Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:54

Babsiej schreef:
Ayasha schreef:
Ach lieve meid ik hoop dat jij je leven lang zo ignorant kan blijven, wat benijd ik je dat je in staat bent zo te denken. En niet omdat ik het goed of netjes vind want laat ik heel duidelijk maken dat ik jouw gedrag en mening beneden alle pijl vind, maar wel omdat je een ontzettend makkelijk leven moet hebben als je zo kan denken, zo onverschillig kan zijn. Helaas zijn mensen als jij imo ook een groot probleem van de hedendaagse maatschappij maar goed. :)

However; ik ga niet meer dagelijks met openbaar vervoer (thank god) maar zou gewoon netjes vragen om de tas weg te doen. áls ik al eens zelf met de trein ga (dat doe ik wel nog eens occasioneel) zet ik eigenlijk enkel mijn tas naast me als er nog stoelen zat zijn. :) Zijn er geen stoelen meer over pak ik de tas gewoon op mijn schoot. of zet ik 'm "op mijn voeten" :)

Blijkbaar heb jij ook ergens een gebrek door zo te denken ... Kan gebeuren, maar ook naast jou ga ik gewoon zitten in t OV :+

Ik heb veel gebreken maar sociale angst is er gelukkig geen van dus je zou meer dan welkom zijn. :)
Betekent niet dat ik geen empathie kan op brengen voor mensen die dat wel hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:55

love_western schreef:
dus met andere woorden je houdt geen rekening met mensen? Puur omdat jij betaald hebt voor een kaartje. Of wel met mensen die lichamelijk beperkt zijn? Ook lekker krom of niet.

Wat ben ik blij dat ik zelf zo niet ben.

Ik neem aan dat iedereen betaald voor een kaartje, anders hoor je al niet in de bus thuis. Ik heb een vrij duidelijk zichtbare lichamelijke beperking, vraag altijd netjes of ik mag zitten als er een tas staat. Normaal gesproken word die tas weggehaald, soms al zuchtend en steunend maar dat intresseert mij weinig. Als ik dan kan zitten zeg ik ook nog vaak dankjewel.

Die ene keer dat iemand glashard nee zei toen ik vroeg of ik kon zitten. Was ik in eerste instantie ontzettend verbaasd, maar ik had die dag veel pijn, kwam ook half kreupel binnen dus ben ik op die plastic tas met kleding gaan zitten. Toen kon hij ineens wel weg.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:56

Geen probleem dan toch ? ;)

En ik denk inderdaad vrij simpel over zulke dingen ... Misschien wel juist omdat ik veel moeilijker situaties ken.. Dit zijn geen dingen om je druk om te maken ;)

Gewoon lekker spulletjes bij je houden, kan iedereen lekker zitten. Of in ieder geval zoveel mogelijk.

Anoniem

Ayasha schreef:
Babsiej schreef:
Dan zet je het onder je stoel, voor je stoel en op schoot...

Dit is toch gewoon puur asociaal om zo te zitten, doen alsof je niets ziet of hoort.. Zodat andere mensen moeten vragen wat jij je onterecht toe eigent...

Jij hebt niet meer recht op die stoel als die persoon. Verbeter de wereld begin bij jezelf en het probleem is opgelost; jij eigent je niks toe waar je geen recht op hebt en degene met veel koffers kan lekker blijven zitten zonder geplet te worden onder zijn of haar eigen spullen. :D

Die persoon heeft al een stoel. En volgens mij betaal je voor 1 plek, dus je hebt wel degelijk meer recht op die stoel dan dat een tas van een ander dat heeft.

W_Empress

Babsiej schreef:
W_Empress schreef:
Mensen die doen of ze slapen en zodra iedereen voorbij is, zijn ze ineens weer wakker. Is ook zoiets :')

Dat is toch serieus treurig? -O- :+

Zou je verbazen hoe vaak je het ziet _O- Of zag, dat weet ik niet, ga al ruim een jaar of 7 niet meer met de bus. Eerder dagelijks, toen ik nog naar school ging. Een uur of anderhalf in de bus door Groningen, lachen joh :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:57

Babsiej schreef:
W_Empress schreef:
Mensen die doen of ze slapen en zodra iedereen voorbij is, zijn ze ineens weer wakker. Is ook zoiets :')

Dat is toch serieus treurig? -O- :+

:oo
Die zijn er niet echt toch? :')
Dat is echt heel erg :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:57

Je mag volgende de regels van de OV je tas op een stoel zetten; totdat een medereiziger er aanspraak op maakt.

