Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:12

Oude regeling blijft oude regeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:12

Courses schreef:
Ik blijf erbij dat het kabinet zoveel betere maatregelen had kunnen nemen in deze kwestie. Als ik kijk naar hoeveel mensen in mijn omgeving in dezelfde stad op het MBO zitten en vervolgens alsnog een studenten OV hebben .. waarom? Verspild geld want ze hebben het niet nodig om naar hun studie te komen.

Wat ik wel ‘gevaarlijk’ vind is dat er een aantal keer het fenomeen ‘pretstudies’ al is gevallen in dit topic. Nu zullen vele van jullie mijn studie misschien ook een pret studie vinden, maar ik heb er wel baat bij en vele mensen met mij. Moet ik het dan ook maar uitzoeken? Ik studeer en werk keihard voor m’n carriere (en m’n centen) maar als ik geen OV of stufi had gehad was ik toch alsnog best wel de sjaak geweest. Er zitten zoveel haken en ogen aan de aanvullende beurs ook en je zult een grote groep studenten nu krijgen die daar problemen mee gaan krijgen ben ik bang ...

Wat is een pret-studie?
Ik vindt dat iedereen een studie moet kiezen wat bij diegene past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:13

Gianti schreef:
Oude regeling blijft oude regeling

Dus als ik in september 2015 van school verander en naar het 2e leerjaar ga bij dezelfde opleiding verandert er niks voor mij?

Ik bel morgen het duo nog een keer voor de zekerheid.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:17

AmoorM schreef:
Courses schreef:
Ik blijf erbij dat het kabinet zoveel betere maatregelen had kunnen nemen in deze kwestie. Als ik kijk naar hoeveel mensen in mijn omgeving in dezelfde stad op het MBO zitten en vervolgens alsnog een studenten OV hebben .. waarom? Verspild geld want ze hebben het niet nodig om naar hun studie te komen.

Wat ik wel ‘gevaarlijk’ vind is dat er een aantal keer het fenomeen ‘pretstudies’ al is gevallen in dit topic. Nu zullen vele van jullie mijn studie misschien ook een pret studie vinden, maar ik heb er wel baat bij en vele mensen met mij. Moet ik het dan ook maar uitzoeken? Ik studeer en werk keihard voor m’n carriere (en m’n centen) maar als ik geen OV of stufi had gehad was ik toch alsnog best wel de sjaak geweest. Er zitten zoveel haken en ogen aan de aanvullende beurs ook en je zult een grote groep studenten nu krijgen die daar problemen mee gaan krijgen ben ik bang ...

Wat is een pret-studie?
Ik vindt dat iedereen een studie moet kiezen wat bij diegene past
.

Nou ja, dat is het een beetje. Ik vind dat ongeacht wat je misschien denkt je niet zomaar bepaalde studies kan afdoen als een ‘pretstudie’. Helaas heb ik dit al vaker op Bokt voorbij zien komen en word ik er een beetje naar van. -O-

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:19

Nou ja met sommige studies heb ik wel degelijk idee pretstudie.. Bijvoorbeeld paardhouderij etc, hoe realistisch is dat je daarmee later echt een baan hebt?

Wat deed jij ook alweer courses?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:24

Gianti schreef:
Nou ja met sommige studies heb ik wel degelijk idee pretstudie.. Bijvoorbeeld paardhouderij etc, hoe realistisch is dat je daarmee later echt een baan hebt?

Ik volg een soort van paardenhouderij dan,hbo dier en veehouderij richting paarden icm sport. En dan mogen sommigen het weliswaar een pret studie vinden, maar dat is maar net wat je er zelf van maakt. Ik ga volgend jaar (als alles goed loopt ben nog in de planning fase) mijn minor doen richting genetics en genomics en hoop dan dat ik gelijk de vakken mee kan pakken voor mijn pre-master. Ik wil later namelijk richting onderzoek met oa. Inteelt bij paarden op basis van genomica.

