Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:25

_Cowgirl schreef:
elenaMM77 schreef:
ik vind roetvegen een prima compromis.. zo blijft hij 'zwart' en geeft dat een directe uitleg op kinderlijke wijze waarom.. schoorsteen punt klaar.

aangezien die optie er niet bij staat zwart/roetvegen/kleurtjes.. heb ik niet gestemd

Dit zou een oplossing zijn, maar dan herkennen kinderen hun ouders, oppas, familie, kennissen, etc. als piet en dat is lijkt mij ook niet de bedoeling omdat je daarmee het hele Sinterklaasfeest om zeep helpt.

Ik herkende de Sinterklaas bij mij op school al aan zijn stem, laat staan hoe snel kinderen pieten dan kunnen gaan herkennen aan hun gezicht in combinatie met gedrag/de stem.

roetvegen zijn goed herkenbaar, zo worden kinderen al tientallen jaren vaak geschminkt als 'pietje' omdat je anders uren bezig bent je kind weer schoon hebt.

als je de sint aan zijn stem gaat herkennen dan zit je tegen de leeftijd om niet meer te geloven..
er zijn onderzoeken geweest waarbij een bekende zich voor de ogen van het kind omkleedde in sinterklaas.. en 'ome piet' was daarna echt weg, en daar was sint.. de hersenen van het kind kunnen de connectie niet leggen tussen stem en het verkeerde uiterlijk, vooral als het ondersteund wordt door een verhaal en herkenbaar figuur als sinterklaas.. zodra een kind 'ome piet' herkent aan zijn stem, dan hoef je maar te zeggen, 'maar je hebt ome piet toch net zien weggaan?' en een kind knikt en vergeet dat het ome piet herkende.

overigens mag van mij de roe wel blijven, dat is een stukje 'oude romantiek' en er mag best iets te 'griezelen' overblijven.. de roe en de zak van sinterklaas vallen onder hetzelfde 'griezelen' als: als je te dicht bij de tv zit krijg je vierkante ogen, van koffie krijg je een bruine buik en als je een lelijk gezicht trekt en de klok slaat twaalf blijft het zo.. het is een stukje moraal en 'dreiging' dat een kind, ondanks het feit dat ze er echt niet intrappen toch 'netjes' houdt.. lol vooral in december.. het zal toch maar eens een kern van waarheid bevatten..

aikon

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:50

Bij ons kreeg je van koffie rood haar :D
Dat die roe en zak uit het feest gehaald zijn vind ik jammer. Die mogen zeker weer terug komen.

Ik had als 7 jarige door dat sinterklaas de vader van mijn vriendinnetje/klasgenootje was. Kwam door zijn nep baard :D Heb dat toen stiekempjes verteld aan mijn juf dat ik wist wie sinterklaas was. De zwarte piet herkende ik niet, was mijn eigen moeder _O-

Nu nog moet ik goed kijken wie die piet nou is hier in het dorp.

Ik hoor trouwens niemand over de kleur oranje voor piet. Dat is toch ons lands kleur (denk aan WK EK enz.) Dit is een kleur waar volgens mij niemand aanstoot aan geeft. Pieten mogen van mij best een andere haarkleur krijgen onder het mom van "heeft te veel van wortels lopen snoepen, nou is zijn/haar haar oranje" Maar gezicht moet zwart blijven vanwege herkenningsgraat.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:09

Een andere haarkleur vind ik nog wel een goed idee. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:12

Ik snap niet waarom het veranderd moet worden...
Imo zijn de mensen die het discriminatie vinden, erg aan het zoeken...zo erg dat je overal wat in kan vinden waar je je benadeeld voelt... whats next?
Je kan overdrijven in het naar de zin maken voor iedereen hoor. Dit is er imo 1 van, juist omdat je dan weer Nog een groter deel zelfs, het juist niet kan vinden in de verandering... het is dus onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:18

Zelf ben ik wit dus van mij hoeft er niets veranderd te worden. Maar als er wel iets veranderd wordt vraag ik me echt af hoe erg dat is voor de kinderen. De herkenbaarheid kun je ook op een andere manier voorkomen; ongeacht welke schmink aangevuld met een simpel superheldenmasker of zo'n mooi verenmasker bijvoorbeeld en klaar ben je.

