redden zich vaak net niet goed genoeg en komen in problemen. Bijvoorbeeld met huisvesting, werk, financiën, administratie, beslissingen nemen etc. Mensen die verstandelijk gehandicapt zijn en niet goed mee kunnen komen, kunnen daardoor ook onaangepast gedrag gaan vertonen. Als dat uit de hand loopt, krijgen ze helaas vaak het predikaat "aso" of "Tokkie". Er wordt vervolgens vergeten om te checken of een verstandelijke beperking ten grondslag zou kunnen liggen aan de problemen.

Een kwart van de daklozen in Nederland heeft bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, schat men.

Grofweg hebben de meeste iets aan controle.
Ja dat durf ik te stellen.

Verder hoef je voor mij geen lezing te houden over zwakbegaafden of de botheid van onze maatschappij :)

Thesserd

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:07

Er zijn ook genoeg mensen met een hoog IQ die toch niet voor een kind zou kunnen zorgen. Iemand met autisme bijv. kan een hoog IQ hebben, maar niet altijd voor een kind zorgen. Zie voorbeeld genoemd in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:12

Mijn zus heeft een IQ van 127. Dus inderdaad, dat zegt zeker niet alles :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:14

Jouw voorbeeld bedoelde ik idd DeMolenhoek :D Ik raak steeds je naam kwijt :+

Maarja, dat geeft dus aan dat een soort van IQ grens stellen helemaal geen nut heeft imo.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:15

Maar mogen die mensen ook geen kinderen krijgen in jullie opinie?
Gewoon een vraag :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:18

Welke mensen, mensen met autisme en een IQ van 127? Nouja, in het geval van DeMolenhoek denk ik zeker van niet inderdaad.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:21

Is het ook niet belangrijk om naar het EQ te kijken? Lijkt mij wel namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:23

Thesserd schreef:

Maarja, dat geeft dus aan dat een soort van IQ grens stellen helemaal geen nut heeft imo.

Inderdaad. Vindt het idee van een medische test door dokters nog niet zo slecht. Het blijft een heel omstreden onderwerp. Ik snap wel dat mensen kinderen willen, maar inderdaad, in sommige gevallen gaan die kinderen hun voorbij groeien. Sommige mensen onder een bepaald IQ kan je sowieso uitsluiten.

Overigens, even voor het fysieke: Had een tijdje terug een reportage gezien van een koppel waarvan 1 van de 2 een ernstige, erfelijke ziekte had. Pijnlijk ook. En toch gingen ze voor een kind, ook al was het risicopercentage heel groot. Maar ze vertrouwden op de medische toekomst en als het kind het ook had gingen ze hem met heel veel liefde omringen etc. Nou, moest ik dag in dag uit met pijn leven juist omdat mijn ouders een kind wouden... Denk niet dat ik ze dankbaar zou kunnen zijn voor het leven...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:26

DeMolenhoek schreef:
Thesserd schreef:

Inderdaad. Vindt het idee van een medische test door dokters nog niet zo slecht. Het blijft een heel omstreden onderwerp. Ik snap wel dat mensen kinderen willen, maar inderdaad, in sommige gevallen gaan die kinderen hun voorbij groeien. Sommige mensen onder een bepaald IQ kan je sowieso uitsluiten.

Overigens, even voor het fysieke: Had een tijdje terug een reportage gezien van een koppel waarvan 1 van de 2 een ernstige, erfelijke ziekte had. Pijnlijk ook. En toch gingen ze voor een kind, ook al was het risicopercentage heel groot. Maar ze vertrouwden op de medische toekomst en als het kind het ook had gingen ze hem met heel veel liefde omringen etc. Nou, moest ik dag in dag uit met pijn leven juist omdat mijn ouders een kind wouden... Denk niet dat ik ze dankbaar zou kunnen zijn voor het leven...

Dat laatste vind ik echt enorm egoïstisch. Ik kan dat soort mensen echt niet begrijpen. Gewoon echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:30

Tja, maar dat kan je dus doortrekken naar de mentale handicap. Vaak moeten mensen het even in fysieke zien voor ze het in het mentale kunnen zien. Een zwakbegaafde persoon met een kind. Kind verbrand zich. Kans zit er dik in dat die zwakbegaafde moeder/vader eerst in paniek schiet en de ouders gaat bellen, ipv het kind direct onder de douche te gooien. Het zijn de details die hem erom doen...

