Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:10

faabfabienne schreef:
Eerst vond ik het allemaal maar wat overdreven dat zwarte pieten gebeuren.
Maar toen zag ik eens een programma van een getinte man, en die zei dat als hij op straat loopt soms kinderen roepen: DAT IS ZWARTE PIET!
En ik zelf zou dat verschikkelijk vinden als dat bij mij gebeurt. Want het zijn dan van die kleine kindjes die gewoon echt denken, dat is zwarte piet...
En dan lijkt mij 'de kleuren pieten' wel leuk ipv zwarte piet

Maar om dan daarom niet meer naar die winkels te gaan? Nee... :')

En serieus wat is daar nu erg aan.

Zwarte piet heeft de leukste baan die er is!.
Hij mag allemaal kinderen blij maken met kado's en lekkers, mag over de daken lopen, hoeft maar 3 weken per jaar te werken.
Ik ben nog nooit een depressieve zwarte piet tegen gekomen die niet blij is met zijn baan en gediscrimineerd word of als slaaf gebruikt word.

Ik ben dat gezeik van die lui echt helemaal zat en de houding van ons politieke kippen al helemaal.
Slavernij is al 150 jaar geleden afgeschaft en we blijven er nog steeds op doorhameren...pfff move on please. We ontvangen de duitsers inmiddels ook met open armen in het zomer seizoen...misschien moeten we die dan ook maar weer weigeren.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 14-10-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:10

minikatje schreef:
@Yucca, heb je mijn vorige post ook gelezen?

Citaat:
Jammer dat dat deels ook in handen is van zwarte medemensen die dus meehelpen aan het uitbuiten van landgenoten.
Dan vergeten we nog even de corrupte regeringen en de zakkenvullers.

Zelfde als met de rode kruisziekenhuizen voor de ebolapatienten, stuk voor stuk overvallen en leeggeroofd. Waterputten die al jaren leegstaan, zijn gegraven door blanken en die moeten dat nu ook maar gaan oplossen.

selflearned helplessness op zijn slechtst.

Het gaat om mensen die in hun dagelijkse leven gediscrimineerd worden omdat ze wit zijn, zwart zijn, homo zijn. laagopgeleid.
Laten we nu niet onze zwarte medemens zieliger wegzetten dan nodig.
Helemaal niet omdat daar ook goedgebekte tussen zitten die je net zo hard bedreigen als de blanke medemens, ik maak mij daar totaal geen illusies over.

Ik snap niet hoe dat te maken heeft met kankeronderzoek etc.
Racisme is geen ziekte maar een storing in de omgangsnorm.
Persoonlijk vind ik niet dat een ik racist of labradormepper ben. Maar als iemand mij zegt" Als je in mijn thuisland was dan piepte je wel anders." of perse mijn mannelijke collega's wil spreken omdat ik een vrouw ben dan heb je aan mij wel een slechte.
Als je zelf het verschil zo erg aanduidt en blijft hangen in die verschillen dan haal je het je zelf op de hals. Er zijn er ook genoeg die dagelijks worden uitgescholden voor sneeuwpop en witje.
( Of zoals mijn zwarte collega mij altijd liefkozend noemde, Sneeuwwitje ;) Hebben trouwens vaak tijdens onze pauze gezwartepiet maar dat is een ander verhaal. )

Het hele zwarte piet debakel is wel een politiek machtspel, europees om racisme op de agenda te krijgen.

Ik vind bovenstaande niet erg goed te lezen en ik kan het niet zo goed plaatsten in het zwarten pieten thema.
Er zullen vast erge dingen gebeuren in Afrika, waar ook donkere mensen bij betrokken zijn, onder alle soorten mensen heb je 'slechte' en 'goede'. Maar waarom zou je dan niet mogen discuteren over Zwarte Piet?

Ik kom met ziektes omdat er wordt afgewogen waar 'ik' me druk om zou mogen maken, omdat er ergere dingen gebeuren in de wereld.

