'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:58

antje_vip schreef:
_O- Ik werd vroeger geslagen of geschopt als ik niet luisterde, en ik lijd nu aan de psychische afwijking "respect voor anderen"

En je vindt geslagen en geschopt worden 'normaal' in een opvoeding?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:00

Er is iets dat ik niet snap. Er wordt nergens zo hard om gekwekt in deze maatschappij als om zwaardere straffen voor iedereen die ook maar iets fout heeft gedaan. Maar kinderen mogen we niet meer straffen, we moeten met ze in gesprek??

Mijn kinderen hebben echt niet veel straf gehad in hun leven, zeker mijn oudste niet. Maar de jongste heb ik echt weleens flink op haar nummer moeten zetten, want die loopt onder je handen vandaan als je haar niet aanpakt. Leuk zo'n gesprekje, maar het boeit haar echt niet. Dan maar straf.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:16

Rumina schreef:
Het ligt er aan wat de oorzaak is. Een pittig gesprek waarin ik probeer te achterhalen waar het mis is gegaan. Zelf laten bedenken (met sturing) hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Afhankelijk van de situatie excuus aan bieden of samen met de ander om tafel gaan (eventueel met prof. hulp) erbij.

Het is vrij afhankelijk van een situatie. Iemand die gepest wordt en na herhaaldelijk getreiter een keer zwart voor zijn ogen wordt vereist een hele andere aanpak dan een partijtje knokken met 2 vriendengroepen buiten bij een discotheek, en ook weer een andere aanpak dan vanuit het niets een totaal vreemde op straat in elkaar trappen.

Maar dus geen consequenties? Een pittig gesprek of therapie. Die jongen heeft net iemand gekopschopt.
Ik denk toch dat je het daar niet mee oplost. Maar goed, het kan natuurlijk heel goed dat door jouw manier van opvoeden die jongen zoveel empathisch vermogen heeft ontwikkeld dat ie nooit zal kopschoppen.

Laatst hoorde ik iets over een zwaan die waarschijnlijk door jongeren was doodgeknuppeld. Als ik erachter kom dat mijn zoontje ooit zoiets doet, dan denk ik toch echt dat ik een knuppel pak en 'm een goed pak slaag geef. Natuurlijk hebben we het nu over psychopaatjes, maar de strekking is duidelijk.

Kijk, mij is altijd verteld dat als ik ooit drugs zou gebruiken ik onterfd zou worden, bla bla bla. Ik heb dus nooit drugs gebruikt. Hetzelfde werd gezegd tegen mijn broertje en die heeft alle drugs gebruikt die er maar te vinden is. Nooit echt verslaafd geraakt en nooit het huis uitgezet. Lol. Moraal van dit verhaal: het ligt dus ook erg aan het kind zelf.

Voor mij is het probleem het volgende: de meeste ouders stellen grenzen. Sommige ouders wat strenger dan andere. Hoe wordt er echter gereageerd als de grenzen overschreden worden?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:16

Vind dat kinderen tegenwoordig steeds brutaler worden.. ik heb vroeger echt wel meerdere draaien om mijn oren gehad en schop onder mijn kont. Echt superstreng werd ik niet opgevoed, maar of ik wist wat wel en niet mocht! En ik ben een heel beleefd en vriendelijk meisje met manieren geworden :D :o
Mocht ook regelmatig afkoelen op mijn kamer en als ik dan afgekoeld was mocht ik weer naar beneden komen. Dan was ik weer een braaf meisje :D

Ga dan ook even de vergelijking maken met honden (meer ervaring mee :') ), die worden ook steeds softer opgevoed want alles is zielig. Urgh, krijg daar zo de kriebels van -O-

Gea99

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:26

"Waar ik me trouwens mateloos aan irriteer dezer tijd is dat ouders aan kinderen van 5 toestemming vragen iets te toen :roll:
Of vragen ,,wat zullen we eten vanavond schatje?,,

Vroeger vrat je wat de pot schafte en vrat je niet dan ging je op de gang met je bord op schoot!
Ik dus ook als kind en ook dat heeft mij geen slecht gedaan!"