Overigens: Ik doe redelijk sterke uitspraken, maar heb meerdere jaren veel tijd doorgebracht op een internaat met diverse stoornissen. Hierbij was er autisme, doofheid, fysieke handicap en gedragsstoornissen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:36

Demolenhoek, wat jij schrijft heb ik ook meegemaakt. Een jong stel waarbij de vrouw CF heeft en tegen advies in er voor kiest zwanger te worden met de wetenschap dat A ze de zwangerschap niet overleefd en B haar kind 75% kans heeft op net zo een kort leven als de hare.
Wonder boven wonder heeft ze het overleefd maar met een prognose van enkele jaren. De test van hun kleine kan nog niet gedaan worden.

Wat betreft verplichte anticonceptie bij geestelijk beperkte mensen, vind ik een juist plan. Niet alleen om de schrijnende geweldadige gevallen, maar er bestaat ook een kans dat het kind wel "gewoon" is. Deze blijft beperkt.

Hoe dit ethisch gezien in zijn werk zou moeten, daar ben ik nog niet overuit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:43

Over de verplichte anticonceptie heb ik nog wel een leuk verhaal:
Heb tijdje terug tijdelijk ingevallen voor een collega bij een zwakbegaafd stel.
Ze hadden al een kindje, om verdere problemen te voorkomen is er in goed overleg besloten om ze anticonceptie te laten gebruiken. (Wat hiervoor besloten was had ik geen vat op).
Zo gezegd zo gedaan, verpleegster heeft alles goed uitgelegd en ik controleerde elke week de strip van de pil. Niet teveel vragen stellen want dat was betuttelend volgens de voogden.

Na een tijdje was mevrouw weer zwanger, we stonden voor een raadsel.
Bij een tafelgesprek werd dit aangesneden en inderdaad werd de pil netjes geslikt....door meneer :')

Kind 2 maakt het overigens goed en is afgestaan ter adoptie, haar zus heeft het kind geadopteerd in goed overleg en fijne sfeer.
Dit is overigens 1 van de "leukere"verhalen. Gelukkig de enige keer dat ik het ook zelf heb meegemaakt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:45

Wat mij in deze hele discussie opvalt is dat iedereen vanuit de eigen perceptie kijkt (logisch), en redelijk extreme voorbeelden aanhaalt om hele grote groepen mensen als "incapabel" voor het krijgen van kinderen weg te zetten. De ellende is dat de extreme situaties het beste blijven hangen in ons geheugen. Alle keren dat dingen WEL goed gaan vergeten we heel rap, zeker als we horen van iets dat gruwelijk en ernstig mis is gegaan. Zelfs als dingen 1000 x goed zijn gegaan en 1 x heel erg goed mis. Zo werkt ons brein nou eenmaal.

Helaas vinden de meeste mishandelingen plaats in voor het oog doodnormale gezinnen. Het is gruwelijk dat er gezinnen zijn die tussen de mazen doorglippen en er kinderen zijn die, ondanks toezicht, toch soms zwaar mishandeld worden, maar het is minstens zo gruwelijk dat alle aandacht nu uitgaat naar zwakbegaafden en andere problematische groepen, alsof die de enigen zijn die opvoedkundige fouten maken. Hoe moet dat voelen voor die kinderen die geen ouders hebben die met instanties in aanraking zijn geweest maar toch mishandeld worden? "IQ minimaal 80 om een kind te krijgen... Minimaal een baan, huisje, bladiebla..." Hebben die gezinnen toevallig wel.

En dan heb je nog dat kinderen opgroeien in een situatie die voor ons, buitenstaanders op z'n minst als "apart" omschreven kan worden, of erger, omdat het een situatie is die op heel veel punten afwijkt van wat we zelf gewend zijn en voor onszelf als wenselijk zouden ervaren. Maar een kind hoeft het feit dat het uit een afwijkend gezin komt niet als negatief te ervaren. Er zijn genoeg kinderen die onder niet alledaagse omstandigheden zijn opgegroeid (kinderen met minderbegaafde ouders, kinderen met buitengewoon creatieve/ artistieke ouders, kinderen met ouders die een "afwijkende" moraal hebben op relationeel gebied en met meerdere (meer dan 2) vaders/ moeders opgroeien , bedenk het maar) en daar helemaal geen last van hebben gehad en van kleins af aan een manier hebben gevonden om daarmee om te gaan. Ook wordt lang niet iedereen die afwijkend is gepest.

