_Cowgirl schreef:elenaMM77 schreef:ik vind roetvegen een prima compromis.. zo blijft hij 'zwart' en geeft dat een directe uitleg op kinderlijke wijze waarom.. schoorsteen punt klaar.
aangezien die optie er niet bij staat zwart/roetvegen/kleurtjes.. heb ik niet gestemd
Dit zou een oplossing zijn, maar dan herkennen kinderen hun ouders, oppas, familie, kennissen, etc. als piet en dat is lijkt mij ook niet de bedoeling omdat je daarmee het hele Sinterklaasfeest om zeep helpt.
Ik herkende de Sinterklaas bij mij op school al aan zijn stem, laat staan hoe snel kinderen pieten dan kunnen gaan herkennen aan hun gezicht in combinatie met gedrag/de stem.
roetvegen zijn goed herkenbaar, zo worden kinderen al tientallen jaren vaak geschminkt als 'pietje' omdat je anders uren bezig bent je kind weer schoon hebt.
als je de sint aan zijn stem gaat herkennen dan zit je tegen de leeftijd om niet meer te geloven..
er zijn onderzoeken geweest waarbij een bekende zich voor de ogen van het kind omkleedde in sinterklaas.. en 'ome piet' was daarna echt weg, en daar was sint.. de hersenen van het kind kunnen de connectie niet leggen tussen stem en het verkeerde uiterlijk, vooral als het ondersteund wordt door een verhaal en herkenbaar figuur als sinterklaas.. zodra een kind 'ome piet' herkent aan zijn stem, dan hoef je maar te zeggen, 'maar je hebt ome piet toch net zien weggaan?' en een kind knikt en vergeet dat het ome piet herkende.
overigens mag van mij de roe wel blijven, dat is een stukje 'oude romantiek' en er mag best iets te 'griezelen' overblijven.. de roe en de zak van sinterklaas vallen onder hetzelfde 'griezelen' als: als je te dicht bij de tv zit krijg je vierkante ogen, van koffie krijg je een bruine buik en als je een lelijk gezicht trekt en de klok slaat twaalf blijft het zo.. het is een stukje moraal en 'dreiging' dat een kind, ondanks het feit dat ze er echt niet intrappen toch 'netjes' houdt.. lol vooral in december.. het zal toch maar eens een kern van waarheid bevatten..