Zorg vermijden ivm eigen risico

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:27

Electra63 schreef:
vuurneon schreef:
Ik vind dat ze meer dan genoeg verdienen :D nu moet ik zeggen dat ik alleen de vvt ken hoor, dus ziekenhuis cao is mij niet bekend. Maar zal vast niet erg afwijken.

Maar wat is genoeg? De 1 vindt € 1600 netto genoeg, de ander € 3000 en de volgende is tevreden met € 4500.
Wat is genoeg en wat staat in verhouding tot taken en verantwoordelijkheden ?

Precies conform cao :)
Niet alleen het salaris telt voor mij mee, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden omdat je bv in de zorg veel meer vakantie uren krijgt dan zeg een zeer commerciële organisatie. Mensen in de zorg hebben het goed, op 1 punt na: die ellendige kleine contracten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:47

Mwah... mensen in de zorg het goed hebben?
Een stichting hier in de regio gaat de verzorg en verpleeghuizen zelfsturend maken... hoofd zorg mag wieberen en het team mag een hoop taken van het hoofd zorg gaan uitvoeren , maar het team moet ook uren gaan inleveren. Dus een groter takenpakket op het bureaucratisch vlak en uren inleveren op het vlak van daadwerkelijk zorg verlenen.
Het team heeft de leidinggevende van het voormalig hoofd zorg boven zich als aanspreekpunt.
Management wat daar weer boven zit heeft geen flauw idee en geeft vrij weinig gehoor aan de issue die nu al spelen.
Dat word nog lachen :n

Zolang er vooral op de vloer uren geschrapt worden en bureaucratisch gezanik de hoofdmoot van de taken word en er 86 lagen management zijn waarvan er maar zelden iemand daadwerkelijk weet wat werken in de zorg daadwerkelijk in praktisch opzicht inhoud maar ze vooral kennis hebben van cijfers, papieren en protocollen die amper implementeerbaar zijn zie ik een eindeloze lijst verbeterpunten.
Het goed hebben is niet afhankelijk van de geldelijke vergoeding helaas.

Edit: en de ene sector in de zorg is de andere niet.
En het hele verzekeringssysteem zoals wij het nu hebben is niet goed voor de consument, zorgsector of overheid.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-12-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:48

Electra63 schreef:
die gemiddeld 80-100 verpleegkundigen/verzorgenden op een afdeling moet aansturen?

Ik zou zeggen dat de manager qua salaris wel ongeveer gelijk kan zijn met een hoofdverpleegkundige. Ik weet trouwens niet exact hoeveel dat is, maar dat drukt ook wel beter uit dat een manager faciliterend is aan de zorg ipv een laag erboven, de zwaarte van het werk komt ongeveer overeen, de hoeveelheid opleiding ook (hbo en wo zijn bv in duur ongeveer gelijk.)

Dat lijken me de manieren om werk te beoordelen: een beetje extra voor werk wat opleiding vereist, een beetje extra voor werk wat inzicht vereist, extra voor gevaarlijk of zwaar werk, extra voor rottige tijden... Dat lijkt me redelijk.

De hoeveelheid mensen die je moet 'aansturen' lijkt me verder minder relevant. Die cijfers worden gebruikt om het een air van belangrijkheid te geven, maar het maakt het werk niet anders. En omdat 'verantwoordelijkheid dragen' een volkomen abstract en inhoudsloos begrip is kun je het net zo goed weglaten.

(Of omgekeerd - laten we leerkrachten betalen als managers van een afdeling van 30 mensen die ze moeten aansturen. In het VO zelfs eerder 100... En hoeveel patienten heeft een hoofdverpleegkundige op de afdeling? En met die verantwoordelijkheid kan er nog heel wat meer mis gaan ook.)

Electra63

Re: Zorg vermijden ivm eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:13

Je weet niet exact hoeveel iemand verdient, maar je weet wel dat de 1 te weinig en de ander te veel verdient?
Je hebt dus een uitgesproken mening (imners volgens jouw berichten altijd op Bokt, verdient iedere manager sowieso teveel en is hij meestal overbodig), maar je hebt geen daadwerkelijke kennis over wat hij doet en wat hij verdient :D , best grappig.

Ik hoor graag nog wat jij een redeljk salaris vindt voor een Mbo-verpleegkundige of een Hbo-verpleegkundige?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:02

Electra63 schreef:
Je weet niet exact hoeveel iemand verdient, maar je weet wel dat de 1 te weinig en de ander te veel verdient?