Elke studie is puur wat je er zelf van maakt voor mijn gevoel.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:24

Courses schreef:

Ik denk dat niemand het echt aan durfde om ook nog eens het studenten OV eruit te gooien, maar naar mijn mening zou daar prima een soort trajectkaart van gemaakt kunnen worden. Het is in de eerste plaats natuurlijk om van en naar je hogeschool/universiteit te komen, of in het weekend naar huis te reizen, niet voor alle pretreisjes die dan ook maar gratis zijn :+ Precies wat jij zegt inderdaad.

Maar als jij een leuke baan kunt vinden met de studie die je nu doet, dan is dat toch prima? Wat vooral bedoeld wordt met 'pretstudies' zijn studies die veel te breed zijn en waar totaal geen vraag naar is. Daar zouden studenten best wat beter over na kunnen denken. Natuurlijk moet je iets doen wat je leuk vindt, maar dat is niet het enige wat belangrijk is. En als je er dan toch voor kiest, dan moet je na je afstuderen ook niet gaan zitten mekkeren dat er geen werk in te vinden is, want in veel gevallen had je dat kunnen weten (en nu heb ik niet over jou, maar wel over bijvoorbeeld mensen die vrijetijdsmanagement oid studeren... tja. Of zelfs psychologie.).
Maar ook onder de nieuwe regeling hou je in eerste instantie natuurlijk gewoon je stufi. Als in, datzelfde bedrag komt nog steeds elke maand binnen. Het enige verschil is dat je het uiteindelijk moet afbetalen, maar dat ga je pas doen als dat mogelijk is. Hoe zou dat jouw situatie als student dan veranderen?

Vind dit overigens een erg goed artikel, hoewel het misschien niet het meest recente is: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/05/bus ... kverhalen/

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:26

Gianti schreef:

Ik heb hiervoor ‘Fotografie - AV productie’ gedaan en momenteel studeer ik Communication & Multimedia Design.

Nu kan ik voor de eerste volledig instaan dat dat vrij overbodig is, maar iedereen zijn ding daar in. Echter vind ik mijn huidige studie toch echt wel een goede start voor een goeie carriere. Het is alleen wel echt wat je er zelf van maakt gezien het huidige aanbod en de vraag. Maar ja, dat houdt je met alles :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:26

Ik vind het hartstikke goed. Jij investeert in je eigen toekomst. Daarbij komt dat je veel beter over je studiekeuze na gaat denken, en ee uiteindelijk minder uitval is tijdens de studies omdat je het helemaal zelf moet betalen (behalve als je rijke ouders hebt). Dat zorgt voor betere resultaten, waar iedereen uiteindelijk iets aan heeft. Studeren is nog steeds gewoon mogelijk, alleen moet je nu iets meer inzet tonen dan eerst, wat ik niet meer dan normaal vindt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:27

Iets anders wat ik me afvroeg maar niet kon vinden:
Op mijn 18e zit in nog in VWO 6 (wordt in oktober 18). Dan stopt kinderbijslag natuurlijk. Mijn broer kreeg daarom 2-3 jaar geleden scholierentoeslag, ga ik dat ook nog krijgen, of is dat nu ook afgeschaft?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:29

karlli schreef:
Gianti schreef:

Ik volg een soort van paardenhouderij dan,hbo dier en veehouderij richting paarden icm sport. En dan mogen sommigen het weliswaar een pret studie vinden, maar dat is maar net wat je er zelf van maakt. Ik ga volgend jaar (als alles goed loopt ben nog in de planning fase) mijn minor doen richting genetics en genomics en hoop dan dat ik gelijk de vakken mee kan pakken voor mijn pre-master. Ik wil later namelijk richting onderzoek met oa. Inteelt bij paarden op basis van genomica.

Elke studie is puur wat je er zelf van maakt voor mijn gevoel.

