Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:58

LesleyxLinn schreef:
TinekeHorses schreef:
Mensen die oprecht geloven hebben de mede mens lief. Zijn vergevingsgezind tegen over 'vijanden',
behulpzaam, zorgzaam voor armen etc. Lees maar eens de leefregels van het jodendom, christendom, islam, enz.

Beetje offtopic gaan we. :')

Dan zijn er weinig mensen die oprecht geloven..
En brengt het dus meer negativiteit dan positiviteit mee..

Edit: Eens met de reactie hierboven :)

Veel zijn dat er denk ik inderdaad niet.
Neemt niet weg dat gelovigen op zulke fouten gewezen moeten worden om zo wel een nuttige bijdrage te leveren. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:58

TinekeHorses schreef:
Geryon schreef:
Daar ben ik me niet bewust van, of ik denk even niet goed na := Zoals wat dus? :)

Mensen die oprecht geloven hebben de mede mens lief. Zijn vergevingsgezind tegen over vijanden,
behulpzaam, zorgzaam voor armen etc. Lees maar eens de leefregels van het jodendom, christendom, islam, enz.

Beetje offtopic gaan we. :')

Aha, gevalletje niet nadenken dus van mij. Dat zijn inderdaad wel andere positieve en mooie dingen die geloof met zich mee kan brengen.

NatasjavE en lesleyxlinn, Natuurlijk heb je voor die dingen geen geloof nodig en is het niet zo dat elke gelovige zo is, maar het ging hier puur over de positieve dingen die een geloof met zich mee kán brengen, naast positieve dingen voor de gelovige zelf en negatieve dingen. :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:00

TinekeHorses schreef:
NatasjavE schreef:

Atheïsten ook..... daar heb je geen religie voor nodig.

OK ze zijn op zaterdag open. Dacht dat ze dan wel dicht zouden zijn.
Meestal zijn alleen winkels ed open op zaterdag dacht ik. :)

Gelovigen 'leven' voor deze regels en hun geloof. Atheïsten hoeven dit niet bij voorkeur als levendoel te hebben.

Maar die hebben vaak alleen de medemens lief die niks verkeerds doen in gods ogen..
De mensen zonder religie zijn daar vaak makkelijker in.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:01

LesleyxLinn schreef:
TinekeHorses schreef:
Gelovigen 'leven' voor deze regels en hun geloof. Atheïsten hoeven dit niet bij voorkeur als levendoel te hebben.

Maar die hebben vaak alleen de medemens lief die niks verkeerds doen in gods ogen..

Daarom zei ik ook al eerder; de gelovigen die anderen in hun waarde laten. En die zijn er zeker. Maar die zul je niet snel opmerken, want van veel weet je wss niet eens dat ze gelovig zijn. :Y) Daarnaast komen ze ook niet in het nieuws.

Ik heb echt bijzonder weinig met religie maar het kan een mooi iets zijn. Alles kan misbruikt worden, geld, macht, etc

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:02

LesleyxLinn schreef:
TinekeHorses schreef:

Zulke gelovigen zijn er inderdaad. Maar als je de leefregels van welk geloof dan ook goed leest,
zul je begrijpen dat een gelovige ook het gebod krijg om 'zondaren' lief te hebben.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:03

Fiffill schreef:
LesleyxLinn schreef:

Daarom zei ik ook al eerder; de gelovigen die anderen in hun waarde laten. En die zijn er zeker. Maar die zul je niet snel opmerken, want van veel weet je wss niet eens dat ze gelovig zijn. :Y) Daarnaast komen ze ook niet in het nieuws.

Ik heb echt bijzonder weinig met religie maar het kan een mooi iets zijn. Alles kan misbruikt worden, geld, macht, etc

Ben ik met je eens. :j

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:07

Fiffill schreef:
LesleyxLinn schreef:

Die zijn er gelukkig zeker. Maar er staan helaas teveel negatieve dingen tegenover waardoor ik er zo tegen aan kijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:30

LesleyxLinn schreef:

hoe kom je daar nu toch bij lesley? overigens weet je vaak niet eens wie gelovig is en wie niet, dus hoe bepaald je dan dat gelovigen minder respect zouden hebben of liefhebben dan mensen die niet gelovig zijn?

sterker nog, het geloof staat vol over het liefhebben van je naasten en vergeven van zaken..
dus je stelling zou precies andersom moeten zijn.

