Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:48

vertigo schreef:
En dat mensen hier schrijven dat de slachtoffers het 'over zich hebben afgeroepen' dat vind ik veel meer shockerend dan een cartoon over een figuur die enkel leeft in de gedachten van zij die erin geloven.

Zijn er mensen in dit topic (geweest) die dat zeggen dan?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:49

Fijn dat iedereen het zo goed weet zeg. Ik vind niet alle satire naar maar respectloze tekeningen over een bepaalde groep vind ik niet leuk en begrijp de zin er niet van. Hoe satire dan ook bedoeld mag zijn. Ieder zn ding, maar het is niet de mijne.

Bizar hoe een paar het toch op de persoon spelen met vervelende opmerkingen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:50

anneliesdj schreef:
vertigo schreef:
En dat mensen hier schrijven dat de slachtoffers het 'over zich hebben afgeroepen' dat vind ik veel meer shockerend dan een cartoon over een figuur die enkel leeft in de gedachten van zij die erin geloven.

Ja dat vroeg ik mij dus ook al af, heb niemand horen zeggen dat deze gebeurtenis verdiende loon is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:26

Waarom mag men niet vinden dat de satire van ch over het randje gaat? Waarom is het dan gelijk "dan snap je satire niet"?
Ik heb via Google diverse cartoons bekeken, over diverse onderwerpen, sommige vind ik grappig, sommige op het randje, sommige ver eroverheen. Die hebben naar mijn idee niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken imo maar zijn enkel bedoelt om te provoceren.
Maar ik voel me bijna bezwaard om dat in dit topic te zeggen....

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:34

anneliesdj schreef:
vertigo schreef:

Jammer genoeg wel :( .

LadyMadonna, tuurlijk mag je dat vinden, dat is ook het punt niet. Zolang je dat maar niet als reden ziet dat die cartoons zouden verboden moeten worden. Want wat jou raakt, raakt een ander veel minder en andersom.
En nog veel erger : een cartoon mag nooit als aanleiding gezien worden voor een koele afslachting van mensen!

LadyMadonna

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:38

Dat laatste ben ik absoluut met je eens vertigo. Maar ik begrijp wel dat groepen zacht gezegd not amused zijn met bepaalde prenten. En ik denk niet dat je dat dan maar op hun af moet schuiven.
Ch (of, de voorganger daarvan) is eerder verboden geweest.

Ik blijf van mening dat je prima je mening kunt uiten zonder daarbij een complete bevolkingsgroep op de ziel te trappen.
Moet je in Amerika eens proberen met de zwarte of indiaanse bevolking.... Krijg je rellen van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:10

Eigenlijk zou je dan moeten testen onder die bevolkingsgroep (in dit geval moslims) en er een paar honderd die cartoon moeten laten zien, als dan de overtuigende meerderheid (zeg meer dan 80%) zegt dat ze die provocerend vinden, dan ben je wellicht te ver gegaan.
Als je een minderheid hebt die het provocerend vind, dan is dat dus het verschil in interpretatie en opvatting.
In dit geval lijkt het me wel duidelijk dat ook de meerderheid van de moslimwereld het niet eens is met deze aanslagen, maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet storen aan de cartoons.

Wat ik een paar pagina's terug al noemde; zelfs ik vond die cartoon bij dat artikel de dag erna provocerend terwijl het mij helemaal niet aangaat.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 08:59

LadyMadonna schreef:
Waarom mag men niet vinden dat de satire van ch over het randje gaat? Waarom is het dan gelijk "dan snap je satire niet"?
Ik heb via Google diverse cartoons bekeken, over diverse onderwerpen, sommige vind ik grappig, sommige op het randje, sommige ver eroverheen. Die hebben naar mijn idee niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken imo maar zijn enkel bedoelt om te provoceren.
Maar ik voel me bijna bezwaard om dat in dit topic te zeggen....

