Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:15

secricible schreef:
Prrrr: ja, je hebt gelijk, maar dat is natuurlijk wel anders, haha

Niet zo heel erg. Want als je een verslaving aan eten hebt (of dat nou aan een bepaalde voedingsstof of eten zelf is), dan kun je niet 'afkicken' in de zin van totaal stoppen: eten moet je toch. In die zin is het slecht vergelijkbaar met andere verslavingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:17

Volgens mij zit er in cola ook iets verslavends. Ik móet dat echt hebben en word slap en enorm geïrriteerd als dat niet kan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:19

daar heb je absoluut gelijk in. Maar de gedraging om te eten voor troost, als activiteit e.d. is een gedragsverslaving. Dan ga je het eten ruilen voor een emotie.
Een "normaal" etend persoon heeft dat niet en dat is wat ze in deze bedoelen met de eetverslaving.

Het feit dat je moet blijven eten maakt deze verslaving juist zo moeilijk. Je kan niet zeggen "vermijd eten maar zoveel mogelijk", dus je wordt gedwongen om er mee om te leren gaan. Daarom is de terugval ook groot.

Urielle: wellicht caffeine?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:24

dorientjuh schreef:
Lang verhaal, uiteindelijk vind ik wel dat mensen met obesitas die er iets aan kunnen doen, er eigenlijk ook iets aan zouden moeten doen. Bijvoorbeeld door psychologische hulp te zoeken.

Ik denk het niet, weet je wat dat kost? Dat is echt niet voor iedereen weggelegd.
Ik betaal momenteel 240 euro per maand voor mijn begeleiding, thank God niet voor obesitas want dan zou ik heel wat vaker moeten en zeker het dubbele kwijt zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:25

secricible schreef:
Urielle: wellicht caffeine?

Koffie helpt in elk geval niet dus ik denk het niet maar weet ook niet wat wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 15:28

Urielle, er is een topic voor mensen met red bull verslaving, weliswaar geen cola maar komt volgens mij wel indirect op hetzelfde neer. Misschien heb je daar iets aan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:57

Prrrr schreef:
Nuance: ieder mens is verslaafd aan eten, dat is niet uniek aan obese mensen. Wie niet eet, gaat dood.

Maar dan rek je de definitie van 'verslaving' wel erg op, en dat is niet terecht. (En die definitie heeft al wat haken en ogen - ook niet alle alcoholproblemen zijn gelijk bv.)

Mijn voornaamste bezwaar daartegen is dat het een verkeerde benadering is, doen alsof het een verslaving is, is leuk voor de krantenkoppen maar het heeft meestal niet met de werkelijkheid te maken, en zet dan ook niet echt op het spoor richting een oplossing.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:16

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:02

Urielle schreef:
Volgens mij zit er in cola ook iets verslavends. Ik móet dat echt hebben en word slap en enorm geïrriteerd als dat niet kan.
Dat zit er ook in naar mijn gevoel. En niet alleen cafeïne. Ik ben benieuwd of je regular drinkt of light. Ik heb hetzelfde gehad, dronk veel light. Ben ‘afgekickt’ door gewoon bewust andere dingen te drinken (water met minuscule aanmaak – zit ook foute suikers in, maar de ik ‘moet’ cola drinken nam wel af omdat je toch een beetje die sugar/zoete rush bevredigd) en per avond gewoon 1 glas te pakken. En dan eens een avondje niet en dat heb ik over weken uitgesmeerd. Toen dronk en drink ik af en toe eens een glaasje en proefde dan echt de chemische smaak ervan. Dan denk ik echt.. eigenlijk is het niet eens lekker. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:24