in mijn ogen wordt hier weer een vooroordeel gebruikt gebasseerd op enkele excessen.. mensen die met e bijbel in de hand een ander het hoofd proberen in te meppen omdat die zogezegd fout leven.

dat zijn uitzonderingen.. ik ben christelijk opgevoed.. zoals velen van mijn vrienden.. wij gaan uit van het goede in de mens en vergeven liever dan te blijven verwijten..

opvallend vind ik wel dat veel mensen die ook op de islam afgeven juist niet de gelovigen zijn, maar mensen die elders weer lopen te miepen over cultuur en tolerantie en voorop staan om mee te roepen over gebedshuizen en feestdagen die anders dan christelijk zijn.. De 'gelovigen' gaan meer uit van inderdaad naaste liefde en verplaatsen zich misschien wel meer in de medemens.. die kunnen zich prima verplaatsen in de vraag om een gebedshuisje of een offerfeest in hun omgeving verteren..

dus aub, als je vooroordelen hebt over gelovigen, zorg dan eerst dat je ze ook daadwerkelijk kent en begrijpt en waarom ze bepaalde overtuigingen hebben en welke levenswijzen..

als je alleen maar af wilt gaan op het journaal, dan heb je dus alleen het uitschot, en uitschot staat los van geloof

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:31

LesleyxLinn schreef:
Die zijn er gelukkig zeker. Maar er staan helaas teveel negatieve dingen tegenover waardoor ik er zo tegen aan kijk.

je en ik zie om mij heen veel mensen die niets geloof en zich asociaal gedragen.. betekent dat dat ongelovig zijn gelijk staat aan aso zijn? nee, enkelen zijn aso.. ongeacht hun atheisme

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:43

Het offerfeest is wat mij betreft een klein beetje idioot, inderdaad, net zo hypocriet als op dierendag een extra stuk plofkip eten en/of aan je dier voeren.
Ik vind het ook nogal cru dat offerfeest op dierendag valt, maar mensen die een extra stuk zielig dier aan hun huisdier geven net zo :+

Het is de bedoeling het meeste van het schaap te offeren om uit te delen aan de armen, mooi gebaar maar in Nederland hébben we nauwelijks echt arme mensen, en wie hier wordt serieus uitgenodigd door hun moslim buren om mee te eten?

Er zijn goedgekeurde alternatieven zoals het geld voor een schaap overmaken naar arme families in het buitenland (geregeld via bv islamistische stichtingen) en het geeft het offerfeest toch een ander gevoel als arme mensen 1x per jaar wél vlees kunnen eten in plaats van zoals hier het hele jaar door, plus dan extra veel...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 01:16

Nic schreef:

dat vind ik van alle overvloedige feesten..

ik heb jarenlang mijn kerstpakket niet aangenomen en het bedrag ervan afgestaan aan het goede doel.
dit kan iedereen gemakkelijk regelen op ieder bedrijf omdat het kerstpakket en de waarde ervan beiden voor het bedrijf aftrekbaar zijn.. de helft van zo'n pakket past toch niet in je smaak..

de jaren ervoor plukte ik eruit wat ik graag wilde hebben (mooie gietijzeren grilpan bijvoorbeeld). heb mijn buren die het minder hadden laten kiezen wat zij graag wilden hebben en de rest naar de opvang voor daklozen bij mij in de buurt gebracht.

als je ziet wat we hier met kerst opeten, met dierendag aan dieren geven en met oud en nieuw de lucht in knallen (wat ik al helemaal zonde geld vind.. pief 1euro50, paf 3 euro). dan mogen we een voorbeeld nemen aan diegene die dan het geld voor een schaap overmaken naar mensen die het nodig hebben inderdaad.

overigens zijn er genoeg mensen die 'arm' zijn in Nederland Nic.. alleen zijn ze niet arm als je het vergelijkt met landen waar je geen recht op uitkeringen hebt, geen sociaal stelsel of ziektenkosten hebt en je dus afhankelijk bent van de goedheid van familie en omgeving. dat hebben we hier wel, in dat opzicht zijn we rijk.. maar zolang je niet voldoende geld hebt om iedere dag verse groenten te kunnen kopen omdat je er het gewoon het geld niet voor hebt (niet uitgegeven aan supersnel internet en een dure laptop of iedere week gaat paardrijden natuurlijk), mag je jezelf best arm in een rijk land noemen.