Dingen veranderen nu eenmaal, vaak is het een relatief kleine groep die dat soort dingen in gang zet. Daar kun je dan principieel op tegen zijn maar de meeste mensen (zoals mij) boeit het gewoon niet genoeg. Ik denk dus dat het fenomeen Piet zoals we het kenden ten einde is. Jammer voor de nostalgie maar voor de kinderen geen drama.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:48

Zahlina schreef:
ALS de Kleur niet uitmaakt kan een Piet net zo goed alle kleuren van de regenboog hebben.
En née Ik geloof er niet in dat de Pieten herkenbaar worden door een andere Kleur, doe een blanke man een sinterklaas pak aan met baard en er zijn maar weinig kinderen die enig idee hebben wie het is behalve dan sinterklaas.
Zelfde voor Kleur, kinderen zien dit niet, het zijn de volwassenen die het onder scheid benadrukken waardoor het gaat op vallen.

Ik heb vorig jaar al moeten banketstaaf als Brugman om te kunnen verkopen dat de Sint bij de bank blauwe ogen had en de Sint op papa's werk bruine ogen. Ik hoop dat ze dat vergeten zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:28

Urielle schreef:
Ik heb vorig jaar al moeten banketstaaf als Brugman om te kunnen verkopen dat de Sint bij de bank blauwe ogen had en de Sint op papa's werk bruine ogen. Ik hoop dat ze dat vergeten zijn.

Als kinderen dat soort dingen opvalt is de tijd dat ze gaan snappen hoe het zit niet ver weg meer.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:20

Ik herkende ook op mijn zesde de Sinterklaas op school, dat was de vader van een jongetje uit mijn klas.. Ik zag hem wel als hulpsinterklaas, de echte Sinterklaas ging in mijn ogen alleen naar grote steden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:24

Ik was ook een snugger kind :+ Ik kon nog niet lezen, maar wist van mijn videobanden dat er aan het einde van een film allemaal tekst in beeld kwam van "wie er allemaal hadden meegedaan".

Toen kwam er na de intocht van sinterklaas op tv aftiteling en had ik dus door dat het 'nep' was, omdat
er net zoals in een film precies stond opgenoemd we er mee deed.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:38

Wordt er eigenlijk wel nagedacht over het leed dat wij zwarte kindjes aan zullen gaan doen? Nu worden ze misschien een keer zwarte piet genoemd door hun klasgenoten, maar straks zullen zij als 'schuldige' worden aangewezen van de verdwijning van zwarte piet.

Ik merk nu al dat veel kinderen erg racistisch/afstandelijk zijn tegenover gekleurde kinderen. Ik denk dat dat vooral komt door de instelling van hun ouders, als Zwarte Piet straks weggaat zullen ook deze kinderen de vraag gaan stellen aan hun ouders waarom Zwarte Piet weg is en zullen deze pro piet ouders antwoorden dat dat de schuld is van de zwarte mensen (en kinderen) in ons land.. Dan heb ik het niet over 4,5,6-jarigen maar wel oudere kinderen..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:39

Zes is volgens mij een gezonde leeftijd om te gaan twijfelen. Ik weet niet meer wanneer ik twijfelde maar ik weet nog wel dat ik op mijn 8e écht niet meer geloofde (en gegeneraliseerd had naar paashaas, kerstman en God haha). Ik kan me nog wel de shock herinneren toen het jongere broertje van een vriendinnetje tijdens de intocht hartstochtelijk (en trots) riep "Kijk dat is mijn opa!!!". Dus ik moet 6 of 7 zijn geweest toen ik 'er achter kwam'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:53

sallandval schreef:
Urielle schreef:

Als kinderen dat soort dingen opvalt is de tijd dat ze gaan snappen hoe het zit niet ver weg meer.