Ik heb dat mijn kinderen ook vaak gevraagd; waarom?
Soms heb ik totaal geen idee wat te eten s'avonds, en als ze zelf mochten kiezen eten ze vaak ook beter. En ik vind het ook gezelliger om te overleggen. Doe ik nu nog en het zijn nu pubers.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:31

Vraagt mijn moeder hier ook altijd: 'Wat eten we vanavond? ' papa en ik antwoorden dan altijd "iets lekkers" :Y)
Dan kan ze ons wel wat doen :=

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:33

rapido schreef:
Waar ik me trouwens mateloos aan irriteer dezer tijd is dat ouders aan kinderen van 5 toestemming vragen iets te toen :roll:

Vroeger vrat je wat de pot schafte en vrat je niet dan ging je op de gang met je bord op schoot!
Ik dus ook als kind en ook dat heeft mij geen slecht gedaan!

Ik vraag het vaak als ik geen kookinspiratie heb :+ Dan geef ik wel kaders aan, bijvoorbeel snel en gezond. Wat wordt je er slechter van om dingen in overleg te doen?

Clarence, dat is inderdaad mijn theorie, mijn kinderen verbaal zo vaardig maken dat ze dingen altijd met woorden kunnen oplossen. Dat als ze boos worden toch een paar keer diep in en uit kunnen ademen en hun verhaal te doen. Dat als ze aangevallen worden ze zich kunnen verdedigen (mijn oudste zit daarom ook bewust op judo). Mocht het ooit echt nodig zijn, dan kan ik altijd nog straf geven, maar ik ga het niet nu al doen zodat ze dat gewend zijn als ze 16 is ofzo. En ik denk dat het een illusie is om op die leeftijd te denken dat straf überhaupt nog zin heeft.

Als je kind inderdaad een kopschopper wordt helpt straf en huisarrest ook niets meer. Dan wordt het tijd voor de tbs.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:35

Ik overleg het ook wel eens als ik mijn neefje de hele dag heb.
Gewoon omdat we dat allebei erg leuk vinden. :)
Meestal is het dan kip met rijst en boontjes, een enkele keer sushi en zeer zelden patat of pannenkoeken.
Aardappels heeft 'ie een hekel aan dus zal hij niet gauw kiezen, verder is het een heel makkelijke eter.
Laatst liep hij wel te mieren over een salade, toen zijn we samen alle ingrediënten afgegaan en moest hij het allemaal proeven en benoemen wat het was en hoe het smaakte, uiteindelijk at hij bijna het hele bord leeg. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:14

Rumina schreef:
Ik hoop zoiets juist voor te zijn. Dat als er ooit gevochten wordt hij de behoefte niet heeft om in de eerste instantie daarover te liegen. Op basisschoolleeftijd heb je er nog wel redelijk zicht op, maar als hij 16 is en komt 's avonds thuis na een vechtpartij op straat dan hoop ik dat hij ook eerlijk kan zeggen dat hij gevochten heeft en zelfs ook dat hij begonnen is. Niet dat hij een smoesje gaat verzinnen dat hij van de fiets is gevallen ofzo ;)

Mijn broertje zat destijds ontzettend met zichzelf in de knoop, maar de reden dat hij er over loog had niks te maken met het dreigement van mijn vader, maar het had er wel alles mee te maken dat hij in die periode een ongelooflijke pestkop was.
En als je oudste dochter (ik) keihard gepest is (en dat ging extreem ver) dan tolereer je dat niet van je andere kinderen.

En mijn broertje wist dat donders goed.
En dat hoort bij het volwassen worden. Als kind kom je nog wel eens onder de consequenties van je daden uit. Als je volwassen wordt niet meer al probeer je dat nog wel. En dat probeerde mijn broertje. Hij wist dat pesten fout is en toch deed hij het om stoer te zijn en omdat hij met zichzelf in de knoop zat. Omdat hij wist dat er consequenties aan zijn daden zaten probeerde hij dat te verzwijgen voor mijn ouders...
Maar zelfs dat zou hem niet geholpen hebben want hij was bijna van school afgetrapt zo erg was hij...