overigens is mijn ervaring wel dat de islamitsche medelander wel degelijk visite uitnodigt, dat schaap gaat echt niet de vuilnisbak in.. dat zullen niet altijd de buren zijn, maar wel familie of geloofsgenoten waarvan ze weten dat zij zich geen offerfeest kunnen veroorloven..

en als je erom vraagt: joh, zou ik dat eens mee mogen maken.. dan zal het meerendeel 'ja, natuurlijk' zeggen.. net zo als christenen dat zullen zeggen als je ze zou vragen of je eens mag meemaken wat een christelijke kerstviering inhoud.. men is maar al te blij met de interesse en willen dat graag delen (nee, niet opdringen, delen wat je beweegt om die wijze van leven te volgen)

Cinderella

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 01:56

Tja de Nederlandse tradities worden toch al vaker aan de kant geschoven.. alles om maar te laten zien hoe 'multicultureel' wij wel niet zijn, ten koste van de eigen cultuur.
Dit is dan ook echt weer typerend.
Dierendag is in nederland dierendag, geen ruimte die dag voor slachtfeest. Het wordt tijd dat er eens op de strepen gestaan wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:23

Cinderella schreef:
Tja de Nederlandse tradities worden toch al vaker aan de kant geschoven.. alles om maar te laten zien hoe 'multicultureel' wij wel niet zijn, ten koste van de eigen cultuur.
Dit is dan ook echt weer typerend.
Dierendag is in nederland dierendag, geen ruimte die dag voor slachtfeest. Het wordt tijd dat er eens op de strepen gestaan wordt.

Dierendag is GEEN Nederlands feest.

Het is ook niet bedoeld als vegetarischedag.

Het is een dag om stil te staan bij het dierenleed in de wereld.

Heel veel gezinnen die inderdaad op WERELDdierendag die een vogeltje in een te klein kooitje hebben zitten, een te grote hond op een flat, hun paard zonder schuilstal op een kaal veldje in de regen laten staan, of de hele dag in een box, een konijn alleen in een hok, plof kip eten, etc, etc, etc.

Als we het dan toch over bijbelse principes hebben,....: die wie zonder zonde is werpen de eerste steen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:13

Cinderella schreef:

Ik zou jou en alle anderen die niet vinden kunnen omdat het ten koste gaat van de "eigen" cultuur het volgende willen adviseren:

Richt een stichting/clubje/vereniging of wat dan ook op, er is vast nog wel ergens een potje of subsidie te verkrijgen, trommel een groep medestanders (er zijn er hier in dit topic al heel wat) en ga lekker folders verspreiden en demonstreren tegen deze waanzin. Intussen vraag je aan je werkgever om een gedeeltelijke vergoeding omdat je vrij moet nemen voor je idealen of je vraagt een uitkering aan(zal ook vast wel iets voor zijn). Dát is typisch Nederlands!! En je slaat 2 vliegen in 1 klap. Je demonstreert tegen het feit dat Dierendag en het offerfeest tegelijk vallen én je maakt gebruik van allerlei typische Nederlandse voorzieningen.....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 08:57

Dierendag is wel de dag waarbij je je dieren extra aandacht hoort te geven ( wanneer je hier aan doet)en als hoofddoel om dieren te beschermen en op te komen voor dieren. Beetje jammer dat mensen zeggen, hier is het elke dag goed voor mijn dieren.. Dus mensen die aan dierendag doen, daarbij hebben de dieren het niet altijd goed? Ik kan je vertellen dat mijn dieren het altijd goed hebben. Echter op dierendag een beetje extra, zo loop ik op dierendag altijd een extra dienst mee in het asiel.

Nogmaals, ik vind dierendag weldegelijk bij Nederland passen. De één vind het commerciële onzin, de ander is er mee opgegroeid en weet het hele verhaal er achter. Van oorsprong is het een katholiekse dag en is deze dag samen met de kerk en dierenorganisatie tot stand gekomen. Dat het vandaag der dag commercieel is geworden, wil niet zeggen dat iedereen het zo heeft geleerd. Voor mij niet, ik kende de kerkelijke dag vroeger.

