Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Courses schreef:Ik blijf erbij dat het kabinet zoveel betere maatregelen had kunnen nemen in deze kwestie. Als ik kijk naar hoeveel mensen in mijn omgeving in dezelfde stad op het MBO zitten en vervolgens alsnog een studenten OV hebben .. waarom? Verspild geld want ze hebben het niet nodig om naar hun studie te komen.
Wat ik wel ‘gevaarlijk’ vind is dat er een aantal keer het fenomeen ‘pretstudies’ al is gevallen in dit topic. Nu zullen vele van jullie mijn studie misschien ook een pret studie vinden, maar ik heb er wel baat bij en vele mensen met mij. Moet ik het dan ook maar uitzoeken? Ik studeer en werk keihard voor m’n carriere (en m’n centen) maar als ik geen OV of stufi had gehad was ik toch alsnog best wel de sjaak geweest. Er zitten zoveel haken en ogen aan de aanvullende beurs ook en je zult een grote groep studenten nu krijgen die daar problemen mee gaan krijgen ben ik bang ...
AmoorM schreef:Courses schreef:Ik blijf erbij dat het kabinet zoveel betere maatregelen had kunnen nemen in deze kwestie. Als ik kijk naar hoeveel mensen in mijn omgeving in dezelfde stad op het MBO zitten en vervolgens alsnog een studenten OV hebben .. waarom? Verspild geld want ze hebben het niet nodig om naar hun studie te komen.
Wat ik wel ‘gevaarlijk’ vind is dat er een aantal keer het fenomeen ‘pretstudies’ al is gevallen in dit topic. Nu zullen vele van jullie mijn studie misschien ook een pret studie vinden, maar ik heb er wel baat bij en vele mensen met mij. Moet ik het dan ook maar uitzoeken? Ik studeer en werk keihard voor m’n carriere (en m’n centen) maar als ik geen OV of stufi had gehad was ik toch alsnog best wel de sjaak geweest. Er zitten zoveel haken en ogen aan de aanvullende beurs ook en je zult een grote groep studenten nu krijgen die daar problemen mee gaan krijgen ben ik bang ...
Wat is een pret-studie?
Ik vindt dat iedereen een studie moet kiezen wat bij diegene past.
Gianti schreef:Nou ja met sommige studies heb ik wel degelijk idee pretstudie.. Bijvoorbeeld paardhouderij etc, hoe realistisch is dat je daarmee later echt een baan hebt?
Wat deed jij ook alweer courses?
Courses schreef:Ik blijf erbij dat het kabinet zoveel betere maatregelen had kunnen nemen in deze kwestie. Als ik kijk naar hoeveel mensen in mijn omgeving in dezelfde stad op het MBO zitten en vervolgens alsnog een studenten OV hebben .. waarom? Verspild geld want ze hebben het niet nodig om naar hun studie te komen.
Gianti schreef:Nou ja met sommige studies heb ik wel degelijk idee pretstudie.. Bijvoorbeeld paardhouderij etc, hoe realistisch is dat je daarmee later echt een baan hebt?
karlli schreef:Gianti schreef:Nou ja met sommige studies heb ik wel degelijk idee pretstudie.. Bijvoorbeeld paardhouderij etc, hoe realistisch is dat je daarmee later echt een baan hebt?
Ik volg een soort van paardenhouderij dan,hbo dier en veehouderij richting paarden icm sport. En dan mogen sommigen het weliswaar een pret studie vinden, maar dat is maar net wat je er zelf van maakt. Ik ga volgend jaar (als alles goed loopt ben nog in de planning fase) mijn minor doen richting genetics en genomics en hoop dan dat ik gelijk de vakken mee kan pakken voor mijn pre-master. Ik wil later namelijk richting onderzoek met oa. Inteelt bij paarden op basis van genomica.
Elke studie is puur wat je er zelf van maakt voor mijn gevoel.
EskeGirl schreef:Iets anders wat ik me afvroeg maar niet kon vinden:
Op mijn 18e zit in nog in VWO 6 (wordt in oktober 18). Dan stopt kinderbijslag natuurlijk. Mijn broer kreeg daarom 2-3 jaar geleden scholierentoeslag, ga ik dat ook nog krijgen, of is dat nu ook afgeschaft?
purny schreef:Ik ben dan geen student meer maar wel iemand met een studieschuld. Er zitten 2 kanten aan dit verhaal. De ene kant is dat er nu meerdere mensen niet meer verder wil gaan leren terwijl ze wel een niveau 2 startkwalificatie moeten halen, ik weet niet of deze maatregel ook voor MBO'ers geld. En aan de andere kant het zet mensen nu wel aan het denken om een bewuste studiekeus te maken omdat ze anders gaan hoppen. En die niet zomaar 10 jaar over een universitaire opleiding doen.
Verder vind ik dat ze opleidingen zoals nagelstylisten, paardenhouderij enz moeten afschaffen. Hier is geen brood in te verdienen.
Ook kun je tegen een laag rentepercentage lenen. Je mag er zolang mogelijk over doen als je wilt en kunt en het is de meest milde regeling ooit. Kan je je lening niet terug betalen? Goed dan hoef je dat ook niet te doen... moet je eens bij een bank aankomen, die interesseert het zich echt niet of je wel kan eten, betalen zal je...
purny schreef:Ik ben dan geen student meer maar wel iemand met een studieschuld. Er zitten 2 kanten aan dit verhaal. De ene kant is dat er nu meerdere mensen niet meer verder wil gaan leren terwijl ze wel een niveau 2 startkwalificatie moeten halen, ik weet niet of deze maatregel ook voor MBO'ers geld. En aan de andere kant het zet mensen nu wel aan het denken om een bewuste studiekeus te maken omdat ze anders gaan hoppen. En die niet zomaar 10 jaar over een universitaire opleiding doen.
Verder vind ik dat ze opleidingen zoals nagelstylisten, paardenhouderij enz moeten afschaffen. Hier is geen brood in te verdienen.
Ook kun je tegen een laag rentepercentage lenen. Je mag er zolang mogelijk over doen als je wilt en kunt en het is de meest milde regeling ooit. Kan je je lening niet terug betalen? Goed dan hoef je dat ook niet te doen... moet je eens bij een bank aankomen, die interesseert het zich echt niet of je wel kan eten, betalen zal je...
Undefined schreef:Ik ben wel blij dat de ov-kaart blijft. Ik loop nu stage in Amsterdam maar ben er vanwege de kosten niet gaan wonen, zonder mijn ov had ik dat nooit kunnen bekostigen. Dat zou dus ook zo zijn als ik een trajectkaart van thuis naar mn kamer had. Wel vind ik het bijvoorbeeld heel vreemd dat je andere mensen voor 40% korting mee mag nemen.
Courses schreef:Ik heb hiervoor ‘Fotografie - AV productie’ gedaan en momenteel studeer ik Communication & Multimedia Design.
Nu kan ik voor de eerste volledig instaan dat dat vrij overbodig is, maar iedereen zijn ding daar in. Echter vind ik mijn huidige studie toch echt wel een goede start voor een goeie carriere. Het is alleen wel echt wat je er zelf van maakt gezien het huidige aanbod en de vraag. Maar ja, dat houdt je met alles