En mensen die anders zijn dan de standaard heb je ook nodig, al is het maar om de standaard te definiëren. Dat is niet "slecht".

Wat mij betreft moet per individu gekeken worden of kinderen krijgen verstandig is. Er zijn genoeg mensen met beperkingen die dankzij hun kind juist hun leven op de rails krijgen en houden, omdat ze er een reden voor hebben gekregen (hun kind). Er zijn mensen met beperkingen die het niet en nooit zullen trekken. Er zijn genoeg "gewone" mensen die het ook niet trekken en hun kinderen al dan niet moedwillig ernstig tekort doen en genoeg "gewone" mensen die prima ouders zijn. Een stempeltje "zwakbegaafd" is wat mij betreft domweg niet genoeg als criterium om hele vergaande en ingrijpende maatregelen te nemen.

Dergelijk ingrijpen hoort altijd maatwerk te zijn, en zelfs met het allerbeste maatwerk, met de allerbeste onderzoekers en volledig objectief uitgevoerd zullen ernstige drama's niet te voorkomen zijn. Omdat mensen nou eenmaal heel erg goed zijn in dingen verbergen en al helemaal als er grote consequenties aan verbonden (kunnen) zijn. En omdat er altijd mensen zijn die tussen de mazen door weten te glippen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:47

minikatje schreef:
Maar mogen die mensen ook geen kinderen krijgen in jullie opinie?
Gewoon een vraag :)

Ik -denk- dat een hoog IQ daar weinig mee te maken heeft.
Als je een zware sociale stoornis hebt kan je 140 punten hebben maar gaat een kind opopvoeden echt heel erg lastig worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:52

Het is natuurlijk een beetje raar om de IQ grens niet aan te houden omdat er ook incapabele opvoeders zijn met een hoog IQ... 80 is misschien een hoge grens maar ik mag toch hopen dat bij alles onder de 60 het wel enigzins zeker is dat dat lastig gaat worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:16

Ik ben niet voor een IQ grens. Puur en alleen omdat ik van mening ben dat er ook koppels zijn die wellicht zwakker begaafd zijn, maar wel fantastische ouders zouden zijn. Ik ben absoluut pro een onafhankelijk panel van mensen (waar de ouders van het koppel absoluut bij betrokken mogen zijn, mits zij een onafhankelijke houding aan kunnen nemen) die goed kunnen inschatten of een zwakbegaafd (en niet alleen zwakbegaafd maar ook bijvoorbeeld extreem autistische mensen) koppel een kind zou kunnen krijgen.

Overigens ben ik eigenlijk in alle gevallen pro-test. Ook hele gemiddeld intelligente koppels met een fantastische baan. Ga maar aantonen dat jij een kind kan krijgen en dat je er goed voor kan zorgen. Financieel maar ook mentaal. Dan mag je kinderen krijgen.

Natuurlijk is dit in de realiteit vrijwel niet toe te passen, maar dat neemt niet weg dat het een idealisme is waar we naar zouden moeten streven met z'n allen. Buiten het feit dat het extreem kindonvriendelijk en potentieel gevaarlijk is, is het namelijk ook niet zo goed voor onze maatschappij. De zorg die een eventueel zwakbegaafd kind met zwakbegaafde ouders nodig heeft is namelijk nogal wat. Met toenemende vergrijzing is dit misschien iets om over na te denken.

Overigens; Rainbow... Mijn diepste respect voor jou. Het lijkt me ontzettend moeilijk om toe te geven hoe lastig het is om een meervoudig gehandicapt kind te krijgen, en ik heb echt ongelofelijk veel respect voor de keuze die je hebt gemaakt. Niet alleen in je eigen belang, maar ook in dat van je zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:23

minikatje schreef:
@Joolien, Dat is een best kleine groep en die wonen meestal bij hun ouders.
Grofweg de meeste hebben iets aan controle.
Bovendien wonen er ook zat "op zichzelf" in een gemengde woongroep.