Dit houdt in dat er wel verwacht wordt dat je het vraagt (dus aanspraak maken).
Dus niet je achterwerk er plomp op gaan parkeren, of zelf de tas eraf halen; gewoon even vragen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:58

Dat is toch serieus treurig? -O- :+[/quote]
Zou je verbazen hoe vaak je het ziet _O- Of zag, dat weet ik niet, ga al ruim een jaar of 7 niet meer met de bus. Eerder dagelijks, toen ik nog naar school ging. Een uur of anderhalf in de bus door Groningen, lachen joh :')[/quote]

Je ziet het nog steeds hoor :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:58

Dat heb ik ook wel eens gezien hoor, dat soort 'slapende' mensen, die zijn er wel degelijk ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:59

Rowdine schreef:
Ayasha schreef:

Jij hebt niet meer recht op die stoel als die persoon. Verbeter de wereld begin bij jezelf en het probleem is opgelost; jij eigent je niks toe waar je geen recht op hebt en degene met veel koffers kan lekker blijven zitten zonder geplet te worden onder zijn of haar eigen spullen. :D

Die persoon heeft al een stoel. En volgens mij betaal je voor 1 plek, dus je hebt wel degelijk meer recht op die stoel dan dat een tas van een ander dat heeft.

Een plek kan natuurlijk ook een staplek zijn...
En wat doe je als die persoon zegt dat die betaald heeft voor zijn tas?
Ik ben dat namelijk wel eens tegen gekomen.
Vrouw had zoveel spullen bij zich dat ze 2 kaartjes heeft betaald zodat niemand tegen haar kon zeggen dat ze haar spullen weg moest zetten.
Geloof me, je staat toch echt even raar te kijken :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:00

Rowdine schreef:

Je betaald niet voor 1 plek :) Je betaald naar het aantal kilometers dat je maakt :)

ik snap echt het hele probleem nog steeds niet van het vragen. Ik vraag ALTIJD aan de gene of ik er zitten kan/mag. met een tas, zonder een tas, met wat, zonder wat.

Wat maakt vragen nou uit? Tis toch niet zo'n probleem lijkt me? hoe moeilijk kan het zijn zeg..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:00

Jouw mening kan imo enkel het resultaat zijn van niet genoeg "moeilijke situaties" kennen. Wellicht heb je veel mee gemaakt maar niet "breed" genoeg. Als je werkelijk mensen kende met sociale angsten, fobieën, wist welke therapieën zij moeten ondergaan om te kunnen functioneren dan zou je er niet zo simpel over denken, tenminste, ik hoop dat je er dan niet zo simpel over zou denken want dat zou het enkel nog erger maken. Het is prachtig dat jij dit geen dingen vind om je druk om te maken, nog mooier dat je geest het dat met je eens is... Er zijn ook mensen wiens geest niet zo meewerkzaam is. En ook zij hebben niet altijd de keuze om niet met het openbaar vervoer te gaan.
Nee, je kan niet met alles rekening houden en vaak zie je het uiterlijk niet, maar mensen selecteren op "er uit zien alsof zij het het ergst zouden vinden" ... Dat is het andere uiterste en imo gewoon onnodig kwellen van je medemens.

Dat terwijl jij niet meer recht hebt op dat stoeltje als die persoon die daar zit.

Rowdine; je betaald voor de rit, niet voor een zitplaats.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:01

Brainless schreef:
Je mag volgende de regels van de OV je tas op een stoel zetten; totdat een medereiziger er aanspraak op maakt.

Dus niet je achterwerk er plomp op gaan parkeren, of zelf de tas eraf halen; gewoon even vragen.

Ah kijk...
Er zijn zelfs regels voor.
Ofwel je bent gewoon verplicht het te vragen...

Einde discussie dus :) :+

Ben ik dus helemaal niet zo asociaal als ik niet meteen mijn tas weg haal,
technisch gezien zijn jullie dus asociaal dat jullie verwachten dat ik dat doe zonder dat jullie het hoeven te vragen :+ :')

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:02

Brainless schreef:

Aanspraak maken op, is zeker niet vragen ... Dat kan evengoed zeggen of duidelijk maken zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:03

Ayasha schreef:
Jouw mening kan imo enkel het resultaat zijn van niet genoeg "moeilijke situaties" kennen. Wellicht heb je veel mee gemaakt maar niet "breed" genoeg. Als je werkelijk mensen kende met sociale angsten, fobieën, wist welke therapieën zij moeten ondergaan om te kunnen functioneren dan zou je er niet zo simpel over denken, tenminste, ik hoop dat je er dan niet zo simpel over zou denken want dat zou het enkel nog erger maken. Het is prachtig dat jij dit geen dingen vind om je druk om te maken, nog mooier dat je geest het dat met je eens is... Er zijn ook mensen wiens geest niet zo meewerkzaam is. En ook zij hebben niet altijd de keuze om niet met het openbaar vervoer te gaan.
Nee, je kan niet met alles rekening houden en vaak zie je het uiterlijk niet, maar mensen selecteren op "er uit zien alsof zij het het ergst zouden vinden" ... Dat is het andere uiterste en imo gewoon onnodig kwellen van je medemens.