Klopt zeer zeker, en voor mensen als jij zal er ook zeker vraag naar zijn.. Maar grootste deel doet het toch omdat ze later Iers met paardjes willen doen en verbaasd zijn als eind van de rit geen werk is :P

En net zoals jij coursew, ken je werk, je hebt talent en dan is zo'n opleiding mooi begin.. Maar ook bij vele die die opleiding doen is het voor de lol en sommige opleiding isbdat percentage veel hoger

Hoe zie je traject kaart? Ik bedoel hoe doen met stages? Ot lessen op verschillende locaties?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:29

Ik ben dan geen student meer maar wel iemand met een studieschuld. Er zitten 2 kanten aan dit verhaal. De ene kant is dat er nu meerdere mensen niet meer verder wil gaan leren terwijl ze wel een niveau 2 startkwalificatie moeten halen, ik weet niet of deze maatregel ook voor MBO'ers geld. En aan de andere kant het zet mensen nu wel aan het denken om een bewuste studiekeus te maken omdat ze anders gaan hoppen. En die niet zomaar 10 jaar over een universitaire opleiding doen.
Verder vind ik dat ze opleidingen zoals nagelstylisten, paardenhouderij enz moeten afschaffen. Hier is geen brood in te verdienen.
Ook kun je tegen een laag rentepercentage lenen. Je mag er zolang mogelijk over doen als je wilt en kunt en het is de meest milde regeling ooit. Kan je je lening niet terug betalen? Goed dan hoef je dat ook niet te doen... moet je eens bij een bank aankomen, die interesseert het zich echt niet of je wel kan eten, betalen zal je...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:30

EskeGirl schreef:
Iets anders wat ik me afvroeg maar niet kon vinden:
Op mijn 18e zit in nog in VWO 6 (wordt in oktober 18). Dan stopt kinderbijslag natuurlijk. Mijn broer kreeg daarom 2-3 jaar geleden scholierentoeslag, ga ik dat ook nog krijgen, of is dat nu ook afgeschaft?

Heeft volgens mij niets met het leenstelsel te maken dus neem aan dat dat gewoon blijft. Staat in ieder geval niets over in het plan.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:32

purny schreef:
Ik ben dan geen student meer maar wel iemand met een studieschuld. Er zitten 2 kanten aan dit verhaal. De ene kant is dat er nu meerdere mensen niet meer verder wil gaan leren terwijl ze wel een niveau 2 startkwalificatie moeten halen, ik weet niet of deze maatregel ook voor MBO'ers geld. En aan de andere kant het zet mensen nu wel aan het denken om een bewuste studiekeus te maken omdat ze anders gaan hoppen. En die niet zomaar 10 jaar over een universitaire opleiding doen.
Verder vind ik dat ze opleidingen zoals nagelstylisten, paardenhouderij enz moeten afschaffen. Hier is geen brood in te verdienen.
Ook kun je tegen een laag rentepercentage lenen. Je mag er zolang mogelijk over doen als je wilt en kunt en het is de meest milde regeling ooit. Kan je je lening niet terug betalen? Goed dan hoef je dat ook niet te doen... moet je eens bij een bank aankomen, die interesseert het zich echt niet of je wel kan eten, betalen zal je...

Volgens mij moet je binnen 35 jaar je schuld afgelost hebben.

Ik red het trouwens ook om van 100 euro per maand te leven, het kan best maar dan zul je wel zuinig moeten zijn :P

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:33

Tja, als ik kijk naar mij branches waar ik in kan gaan werken later. Communicatie (marketing blablabla), concepting, design (graphic) en fotografie. Geen branches waar eigenlijk echt veel werk in is te vinden maar ik heb tot dusver zulke goeie referenties en werkervaring opgebouwd dat ik weet waar ik aan ga beginnen straks :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:36

Vergeet ook niet dat je onder de huidige regeling een eventuele studieschuld al moet afbetalen vanaf bijstandsniveau, onder het leenstelsel betaal je pas terug vanaf minimumloon. En je mag er een stuk langer over doen. Zoals Purny zegt, heel mild dus eigenlijk.