Ik weet dat de een een paar schalen boven de ander zit, en ik weet dat de schalen binnen de CAO op een bepaald moment behoorlijke onbalans vertonen en ver uit elkaar gaan lopen. Ik weet de Actiz-top50 en dat je daar heel wat mensen 'op de vloer' van zou kunnen regelen.

Binnen de zorg heb ik dat niet exact paraat nee (ik zal het zo even opzoeken) maar ik heb het bv wel meegemaakt bij de politie, waar de agenten, met al hun verantwoordelijkheden en rotwerk, schalen lager zaten dan de HR-medewerkers die toch echt een heel aanvaardbaar kantoorbaantje hadden en waar ik op de vrijdag voor kerst of sinterklaas (dat weet ik niet mer zeker) ik door een spookachtig leeg kantoorgebouw liep. Terwijl een familielid niet alleen de avond voor kerst, maar vooral ook altijd kerst of oud en nieuw zelf diensten moest draaien.

En ik weet dat het concept 'verantwoordelijkheid' gruwelijk misbruikt wordt.

Goed, even ter vergelijking. Modaal is ~2600.
Neem je het salariskompas als uitgangspunt (salarisschalen zijn ook op te zoeken maar wel een stuk ontoegankelijker - even deze om mee te spelen.) Dan neem ik even de eerste pagina: leeftijd: 40, opleiding HBO.

Code
functie-type        |  midden*  |  hoog**
Medisch             |   3500    |  4400
Beleidsmedewerker   |   3700    |  4600
Algemeen management |   4300    |  5200

* midden = middenkader, beleid, staf, bestuur, onderzoek
** hoog = hoger kader, management, directie

Je ziet toch een bepaald patroon - het uitvoerende werk (gewoon, hbo, op de vloer) wordt beduidend minder gewaardeerd dan het hogere kader, en hoe abstracter, hoe hoger de waardering. Het lijkt mij dat rond de 3700 wel ok moet zijn voor iedereen, dan zit je ruimschoots bovenmodaal, je kunt er je gezin van onderhouden, een behoorlijk huis bewonen, een auto rijden en op vakantie. Nog 1500 meer voor een algemeen managementfunctie kan ik niet verklaren. (En als je directie wordt wordt het nog hoger. )

Als je het daarvoor niet kunt opbrengen om je werk goed te doen, denk ik dat er aan iemand integriteit getwijfeld mag worden, en meer salaris gaat dat niet oplossen.

En ter referentie, de Actiz top 50 (pdf), ik citeer de nummer 1:
    1. Karel Verwey
    Was tot 2012 bestuurder bij Cordaan in Amsterdam. Hij kreeg in 2012 een forse ontslagvergoeding mee, terwijl hij al verzekerd was van een nieuwe baan. Cordaan moest in dat zelfde jaar honderden zorgmedewerkers ontslaan vanwege bezuinigingen. In de week van verschijning van deze Actiz 50
    plaatste de Inspectie voor de Gezondheidszorg een verpleeghuis van Cordaan onder verscherpt toezicht vanwege de slechte zorg.

Bruto-inkomen: €232.048
    Ontslagvergoeding: €280.260
    Totaalinkomen €559.954
    Cataloguswaarde auto €72.253

Dus leg vooral nog even uit wat die verantwoordelijkheid inhoudt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:53

ReJo schreef:
Klopt [***], risico wat ik genomen heb, maar wel spijt van heb :=

Ik heb 25 euro pm uitgespaard, oftewel 300 euro op een jaar.
Was in mijn situatie dus slimmer geweest om hem op 360 te zetten.

die 660 euro eigen risico die je nu moest betalen, was je sowieso ook kwijt geweest als je je eigen risico op 360 had laten staan ;-)
je hebt nu je eigen risico verhoogt naar 860. hierdoor kreeg je 25 euro per maand korting. je hebt 300 euro op een jaar bespaard.
als je je vrijwiliig eigen risico niet verhoogd had, dan had je die korting niet gehad. dan had je die 300 euro dus sowieso kwijt geweest aan je maandelijkse premie. de 360 eigen risico was je ook sowieso kwijt geweest bij een ziekenhuis bezoek of onderzoek. 360+300= 660 euro ;-)
het is even slikken maar dit bedrag was je hoe dan ook kwijt geweest op jaarbasis.