Waar ik me trouwens wel in kan vinden: dat donkeren mensen die in Nederland leven en erg ver afstaan van slavernij niet steeds maar weer terug moeten diepen naar die tijd, in een slachteroffer-rol moeten blijven hangen. Maak jezelf weerbaar, dat moeten mensen met rode haren en sproeten ook. En ga het gesprek aan zonder daarbij meteen aanvallend te zijn. Wat dat is wat er mis is gegaan met de hele Zwarte Pieten discussie: alles gaat via de media en er is geen gesprek tussen donkere mensen die problemen hebben met zwarte piet en de mensen die de huidige traditie willen behouden.

Ik denk dat als je een donkere vrouw/man laat vertellen, één-op-één met een pro-zwartepieten, over hoe hij/zij in het dagelijks leven nog last heeft van discriminatie, er weinig pro's overblijven die keihard zeggen: Zwarte Piet daar moet je afblijven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:22

Citaat:
Waar ik me trouwens wel in kan vinden: dat donkeren mensen die in Nederland leven en erg ver afstaan van slavernij niet steeds maar weer terug moeten diepen naar die tijd, in een slachteroffer-rol moeten blijven hangen. Maak jezelf weerbaar, dat moeten mensen met rode haren en sproeten ook. En ga het gesprek aan zonder daarbij meteen aanvallend te zijn. Wat dat is wat er mis is gegaan met de hele Zwarte Pieten discussie: alles gaat via de media en er is geen gesprek tussen donkere mensen die problemen hebben met zwarte piet en de mensen die de huidige traditie willen behouden.

Ik lees Trouw op papier - en gisteren een uitstekend interview met een filosoof over dit thema.

Ik weet niet of een en ander per internet te raadplegen is, maar het was beslist de moeite waard.

De geïnterviewde vrouw is dus afgestudeerd filosoof en kwam op een of andere manier met dit thema in aanraking.
Toen realiseerde ze zich, dat ze zich schaamde voor haar kleur.
En dat het overgeërfde trauma van de slavernij ontmenselijki g is.
En dat ze niemand wil beschuldigen, maar dat het goed is om te zien hoe die dingen gaan.

Bij voorbeeld, dat veel Surinamers praten op een bevelende toon : "Jouw wil telt niet! " Ofwel: dat het voor velen nog steeds is: buigen of bevelen geven.
Dat is geen leuke constatering, maar het is wel wat zij ziet. En ze pleit ervoor, om dat af te schaffen.

Mij gaat het trouwens niet om "of mensen er problemen mee hebben": er is historisch geen enkele reden om Zwarte Piet als negerslaaf af te beelden, dus dat kan moeiteloos (vind ik - het gaat anders) de traditie uit.

nynke55

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:32

Ik kan daar niet zoveel mee, dat mensen zich schamen voor hun kleur. Ik schaam mij ook wel eens voor mijn kleur, ben zoveel witter dan andere mensen in het zwembad of de sportschool. Veel witte mensen willen maar wat graag bruiner zijn.
En de kleur aan de slavernij te hangen, is ook niet reeel, slavernij bestond al voordat de blanken er handel in zagen. Niet dat ik het goed wil praten, maar om het plaatje compleet te maken. Op een gegeven moment zagen de blanken ook wel in dat je zo niet met mensen omgaat en is er dus een einde aan gemaakt. Hoewel in sommige arabische landen nog steeds slavernij bestaat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:40

Citaat:
Citaat:
Doordat de discussie op deze wijze is ingezet, zullen beide partijen nooit dichter bij elkaar komen.

Ik denk dat er een aantal goede oplossingen mogelijk zijn.
Citaat:
Zelf zou ik - hoewel ik nooit een negatieve associatie met Piet en/of donkere mensen in relatie tot elkaar heb gehad - kunnen leven met een aanpassing van Piet.