Gianti, goh ja, daar had ik nog niet over nagedacht :+ Maar ik neem aan dat je m'n punt snapt - waarom zou de overheid moeten betalen voor mijn reisjes in mijn vrije tijd? Ik heb dat zelf ook gedaan hoor, via vanaf Amsterdam, via Delft naar Utrecht met de trein omdat ik toch niks te doen had, het toch gratis was en ik een vriendinnetje ging ophalen in Delft, maar dat heeft uiteindelijk natuurlijk niets met je studie te maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:40

Duo is milder dan een ING. Bij de meeste leningen is de looptijd vrij kort.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:42

Ja ik weet het nog. Heerlijk op kosten van de normale reiziger door het land crossen. Daarom is het Ov ook niet meer te betalen voor ons.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:51

Ik vind het gezeur allemaal nogal overdreven. Ik ben nu student en ben heel blij met mijn beurs, maar als hij er niet zou zijn zou ik toch gaan studeren. Jammer dat je dan een studieschuld hebt, maar ik ga toch liever iets met mijn hersens doen dan dat ik in een fabriek moet werken.
Die schuld is echt wel af te betalen als je niet gaat lenen voor vakanties en zuipen..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:19

purny schreef:

Nagelsyliste een opleiding,ja zeker.Maar dat is geen MBO, HBO of WO opleiding en heeft dus ook nooit onder de wet van studiefinanciering gezeten.

Bijvoorbeeld net als pedicure,manicure of masseur :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:24

Dat wist ik niet

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:27

Ik ben wel blij dat de ov-kaart blijft. Ik loop nu stage in Amsterdam maar ben er vanwege de kosten niet gaan wonen, zonder mijn ov had ik dat nooit kunnen bekostigen. Dat zou dus ook zo zijn als ik een trajectkaart van thuis naar mn kamer had. Wel vind ik het bijvoorbeeld heel vreemd dat je andere mensen voor 40% korting mee mag nemen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:28

Undefined schreef:
Ik ben wel blij dat de ov-kaart blijft. Ik loop nu stage in Amsterdam maar ben er vanwege de kosten niet gaan wonen, zonder mijn ov had ik dat nooit kunnen bekostigen. Dat zou dus ook zo zijn als ik een trajectkaart van thuis naar mn kamer had. Wel vind ik het bijvoorbeeld heel vreemd dat je andere mensen voor 40% korting mee mag nemen.

Dat kan bij elke ov :) Ook bij niet studentov :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:40

Ik vind het ook nogal overdreven. Zelf haal ik nu mijn hbo in deeltijd. Ik werk er gewoon voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:47

Courses schreef:
Ik heb hiervoor ‘Fotografie - AV productie’ gedaan en momenteel studeer ik Communication & Multimedia Design.

Nu kan ik voor de eerste volledig instaan dat dat vrij overbodig is, maar iedereen zijn ding daar in. Echter vind ik mijn huidige studie toch echt wel een goede start voor een goeie carriere. Het is alleen wel echt wat je er zelf van maakt gezien het huidige aanbod en de vraag. Maar ja, dat houdt je met alles :)

Dat eerste zegt mij niets. Maar Communicatie & Media mag dan een vrij brede studie zijn, het is wel heel erg relevant in deze tijd. Ik heb zelf een minor gedaan aan het instituut voor communicatie en media en deze minor heeft me spijt doen hebben van mijn studiekeuze. Het was voor mij veel leuker, ondanks dat het niet minder pittig was.

Een pretstudie houdt volgens mij dan ook heel wat anders in. Is reeds uitgelegd. Zie het als een hele leuke studie om te doen, maar eentje die je weinig tot niets oplevert.