Ik heb uiteindelijk een heel openhartig gesprek met hem gehad Hoe het was voor mij om zo erg gepest te worden. Hij is naar een psycholoog gegaan, hij heeft straf gehad van mijn ouders (de huisarrest) en mijn ouders hebben zich heel hard moeten maken om hem op school te houden.
Gelukkig heeft dit alles effect gehad en is hij nu een heel lief kind (op zijn puberteit na)

Mijn broertje was 14. Ik moet er niet aan denken wat er van hem was geworden als we niet ingegrepen hadden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:49

clarence schreef:
Ik denk dat er tegenwoordig soms ook teveel beloond wordt. Ik heb het bij onze hond ook gezien. Die doet niets meer tenzij ie een koekje voor z'n neus heeft. Lol.
In het boekje dat ik eerder aanhaalde stond dat je voor klusjes of ander normaal gedrag niet moet belonen. Dus, was in de wasmand of bord leegeten wordt niet beloond want dat is normaal gedrag.

Gedrag dat alleen plaatsvindt met een beloning in het vooruitzicht is uitgelokt gedrag. Uitgelokt gedrag is iets heel ander dan getraind gedrag en het is precies dít verschil wat mensen niet begrijpen en daarom ook niet zien.

Vooral een hond die (naast beloond ook) gestraft wordt zal passief worden, bij mensen is dit al net zo. Als je een hond aanleert om naar rechts te kijken door elke blik naar links te bestraffen dan zal dat misschien lukken. Maar je hebt een probleem als je hem vervolgens wilt aanleren om naar links te kijken omdat hij het naar links kijken (terecht!) zal proberen te vermijden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:53

Pesters hebben vaak een oorzaak vanuit een amdere ervaring waarom ze pestten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:06

In dit geval was dat niet zo...
Of je moet het feit dat hij in de knoop zat telt mee als andere oorzaak...
Maar ook dat had hij zelf veroorzaakt ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:55

rapido schreef:
Waar ik me trouwens mateloos aan irriteer dezer tijd is dat ouders aan kinderen van 5 toestemming vragen iets te toen :roll:

Ik dus ook als kind en ook dat heeft mij geen slecht gedaan!

Mij werd mn bord gewoon afgeruimd tegelijk met de anderen als ik niet wilde eten; kreeg ik later honger stond mijn bord in de magnetron, enkel dat en geen snoep.

Goof schreef:
antje_vip schreef:
_O- Ik werd vroeger geslagen of geschopt als ik niet luisterde, en ik lijd nu aan de psychische afwijking "respect voor anderen"

En je vindt geslagen en geschopt worden 'normaal' in een opvoeding?

Voor de duidelijkheid ik werd niet in elkaar getimmerd. Ik vind niet dat je een kind helemaal moet afranselen, maar 'billenkoek' tja soms ontplof je gewoon ff als ouder. Als kind niet luistert dan maar een keer duidelijk. Vind ik beter dan die ouders die je in opvoedprogramma's ziet, die bang zijn voor hun eigen kinder

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:22

Maar je hoeft niet te kiezen tussen ontploffen of bang zijn voor je kinderen antje, daar zit zo veel tussen!
Ik denk dat als je op het punt van ontploffen staat je jezelf even een time-out moet geven, want zelf ben je dan ook niet in staat tot redelijkheid en doordachtheid en normale communicatie ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:20

Rumina schreef:
Clarence, dat is inderdaad mijn theorie, mijn kinderen verbaal zo vaardig maken dat ze dingen altijd met woorden kunnen oplossen. Dat als ze boos worden toch een paar keer diep in en uit kunnen ademen en hun verhaal te doen. Dat als ze aangevallen worden ze zich kunnen verdedigen (mijn oudste zit daarom ook bewust op judo). Mocht het ooit echt nodig zijn, dan kan ik altijd nog straf geven, maar ik ga het niet nu al doen zodat ze dat gewend zijn als ze 16 is ofzo. En ik denk dat het een illusie is om op die leeftijd te denken dat straf überhaupt nog zin heeft.

Als je kind inderdaad een kopschopper wordt helpt straf en huisarrest ook niets meer. Dan wordt het tijd voor de tbs.