.....maar hier begrijp ik dat een en ander voor jou heel erg lastig is!

Citaat:
Maar doordat mensen gaan roepen dat "die Hollanders" maar racistisch zijn met Zwarte Piet en het hele feest moet worden afgeschaft, merk ik dat zelf m'n hakken in het zand zet en tegen welke aanpassing dan ook word.

Ja, dat was dat malle mens uit een land ver weg die al meteen iets riep voor ze van toeten of blazen wist - daar werd ik ook booos van! ! (We moesten maar Santa Claus gaan vieren - ja, mijn hoela. Let ook op de woorden, trouwens. )

Ik volg je hier even niet. Ik heb voor het gemak even het hele stuk eromheen ook geplakt, maar waarom zou een ander voor mij heel erg lastig zijn? Omdat ik zelf geen negatieve associaties met Piet heb?

Citaat:
Citaat:
In mijn optiek is Zwarte Piet een fictief figuur, de knecht (= betaalde hulp) van Sinterklaas, die toevallig zwart is. Niet meer en niet minder.
...en in mijn optiek ligt dit totaal anders.
Hoezo: betaalde hulp?
Momenteel is/was het gebruik om ZP als negerslaaf af te beelden.
Noch betaald, dus - en wel een beetje meer dan alleen maar een knecht.

Dan verschillen we op dit punt van mening. Ik heb het altijd geleerd als dat Piet de knecht van Sinterklaas was, net zoals de stalknecht de hulp van de boer is. Geen slaaf en absoluut niet onvrijwillig.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:34

Een Surinamer die in Nederland is komen wonen (pro zwarte Piet) en een advocaat die in Nederland geboren is (anti zwarte piet) gaan met elkaar in debat. Helaas gaat het bijna niet over zwarte piet, doordat de advocaat het belangrijker vind om het over de politie te hebben.

Edit:

Trailer van een docu over de historie van zwarte Piet en Sinterklaas.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:48

ik vind het bizar dat wij in nederland wel rekening houden met feestdagen en tradities van andere geloven (turkse kinderen krijgen vrij met suikerfeest, nederlandse niet. tegelijkertijd krijgen turkse kinderen ook vrij met kerst terwijl zij daar volgens mij geen enkel iets mee hebben).
Daarnaast slachtfeest op dierendag. Tja, sorry maar dat vond ik wel een beetje vaag.
Niet dat ik vind dat het niet gedaan mag worden, maar er word van alle kanten geklaagd over ons sinterklaas feest dat dat rascistisch is, maar tegelijk vinden wij dat allemaal wle oke wat anderegeloven doen en hebben qua feestdagen. waarom kunnen we mekaar niet gewoon lekker ons ding laten doen.
Zij hun slachtdag op onze dierendag en zij hun suikerfeest en wij ons sinterklaas. klaar.

Ik zou ah niet mijden, want dat moeten ze lekker zelf weten wat ze verkopen. Ik koop toch geen sinterklaas rommel, krijg ik alleen maar puistjes van :P
Maar ik vind het vaag dat mensen serieus vinden dat dat rascistisch is en het dan dus maar neit meer verkopen. volgens mij houd iedereen van sinterklaas toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:18

@ Elise,
Ik heb erg gelachen om jouw bericht.

Ik had het over de aankleding van Zwarte Piet - kennelijk is het enige wat jou daarin opviel de witte kraag.
Zodat je je prompt afvraagt of Willem de Zwijger (of all persons) een slaaf was.

Nee hoor, als rijk man droeg WdZ bijvoorbeeld geen oorringen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:26

HorseTopShop schreef:
Tussen 1991 en 2001 zijn er 1.600 Afrikaner Boeren (blanke boeren in Afrika) vermoord. Het ANC heeft weinig gedaan om dit te stoppen. (.....)

De overheid doet de duizenden moorden op de Boeren af als ‘roofovervallen’ en incidenten.
(...)