door je eigen risico op maximaal te zetten, ben je in totaliteit, zo'n 220 euro duurder uit dan wanneer je het gewoon op 360 had laten staan. het risico wat je neemt is dus 220 euro. punt is alleen dat je zo *bam* die rekening voor je neus krijgt en moet betalen. gewoon een betalingsspreiding aanvragen. of het voorwezen en zorgen dat je het geld van te voren al op de bank hebt staan. heb je dit niet, dan moet je je eigen risico niet verhogen .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:59

@ Shadow..... eigenlijk heb je geen ervaring en kennis van salarissen, maar ook niet van bepaalde verantwoordelijkheden en taken van de verschillende functies binnen de zorg, je googled wat en daarop baseer jij jouw mening?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:10

Electra63 schreef:
@ Shadow..... eigenlijk heb je geen ervaring en kennis van salarissen, maar ook niet van bepaalde verantwoordelijkheden en taken van de verschillende functies binnen de zorg, je googled wat en daarop baseer jij jouw mening?

Nee, da's de verkeerde conclusie. Ik heb alleen wat indicaties van de hedendaagse salarissen opgezocht :)

Maar voel je vrij om toch even uit te leggen welke Verantwoordelijkheden zo'n topbestuurder precies draagt, dat het logisch en begrijpelijk is dat hij 560.000 opstrijkt terwijl de organisatie onder toezicht geplaats wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:32

Ik heb geen oordeel over het salaris, de kwaliteiten en taken van iemand die ik niet ken.
Ik ken veel verpleegkundigen, zorgmanagers en ander zorgpersoneel. Over het algemeen werkt iedereen keihard in de zorg. Ook de manager. Maar overal zitten rotte appels, ook onder managers, maar ook onder verpleegkundigen of ander personeel.
Salarissen zijn conform CAO, wijzen dat anderen te veel verdienen is zo Calimero.
Vind je het salaris van een verpleegkundige te lasg? Zoek een andere baan of opleiding. :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:23

vuurneon schreef:
Ik vind dat ze meer dan genoeg verdienen :D nu moet ik zeggen dat ik alleen de vvt ken hoor, dus ziekenhuis cao is mij niet bekend. Maar zal vast niet erg afwijken.

Maar wat is genoeg? De 1 vindt € 1600 netto genoeg, de ander € 3000 en de volgende is tevreden met € 4500.
Wat is genoeg en wat staat in verhouding tot taken en verantwoordelijkheden ?[/quote]

Precies conform cao :)
Niet alleen het salaris telt voor mij mee, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden omdat je bv in de zorg veel meer vakantie uren krijgt dan zeg een zeer commerciële organisatie. Mensen in de zorg hebben het goed, op 1 punt na: die ellendige kleine contracten.[/quote]

Weet niet waar je vindt dat je in de zorg veel vakantie uren krijgt maar cao ziekenhuizen is echt niet ruim met vakantie dagen hoor. Volgens mij net zoveel als een commerciële organisatie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:26

@Genja klopt, verlofregeling is niet ruim :D Maar wel als fulltimer 36-urige werkweek. Dat kom je niet vaak tegen in het bedrijfsleven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:52

Genja, zoals je ook al kon lezen in mijn quote ben ik alleen bekend met de vvt :+

En daar krijg je in verhouding veel vakantie uren bovenop het wettelijk verplichte. Iets dat je in een bedrijf als bv KPN niet snel zal zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:44

Shadow0 schreef:
Ik zou zeggen dat de manager qua salaris wel ongeveer gelijk kan zijn met een hoofdverpleegkundige. Ik weet trouwens niet exact hoeveel dat is, maar dat drukt ook wel beter uit dat een manager faciliterend is aan de zorg ipv een laag erboven, de zwaarte van het werk komt ongeveer overeen, de hoeveelheid opleiding ook (hbo en wo zijn bv in duur ongeveer gelijk.)

Dat lijken me de manieren om werk te beoordelen: een beetje extra voor werk wat opleiding vereist, een beetje extra voor werk wat inzicht vereist, extra voor gevaarlijk of zwaar werk, extra voor rottige tijden... Dat lijkt me redelijk.