Toch jammer dat wanneer mensen in dit topic zeggen dat ze het inderdaad "balen" ( of welk woord dan ook) vinden dat deze dagen tegelijk vallen, ze nog net niet worden uitgelachen.. Je kan toch ook iemand met een andere mening serieus nemen? Juist dan blijft een discussie boeiend. Want zo staat dit topic niet open voor mensen die het ook jammer(of welk woord dan ook) vinden. Niemand heeft gezegd dat we dagen moeten verschuiven etc, sommige mensen vinden het gewoon jammer.
----------------------

"Het idee voor Dierendag stamt uit 1927 toen ene Ilse Winter uit Tsjechië voorstelde aan de Internationale Dierenbeschermingsvereniging om één dag in het jaar extra aandacht te geven aan dieren. "

"Naast de school is ook de kerk altijd betrokken geweest. In Roermond bijvoorbeeld, waar dierendag Alderbeestedag wordt genoemd, wordt sinds de jaren 1960 jaarlijks een optocht van kinderen met hun huisdieren gehouden die eindigt in een dierenparade voor de kapelaan. Een dierenzegening op dierendag door de pastoor vindt sinds 1993 plaats op het kerkplein in Uden. De laatste tijd worden huisdieren, van kinderen en van volwassenen, ook wel in de kerk gezegend. In het jaar 2000 was dat bijvoorbeeld het geval in Rooms-Katholieke kerken in Leidschendam en in Den Haag. Van Protestantse zijde organiseerde de Stichting Kerk en Dier in dat jaar in Harderwijk ter gelegenheid van dierendag een lezing over de bioindustrie."

"In de nu meer dan zeventigjarige geschiedenis van dierendag is in de loop der tijd veel veranderd. In Nederland werd deze dag in 1930 in de Nieuwe Rotterdamsche Courant begroet met een beschouwend artikel over de houding van de mens tegenover de dieren. Het artikel eindigde met een citaat (uit ca. 1900) van de theoloog en predikant P.H. Hugenholtz jr als motto voor deze eerste dierendag: ''t Is een schande voor onze zoogenaamd-Christelijke beschaving, dat er nog vereenigingingen tot bescherming van dieren nodig zijn'. Ook andere kranten plaatsten in de beginperiode van dierendag bespiegelende stukken over mensen en dieren en over het werk van de Dierenbescherming. Op 4 oktober 1939 bijvoorbeeld wijdde de Provinciale Drentsche en Asser Courant een artikel aan dierenmishandeling en aan de maatregelen van de dierenbescherming daartegen, waaronder het uitroepen van dierendag."

In Nederland werd in 1930 voor het eerst dierendag gehouden. 66 jaar eerder, in 1864 was in Den Haag de Haagsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren opgericht in navolging van al bestaande verenigingen elders Europa en als eerste van een reeks plaatselijke verenigingen in Nederland. In 1877 werd haar naam veranderd in Landelijke Vereeniging en onder die naam sloten de meeste lokale vereningen zich aaneen. De belangrijkste doelstellingen van de Ver(e)eniging (afgekort: de Dierenbescherming) waren en zijn nog steeds de tot standkoming van de wetgeving voor dieren en de controle op de naleving van dierenwetten. Na de eerste Wereldoorlog begon zij ook voorlichting te geven via brochures, folders, film, krant, radio en televisie. Dierendag werd vanaf 1930 de belangrijkste dag in het jaar voor het houden van voorlichtingcampagnes.

Zij vond het een prachtig idee en de beide dames kwamen overeen dat de feestdag, waarop de Katholieke Kerk Franciscus steeds herdenkt, een goede datum voor zo'n dierendag zou zijn[bron?].
http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet ... endag.html
---------
Laatst bijgewerkt door Nessah op 23-09-14 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:06

elenaMM77 schreef:
dees_daan schreef:
Dan zouden mijn honden dus een dag geen eten krijgen.
Ook niet echt leuk op dierendag.
Pak dan de vele bio-industrie dieren aan, en niet alleen op dierendag.
Mensen kunnen prima met minder, mijn honden krijgen wat ze nodig hebben.
Maar goed, mijn honden laten hun eten dan ook niet staan omdat het dierendag is en ze het zielig vinden, zo hypocriet zijn ze niet. De mens is dat wel..

dat wordt er dus precies bedoelt met de ironie van het geheel.. immers er wordt wel gewoon vlees gegeten, door onszelf en door onze dieren.. daarom zei ik ook 'extra' vleesje ;).. de gegeten dieren worden dus op dierendag juist in het donker gezet.