Ja, ik hoop dat je gelijk hebt hoor. Ik speel hier ook wel Devil's advocate want ik sla m'n zoontje ook niet. Sowieso denk ik dat ze het op deze leeftijd nog niet begrijpen, maar ja, soms worden kinderen lastiger en lastiger en als ze nooit nee horen, dan kan het natuurlijk verkeerd lopen.
Ik moet zeggen dat ik opvoeden wel interessant vind om over te debatteren. Zoveel meningen en systemen dat je er soms niet wijs uit wordt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:24

Oh maar het is niet zo ons dani nooit nee hoort zeker wel hoor. Maar hij vraagt dan vaak waarom. Dan leg ik het uit en is het prima en als ik ze omdat mama het zegt is het ook prima. Kinderen zijn nieuwschierg en die waarom fase hebben ze allemaal. ontdekking.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:27

Je weet nooit zeker hoe de toekomst zal lopen en hoe over 20 jaar na de kinderen die verschillende opvoedingen hebben gehad statistisch gezien allemaal terecht zijn gekomen.

Ik kan in ieder geval later wel zeggen dat ik heel bewust heb opgevoed, niet zomaar de eenvoudigste en meest voor de hand liggende weg heb gekozen. Sowieso denk ik dat als je bewust en met visie opvoed, allerlei stijlen en methodes tegen elkaar afweegt en overal uit haalt wat je vindt passen bij je gezin, dat je nooit een hele verkeerde keuze kan maken. De meest schadelijke opvoeding is de opvoeding die niet goed doordacht is ;)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:31

Over nee zeggen gesproken, ik heb vandaag nog de vraag of we naar legoworld gaan met nee beantwoord. Ik verwachtte een heel drama, maar na de uitleg dat ik het ver en druk vond was het ok, hij snapte het.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:43

Ik kreeg vroeger heel enkel echt wel eens tik tegen de billen of dat ik voor straf naar mijn kamer werd gestuurd..
Ik werd aardig streng opgevoed, maar normen en waarden had ik wel, ik zei U tegen ouderen, ging de kamer uit als er serieuze gesprekken waren, at mijn eten, want als het afgeruimd werd had ik gewoon pech als ik het niet gegeten had. Sliep met een andere zus op een kamer en droeg de kleren die mijn zus niet meer paste.
Ik vrat echt wel eens at uit, maar daar stonden ook consequenties tegenover als ik gesnapt werd.

mijn kinderen kregen af en toe tik tegen de billen (heel enkele keer) gingen af en toe voor straf naar hun kamer en aten zo'n beetje alles wat ik ze voorzette..

Tegenwoordig zie ik kinderen die als kleine volwassenen worden behandel, met een vage grijns zie ik ze hun onzekerheid verbergen door zich brutaal en ongemanierd op te stellen.
Ze praten door gesprekken heen, zoeken negatief contact en blijven daar vaak in door gaan.
Ouders die hun 'negatieve gedrag' vervolgens negeren omdat dat beter is.
Ik denk dat die kinderen hierdoor nog onzekerder worden omdat kinderen nu eenmaal duidelijke regels nodig hebben. Ze schreeuwen er als het ware om.. Maar ja, we moeten met ze in 'dialoog' en ze mogen mee discussiëren. Met als gevolg dat ze ontregeld raken. Want kinderen zijn kinderen en geen volwassenen.

Kinderen hebben behoefte aan geborgenheid, zekerheid en laat die geborgenheid ook bestaan uit weten waar ze aan toe zijn.

Ik kan niet zeggen dat ik me zo slecht benaderd heb gevoeld, die ene keer dat ik een draai om mijn oren kreeg.. (was eerder tik tegen de kont)
Kan niet zeggen dat ik daardoor getraumatiseerd was.
Verdrietig wel, maar ik leerde er zeker van en deed het dan niet meer.

Als ik mijn bijna volwassen kinderen vraag of die ene keer dat ze een tik kregen ze zich daardoor getraumatiseerd voelen, kijken ze me aan, beginnen te lachen en zeggen, wilde je dan dat we net zo vervelend waren als de kinderen van tegenwoordig...

Ik geloof dat ik ook mijn fouten wel heb gemaakt als ouder, ben zeker niet perfect, maar regels opstellen en je daar aan houden hield wel in dat ik me gerust met mijn kids ergens kon vertonen zonder dat ze zich misdroegen..