Ik dacht idd al dat het er vaak insloop of dat het een kwestie is van opvoeding/gewenning. Hoewel mijn ouders zich nooit echt met mijn voeding/drinken hebben bemoeid (in de zin van: we hadden wel cola of Yogi drink, maar ik dronk het niet) drink ik ontzettend sober: alleen water en thee. De rest vind ik gewoonweg niet lekker en veel te zoet. Mijn vriend daarentegen drinkt nooit water of thee. Hij drinkt veel frisdrank, en allerlei zaken zoals Dubbelfris. Naar mijn idee is dat gewoon gewenning, hij doet dit al jaren. Iets wat ik eigenlijk ook niet zo goed kan begrijpen. Zo zoet, en gewoon een aantal glazen per dag. Alleen de aanslag op je tanden vind ik al viezig, en van zoveel suiker word ik misselijk. Hij heeft regelmatig gaatjes in zn tanden, en die heb ik nog nooit gehad.
Mijn honger is op een gegeven moment gewoon gestild, terwijl mn vriend ontzettend veel kan eten. Niet alleen veel snoep of chips, maar ook brood of een warme maaltijd.

Wat ik me dus echt afvraag: hebben diegenen die hebben gekampt met overgewicht een gebrek aan het gevoel van volzitten? Of is daar dan doorheen gegeten/gedronken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:36

Gaatjes in je tanden hoeven echt niet altijd van suiker te komen. Dat is ook erfelijk bepaald. Ik ken mensen die je na hun dood zo op kan hakselen tussen de suikerbieten en je ziet geen verschil (oke beetje rode kleur wellicht) en ik ken mensen die alleen water, koffie en thee drinken (over aanslag op je tanden gesproken :D ) en die hebben alleen maar vullingen :D

Er schijnt idd een verband te zijn tussen wat je eet en of je vol zit. Ga maar eens naar de mc. Vette bagger en bomvol calorien en twee a drie uur later heb je weer trek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:37

Sammie schreef:
Gaatjes in je tanden hoeven echt niet altijd van suiker te komen. Dat is ook erfelijk bepaald. Ik ken mensen die je na hun dood zo op kan hakselen tussen de suikerbieten en je ziet geen verschil (oke beetje rode kleur wellicht) en ik ken mensen die alleen water, koffie en thee drinken (over aanslag op je tanden gesproken :D ) en die hebben alleen maar vullingen :D

Er schijnt idd een verband te zijn tussen wat je eet en of je vol zit. Ga maar eens naar de mc. Vette bagger en bomvol calorien en twee a drie uur later heb je weer trek.

Nee, dat is idd ook gedeeltelijk erfelijk bepaald. Veel snoepen en veel zoets drinken kan echter wel een oorzaak van gaatjes zijn :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:41

Cayenne schreef:
Urielle, er is een topic voor mensen met red bull verslaving, weliswaar geen cola maar komt volgens mij wel indirect op hetzelfde neer. Misschien heb je daar iets aan?

Thanks, misschien als ik iets verder ben. Nu vind ik vaak nog dat ik het' verdien' :7 na het rijden of als werkpauze. Tegelijk zou het me echt wel kilo's schelen als ik daarmee eens zou stoppen. Maar ik vind het zó lekker en het geeft echt voldoening -O-

(Ik drink gewone cola, van Coca Cola of eventueel de aldi. Pepsi vind ik vies)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:57

Volgens mij zit in Cola light inderdaad iets echt verslavende. Vriendin van me is ook gewoon echt verslaafd en die wordt echt humeurig en prikkelbaar als ze het niet drinkt. ze heeft dan ook echt 'dorst' (zoals een verslaafde zucht naar drank heeft). Ze is overigens super slank :+. Maar goed, tis niet goed voor je lijf

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:26

Rowdine schreef:
Wat ik me dus echt afvraag: hebben diegenen die hebben gekampt met overgewicht een gebrek aan het gevoel van volzitten? Of is daar dan doorheen gegeten/gedronken?

Daar kan ik volmondig JA op antwoorden (geen idee hoe het met andere mensen zit)
Ik kon rustig bij thuiskomst, op een zeer slechte dag, een pak koekjes naar binnen werken, daarna een cake op te eten en vervolgens een zak drop of snoepjes en dan door naar de chips. Vooraf vaak ook nog minimaal 3 boterhammen en dan avondmaaltijd meerdere keren groots opscheppen. En na de avondmaaltijd een toetje te nemen waar je u tegen kon zeggen.