Waarom, daar ging het in eerste instantie toch om?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:15

Ik snap die cartoons helemaal niet, laat staan de 'humor' erachter. Ik vind het ook uitdagerij (is dat een woord:}) en zinloos.
Waarom moet zulke dingen in de krant (wij hebben ze in nederland ook dagelijks in de krant.. waarom?)
Zijn die cartoonisten, cartoonisten geworden om hun mening de wereld in te slingeren?
Vaag.
Kan dat niet op een andere manier, waarom moet dat zo massaal.
En ja, dat speciale nummer van charlie hebdo is pure geldklopperij in mijn ogen.
Ik begrijp ook niet waarom iedereen nu dat nummer wil hebben.

Ik vind het nog erger dat er nu bedrijven zijn die het domein 'je suis charlie' op internet willen kopen en direct een bedrijf oprichten met die naam om kleding te laten bedrukken met die tekst erop. dat is echt puur geld verdienen.
Dus het mooie aan 'je suis charlie', dat dat staat voor vrijheid van meningsuiting, wordt dus weer negatief gedraaid naar grof geld verdienen. altijd jammer dat zoiets positiefs meteen een donkere kant heeft.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:03

Ik vind dat het blad idd te ver is gegaan. Maar dat geeft je niet het recht om mensen te vermoorden!
Maar ik zeg gerust Je suis Charlie! Gewoon omdat ik voor vrijheid van meningsuiting ben. Ook al ben je te ver gegaan

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:15

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:43

Ik vind dit nieuwsbericht echt te vaag om er een conclussie over te trekken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:17

LadyMadonna schreef:
Ik blijf van mening dat je prima je mening kunt uiten zonder daarbij een complete bevolkingsgroep op de ziel te trappen.
Moet je in Amerika eens proberen met de zwarte of indiaanse bevolking.... Krijg je rellen van.

Nee hoor, het is soms ronduit schokkend hoe er in Amerika nog steeds gediscrimineerd wordt. Als je het hebt over over het randje gaan... met name in de zuidelijke staten gaan ze daar vaak nog ruim overheen... -O-
Voor rellen moet je op z'n minst iemand onterecht doodschieten, de rest zijn ze wel gewend. Part of daily life -O-

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:34

Interessante discussie!

Niemand gaat mij wijsmaken dat de cartoon van Charlie Hebdo de one and only reason is geweest voor een dergelijke terreuraanslag. Want als we tegenwoordig leven in een wereld waar gekken rondlopen die bij het zien van een plaatje al tot zulke gruweldaden in staat zijn, dan zakt mij de moed toch echt in de schoenen. Het is niets meer dan de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Is Charlie Hebdo dan fout? In mijn ogen niet. Zij wie overgaan tot geweld, hebben een steekje los.

Voor mij persoonlijk gaat vrijheid van meningsuiting erg ver. Zolang er niet letterlijk opgeroepen wordt tot geweld.... Ja, er worden mensen gekwetst. Life is a bitch. Als je het klinkklare onzin vindt, dan neem je het toch niet serieus en ga je lekker verder met je leven. Iedereen blij. Ben je het er niet mee eens, laat het horen aan iedereen die het horen wil. Maar daar hebben we een stem voor gekregen, om mee te kunnen praten, zodat we geen geweld hoeven te gebruiken.

De moslims die op dit moment hun stem laten horen door op volwassen wijze hun mening te geven over alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren, dáár luister ik naar en daar zou massaal naar geluisterd moeten worden. Niet naar dat stelletje losgeslagen randdebielen die onschuldige levens ontnemen. Het enige wat zij doen, is angst (en woede) zaaien. Willen we leven in een wereld vol met angst? Op onze tenen moeten lopen en niet meer zeggen wat we vinden omdat er een groep tijdbommen rondwandelt die bij het lichtste vonkje ontploffen? Willen we leven in een wereld waarin we alle moslims nóg meer in 1 hokje plaatsen, het hokje voor de harteloze terroristische monsters?

Want dat is wat er gebeurt, als we massaal de satire van Charlie Hebdo gaan afkeuren. "Nee, ik keur hun daden niet goed. Máár eigenlijk hebben ze wel een punt." Fijn, +1 voor de terroristen ;(

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:35

:j
Tiepfoudt schreef:
Interessante discussie!