en de bioindustrie, och die dieren dan een lekker dubbel portie die dag uch.

helaas heeft ook biologisch vlees zo zijn kanttekeningen.
immers de oppervlakte die nodig zou zijn om iedereen biologisch vlees te laten eten is er gewoon niet in de wereld. de wereldbevolking verdubbeld iedere 30 jaar, daarmee ook het aantal monden dat gevoed moet worden en logischerwijs neemt daarmee de ruimte die gebruikt kan worden voor veehouderij en dergelijk zienderogen af.. of je moet natuur gaan offeren voor weiden etc etc etc.. het beginsel waar het scheef gaat is onze eigen populatie..

uit overtuiging kun je overstappen (en flink betalen) voor biologisch vlees.. echter je moet vooral niet willen dat iedereen dat dan gaat doen, want dan gaat het ergens anders helemaal scheef uiteindelijk..
Het is continue overal kiezen uit het minst slechte.. Dat wil niet zeggen dat ik voor kistkalveren en plofkippen ben hoor.. maar vooral dat we iets verder moeten kijken dan het eigen ideaal en wat meer naar of dat op grote schaal ook haalbaar zou zijn.

voor degene die dan over veganist worden beginnen.. sorry, ik kan mijn lapje vlees niet missen..

Als iedereen weinig tot geen vlees zou eten kan het makkelijk hoor. Iedere dag vlees eten is alleen maar ongezond voor jezelf en slecht voor het milieu en de voedselproblematiek in de wereld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:12

Over honden die vlees eten; ik vind het heel wat anders dat je eet omdat je dat nodig hebt (hond) dan pure luxe (voor de mensen).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:12

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 09:16

Daarnaast is dierendag voor sommige van jullie commerciële onzin.. ( Nooit de kerkdienst bijgewoond met dierendag denk ik.. ) maar dan kan je dat net zo goed gaan zeggen van kerst, pasen, pinksteren, Moederdag, Vaderdag.. Dan wordt je ook "dood gegooid" met dingen in winkels.

Zullen we dan maar niks meer serieus nemen, omdat er commerciële aandacht aan wordt geschonken? :)

Laat iedereen gewoon in de waarden en neem het serieus als mensen een bepaalde dag wel willen vieren. Bovenstaande dag zijn niet commercieel, ze zijn commercieel geworden/gemaakt. Dat is heel iets anders, maar sommige mensen kijken nog naar de herkomst van zo'n dag.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:35

Er blijft weinig ruimte voor discussie als iedereen alleen maar mag zeggen dat het idd jammer is dat dierendag en slachtfeest op dezelfde dag vallen. (weet dat TS steeds zegt dat je dit niet hoeft te vinden maar ts reageert wel sterk op reactie's van mensen) Ook als je niet mag zeggen dat dierendag onzin, dat staat namelijk in dit geval niet los van elkaar. Iemand die niks met dierendag heeft zal ook minder bezwaren hebben tegen een slachtfeest op dezelfde dag. Vervelend als mensen dat niet vinden kunnen maar er is elke dag wel 1 of andere soort gedenkdag die dan weer niet strookt met een persoonlijke mening.

Dierendag vergelijken met pasen, kerstmis of andere religieuze dag is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:43

Het valt me trouwens op dat wakker dier hier nog niets mee heeft gedaan, terwijl ze normaal bovenop zulke dingen zitten...

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:20

Nessah schreef:
Dierendag is wel de dag waarbij je je dieren extra aandacht hoort te geven ( wanneer je hier aan doet)en als hoofddoel om dieren te beschermen en op te komen voor dieren. Beetje jammer dat mensen zeggen, hier is het elke dag goed voor mijn dieren.. Dus mensen die aan dierendag doen, daarbij hebben de dieren het niet altijd goed? Ik kan je vertellen dat mijn dieren het altijd goed hebben. Echter op dierendag een beetje extra, zo loop ik op dierendag altijd een extra dienst mee in het asiel.

Nogmaals, ik vind dierendag weldegelijk bij Nederland passen. De één vind het commerciële onzin, de ander is er mee opgegroeid en weet het hele verhaal er achter. Van oorsprong is het een katholiekse dag en is deze dag samen met de kerk en dierenorganisatie tot stand gekomen. Dat het vandaag der dag commercieel is geworden, wil niet zeggen dat iedereen het zo heeft geleerd. Voor mij niet, ik kende de kerkelijke dag vroeger.