Citaat:
Grofweg hebben de meeste iets aan controle.
Ja dat durf ik te stellen.

Je durft dat te stellen, maar wat is je onderbouwing?

In meldingen van kindermishandeling zijn ouders met een lichte verstandelijke beperking oververtegenwoordigd. Ik ken de casussen uit de tijd dat ik zelf in die sector werkte. Dat waren stuk voor stuk ouders die zelfstandig woonden. Hulpverlening kwam er nauwelijks binnen. De problematiek is niet bekend bij instanties of ze houden hulp af.
Vaak zijn het ook gezinnen waarbij maar een ouder licht verstandelijk beperkt is en de andere ouder normaal begaafd. Zo ook bij de moeder van Daniella, het meisje dat door mishandeling is overleden en waarover nu die strafzaak speelt. Zij woonde niet in een beschermde woonvorm of bij ouders. Ze was ingetrokken bij een man (die ze notabene had leren kennen toen hij vast zat in detentie, omdat hij twee stiefdochters uit een eerdere relatie verkracht en mishandeld zou hebben). En hulpverlening wees ze af.
Dat is ook het lastige. Je kunt mensen met beperkte verstandelijke vermogens niet zomaar dwingen om in een beschermde woonvorm of bij hun ouders te blijven wonen. En dat gebeurt in de praktijk dus ook niet. Ze gaan hun eigen weg.
En bij mensen die in woongroepen of bij ouders spelen veel minder problemen op dit vlak. Daar is wel iets van toezicht en vaak ook wel zicht op anticonceptie en als er dan onverhoopt toch wat gebeurt is er een goed netwerk. Maar juist die groep die moeilijk bereikbaar is voor hulpverleners omdat ze niet in zo'n groep wonen of thuis wonen en die vaak allerlei bijkomende problemen hebben: juist die groep moet je hebben als je met anticonceptie iets zou willen doen om te voorkomen dat er kinderen geboren worden bij ouders die ze onvoldoende kunnen bieden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:26

Ik heb gisteren op het nieuws een gesprek gezien met een volwassen vrouw met normale intelligentie. Opgegroeid in een gezin met 2 zwakbegaafde ouders en zwakbegaafde broer en zus.

Vond het zeer schrijnend hoeveel deze vrouw heeft geleden. En ik hoop dat het nu beter geregeld is qua begeleiding enz.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:36

Mijn mening is dat als je in elk geval zelf niet zonder begleiding kan qua wonen en het dagelijks normale leven, er geen kinderen zouden moeten komen.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:36

Ik zie dat de discussie nu meer richting gaat over of ouders het ook emotioneel aan kunnen.

Dit is natuurlijk veel lastiger in te schatten. Vaak worden mensen met een IQ lager dan 60 gesteriliseerd door ouders/ opvoeders. Anders zitten ze vaak vanaf jongs af aan al aan de prikpil (1x in de 3 maand). Deze mensen weten vaak niet eens waar deze prik voor dient, want dan moet je snappen hoe het werkt en dit is best lastig uit te leggen en ze moeten het ook nog eens onthouden.

Wanneer iemand toch een kind wil en dit aangeeft bij de zorgorganisatie waarbij diegene zit. Dan gaan we met een heel team in gesprek. Vaak weet begeleiding wel hoe een cliënt is en of het een verstandige keus is. Vaak komt er uit dat ze dat niet precies weten, of waardoor iemand die wens heeft. Dat wordt dan vaak goed uitgezocht. De cliënt in een laat stadium (wanneer ze nog steeds wil) een pop krijgen die levensecht lijkt. Maar vaak is er over praten dat jij niet met de echte maatschappij mee kan doen, bepaalde dingen niet kan veel belangrijker voor deze mensen. Het luisteren en invoelen dat iemand niet mee kan komen en toch eigenlijk zo graag mee wil doen, kan vaak al voor verlichting zorgen. Hierdoor gaat de wens van een kind ook vaak weg!