De hoeveelheid mensen die je moet 'aansturen' lijkt me verder minder relevant. Die cijfers worden gebruikt om het een air van belangrijkheid te geven, maar het maakt het werk niet anders. En omdat 'verantwoordelijkheid dragen' een volkomen abstract en inhoudsloos begrip is kun je het net zo goed weglaten.

(Of omgekeerd - laten we leerkrachten betalen als managers van een afdeling van 30 mensen die ze moeten aansturen. In het VO zelfs eerder 100... En hoeveel patienten heeft een hoofdverpleegkundige op de afdeling? En met die verantwoordelijkheid kan er nog heel wat meer mis gaan ook.)

Ik vind verantwoordelijkheid in de zorg nou juist geen abstract begrip. Als je het mij vraagt is de verantwoordelijkheid over een mensenleven (een GGZ instelling kan bijvoorbeeld te maken krijgen met suicide) toch van een andere orde dan een verkeerd geplaatste bestelling uit China of bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid over een foutieve schoolkeuze van een kind.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:50

@Sallandval, Shadow vindt de verantwoordelijkheid van zorgmanagers een abstract begrip.
Zij denkt dat managers uberhaupt niet nodig zijn. Dat werknemers zelf heel goed weten wanneer ze moeten werken en zelf wel kunnen bepalen wat voor werkzaamheden die dag uitgevoerd moeten worden. Dat werknemers zelf zich aan alle regels en voorschriften op allerlei gebieden houden, zelf beleidsplannen schrijven of uitvoeren, zich houden aan budgetten en financieel inzicht hebben. Enz. Enz. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 01:43

^precies dat. Van een goede eindverantwoordelijke merk je niet dat ie er is omdat de nodige aansturing maar heel gering is ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 03:08

vuurneon schreef:
Genja, zoals je ook al kon lezen in mijn quote ben ik alleen bekend met de vvt :+

En daar krijg je in verhouding veel vakantie uren bovenop het wettelijk verplichte. Iets dat je in een bedrijf als bv KPN niet snel zal zien.

Is dat veel? Ik heb maar 4,5 week per jaar := vond t zelf erg weinig... Wat is normaal dan :?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:34

Moderatoropmerking:
Gezien de richting waarin de discussie uitgaat de afgelopen paar pagina's, ga ik dit topic naar NM verplaatsen, want dit topic sluit inmiddels beter aan bij dat subforum. Op die manier kan de discussie gewoon op dezelfde voet voortgaan! :)

MWS -> NM

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:46

Electra63 schreef:
@Sallandval, Shadow vindt de verantwoordelijkheid van zorgmanagers een abstract begrip. Zij denkt dat managers uberhaupt niet nodig zijn.

Dat denkt 'ze' niet hoor :)
Ze kan beslist erkennen dat een zekere vorm van management noodzakelijk is, en ook dat dat best een functie is waar je ervaring voor nodig hebt en bepaalde kennis en vaardigheden.

Wat ze niet kan erkennen is dat het iets is dat zo ontzettend veel hoger gewaardeerd wordt dan het daadwerkelijke uitvoerende werk. Enerzijds omdat ik van mening ben dat de kennis, vaardigheden en ervaring nou ook weer niet zo uitzonderlijk zijn, en anderzijds omdat goed management toch vooral faciliterend zou moeten zijn - de hoofdrol is voor het werk zelf, management schept de voorwaarden waaronder men het werk goed kan doen.

Als er bij bezuinigingen het uitvoerend personeel op een nullijn gezet wordt, een deel wordt ontslagen, er alleen maar flexcontracten worden uitgedeeld of via zzp-constructies worden ingezet, terwijl op hetzelfde moment de managers hun privileges en bovengemiddelde salaris houden, dan liggen de prioriteiten mi behoorlijk verkeerd.

De verantwoordelijkheid van managers vind ik wel een abstract en hol begrip - simpelweg omdat er geen consequenties aan zitten. Als je als zorgmedewerker je werk niet goed doet, heeft dat hele reele consequenties, en je kunt er op worden aangesproken. Terecht.

