Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:18

Winged schreef:
Maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat er nu zo wordt gepraat over 10 euro die erbij komt, terwijl die er dit jaar af was én dat de mededeling over dat 'er kans aanwezig was dat de verzekering in 2015 weer duurder zou zijn'. Het was een tijdelijke lastenverlaging...

Dat lijkt me redelijk mens-eigen. Het gevoel bestaat dat het door je strot gedrukt wordt en waarom zou ik meer moeten betalen dan die rokende, snuivende, hikkende, vretende Truus van de hoek. En de minderbedeelden zien alleen dat de meerbedeelden steeds rijker worden. En de bovenmodalen zien voornamelijk minderbedeelden die hele dag GTST / lingo zitten kijken of zitten te miepen op internet en daar goed voor betaald krijgen. Beiden vinden dat "die ander" wel wat meer kan bijdragen. Lastenverzwaring voor de werkenden of lastenverzwaring voor de "uitkeringstrekkers". Ligt er maar aan in welke hoek je zelf zit. We willen allemaal meer-meer-meer-meer. Enkelen uitgezonderd. Als de buurman een nieuwe auto heeft, grote kans dat wij hem binnen een jaar ook hebben. Dat Pietje een eigen paard heeft, waarom wij dan niet.

En als je al moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, dan kan ik me voorstellen dat elk tientje dat je moet missen een BLIEPvermogen is. En dan maakt het niet of je de eindjes aan elkaar moet knopen omdat je gekort wordt op je uitkering / subsidies of omdat je knel zit door hoge woonlasten / alimentatie / whatever. Knel is knel

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:19

Eigen risico 2007: geen (wel een restitutie bij geen gebruik van zorg)
Eigen risico 2008: 150
Eigen risico 2009: 155 euro
Eigen risico 2010: 165 euro
Eigen risico 2011: 170 euro
Eigen risico 2012: 220 euro
Eigen risico 2013: 350 euro
Eigen risico 2014: 360 euro
Verwacht eigen risico 2015: 375 euro

Gemiddelde basispremie 2007: 1147 euro
Gemiddelde basispremie 2008: 1094 euro (lager door invoering eigen risico)
Gemiddelde basispremie 2009: 1110 euro
Gemiddelde basispremie 2010: 1145 euro
Gemiddelde basispremie 2011: 1262 euro
Gemiddelde basispremie 2012: 1287 euro
Gemiddelde basispremie 2013: 1280 euro
Gemiddelde basispremie 2014: kan ik geen duidelijk antwoord zo snel vinden maar lager als in 2013

Echter is er in de loop van deze 7/8 jaar wel enorm gesnoeid in wat je voor deze bedragen krijgt, veel dingen zitten niet meer in het basispakket (hoewel ik met een aantal dingen het ook heel erg eens ben hoor, wil je 'dit' vergoed krijgen moet je je maar aanvullend verzekerd), zijn eigen bijdragen (los van het eigen risico dus) zijn verhoogd (hoewel je dit met een aanvullende verzekering wel weer deels terug kunt krijgen) en ingevoerd voor veel meer dingen.
Medicijnen die vroeger alleen op recept te krijgen waren zijn nu zelfzorgmedicijnen geworden en moeten dus ook zelf betaald worden (maagbeschermers voor als je veel medicatie in moet nemen, klysma's, bepaalde pijnstillers (diclofenac), verbandmiddelen.

En ja, tuurlijk ben ik blij met de zorg in Nederland, Nederland stond altijd in de top van geneeskundige zorg (alleen zijn we wel wat verder van de top verwijderd tegenwoordig), in kennis hebben we zeer veel in huis, in mogelijkheden ook. En ja, goede zorg mag ook zeker wat kosten, daar ben ik het 100% mee eens.
Alleen verarmt de zorg terwijl we door de jaren heen behoorlijk veel meer zijn gaan betalen met zijn allen, en dat vind ik een zeer zorgwekkende ontwikkeling.

Volgens mij zitten we (gelukkig) niet meer in een recessie economisch gezien, maar de plannen die tot nu toe uitgevoerd zijn en nog op stapel liggen kunnen zeer langdoorwerkende gevolgen hebben (waardoor we uiteindelijk veel meer kosten aan zorg kwijt zijn met zijn allen)

purny

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:57

Ik heb zelf ook een uitkering omdat ik niet meer verder kon op mijn werk en dus ontslagen ben. Ik mis nu elke maand ongeveer 250 euro netto aan loon. Dus de mededeling dat mensen zonder werk makkelijk hun handje op kunnen houden is niet waar. Het is onwijs moeilijk om elke maand rond te komen en keuzes te moeten maken.
Wat verkies ik? Ik moet eigenlijk naar de mondhygiënist maar kan het niet betalen omdat ik maar een deel vergoed krijg. Dat moet dan maar wachten. Ik ben wel blij dat mijn tandarts vergoed word met controle, maar dan moet ik weer een aanvullende polis erbij nemen waarbij ik meer kwijt ben aan mijn verzekering.
Ik moet eigenlijk mijn kat na laten kijken bij de Dierenarts, maar dat moet ik achterwege laten omdat ik mijn ziekenfondspremie moet betalen en omdat mijn auto er ineens tussenkwam. (En die auto heb ik wegens familieomstandigheden nodig).

Maar wat ik nog erger vind is dat je door het CVZ gepakt word als je je premie niet kan betalen. Dat je dus meer kwijt bent terwijl je het al niet hebt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:59

Maar gelukkig krijg je wel zorgtoeslag dan, op zich is wat je betaald aan de zorgverzekering niet eens zo hoog.

