Shadow0 schreef:Ik zou zeggen dat de manager qua salaris wel ongeveer gelijk kan zijn met een hoofdverpleegkundige. Ik weet trouwens niet exact hoeveel dat is, maar dat drukt ook wel beter uit dat een manager faciliterend is aan de zorg ipv een laag erboven, de zwaarte van het werk komt ongeveer overeen, de hoeveelheid opleiding ook (hbo en wo zijn bv in duur ongeveer gelijk.)
Dat lijken me de manieren om werk te beoordelen: een beetje extra voor werk wat opleiding vereist, een beetje extra voor werk wat inzicht vereist, extra voor gevaarlijk of zwaar werk, extra voor rottige tijden... Dat lijkt me redelijk.
De hoeveelheid mensen die je moet 'aansturen' lijkt me verder minder relevant. Die cijfers worden gebruikt om het een air van belangrijkheid te geven, maar het maakt het werk niet anders. En omdat 'verantwoordelijkheid dragen' een volkomen abstract en inhoudsloos begrip is kun je het net zo goed weglaten.
(Of omgekeerd - laten we leerkrachten betalen als managers van een afdeling van 30 mensen die ze moeten aansturen. In het VO zelfs eerder 100... En hoeveel patienten heeft een hoofdverpleegkundige op de afdeling? En met die verantwoordelijkheid kan er nog heel wat meer mis gaan ook.)
Ik vind verantwoordelijkheid in de zorg nou juist geen abstract begrip. Als je het mij vraagt is de verantwoordelijkheid over een mensenleven (een GGZ instelling kan bijvoorbeeld te maken krijgen met suicide) toch van een andere orde dan een verkeerd geplaatste bestelling uit China of bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid over een foutieve schoolkeuze van een kind.