Bij de big boss houdt 'verantwoordelijkheid' voor 500 mensen (bv) vooral een salarisindicatie in. Hoe hoger het nummertje, hoe hoger je salaris. Maar als diezelfde baas het verkloot en z'n instelling op de rand van de afgrond brengt, is er eigenlijk niemand (tenminste, niemand die ertoe doet) die hem daar op aan zal spreken. Hij krijgt een luxe ontslagvergoeding mee, kan vrijwel zeker wel weer ergens anders aan de gang als 'topmanager' en hoeft op geen enkele manier verantwoording af te leggen voor de fouten die hij heeft gemaakt. (Of hij gaat rentenieren op Bonaire ofzo.)
DAT maakt van 'verantwoordelijkheid' een volkomen hol begrip, en wat mij betreft dus ook vooral geen reden om daar extra voor te betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:47

verootjoo schreef:
vuurneon schreef:

Is dat veel? Ik heb maar 4,5 week per jaar := vond t zelf erg weinig... Wat is normaal dan :?

Weinig? Wettelijk is 4* het aantal uur dat je per week werkt (dus volgens contract). Bij een zeer commerciële instelling is dat over het algemeen ook het enige dat je krijgt. Dus met 40 uur; 160 uur vakantie. In de zorg is het voltijd contract 36 uur dus krijg je 144 uur als je voltijd werkt. Daarnaast heb je in de VVT nog bovenwettelijk én PLB uren.
Dus wettelijk heb je recht op 144 uren als je 36 uur in de week werkt, echter gunt de vvt jou meer :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:19

vuurneon schreef:
verootjoo schreef:

Weinig? Wettelijk is 4* het aantal uur dat je per week werkt (dus volgens contract). Bij een zeer commerciële instelling is dat over het algemeen ook het enige dat je krijgt. Dus met 40 uur; 160 uur vakantie. In de zorg is het voltijd contract 36 uur dus krijg je 144 uur als je voltijd werkt. Daarnaast heb je in de VVT nog bovenwettelijk én PLB uren.
Dus wettelijk heb je recht op 144 uren als je 36 uur in de week werkt, echter gunt de vvt jou meer :D

Maar alle feestdagen gaan er nog vanaf he ;) kerst, nieuwjaar, Pasen, Pinksteren, 5 mei en Koningsdag. Netto kom je dan op t zelfde uit.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:44

Ik heb ik de zorg maar 4 weken vakantie. waarvan ik 3 in de zomer op MOET nemen, en 1 in het voorjaar. dan heb ik idd nog PBL uren, die vrij opneembaar zijn. zijn ze niet opgenomen? dan moet je die VOOR december opnemen. Dus ja vrij zat? maar niet vrij inzetbaar. En de vakanties die je aanvraagt moeten al heel vroeg aangevraagd worden. (15 december zomer, 15 oktober voorjaar en vrije dagen.) En 15 december aangevraagd = pas 15 februari weten of het is goedgekeurd.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:52

PLB uren blijven onbeperkt geldig, volgens CAO ziekenhuizen in ieder geval. Overuren zijn max een half jaar geldig in het daaropvolgende jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:10

wendyenbram schreef:
Ik heb ik de zorg maar 4 weken vakantie. waarvan ik 3 in de zomer op MOET nemen, en 1 in het voorjaar. dan heb ik idd nog PBL uren, die vrij opneembaar zijn. zijn ze niet opgenomen? dan moet je die VOOR december opnemen. Dus ja vrij zat? maar niet vrij inzetbaar. En de vakanties die je aanvraagt moeten al heel vroeg aangevraagd worden. (15 december zomer, 15 oktober voorjaar en vrije dagen.) En 15 december aangevraagd = pas 15 februari weten of het is goedgekeurd.

PLB uren zijn 5 jaar geldig volgens cao vvt! Dus kijk goed dat ze je er niet bij naaien, want dat proberen ze bij ons ook :D tuurlijk is het voor je werkgever prettig dat ze opgenomen worden in hetzelfde jaar maar het kan je niet verplicht worden :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:33

Haha mijn collega kan volgend jaar met pensioen en negen maanden doorbetaald worden met PLB uren :D Vooral die oude banketstaaf uren lopen hartstikke snel op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:22

144 uur is wettelijk bepaald aan vakantie uren, nu krijg je in de vvt 80 (!) uur dan nog boven op en nog extra bovenwettelijk die leeftijdsafhankelijk is. Dus als je 31 bent heb je in 2014 nog even 19 uur extra gekregen. Dus ja, de zorg heeft écht ruime vakantie uren :)

Uren in de plb verjaren inderdaad niet, in januari 2013 is de plb extra bovenwettelijk verlof gaan heten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-12-14 12:33, in het totaal 3 keer bewerkt