Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:11

Niniane schreef:
minikatje schreef:
@ niniane, Welk recht? :)

Het recht om niet gediscrimineerd en achtergesteld te worden op je huidskleur.

Ach, omgekeerd kan het ook ;)

http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-te ... kaan.dhtml

Even nog over je rechten.
Vrouwen hebben pas sinds 1918 stemrecht, tenminste hier in Nederland.
Verder heeft de mentaliteit van de Afrikaanse landen ook sterk te maken waarom er nu nog steeds een achterstand is. Dat is helaas eigen schuld.
Sterker nog, er zijn blanke boeren gevraagd om daar hun bedrijf te starten en nu dat allemaal loopt wil de bevolking het allemaal terug. De blanken die blijven worden op een vreselijke wijze om het leven gebracht.

Verder is Amerika nu niet echt een cultuur waar wij op moeten willen gaan lijken. De veramerikaanse manier van kijken komt mij persoonlijk mijlenver de keel uit. Hopelijk kun jij dat onderscheid ook maken :)

@Morgan, live long and prosper :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:16

Morganlefay schreef:
Een oud voorbeeld, maar geeft duidelijk aan wat discriminatie en rassenhaat tot gevolg heeft.
Star Trek: Let that be your last battlefield.

Ik discrimineer absoluut niet. Ga er gewoon mee. Maar bepaalde types (blank en gekleurd) ga ik toch echt uit de weg. Vooral als donker is en ze met een clubbie staan.

Vind het wel raar hoor. Over blanke mag wel gezegd worden als je ze liever uit de weg gaat. Maar niet over gekleurde. Dan discrimineer je gelijk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:46

minikatje schreef:
Ach, omgekeerd kan het ook ;)

http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-te ... kaan.dhtml

Even nog over je rechten.
Vrouwen hebben pas sinds 1918 stemrecht, tenminste hier in Nederland.
Verder heeft de mentaliteit van de Afrikaanse landen ook sterk te maken waarom er nu nog steeds een achterstand is. Dat is helaas eigen schuld.
Sterker nog, er zijn blanke boeren gevraagd om daar hun bedrijf te starten en nu dat allemaal loopt wil de bevolking het allemaal terug. De blanken die blijven worden op een vreselijke wijze om het leven gebracht.

Verder is Amerika nu niet echt een cultuur waar wij op moeten willen gaan lijken. De veramerikaanse manier van kijken komt mij persoonlijk mijlenver de keel uit. Hopelijk kun jij dat onderscheid ook maken :)

@Morgan, live long and prosper :Y)

Sekse is hier buiten de discussie gelaten en zo is er ook nog zoiets als Black Feminism. Blanke vrouwen hebben het makkelijker dan een zwarte vrouw.
Mentaliteit en ''helaas eigen schuld''?! Alsjeblieft zeg. De effecten van kolonialisme zijn nog steeds voelbaar. Jij laat een heleboel factoren hier zo weg. Waarom denk jij dat het Westen en daarna het Verre Oosten rijk is geworden? Industrie. Zo speelt geografie een rol en heeft het continent Afrika niet het soort klimaat of grond om een goede en grote agrarische sector op te bouwen. Het Westen heeft hun kolonies altijd bewust armer gehouden en zo heeft door een langere levensduur en beperkende middelen aan moderne medicijnen ervoor gezorgd dat het bevolkingsaantal zowat explodeerde en kan de voedselproductie dit niet aan. Er zijn simpelweg te veel mensen om te voeden. Corrupte regeringen, religieuze conflicten, gebrek aan voedsel/water, gebrek aan onderwijs en gebrek aan moderne medicijnen zorgen ervoor dat ze altijd zijn achtergebleven en het Westen heeft hier flink zijn steentje aan bijgedragen. En nog steeds. Wij consumeren teveel en hebben de middelen. Doen wij er iets aan? Nee. Want het is teveel moeite en ligt niet in je interesses. Zeggen dat het simpelweg ''eigen schuld, dikke bult'' is, is erg kortzichtig. :n

En wat betreft racisme bestaat er niet zoiets als een Ver-Amerikanisering en nee, ik zal het niet erkennen simpelweg omdat racisme in Nederland, Duitsland, Zuid-Afrika en Amerika uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer komen. Het uit zich anders, het is niet anders.

minikatje

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:26

En jij gebruikt een paar eenzijdige factoren ;)

Het spijt me maar als er een waterput verder uitgegraven moet worden is het "Dat moeten die blanken maar doen, die hebben hem ook gegraven." Dat soort selflearned-helplesness en het stammendenken zorgt er nu nog voor dat een hoop hulpverlening eigenlijk weggegooid geld is. (Van bewust arm houden zou je nu niet meer kunnen spreken na al het geld wat erin gepompt is).
Verder heeft Afrika een paar goede groeiende industrieën, dus het is zeker wel mogelijk.