Daarnaast voorlichting geven op hun niveau kan veel ongelukjes voorkomen en een goede band met begeleiding kan er voor zorgen dat een zwangerschap snel wordt ontdekt en dat deze in sommige gevallen ook wordt beeindigd. We hebben een heel team die zich richt op relaties, intimiteit en seks. Want wees nou eerlijk, als je al niet bij de maatschappij mag en je al een mislukkeling bent (soms voelen mensen dat echt!) dan is een kind maken en krijgen toch nog erg makkelijk :) Dat kan bijna iedereen en dan hoor je (na hun idee) toch bij de maatschappij. Plus je krijgt extra aandacht van iedereen.

Als er dan een grens moet komen zou ik het op emotioneel gebied doen.

Alleen het probleem is, de mens is ook gebiasd. Wanneer we iemand niet mogen, gunnen we ze minder. Dat zou knap rot zijn, als jou oud klasgenoot waar je altijd ruzie mee hebt gehad in een panel zit om te kijken of jij geschikt bent?

Ik zou niet willen dat iemand beoordeelt of ik wel/niet geschikt ben. Er zullen dan altijd corrupties bestaan (iemand mogen, geld, macht, enz). Nee brrrrrr die gedachte maakt mij niet vrolijk!

Het enige wat ik vind is dat als je weet als ouder dat je kind verstandelijk gehandicapt is, dat jij de beslissing voor de 16e moet maken om je kind te steriliseren. Als ouders heb je een verantwoordelijkheid voor je kind en ik vind dat er best eens mag gekeken worden naar wat de consequenties zijn als je een kind niet steriliseert en deze mag je als professional ook duidelijk maken naar de ouders toe. Als professional (gedragswetenschapper in deze) mag dan het advies geven dat er voor dit kind nooit een "normaal" perspectief is (altijd begeleiding, niet goed kunnen meedraaien, sociaal emotioneel altijd te zwak) om een kind te steriliseren.

Dit is anders bij zwakbegaafden. Zwakbegaafden zijn mensen die onderaan wat hangen, maar vaak zich redelijk redden en een prima leven kunnen hebben zonder begeleiding dagelijks. Ze kunnen misschien wat lastiger consequenties zien, maar dat zou geen criteria moeten zijn. IEdereen ziet namelijk wel eens de consequenties ergens niet van in.

Het probleem met testen is dat er altijd een foutmarge is. Dat je wel capabel bent voor kinderen en dat de uitslag is dat je dat niet bent en andersom! Een veilloze is er nog niet.

Daarnaast is de meest gebruikt test de Wechsler en dit is een erg talige IQtest. Wanneer jij dus een andere taal spreekt, of minder sterk bent in taal scoor jij al lager dan iemand die hoog scoort op taal. Daarnaast zijn er minderheden die echt lager scoren dan dat zou moeten kunnen. Een IQ test of andere testen zijn niet zaligmakend!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:39

Er wordt hier regelmatig aangehaald dat mishandeling en verwaarlozing net zo vaak zouden voorkomen bij normaal begaafde stellen/ ouders. Dit klopt niet. De hoogste prevalentie bij mishandeling en of verwaarlozing ligt bij licht verstandelijke beperking, psychische en/of psychiatrische problematiek of verslaving. Wel is dit niet altijd gediagnosticeerd, maar wel aanwezig.

In normale mensentaal: mishandeling verwaarlozing en misbruikt komt vooral voor bij mensen met een beperking en of psychische aandoening of verslaving.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:44

maar er is geen oorzaak gevolg!!!!!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:48

lovelys schreef:
maar er is geen oorzaak gevolg!!!!!

Ik denk dat je het in veel gevallen in verband kan brengen met het onvermogen van iemand om zich empathisch op te stellen tov het kind. Wat daar dan vervolgens de reden voor is, zal verschillen per groep, maar dit is iets dat zowel bij psychische problemen als bij een mentale achterstand vaak van toepassing is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:51

zimbabwe schreef:
In normale mensentaal: mishandeling verwaarlozing en misbruikt komt vooral voor bij mensen met een beperking en of psychische aandoening of verslaving.

Mensen die het recht hebben voor God te spelen en een kind te krijgen :j

Maar nogmaals, hoe je het moet monitoren zou ik ook niet weten,zonder in hele foute regelgeving te vervallen... Maar kinderen zouden geen recht moeten zijn.. eigenlijk..