Dat terwijl jij niet meer recht hebt op dat stoeltje als die persoon die daar zit.

ik vind dat ook gewoon pest gedrag :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:04

Babsiej schreef:
Brainless schreef:

Aanspraak maken op, is zeker niet vragen ... Dat kan evengoed zeggen of duidelijk maken zijn.

maar wel door middel van communicatie :)
je hoeft dus niet te verwachten dat iemand zijn tas weg haalt als je binnen komt :o

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:05

Ik zet mijn tas altijd op mijn stoel TOT er iemand aan komt of de bus bijna vol zit. Dan doe ik hem vanzelfsprekend onmiddellijk weg, niemand hoeft dat ooit te vragen.
Ik vind dat dus echt basisrespect.

Overigens verplaats ik gewoon mijn derrière richting de rugzak/tas van iemand, als die persoon aan het raam zit, en de tas langs het gangpad op de stoel staat, en de bus aardig vol zit. Je zou er van schrikken hoe snel die tas plots tussen de benen kan staan :P
Dan krijg ik altijd zuchten of boze blikken, maar daar kan ik in de verste verte niet wakker van liggen :Y) Ik bedank dan ook altijd lekker hartelijk met een lieve glimlach en een 'Dankjewel hoor!', vinden ze extra irritant ~~}>

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:06

Ayasha schreef:

Jij kan daar gelukkig niet over oordelen, maar wellicht is dat jouw beperking door te denken dat wel te kunnen. Geeft ook verder niet ;) Het openbaar vervoer, het zegt het al, is openbaar. Als je dat niet kan handelen dan is openbaar vervoer niet de geschikte manier van vervoer voor jou.

Mensen die stoelen bezet houden etc dat is onnodig kwellen van je medemens.. Blijkbaar moet je eerst de aandacht vragen, dan vriendelijk vragen of ze hun zooi bij zich kunnen houden ( ondertussen rijdt de bus alweer en lig je bijna ondersteboven :+ )

Als iedereen gewoon spullen bij zich houden, stoelen vrijhouden voor datgeen waar ze voor bedoeld zijn, maakt het allemaal een stuk makkelijker.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:06

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:07

M_D_H schreef:

maar wel door middel van communicatie :)
je hoeft dus niet te verwachten dat iemand zijn tas weg haalt als je binnen komt :o[/quote]

Waar staat dat ? Als ik erbij sta.... Dan heb je dus je rommel op te ruimen.. Dan maak ik aanspraak... En nee ik ga het je zeker niet vragen. In het uiterste geval zeggen dat ik daar wil zitten.. Maar veel meer dan dat wordt het niet.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:08

pff wat een discussie zeg, ik vind het niet netjes wanneer je je tas op de stoel zet terwijl je ziet dat er zitplaatsen te kort zijn en ik vind het niet netjes wanneer je zonder dat duidelijk te communiceren verwacht dat iemand zijn stal van de stoel haalt.

Wanneer je ziet dat iemand zijn tas niet van een stoel haalt, kun je dat toch gewoon netjes vragen en dan vriendelijk bedanken! Op die manier "beloon" je het gewenste gedrag. Wanneer je nog eens vies kijkt als hij eindelijk die tas ernaast heeft gezet geef je het verkeerde signaal af toch?

Als je begrip hebt voor beide standpunten wordt het opens veel makkelijker en is het voor beide prettiger om daar te zitten.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:09

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:10

Als je het niet vraagt, hoe kan iemand dan weten of je er aanspraak op maakt? :o?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:11

Neon schreef:
Cinderella schreef:
Leffroi: toch maar mee oppassen, het verdedigen van eigen goed is toegestaan en mocht jij mijn tas iets te hard neerzetten, komt er een schadeclaim van 800 euro achteraan voor de laptop.

Seriously? Woon je in the usa ofzo... Ik wens je veel succes om daT in NederLand geregeld te krijgen :P misschien kun je ook nog even een claim indienen i.v.m. emotioneel opgelolen schaDe?

On topic... Mensen moeten zich van beiden kanten niet zo aAnstellen... Dus om te beginnen die ene groep moet zn tas netjes op schoot pakken als het druk is... En de andere groep moet maar gewoon even vragen of de tas even weg kan aan de mensen die te lomp zijn om door te hebben dat ze niet de enige op de wereld zijn of in hun eigen wereld leven en hun gsm belangrijker vinden dan hun medemensen...

Waarom moet je hiervoor in de usa wonen?
Nee, ik heb totaal geen verstand van rechten, daarom zeg ik het :')
Het is simpel, die schadeclaim die kan ik maken ja, zodra iemand mijn laptop vernield. Kan dat onderling niet worden opgelost via het civiele recht, dan via het strafrecht.
Je denkt toch niet dat ik zomaar iemand mijn dure spullen kapot zou laten maken? Het moet niet gekker worden.
M.b.t. de emotione schade: gaat hier iets te ver, maar onderschat dat niet. Een emotionele schadevergoeding is vaak nog meer dan de vergoeding van het hele incident. Ik snap je spottende toon dus niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 25-11-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:11

Als iemand naast je staat en doet of ie wil zitten lijkt het me duidelijk ? ;)

Of als iemand zegt "ik wil hier zitten"