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:52

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:09

Cemlys schreef:
beaversrun schreef:
Ik vind dat de padagogische schop onder de hol moet kunnen.
Kind bv. zonder eten naar bed sturen vind ik mishandeling.

Gaan ze ook niet dood van :') mishandeling is iets heel anders, als ik zie hoe sommige kinderen zich ih openbaar gedragen, dan mogen ze best eens op hun plek gezet worden

Toen mijn zoontje voor de 3de keer op rij veel te laat voor het eten kwam, vond hij ook de hond in de pot.

Nu komt ie steeds peilen of het al tijd is, of is gewoon op tijd.

Ik vind het geen mishandeling.. Je hebt je aan de regels te houden en zo niet heeft dat consequenties.

Hier ging mijn zoon ook op de trap voor straf!
Nu bestaat zijn straf uit 1-2 dagen niet buitenspelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:23

Jesser schreef:
Als ik mijn bijna volwassen kinderen vraag of die ene keer dat ze een tik kregen ze zich daardoor getraumatiseerd voelen, kijken ze me aan, beginnen te lachen en zeggen, wilde je dan dat we net zo vervelend waren als de kinderen van tegenwoordig...

Maar dit gaat uit van de stelling dat er tussen opvoeden met opvoedkundige tik en totale grenzeloosheid helemaal niets zit. Deze aanname klopt niet.

Ik ben de laatste die zegt dat een tik altijd maar traumatisch is. Maar mijn ervaring is dat uitdagend gedrag zoals je dat nu zo vaak ziet echt niet komt door een gebrek aan straf maar aan een gebrek aan grenzen. Als 'nee' gewoon 'nee' is en blijft dan is dat duidelijk voor een kind, al zal elk kind vroeg of laat gaan testen of dat dan ook echt 'nee' blijft. Stelselmatig grenzen blijven opzoeken komt niet door die 'nee' maar door de keren dat het uiteindelijk toch 'ja' wordt. Dáárvan gaan kinderen dreinen, zeuren tot zich agressief gedragen aan toe.

Toen ik klein was ben ik welgeteld één keer 'gestraft' en dat was een kneep in mijn arm op het exacte moment dat ik iets zei dat echt niet kon. Geen tikken, geen klappen, geen strafwerk; niks. Verder was het niet nodig maar nee bleef nee, ook als ik op mijn kop ging staan of jarenlang vol hield ("mag ik een paard?").

En dat mensen tegenwoordig te vaak uiteindelijk toegeven heeft volgens mij meer te maken met hun schuldgevoel (beide ouders werken fulltime bv) dan met de opvoedmethode.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:32

sallandval schreef:
Jesser schreef:

Maar dit gaat uit van de stelling dat er tussen opvoeden met opvoedkundige tik en totale grenzeloosheid helemaal niets zit. Deze aanname klopt niet.

Ik ben de laatste die zegt dat een tik altijd maar traumatisch is. Maar mijn ervaring is dat uitdagend gedrag zoals je dat nu zo vaak ziet echt niet komt door een gebrek aan straf maar aan een gebrek aan grenzen. Als 'nee' gewoon 'nee' is en blijft dan is dat duidelijk voor een kind, al zal elk kind vroeg of laat gaan testen of dat dan ook echt 'nee' blijft. Stelselmatig grenzen blijven opzoeken komt niet door die 'nee' maar door de keren dat het uiteindelijk toch 'ja' wordt. Dáárvan gaan kinderen dreinen, zeuren tot zich agressief gedragen aan toe.

Toen ik klein was ben ik welgeteld één keer 'gestraft' en dat was een kneep in mijn arm op het exacte moment dat ik iets zei dat echt niet kon. Geen tikken, geen klappen, geen strafwerk; niks. Verder was het niet nodig maar nee bleef nee, ook als ik op mijn kop ging staan of jarenlang vol hield ("mag ik een paard?").

En dat mensen tegenwoordig te vaak uiteindelijk toegeven heeft volgens mij meer te maken met hun schuldgevoel (beide ouders werken fulltime bv) dan met de opvoedmethode.