Omdat ik te weinig dronk, en dus niet naar mijn lichaam luisterde, ben ik gaan eten om van een bepaald gevoel af te komen (waarvan ik nu weet dat het dorst is, en nu drink ik dan ook)

Nu is dat nog steeds een probleem. Maar dan probeer ik mezelf echt een spiegel voor te houden, ik heb al gegeten. Het was genoeg. Ik "voel" het eten nog zitten. En daarna ga ik afleiding zoeken, door in het huis te rommelen, door te gaan sporten in huis of door de computer aan te zetten. Ook denk ik nu veel meer na over wat ik eet en hoe ik het moet bereiden. Ik kijk weer uit naar de maaltijd om deze te bereiden en niet om 18.00 in de keuken te stappen, van goh wat gaan we nu eens eten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 18:29

Urielle schreef:
Cayenne schreef:

Thanks, misschien als ik iets verder ben. Nu vind ik vaak nog dat ik het' verdien' :7 na het rijden of als werkpauze. Tegelijk zou het me echt wel kilo's schelen als ik daarmee eens zou stoppen. Maar ik vind het zó lekker en het geeft echt voldoening -O-)

Dat is je verslaving die praat ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:49

Rowdine schreef:

Nope. Sterker nog, ik eet relatief weinig. Wel te onregelmatig en verkeerde producten, maar ik kan bijna leven op lucht. Dat zei mn moeder vroeger ook, die maakte zich vaak zorgen over hoe weinig ik wilde eten. Na een avondmaaltijd (normale of kleine portie, een hele pizza bijv krijg ik niet weg) zit ik de gehele avond nog propvol. Ik kan ook prima vol zitten na 3 happen....
Wel heb ik mn spijsvertering om zeep geholpen door periodes niet eten af te wisselen met ongezond eten, en veel te veel stress en chronisch slaapgebrek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:01

Sammie schreef:

Ik ben een enorme zoetekauw... En nog nooit een gaatje gehad!
En ik ken mensen die niet van zoet houden, maar heel veel gaatjes hebben.

Uiteindelijk maakt het ook uit hoeveel eetmomenten je hebt. Dat maakt toch meer uit voor je gebit dan suiker?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:08

Urielle schreef:

Ik had vroegah, in de vier klas havo (zo'n 8 jaar geleden) een klasgenootje die verslaafd was aan red bull. Haar moeder zorgde altijd dat ze dat kreeg. Correctie, Golden Power... Afschuwelijk!!
Maar boooos dat ze was als er geen GP op voorraad was!!! Hoofdpijn, ziek en dan maar over op ibuprofen tot ze weer een paar blikjes op had...

Ik weet niet wat er in Cola zit, ik drink het bijna nooit... Sowieso drink ik nauwelijks frisdrank. Ik ben er enkele maanden geleden mee gestopt. Het is gewoon niet echt mijn ding. Ik heb wel gelezen dat mensen er gigantisch van afvielen als ze daar mee stopten. Maar aangezien alles wat ik dronk light was, was dat niet het geval. Ik heb in ieder geval geen suikerdip meer door nepsuikers.

Wat ik niet snap (niemand persoonlijk) is dat er zoveel frisdrank gedronken wordt. Dat mensen tegenwoordig vreemd opkijken als je vraagt om gewoon kraanwater. Dat drink ik namelijk net zo lief, of spa rood voor het borrelgevoel. Nu lukt het me af en toe wel om een glas frisdrank te drinken. Maar onlangs vergeten om zelf water mee te nemen. Hele dag weg en de voorraad bestond uit frisdrank. Gatver zeg, daar word je echt niet blij van!! Vult enorm, zit in de weg e.d.