Toch jammer dat wanneer mensen in dit topic zeggen dat ze het inderdaad "balen" ( of welk woord dan ook) vinden dat deze dagen tegelijk vallen, ze nog net niet worden uitgelachen.. Je kan toch ook iemand met een andere mening serieus nemen? Juist dan blijft een discussie boeiend. Want zo staat dit topic niet open voor mensen die het ook jammer(of welk woord dan ook) vinden. Niemand heeft gezegd dat we dagen moeten verschuiven etc, sommige mensen vinden het gewoon jammer.
----------------------

"Het idee voor Dierendag stamt uit 1927 toen ene Ilse Winter uit Tsjechië voorstelde aan de Internationale Dierenbeschermingsvereniging om één dag in het jaar extra aandacht te geven aan dieren. "

"Naast de school is ook de kerk altijd betrokken geweest. In Roermond bijvoorbeeld, waar dierendag Alderbeestedag wordt genoemd, wordt sinds de jaren 1960 jaarlijks een optocht van kinderen met hun huisdieren gehouden die eindigt in een dierenparade voor de kapelaan. Een dierenzegening op dierendag door de pastoor vindt sinds 1993 plaats op het kerkplein in Uden. De laatste tijd worden huisdieren, van kinderen en van volwassenen, ook wel in de kerk gezegend. In het jaar 2000 was dat bijvoorbeeld het geval in Rooms-Katholieke kerken in Leidschendam en in Den Haag. Van Protestantse zijde organiseerde de Stichting Kerk en Dier in dat jaar in Harderwijk ter gelegenheid van dierendag een lezing over de bioindustrie."

"In de nu meer dan zeventigjarige geschiedenis van dierendag is in de loop der tijd veel veranderd. In Nederland werd deze dag in 1930 in de Nieuwe Rotterdamsche Courant begroet met een beschouwend artikel over de houding van de mens tegenover de dieren. Het artikel eindigde met een citaat (uit ca. 1900) van de theoloog en predikant P.H. Hugenholtz jr als motto voor deze eerste dierendag: ''t Is een schande voor onze zoogenaamd-Christelijke beschaving, dat er nog vereenigingingen tot bescherming van dieren nodig zijn'. Ook andere kranten plaatsten in de beginperiode van dierendag bespiegelende stukken over mensen en dieren en over het werk van de Dierenbescherming. Op 4 oktober 1939 bijvoorbeeld wijdde de Provinciale Drentsche en Asser Courant een artikel aan dierenmishandeling en aan de maatregelen van de dierenbescherming daartegen, waaronder het uitroepen van dierendag."

In Nederland werd in 1930 voor het eerst dierendag gehouden. 66 jaar eerder, in 1864 was in Den Haag de Haagsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren opgericht in navolging van al bestaande verenigingen elders Europa en als eerste van een reeks plaatselijke verenigingen in Nederland. In 1877 werd haar naam veranderd in Landelijke Vereeniging en onder die naam sloten de meeste lokale vereningen zich aaneen. De belangrijkste doelstellingen van de Ver(e)eniging (afgekort: de Dierenbescherming) waren en zijn nog steeds de tot standkoming van de wetgeving voor dieren en de controle op de naleving van dierenwetten. Na de eerste Wereldoorlog begon zij ook voorlichting te geven via brochures, folders, film, krant, radio en televisie. Dierendag werd vanaf 1930 de belangrijkste dag in het jaar voor het houden van voorlichtingcampagnes.

Zij vond het een prachtig idee en de beide dames kwamen overeen dat de feestdag, waarop de Katholieke Kerk Franciscus steeds herdenkt, een goede datum voor zo'n dierendag zou zijn[bron?].
http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet ... endag.html
---------

Sorry dat ik in herhaling val, maar:

MonaLieske schreef:
Wisten jullie dat werelddierendag pas sinds 1930 bestaat en dat er ook pas sindsdien aandacht aan besteed wordt in Nederland? En dat er al veel en veel langer moslims in Nederland zijn, al sinds de 16e eeuw? Hoezo is werelddierendag dan meer 'onze' of 'een Nederlandse' traditie dan het offerfeest?