Waarom lezen we hier nooit wat over???
En waarom zijn donkere en Indische boeren geen slachtoffer van zulke misdaden?

En wij maar miepen over zwarte piet. Bah

Bah indeed.

1) Ik maak bezwaar tegen de statements dat "we" er nooit over lezen en dat het altijd om de blanke nazeten van de Nederlandse Boeren zou gaan. (En helaas waren dat racisten van het zuiverste water.)

2) Maar zelfs als je gelijk zou hebben: omdat jij meent dat zwarte Zuidafrikanen geen heiligen zijn (..ik vind ook niet dat het heiligen zijn, hoor) -
...dat maakt toch niet dat het "gemiep" dus fout, overbodig of irrelevant zou zijn?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:12

een hele discussie om een zwartepietenkleur...
mijn kinderen vinden het maar een groot gezeur!

een rode, zwarte piet, of juist een gele,
mijn kinderen kan het niet veel schele (n)

de kleur van de pieten, het zal hen niet veel doen,
zij maken zich drukker om een goedgevulde schoen

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:30

Lees net dat Peter R. de Vries met de dood bedreigd is om zijn standpunt betreffende Piet.

Ik wacht trouwens nog steeds op een goed argument tegen het veranderen van Piet's kleur en outfit.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:02

Die krijg je niet, want die zijn er al gegeven. Maar als je vast overtuigd bent van jouw mening wil je andere toch niet horen.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:04

Nederland is toch een vrij land qua godsdienstuiting?
Er zijn genoeg mensen die in Jezus of in Allah geloven hier in Nederland. Nou, ik geloof in Sinterklaas ;-)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:14

clarence schreef:
Lees net dat Peter R. de Vries met de dood bedreigd is om zijn standpunt betreffende Piet.

Ik wacht trouwens nog steeds op een goed argument tegen het veranderen van Piet's kleur en outfit.

Sorry maar zo achterlijk reageren wij ook niet op iemand(donker) die zou zeggen voor Blanke piet zou zijn (dus de rollen omgedraaid)
Ik denk dat deze discussie over zp heel erg uit de hand gaat lopen. En dan bedoel ik landelijk
Laatst bijgewerkt door Daks op 14-10-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:41

nynke55 schreef:
Die krijg je niet, want die zijn er al gegeven. Maar als je vast overtuigd bent van jouw mening wil je andere toch niet horen.

Nee hoor. Die zijn niet gegeven. Anders had ik ze wel ergens voorbij zien komen.

Maar als je ze hebt, dan zie ik jouw argumenten graag nog een keer op een rijtje.
Laatst bijgewerkt door clarence op 14-10-14 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:41

Daks schreef:
clarence schreef:

Sorry maar zo achterlijk reageren wijndocent ook niet op iemand de zou zeggen dat hij voor een persoon van een kinderfeest is.

Ik denk dat deze discussie over zp heel erg uit de hand gaat lopen. En dan bedoel ik landelijk

Kun je je eerste zin herschrijven? Hij is nogal onduidelijk zo.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:48

Aangepast en was niet op jou bedoeld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:00

De argumenten voor zijn imo ook vrij onzinnig, dat je zwarte piet kan zien als karikatuur van een zwarte mens snap ik wel, maar dat is niet het beeld van de gemiddelde zwate piet fan en ik vraag me dus af hoe relevant dat is en waar je je eigenlijk mee bemoeid, als je iets niet leuk vind doe je toch niet mee. Maar als je het dan leuk vind om aanstoot te nemen aan dingen zelfs dan, karikaturen van iedere bevolkingsgroep zijn toch te vinden in bijna iedere vorm van media. Als je een hollywood film bekijkt zie ik eerlijk gezegd veel negatievere stereotype over veel bevolkingsgroepen, dan wat zwarte piet uit beeld helemaal over jonge zwarte mannen.

Ik stel voor dat we een actie groep van blonde vrouwen starten tegen de film white chicks en dan na gaan tellen hoeveel zwarte mannen je aansteller noemen :Y) .

