En jij gebruikt een paar eenzijdige factoren

Het spijt me maar als er een waterput verder uitgegraven moet worden is het "Dat moeten die blanken maar doen, die hebben hem ook gegraven." Dat soort selflearned-helplesness en het stammendenken zorgt er nu nog voor dat een hoop hulpverlening eigenlijk weggegooid geld is. (Van bewust arm houden zou je nu niet meer kunnen spreken na al het geld wat erin gepompt is).
Verder heeft Afrika een paar goede groeiende industrieën, dus het is zeker wel mogelijk.
Wat jij aangeeft aan corrupte regeringen, religieuze conflicten (daar hebben we het stammendenken weer) is niet altijd meer de schuld van het Westen. Sloppenwijken waar mensen wel Cola drinken en een mooiere mobiel hebben dan ik zijn geen uitzonderingen.
Het is een cultuur waar mensen trots zijn om elkaar te bedriegen, want dan ben jij slimmer en beter dan de rest. Een Rode Kruispost overvallen en vernietigen komt vaker wel dan niet voor. Akkerbouw hoe kleinschalig ook wordt vaak tegengewerkt door een rivaliserende stam. Als blanke wordt je Toobab genoemd, een verbastering van 2 Bucks (Oftewel wandelend geldpotje). Vrouwen die verkracht worden, besneden en volledig onthouden van onderwijs. Blanke vrouwen hebben het helemaal niet makkelijker dan zwarte. Door positieve discriminatie zijn die verhoudingen scheef getrokken.
Over het overconsumeren zijn we het wel eens. Maar verder vind ik je een beetje tekort door de bocht en veel over 1 kam scheren.
Ik weet niet of je ooit in Afrika bent geweest?

Idealen zijn mooi, maar veel ellende word helaas door de bevolking zelf in stand gehouden.

Ik ontken ook geen racisme, maar wat zwarte piet daar mee te maken heeft ontgaat mij volledig.
Verder heeft Afrika ook prachtige iniatieven hoor en ben ik heel blij om deel uit te maken van een onderwijsprogramma om mijn steentje daar bij te dragen.