Het kan best dat dierendag bij Nederland past, maar misschien past het offerfeest wel evenveel of zelfs meer bij Nederland past. Het wordt hier in ieder geval al een stuk langer gevierd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:22

Elise_0o schreef:
Het valt me trouwens op dat wakker dier hier nog niets mee heeft gedaan, terwijl ze normaal bovenop zulke dingen zitten...

Wmoh, ik verwacht eerder dat Wilders en Dion Graus met een bos wortelen bij het slachthuis gaat staan. :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:32

Nessah schreef:
Laat iedereen gewoon in de waarden en neem het serieus als mensen een bepaalde dag wel willen vieren. Bovenstaande dag zijn niet commercieel, ze zijn commercieel geworden/gemaakt. Dat is heel iets anders, maar sommige mensen kijken nog naar de herkomst van zo'n dag.

Maar dat geldt dan toch net zo hard voor de Christenen, de Jehova's, de moslims, de ..., de.... en de...?

Jij kunt toch gewoon op jouw manier jouw dieren gedenken, herdenken, eren of op welke manier jij dierendag viert en daarnaast (eens dat het ironisch is) kan de moslimmedemens haar slachtfeest vieren?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:34

elenaMM77 schreef:
LesleyxLinn schreef:

hoe kom je daar nu toch bij lesley? overigens weet je vaak niet eens wie gelovig is en wie niet, dus hoe bepaald je dan dat gelovigen minder respect zouden hebben of liefhebben dan mensen die niet gelovig zijn?

sterker nog, het geloof staat vol over het liefhebben van je naasten en vergeven van zaken..
dus je stelling zou precies andersom moeten zijn.

in mijn ogen wordt hier weer een vooroordeel gebruikt gebasseerd op enkele excessen.. mensen die met e bijbel in de hand een ander het hoofd proberen in te meppen omdat die zogezegd fout leven.

dat zijn uitzonderingen.. ik ben christelijk opgevoed.. zoals velen van mijn vrienden.. wij gaan uit van het goede in de mens en vergeven liever dan te blijven verwijten..

opvallend vind ik wel dat veel mensen die ook op de islam afgeven juist niet de gelovigen zijn, maar mensen die elders weer lopen te miepen over cultuur en tolerantie en voorop staan om mee te roepen over gebedshuizen en feestdagen die anders dan christelijk zijn.. De 'gelovigen' gaan meer uit van inderdaad naaste liefde en verplaatsen zich misschien wel meer in de medemens.. die kunnen zich prima verplaatsen in de vraag om een gebedshuisje of een offerfeest in hun omgeving verteren..

dus aub, als je vooroordelen hebt over gelovigen, zorg dan eerst dat je ze ook daadwerkelijk kent en begrijpt en waarom ze bepaalde overtuigingen hebben en welke levenswijzen..

als je alleen maar af wilt gaan op het journaal, dan heb je dus alleen het uitschot, en uitschot staat los van geloof

Als je mij wil beschuldigen van vooroordelen, zoek dan eerst uit waar ik mijn mening op baseer.
Want dat komt zeker niet alleen van het journaal. Ik ben trouwens zelf gedoopt en heb de communie gedaan, alleen ik doe er verder niks mee.

Ik ken meerdere homostellen die niet worden geaccepteerd door zowel de islam als het christendom. En nee, niet alleen door buitenstaanders, gewoon door directe familie. En dat zijn nette mensen, vaak ouderen.

En inderdaad, de reden van het topic, ik ben ook tegen halal slachten. Mocht het tegenwoordig nog echt officieel halal geslacht zijn is het al beter, maar vaak hebben ze echt geen goed leven achter de rug.

Ook via mijn opleiding maatschappelijke dienstverlening en juridische dienstverlening ben ik veel tegen zaken tegen gekomen. Maar dat is inderdaad vaak het uitschot. Neemt niet weg dat het vaker gebeurd dan je denkt.

Het zou inderdaad andersom moeten zijn. Maar helaas is niet zo.

Dar mensen die op de islam afgeven vaak niet gelovigen zijn zou zo maar kunnen. De gelovigen begrijpen sneller dat ze regels na willen leven. En dat begrijp ik als niet gelovige dus juist niet. Ik kan mij niet voorstellen dat - als er een god bestaat - hij zou willen dat er zulke regels worden nageleefd.

En het ergste vind ik nog dat veel moslims alleen de - voor mij - negatieve regels naleven.
Zo is een vrouw heilig, maar ze worden flink onderdrukt.