Nee hoor, gewoon oog voor detail. Met mijn tweejarige is het nog eenvoudig, die vergeet snel. De vierjarige vind ik het lastigste. Mijn achtjarige heeft minder oog voor detail maar kan ook logischer denken.

Ik vind trouwens niet dat het aan anderen is om te bepalen wat gezond is of tot welke leeftijd mijn kinderen mogen geloven. Het staat eenieder vrij dat voor zijn eigen kinderen te kiezen maar mijn kinderen hou je er maar mooi buiten. Wij doen zo lang als mogelijk aan de Sint.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 19:54

WOW Ik moet maar even bij lezen haha heb 11 pagina's te gaan :p

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:05

Ik kan me zo ontzettend kwaad maken over de 'zwartepietendiscussie'.

Wij tolereren van alles en nog wat in dit land wat niet onze cultuur is. Ik vind dat wij als volk bijzonder tolerant zijn naar andere culturen, soms gaan we daarin naar mijn mening zelfs veel te ver. Maar als het dan over onze eigen cultuur en tradities gaat, dan moet dat ineens anders. Handen af van onze tradities, als het je niet zint ga je maar lekker ergens anders wonen. Sorry - maar ik zei al dat ik me hier aardig kwaad om kan maken. Dat is voornamelijk omdat ik dit NOOIT als racisme heb gezien. Zwarte Piet is een held. Wij haalden ons Zwarte Pieten diploma want we wilden zijn zoals Zwarte Piet. En nu moeten alle liedjes ineens aangepast worden? Krijgen we een idiote stroopwafelpiet en kaaspiet?! Alsjeblieft zeg.

Hebben mensen hier het filmpje van Pownews over het kwakkoefestival gezien? Over hypocriet zijn gesproken, daar te zien in zijn puurste vorm.

Een klein groepje is tegen Zwarte Piet, gaan we die minderheid nu echt gewoon gelijk geven op grond van helemaal niets? Als je je gediscrimineerd voelt door Zwarte Piet omdat je een gelijkenis ziet dan is er ergens iets fout gegaan of je hebt wel heel gekke kleding aan in het dagelijks leven >;)

Witte piet, dat is dan ook discriminatie.
Nog even en er mag helemaal niets meer. Kerstelfjes zijn immers ook discriminatie voor kleine mensen. En dan nog maar niet over die dikke kerstman gesproken.

Afbeelding
Zo, dan hebben we in ieder geval geen gezeik over het WITTE paard.

[edit] en die witte piet is helemaal om te gieren. Ronald McDonald is ook weer terecht.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:09

Fortitude schreef:
Ik kan me zo ontzettend kwaad maken over de 'zwartepietendiscussie'.

Wij tolereren van alles en nog wat in dit land wat niet onze cultuur is. Ik vind dat wij als volk bijzonder tolerant zijn naar andere culturen, soms gaan we daarin naar mijn mening zelfs veel te ver. Maar als het dan over onze eigen cultuur en tradities gaat, dan moet dat ineens anders. Handen af van onze tradities, als het je niet zint ga je maar lekker ergens anders wonen. Sorry - maar ik zei al dat ik me hier aardig kwaad om kan maken. Dat is voornamelijk omdat ik dit NOOIT als racisme heb gezien. Zwarte Piet is een held. Wij haalden ons Zwarte Pieten diploma want we wilden zijn zoals Zwarte Piet. En nu moeten alle liedjes ineens aangepast worden? Krijgen we een idiote stroopwafelpiet en kaaspiet?! Alsjeblieft zeg.

Hebben mensen hier het filmpje van Pownews over het kwakkoefestival gezien? Over hypocriet zijn gesproken, daar te zien in zijn puurste vorm.

Een klein groepje is tegen Zwarte Piet, gaan we die minderheid nu echt gewoon gelijk geven op grond van helemaal niets? Als je je gediscrimineerd voelt door Zwarte Piet omdat je een gelijkenis ziet dan is er ergens iets fout gegaan of je hebt wel heel gekke kleding aan in het dagelijks leven >;)

Witte piet, dat is dan ook discriminatie.
Nog even en er mag helemaal niets meer. Kerstelfjes zijn immers ook discriminatie voor kleine mensen. En dan nog maar niet over die dikke kerstman gesproken.