Niemand gaat mij wijsmaken dat de cartoon van Charlie Hebdo de one and only reason is geweest voor een dergelijke terreuraanslag. Want als we tegenwoordig leven in een wereld waar gekken rondlopen die bij het zien van een plaatje al tot zulke gruweldaden in staat zijn, dan zakt mij de moed toch echt in de schoenen. Het is niets meer dan de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Is Charlie Hebdo dan fout? In mijn ogen niet. Zij wie overgaan tot geweld, hebben een steekje los.

Voor mij persoonlijk gaat vrijheid van meningsuiting erg ver. Zolang er niet letterlijk opgeroepen wordt tot geweld.... Ja, er worden mensen gekwetst. Life is a bitch. Als je het klinkklare onzin vindt, dan neem je het toch niet serieus en ga je lekker verder met je leven. Iedereen blij. Ben je het er niet mee eens, laat het horen aan iedereen die het horen wil. Maar daar hebben we een stem voor gekregen, om mee te kunnen praten, zodat we geen geweld hoeven te gebruiken.

De moslims die op dit moment hun stem laten horen door op volwassen wijze hun mening te geven over alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren, dáár luister ik naar en daar zou massaal naar geluisterd moeten worden. Niet naar dat stelletje losgeslagen randdebielen die onschuldige levens ontnemen. Het enige wat zij doen, is angst (en woede) zaaien. Willen we leven in een wereld vol met angst? Op onze tenen moeten lopen en niet meer zeggen wat we vinden omdat er een groep tijdbommen rondwandelt die bij het lichtste vonkje ontploffen? Willen we leven in een wereld waarin we alle moslims nóg meer in 1 hokje plaatsen, het hokje voor de harteloze terroristische monsters?

Want dat is wat er gebeurt, als we massaal de satire van Charlie Hebdo gaan afkeuren. "Nee, ik keur hun daden niet goed. Máár eigenlijk hebben ze wel een punt." Fijn, +1 voor de terroristen ;(

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:49

Tiepfoudt schreef:

Ik hoef niet vóór of tegen Charlie Hebdo te zijn, en als ik de satire afkeur, betekent dat niet dat ik de terroristen daarmee gelijk geef.

Van mij hoeft het constant belachelijk maken van één bepaalde bevolkingsgroep niet, of dat nou vrijheid van meningsuiting is of niet. Het mág wel, want we zijn allemaal vrij om te zeggen wat we willen, maar dat wil niet zeggen dat we ook maar alles moeten zeggen.

Ik heb nog niemand in dit topic gezien die de aanslag goedkeurt, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar meteen fan van Charlie Hebdo moet zijn. Daarom staat dat hele JE SUIS CHARLIE me ook zo tegen. Ik ben niet Charlie, ik schop niet tegen hele bevolkingsgroepen aan alleen omdat we vrijheid van meningsuiting hebben. Maar dat wil NIET zeggen dat ik het niet vreselijk vind wat er in Frankrijk gebeurd is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:52

Anoeska schreef:
Tiepfoudt schreef:

Ik hoef niet vóór of tegen Charlie Hebdo te zijn, en als ik de satire afkeur, betekent dat niet dat ik de terroristen daarmee gelijk geef.

Van mij hoeft het constant belachelijk maken van één bepaalde bevolkingsgroep niet, of dat nou vrijheid van meningsuiting is of niet. Het mág wel, want we zijn allemaal vrij om te zeggen wat we willen, maar dat wil niet zeggen dat we ook maar alles moeten zeggen.

Ik heb nog niemand in dit topic gezien die de aanslag goedkeurt, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar meteen fan van Charlie Hebdo moet zijn. Daarom staat dat hele JE SUIS CHARLIE me ook zo tegen. Ik ben niet Charlie, ik schop niet tegen hele bevolkingsgroepen aan alleen omdat we vrijheid van meningsuiting hebben. Maar dat wil NIET zeggen dat ik het niet vreselijk vind wat er in Frankrijk gebeurd is.

