Interessante discussie!
Niemand gaat mij wijsmaken dat de cartoon van Charlie Hebdo de one and only reason is geweest voor een dergelijke terreuraanslag. Want als we tegenwoordig leven in een wereld waar gekken rondlopen die bij het zien van een plaatje al tot zulke gruweldaden in staat zijn, dan zakt mij de moed toch echt in de schoenen. Het is niets meer dan de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Is Charlie Hebdo dan fout? In mijn ogen niet. Zij wie overgaan tot geweld, hebben een steekje los.
Voor mij persoonlijk gaat vrijheid van meningsuiting erg ver. Zolang er niet letterlijk opgeroepen wordt tot geweld.... Ja, er worden mensen gekwetst. Life is a bitch. Als je het klinkklare onzin vindt, dan neem je het toch niet serieus en ga je lekker verder met je leven. Iedereen blij. Ben je het er niet mee eens, laat het horen aan iedereen die het horen wil. Maar daar hebben we een stem voor gekregen, om mee te kunnen praten, zodat we geen geweld hoeven te gebruiken.
De moslims die op dit moment hun stem laten horen door op volwassen wijze hun mening te geven over alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren, dáár luister ik naar en daar zou massaal naar geluisterd moeten worden. Niet naar dat stelletje losgeslagen randdebielen die onschuldige levens ontnemen. Het enige wat zij doen, is angst (en woede) zaaien. Willen we leven in een wereld vol met angst? Op onze tenen moeten lopen en niet meer zeggen wat we vinden omdat er een groep tijdbommen rondwandelt die bij het lichtste vonkje ontploffen? Willen we leven in een wereld waarin we alle moslims nóg meer in 1 hokje plaatsen, het hokje voor de harteloze terroristische monsters?
Want dat is wat er gebeurt, als we massaal de satire van Charlie Hebdo gaan afkeuren. "Nee, ik keur hun daden niet goed. Máár eigenlijk hebben ze wel een punt." Fijn, +1 voor de terroristen