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:16

Janneke2 schreef:
Feit: eigenlijk komt Sinterklaas niet uit Spanje, maar uit Turkije.
Van mij mogen we heus een Turkse buurtvader/ opa als Sinterklaas.
Citaat:
Ik snap je niet helemaal, wat bedoel je precies?

.....en als we nou het Sinterklaasfeest compleet nonracistisch willen vieren, dan is mijn voorstel om Klaas weer Turks te maken.

Maar het is toch nooit rascistisch geweest? Mensen maken er iets rascistisch van.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:18

Deze hele discussion is zo goed voor mijn Facebook, heb nog nooit zoveel Mensen verwijdert ALS de laatste paar dagen.
Op roepen om van alles en nog wat te boycotten, Ik heb daar echt geen behoefte aan op mijn tijdlijn.

Wat maakt het nu uit of Pieten niet meer zwart zijn, een kind ziet het verschil niet en het blijft een groot feest voor ze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:00

Kinderen zijn niet blind en ook niet zo inhalig dat het alleen om de cadeaus en snoep gaat. Integendeel, mijn kinderen hebben een enorme verering voor Sint en Piet en ik heb jaarlijks een flinke klus om de verschillen tussen de diverse Sinterklazen en Pieten te verantwoorden. Het is me elk jaar nog gelukt en mijn dochtertje van acht gelooft nog steeds, behalve een boycot op de winkels dus ook een boycot op de Nederlandse tv en series van dit jaar. Dit verschil wordt te groot, dat krijg ik nooit geloofwaardig.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:03

Dan zullen jouw kinderen wel een uitzondering zijn. Wij hebben hier al een aantal jaar gekleurde Pieten in alle kleuren bij de intocht. Tot op heden heb Ik nog nooit een kind er over gehoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:12

xLisaMaxime schreef:
Maar het is toch nooit rascistisch geweest? Mensen maken er iets rascistisch van.

Ja, dat is nou precies het misverstand.
Het feest in welke gedaante ook bestaat meer dan duizend jaar.
Ruim honderd jaar terug werd het opeens mode om de tegenspeler van Sinterklaas nogal racistisch uit te dossen, nl als negerslaaf.
Het is beslist niet de kern van het feest, maar op het moment dat "men" Zwarte Piet zo ging uitbeelden, werd het feest racistisch.
(Maar wie die uitdossing niet herkent, "ziet niets". Iemand hier reageerde met '...maar Willem de Zwijger had toch ook zo'n witte kraag om?' - Ja, dat had hij, maar als puissant rijk man droeg hij dus geen oorringen.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:20

Zahlina schreef:
Dan zullen jouw kinderen wel een uitzondering zijn. Wij hebben hier al een aantal jaar gekleurde Pieten in alle kleuren bij de intocht. Tot op heden heb Ik nog nooit een kind er over gehoord.

Vast :(:)

Beetje flauw antwoord, mijn broer heeft een uitgebreide Arubaanse schoonfamilie, zowel in Nederland als in Aruba, die echt geen reet snappen van de hele ophef over Zwarte Piet, terwijl ze echt wel geëngageerd zijn als het gaat om thema's als rascisme en het koloniale verleden en slavernij en discriminatie. Ik zou niet durven stellen dat de tegenstanders van Piet een zeikerige minderheid is omdat ik mensen ken die. ....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:02

Men heeft er hier op curaçao ook weinig moeite met een zware Piet maar we hebben wel gewoon gekleurde pieten en zelfs al een zware sinterklaas, echt de kinderen zien het hier niet.
Maar dat kan ook wel komen omdat hier een huidkleur heel gewoon is en dat er door bijna niemand onderschijt wordt gemaakt naar hoe iemand eruit ziet.

Grappig is dat de meeste van de zwarte Pieten die hier lopen Ondanks een donkere huid zich zwart laten verven.