En dan te bedenken dat menig persoon de hele dag door frisdrank drinkt en dit niet per se light is... Wat is er mis met water en/of thee?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:49

Ik vind zelf water en thee niet lekker. Thee drink ik voor de gezelligheid, maar dat hoef ik ook niet zonder suiker.
Ik drink wel graag fruitsap maar daar zit ook allerlei meuk in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:52

Cayenne schreef:
Dat is je verslaving die praat ;)

I know, zit ook gelijk:
Maar er staan nog twee sixpacks.
Maar het is niet het juiste moment want. ...
Maar blablabla

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:57

Gister hebben wij het in de les gehad over mensen die iets missen.
Het stukje in de hersenen die zegt dat wij vol zitten.
Je maag zegt, STOP! Maar je hersenen moeten dat nog verwerken.
Die mensen kunnen vreten wat ze willen, maar vol zitten ho maar.

Als jij elke dag een hapje meer eet, dan kan je maag meer aan en raak je minder snel vol. Hou dit maar een paar weken vol en je kan dan ruim 2 borden opscheppen.

Mensen hebben altijd zin in suiker, vet en zout. Dit komt nog van heel vroeger, we aten veel suiker (appels bijv.) om aan onze suiker te komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:04

Urielle schreef:
Ik vind zelf water en thee niet lekker. Thee drink ik voor de gezelligheid, maar dat hoef ik ook niet zonder suiker.

Het is eigenlijk net als wijn drinken, dat moet je ook leren :P

Thee heb ik altijd met suiker gedronken, of eigenlijk een zoetje. En dan gingen er gewoon drie in mijn Blond Amsterdam mokken (nou dat zijn flinke mokken zoals je waarschijnlijk wel weet). Toen ik besloot dat ik 20 kilo wilde afvallen ben ik ook maar gestopt met het drinken van frisdranken en suiker/zoetjes in de thee.

Je maakt mij dus zoals gezegd al niet meer blij met een hele dag frisdrank. Maar ook niet meer met gezoette thee... Super smerig vind ik dat!! En naar mijn ervaring een kwestie van gewenning.
Overigens drink ik ook het liefst groene thee. Dat schijnt beter te zijn dan reguliere thee. En ik vind het gewoon lekkerder, niet zo sterk :)

Fruit zit ook boordevol suikers. Het is weliswaar gezond snoep, maar niet iets waar je je de hele dag mee vol moet stoppen. Ook fruit moet je met mate eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:24

Urielle schreef:

Jammer zeg! En thee met een smaakje? Ik vind dat al erg zoet. Lekker voor na t eten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-14 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:26

Janine1990 schreef:
Urielle schreef:

Ik had vroegah, in de vier klas havo (zo'n 8 jaar geleden) een klasgenootje die verslaafd was aan red bull. Haar moeder zorgde altijd dat ze dat kreeg. Correctie, Golden Power... Afschuwelijk!!
Maar boooos dat ze was als er geen GP op voorraad was!!! Hoofdpijn, ziek en dan maar over op ibuprofen tot ze weer een paar blikjes op had...

Ik weet niet wat er in Cola zit, ik drink het bijna nooit... Sowieso drink ik nauwelijks frisdrank. Ik ben er enkele maanden geleden mee gestopt. Het is gewoon niet echt mijn ding. Ik heb wel gelezen dat mensen er gigantisch van afvielen als ze daar mee stopten. Maar aangezien alles wat ik dronk light was, was dat niet het geval. Ik heb in ieder geval geen suikerdip meer door nepsuikers.

Wat ik niet snap (niemand persoonlijk) is dat er zoveel frisdrank gedronken wordt. Dat mensen tegenwoordig vreemd opkijken als je vraagt om gewoon kraanwater. Dat drink ik namelijk net zo lief, of spa rood voor het borrelgevoel. Nu lukt het me af en toe wel om een glas frisdrank te drinken. Maar onlangs vergeten om zelf water mee te nemen. Hele dag weg en de voorraad bestond uit frisdrank. Gatver zeg, daar word je echt niet blij van!! Vult enorm, zit in de weg e.d.

En dan te bedenken dat menig persoon de hele dag door frisdrank drinkt en dit niet per se light is... Wat is er mis met water en/of thee?

Haha ja dit dus! Ik kan ook niet begrijpen dat je gewoon kan blijven eten naast zoveel frisdrank. Het vult toch enorm?