Mooie nieuwe invalshoek mbt 'de jeugd van tegenwoordig'. Daar kan ik me nu helemaal in vinden :j

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:45

StalNollie schreef:
M_D_H schreef:
Ja, de preken hoorde ik niet eens, daar sloot ik mezelf voor af. Hoe eerder ik ja en amen zei hoe eerder ik weer mocht spelen :)) :')

Mijn opa is erg lang (2 meter) hij zegt altijd dat hij erg dankbaar is voor de schoppen die hij onder zijn kont kreeg, anders kon hij nu als oude man niet op iedereen neer kijken :')
Ik heb niet genoeg schoppen gehad volgens hem, want ik ben klein :+

Het nichtje van mijn vriend had laatst een boze bui... Ze kreeg die boze bui omdat ze met mijn vriend al een uur op de xbox zat te FIFA-en en ze van dat uur een stuk of 20 potjes had gewonnen maar het laatstelijk verloor ze...
Ze gooide de controller door de tv heen draaide zich om naar mijn vriend en begon hem keihard te slaan en te schoppen. Mijn vriend heeft er echt een blauw oog aan over gehouden.
Mijn vriend probeerde haar te kalmeren, met haar te praten maar ze was niet voor reden vatbaar. Uiteindelijk gaf hij haar een keer een tik terug. Ze schrok en door de schrik kwam ze uit haar woede aanval en begon ze keihard te huilen, niet omdat ze pijn had maar omdat ze zich schaamde voor haar gedrag en het feit dat ze zichzelf niet uit die boze bui kreeg.
Ik heb een hele tijd met haar gepraat, omdat we hetzelfde probleem hebben wordt ik vaak ingezet als praatpaal :+
De conclusie wad dat ze heel goed wist dat ze een woede aanval had die nergens op sloeg. Ze wist ook heel goed dat ze daar uit moest komen, maar het lukte haar niet. De tik van mijn vriend was precies, zo zei ze zelf, wat ze nodig had om uit haar boosheid te komen.

De reden dat ze zo boos werd was omdat ze verloor terwijl ze nog zo haar best deed om zich te concentreren. Het lukte haar niet meer en dat frustreerde haar.

Daarna hebben we afgesproken dat ze in het vervolg aangeeft wanneer het haar niet meer lukt omdat haar hoofd zo vol raakt...
Verder heb ik met mijn vriend afgesproken dat hij haar de laatste keer altijd moet laten winnen. De laatste keer wordt namelijk het beste onthouden ;)

Ze is 8 jaar oud. Moet je nagaan hoe goed ze al weet wat ze fout deed...

Ik ben niet voor een tik of slaan, maar we waren het er allemaal over eens dat het in dit geval de enige oplossing was...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het soms gewoon niet verkeerd is...

Edit: mijn vriend en ik hebben nog nooit de kinderen verder geslagen...
Voor hij als losgeslagen oom wordt aangezien...

In het verhaal staat al twee keer waarom die woede aanval er was ik praat het niet goed het kan ook zeker anders maar op dat moment is het haar emotie die ze niet kwijt kan, en dus uitviel.

Wat ik zelf zou doen is uit de situatie lopen en later als ik zie dat kind rustig is terug komen, positievere aanpak en je bereikt het er hetzelfde mee

toen ik jonger was had ik vaak last van woedeaanvallen.
Mijn zus deed dan ongeveer hetzelfde als jij voorstelt,
bijv. Ik was heel hard tegen haar aan het schreeuwen, en ze zei gewoon helemaal niets.
bij mij werkte dat compleet averechts, ik werd er alleen maar nog bozer van.
Op een gegeven moment heb ik zelfs een keer mijn buitenboord beugel in haar been gezet.
ze heeft er nu nog een litteken van...

achteraf schaamde ik mij kapot, en heb ik wel 100 keer sorry gezegd.
Maar ik weet zeker dat als ze 1 keer had terug geschreeuwd ik was opgehouden.

Ik had iemand nodig om even tegen te schreeuwen op zulke momenten, en door weg te lopen of het te negeren maakte je het alleen maar erger.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:24

sallandval schreef:
Jesser schreef:

Ik kan het zeker met je eens zijn maar dan moet je ook mijn laatste zin quoten, waarin ik aangeef dat ik wel degelijk consequent was.