Wat jij aangeeft aan corrupte regeringen, religieuze conflicten (daar hebben we het stammendenken weer) is niet altijd meer de schuld van het Westen. Sloppenwijken waar mensen wel Cola drinken en een mooiere mobiel hebben dan ik zijn geen uitzonderingen.

Het is een cultuur waar mensen trots zijn om elkaar te bedriegen, want dan ben jij slimmer en beter dan de rest. Een Rode Kruispost overvallen en vernietigen komt vaker wel dan niet voor. Akkerbouw hoe kleinschalig ook wordt vaak tegengewerkt door een rivaliserende stam. Als blanke wordt je Toobab genoemd, een verbastering van 2 Bucks (Oftewel wandelend geldpotje). Vrouwen die verkracht worden, besneden en volledig onthouden van onderwijs. Blanke vrouwen hebben het helemaal niet makkelijker dan zwarte. Door positieve discriminatie zijn die verhoudingen scheef getrokken.

Over het overconsumeren zijn we het wel eens. Maar verder vind ik je een beetje tekort door de bocht en veel over 1 kam scheren.
Ik weet niet of je ooit in Afrika bent geweest? :) Idealen zijn mooi, maar veel ellende word helaas door de bevolking zelf in stand gehouden. :(
Ik ontken ook geen racisme, maar wat zwarte piet daar mee te maken heeft ontgaat mij volledig.

Verder heeft Afrika ook prachtige iniatieven hoor en ben ik heel blij om deel uit te maken van een onderwijsprogramma om mijn steentje daar bij te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:52

Even een quote van mijzelf uit een ander topic geplukt.
Ingang was iets anders,maar blijkbaar lopen er toch meer mensen met hersens op deze wereld rond.

Citaat:
Die mensen uit Afrika werken vaak voor weinig geld voor Hollanders.
maar dat is een andere discussie.
Het enige land wat daar in Afrika het wel goed deed wat betreft de betaling van arbeiders was het voormalig Rhodesie, het huidige Zimbabwe.
Totdat een stel Afrikanen incluis landsaard de boel overnamen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:46

minikatje schreef:
En jij gebruikt een paar eenzijdige factoren ;)

Het spijt me maar als er een waterput verder uitgegraven moet worden is het "Dat moeten die blanken maar doen, die hebben hem ook gegraven." Dat soort selflearned-helplesness en het stammendenken zorgt er nu nog voor dat een hoop hulpverlening eigenlijk weggegooid geld is. (Van bewust arm houden zou je nu niet meer kunnen spreken na al het geld wat erin gepompt is).
Verder heeft Afrika een paar goede groeiende industrieën, dus het is zeker wel mogelijk.

Wat jij aangeeft aan corrupte regeringen, religieuze conflicten (daar hebben we het stammendenken weer) is niet altijd meer de schuld van het Westen. Sloppenwijken waar mensen wel Cola drinken en een mooiere mobiel hebben dan ik zijn geen uitzonderingen.

Het is een cultuur waar mensen trots zijn om elkaar te bedriegen, want dan ben jij slimmer en beter dan de rest. Een Rode Kruispost overvallen en vernietigen komt vaker wel dan niet voor. Akkerbouw hoe kleinschalig ook wordt vaak tegengewerkt door een rivaliserende stam. Als blanke wordt je Toobab genoemd, een verbastering van 2 Bucks (Oftewel wandelend geldpotje). Vrouwen die verkracht worden, besneden en volledig onthouden van onderwijs. Blanke vrouwen hebben het helemaal niet makkelijker dan zwarte. Door positieve discriminatie zijn die verhoudingen scheef getrokken.

Over het overconsumeren zijn we het wel eens. Maar verder vind ik je een beetje tekort door de bocht en veel over 1 kam scheren.
Ik weet niet of je ooit in Afrika bent geweest? :) Idealen zijn mooi, maar veel ellende word helaas door de bevolking zelf in stand gehouden. :(
Ik ontken ook geen racisme, maar wat zwarte piet daar mee te maken heeft ontgaat mij volledig.

Verder heeft Afrika ook prachtige iniatieven hoor en ben ik heel blij om deel uit te maken van een onderwijsprogramma om mijn steentje daar bij te dragen.

We zijn eigenlijk over een ander groot probleem gaan discussiëren.
Je hebt het over al het geld dat erin is gepompt. Nu wil ik wel weten hoeveel van het geld dat er daadwerkelijk in is gepompt ook op de goede plek terecht is gekomen. Bij veel organisaties mag je dat echt wel in twijfel trekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:46

http://plazilla.com/page/4295153307/er- ... n=plazilla

Dat dus... Niemand heeft het alleenrecht op de slachtofferrol van slaaf... Slavernij is tot op heden nog steeds actueel, elke bevolkingsgroep is hier slachtoffer van geweest.