_/-\o_

Beetje raar ook dat je jezelf moet gaan verdedigen. Het gaat om vrijheid van meningsuiting (wat trouwens betekend dat je je mening mág geven, niet dat je die móet geven), maar het niet eens zijn met deze vorm van satire mag dan weer niet :?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:15

@ Anoeska & @ LadyMadonna: Ik begrijp wat je bedoelt, maar zie je niet wat er zou gebeuren als Charlie Hebdo (opnieuw) verboden zou worden omdat men massaal niet tegen de satire kan? Je geeft de terroristen dan een stem, want hun daad heeft voor hen zin gehad. Ook al ben je het niet met de terroristen eens, je geeft ze wel wat ze willen. En dát is volgens mij het gevaarlijkste wat je kan doen, terroristen hun zin geven na zulke aanslagen.

En wat zie jij als belachelijk maken? Worden Belgen dan niet ook belachelijk gemaakt, in de typerende Nederland/België(/Duitsland)-"moppen" waarin de Belgen constant de domme figuren in het verhaal zijn? Plegen Belgen aanslagen in Nederland? Nee. Omdat ze het niet serieus nemen. Omdat er geen "gloeiende plaat" in dit verhaal is.

Maar oh wee, waag het eens om moslims als domme mensen neer te zetten.... Dan vinden we massaal dat dat niet kan en waarom? Omdat een stelletje losgeslagen randdebielen ons bang wil maken dmv aanslagen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:26

Je trekt het nogal in het extreme. Ik denk niet dat ik heb gezegd dat ik wil dat Charlie Hebdo of zulke satire verboden wordt. De vraag in dit topic was, wat vinden jullie er van. Nou, ik vind zulke satire niet nodig. Ik hoef niet onder het motto van vrijheid van meningsuiting mensen te beledigen. Dat maakt mij echt niet meteen een supporter van terroristen.

De vergelijking met belgenmoppen ontgaat me even, maar daar gaat dit topic volgens mij ook niet om.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:37

Wederom eens met anoushka.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:46

Anoeska schreef:

Dat is toch helemaal niet wat ze doen, ze maken niet specifiek een bevolkingsgroep belachelijk ze maken alles wat nieuwswaardig is belachelijk. Belgen zijn ook een bepaalde bevolkingsgroep.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:58

Wel ja.. Belgenmoppen.. Alsof ze die in België niet over de Nederlanders/Duitsers hebben.. :=

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:37

Anoeska schreef:
Je trekt het nogal in het extreme. Ik denk niet dat ik heb gezegd dat ik wil dat Charlie Hebdo of zulke satire verboden wordt. De vraag in dit topic was, wat vinden jullie er van. Nou, ik vind zulke satire niet nodig. Ik hoef niet onder het motto van vrijheid van meningsuiting mensen te beledigen. Dat maakt mij echt niet meteen een supporter van terroristen.

De vergelijking met belgenmoppen ontgaat me even, maar daar gaat dit topic volgens mij ook niet om.

Ik begrijp je nu even niet. Je vindt CH te ver gaan (toch?) maar je vindt het ook prima dat ze gewoon doorgaan met hun publicaties? Want dat gebeurt er als CH niet verboden wordt. Die gaan vrolijk door en met hen ook andere media.

De vergelijking met belgenmoppen lijkt misschien totaal uit het verband getrokken te zijn, maar in mijn ogen precies eenzelfde situatie:
- Belgen worden belachelijk gemaakt : Moslims/hun profeet worden/wordt belachelijk gemaakt.
- De ene Belg lacht er harder om dan de ander : Merendeel van de moslims is het er niet mee eens.
- Geen enkele Belg pleegt hier een aanslag : Aantal gestoorde "moslims" gaan aanslag(en) plegen.

Wáárom is het belachelijk maken van Belgen (onder de naam "humor") hilarisch, maar het belachelijk maken van profeet Mohammed of moslims (nu heet het opeens satire) niet oké?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:43

Sammie schreef:
Wel ja.. Belgenmoppen.. Alsof ze die in België niet over de Nederlanders/Duitsers hebben.. :=

En in de Islamitische wereld zeggen ze geen kwaad woord over het kapitalistische westen?

Actie = reactie en dus zullen zulk soort dingen altijd over en weer blijven gaan. Geen probleem toch? Tot er een partij overgaat tot geweld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:51

Dat je ergens niet achter staat zegt toch niet gelijk dat het verboden moet worden? T gaat echt nergens meer over hier.

Ik vind Roy donders huisoakken te ver gaan. Ver over the top.... Verbieden maar dan? 8)7