[ Afbeelding ]
Zo, dan hebben we in ieder geval geen gezeik over het WITTE paard.

[edit] en die witte piet is helemaal om te gieren. Ronald McDonald is ook weer terecht.

whaha die laatste foto _/-\o_

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:14

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:29

_Cowgirl schreef:
Na aanleiding van dit artikel: http://www.volkskrant.nl/opinie/natuurl ... ~a3771202/ is mijn mening eigenlijk toch wel iets verandert.. Het heeft me best wel aan het denken gezet.

Goed artikel! De schrijver heeft zeker een punt. Bedankt voor het delen!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:15

Interessant artikel inderdaad! :D

Dan nog heb ik zelf zoiets van, dat idee speelt niet meer in de geest van de sinterklaasvierders van nu, maarja. Ik snap het punt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:17

Het zette mij inderdaad ook wel aan het denken, hoewel ik er voor deze discussie nooit over nagedacht had dat zwarte piet naar de slavernij kon verwijzen. Maar het punt is inderdaad duidelijk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:24

Grappig, ik vraag mij af hoeveel journalisten of columnisten, de beweren dat het een kind niks uit maakt welk kleurtje zwarte piet heeft, dit daadwerkelijk nagevraagd en onderzocht heeft.

Zwarte piet heeft al lang geen gouden oorbellen meer. De rode lippen mogen van mij part ook weg, maak die maar roze... maar alles veranderen? Nee...

Ik vraag mij trouwens af hoe lang wij nog onze excuses moeten maken voor de dingen die in het verleden gebeurt zijn. Ja het is heel erg maar we zijn al weer een paar honderd jaar verder, het over it...

Want, zoals hier ook al een ander artikel was aangegeven, veel afrikanen deden net zo hard mee aan de slaven handel... om nog maar te zwijgen over de islamieten... die de grootste slavenhandelaren waren.
Maar zoals wij graag ons aandeel willen vergeten (en wat ze ons dus niet laten vergeten ) zo vergeten zij graag ook hun aandeel... Door het op een ander over te schuiven...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:35

_Cowgirl schreef:
Het zette mij inderdaad ook wel aan het denken, hoewel ik er voor deze discussie nooit over nagedacht had dat zwarte piet naar de slavernij kon verwijzen. Maar het punt is inderdaad duidelijk.

Sinterklaas is juist het tegendeel van slavernij. Hij kocht jonge slavenkinderen die hij tegen een loon in dienst nam zodat zij een zelfstandig bestaan op konden bouwen. Zie ook de post op de eerste pagina.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:32

ik heb mijn dochter een plaatje van gekleurde pieten laten zien, om te zien hoe ze reageerde (zwarte piet herkent ze meteen namelijk)

ze zei: 'mama wie is dat?!'
dus ik leg uit piet...

piet???? vraagt ze....'nee mama vind ik niet leuk' . duwde de foto opzij en ging verder met spelen

Nou sorry heel nederland, ga lekker op je kop staan. Sinterklaas is een kinderfeest en wij vieren dat dus met zwarte piet :Y)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:36

secricible schreef:
_Cowgirl schreef:

Sinterklaas is juist het tegendeel van slavernij. Hij kocht jonge slavenkinderen die hij tegen een loon in dienst nam zodat zij een zelfstandig bestaan op konden bouwen. Zie ook de post op de eerste pagina.

Dat willen de tegenstanders blijkbaar echt niet snappen. Dat het sinterklaasfeest juist een teken is van de bevrijding als kind aan de slavernij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:45

Ik vraag me echt af waar het heen gaat met nederland.zwarte pieten mogen niet meer,je mag geen negerzoen meer zeggen.kom op mensen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 08:47

Ik bedoelde dat ik nooit bij Sinterklaas aan slavernij heb gedacht in positieve of negatieve zin.