De zwarte pieten discussie raakt hierbij kant nog wal imo.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:37

^ Dat dus idd verootjoo :j
Maar oh wee als mensen daar aan herinnerd worden :')

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:28

Mooi artikel Verootjoo. Zet de boel weer in verhouding.

Het lijkt ook een soort modeverschijnsel; iedereen meent tegenwoordig recht te hebben op zijn eigen persoonlijke trauma. Ons viel dit laatst op toen we naar The Voice keken. Maar het had net zo goed een ander programma kunnen zijn. Geen kandidaat die niet meende zijn hele ellendige levensverhaal te moeten spuien voor de nationale tv. Wie kan dat nou schelen? Wat maakt dat al die mensen te pas maar vooral te onpas het hun vermeende aangedane onrecht menen te moeten spuien?

Hetzelfde zie ik terug bij de zwarte Pieten discussie.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:12

Vraag me af hoe blanke slaven het elders in de wereld het hebben gehad. Nergens lees je dat hun nakomelingen schadevergoeding eisen voor wat hun voorouders is aan gedaan. Kan niet anders denken dan dat ze niet een lang leven gehad hebben zoals de Afrikaanse slaven.

Estja en dan verontwaardigt zijn dat mensen ze zeikerds vinden en gooien het dan op racisme en discriminatie. Want ja, ze hebben het o zo slecht gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:16

Hoezo gehad? Slavernij is niet bepaald iets van het verleden ofzo... helaas...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:26

Ik heb het over de aantallen die ten tijde van de zwarte slaven handel naar afrika verhandelt zijn.

Ik weet ook dat het er nog steeds is, ondanks het verbod. Ben ook bang dat het nooit verdwijnt. Te veel mensen hebben er nog steeds belangen/verdiensten aan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:02

verootjoo schreef:
http://plazilla.com/page/4295153307/er- ... n=plazilla

Dat dus... Niemand heeft het alleenrecht op de slachtofferrol van slaaf... Slavernij is tot op heden nog steeds actueel, elke bevolkingsgroep is hier slachtoffer van geweest.

De zwarte pieten discussie raakt hierbij kant nog wal imo.

deze wilde ik ook gaan plaatsen.

Ik heb het altijd raar gevonden dat als je een donker gekleurd iemand dingen naroept het racisme is, maar bij een licht gekleurd iemand mag het allemaal.
Ja ik ben vroeger gepest en uitgescholden. 'Vieze blanke' enzo. Ook als klein meisje in elkaar geschopt omdat ik blank ben. En dat is blijkbaar geen racisme. Vond en vind dat nog steeds raar.

het lijkt wel een hype om alles onderuit te halen.

Ik had helemaal niks tegen buitenlanders. Ik heb immers zelf een indo familie en mijn vriend is voor een kwart Pools.
Maar ik krijg wel een stront hekel aan al die lui die aan het zeiken zijn. Merk dat mijn tolerantie steeds minder wordt naar buitenlanders. Hebben ze goed voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:05

aikon schreef:
Ik heb het over de aantallen die ten tijde van de zwarte slaven handel naar afrika verhandelt zijn.

Ik weet ook dat het er nog steeds is, ondanks het verbod. Ben ook bang dat het nooit verdwijnt. Te veel mensen hebben er nog steeds belangen/verdiensten aan.

Tja ga maar kijken in de landen waar onze kleding vandaan komt.
En vergeet ook niet onze zo gewaardeerde( }> ) Iphones.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:14

Ben een van de weinige die geen iphone heeft :D

Maar kan je spreken van slavernij als er loon voor betaald word? Ook al is het een zeer klein bedrag?

Ik heb uitzendbureau's altijd als slavernij gezien, in vergelijking krijg je als uitzendkracht minder dan een vaste werknemer bij het zelfde bedrijf voor het zelfde werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:53

Het feit dat mensen voor een hongerloon werken en vaak ook financieel door werkgever uitgebuit worden(eten kopen bij de werkgever) staat voor mij gelijk aan slavernij.

Er zijn er gelukkig meer die geen Iphone hebben

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:08

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:01

En wat denk je van alle meiden die tegen hun zin in de prostitutie werken.... Dat zijn er ook nog veel te veel. :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:33

Of de gemiddelde vrachtwagen chauffeur uit het buitenland. Idd de aspergemevrouw uit brabant, heel erge slavernij, helaas nog iets van alle dag alleen ben je nu geen eigendom meer, uitbuiting is dan een beter woord.