CVZ vind ik ook wonderbaarlijk; kun je je premie niet betalen, nemen zij je over en betaal je je helemaal scheel terwijl je het geld niet eens hebt want dat was in eerste instantie al het probleem :+
(Goed, nu hebben er veel mensen ook wel verkeerde prioriteiten maar je kan ook gewoon pech hebben gehad in het leven)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:17

purny schreef:
Ik heb zelf ook een uitkering omdat ik niet meer verder kon op mijn werk en dus ontslagen ben. Ik mis nu elke maand ongeveer 250 euro netto aan loon. Dus de mededeling dat mensen zonder werk makkelijk hun handje op kunnen houden is niet waar. Het is onwijs moeilijk om elke maand rond te komen en keuzes te moeten maken.

Wat je hier even vergeet is dat je niks hoeft te doen voor het geld wat je nu krijgt. Andere mensen werken om jou te onderhouden (uitkering/bijstand, toeslagen etc.).

purny schreef:
Ik moet eigenlijk mijn kat na laten kijken bij de Dierenarts, maar dat moet ik achterwege laten omdat ik mijn ziekenfondspremie moet betalen

Heel vervelend, maar huisdieren houden als je jezelf al niet financieel kunt onderhouden is niet erg verstandig.

purny schreef:
Ien omdat mijn auto er ineens tussenkwam. (En die auto heb ik wegens familieomstandigheden nodig).

Hoe je het ook wendt of keert, een auto is een luxe.

Ik vind het prima dat ik als werkende betaal voor mensen die het wat minder hebben. Waar ik me wel ongelooflijk aan kan ergeren is dat de mensen die een uitkering en een berg toeslagen krijgen blijven klagen dat ze het zo slecht hebben en dat het te weinig is. Heel makkelijk gezegd, maar uiteindelijk wordt dat ook gewoon betaald door andere Nederlanders.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:24

Beetje veroordelend he? Toen ze de kat nam wist ze waarschijnlijk helemaal niet dat ze ontslagen zou worden. De crisis heeft een hoop mensen op straat laten staan die anders gewoon werk zouden hebben.

Een auto hoeft ook geen luxe te zijn. Maar soms bittere noodzaak. Kun je op een afstand niet over oordelen.

Feit is dat ziektenkosten steeds hoger oplopen en dat er steeds minder vergoed wordt. De oplossing wordt nog steeds gezocht in bezuinigen en meer geld binnenharken. Terwijl het zou moeten gaan over fraudepreventie en stroomlijning.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:25

Dat ze je overnemen vind ik niet zo erg, iedereen in nederland moet verplicht verzekerd zijn, dus ook degene die eventueel het moeilijk kan opbrengen, CVZ heeft dan iets meer tools in handen door bijv de premie in te houden van een uitkering/loon.

Wat ik wel schadelijk vind is dat het boetebedrag niet (al is het maar deels) wordt ingezet om de schuld die je al hebt (bij de zorgverzekering) af te lossen, hierdoor ben je namelijk onnodig veel langer via het CVZ verzekerd en kun je totdat alles afbetaald is ook niet van verzekering veranderen of je aanvullend verzekeren. De persoon bij het CVZ (die niet bij de schuldsanering loopt maar het probeert zelf op te lossen bijv.) wordt daarmee van de wal in de sloot geholpen.
Het boetebedrag wordt nu gebruikt tbv de schatkist

Er is een test/onderzoek geweest een aantal jaar geleden met een zorgverzekering en CVZ, die deze mensen de kans wel gaven. De 'boete' werd gebruikt voor het afbetalen van de schuld (wel onder bepaalde voorwaarden), hieruit bleek een zeer groot percentage van de mensen in de schulden geholpen te worden en na een redelijk termijn schuldenvrij (bij de zorgverzekering dan hè) te zijn.
Gemeente Amsterdam vervolgt momenteel dit onderzoek/test op een wat grotere schaal en ook hier zijn al positieve geluiden te horen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:38

[quote="Vanillia"]
Wat je hier even vergeet is dat je niks hoeft te doen voor het geld wat je nu krijgt. Andere mensen werken om jou te onderhouden (uitkering/bijstand, toeslagen etc.).
Ik moet eigenlijk mijn kat na laten kijken bij de Dierenarts, maar dat moet ik achterwege laten omdat ik mijn ziekenfondspremie moet betalen
Heel vervelend, maar huisdieren houden als je jezelf al niet financieel kunt onderhouden is niet erg verstandig.
en omdat mijn auto er ineens tussenkwam. (En die auto heb ik wegens familieomstandigheden nodig).
Hoe je het ook wendt of keert, een auto is een luxe.
[/qoute]
Oh ja, ik vind het ook zo leuk om er niks voor te hoeven doen liever gister als vandaag aan het werk. Jij kent mijn achtergrond niet dus moet je er niet zo over denken en al helemaal niks erover zeggen. Maar ja een paard is ook een luxe en ik vraag me toch echt af hoe studenten het voor elkaar kunnen krijgen om een paard te hebben. Mijn dier gaat er niet uit, ik los het eerst zonder DA op.
Oh wacht eens even, ik ben jou helemaal geen uitleg verschuldigd, iemand die jonger is dan mij...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:38

Nee natuurlijk niet want leeftijd zegt alles in zo'n discussie :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:54

Scheelt ook slechts 5 jaar natuurlijk....

Maar punt is, er is zorgtoeslag als je zo weinig verdient en daarmee is de zorgverzekering een stuk betaalbaarder. Ik zet overigens de zorgtoeslag bewust apart, ik verwacht namelijk een stukje terug te moeten betalen maar hoeveel weet ik niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:01

In het programma Nieuwsuur van een hele poos geleden,hadden ze onderzoek gedaan naar de Ziektekosten verzekeringen.Er waren er bij die exact hetzelfde medicijn voor [noem maar een bedrag] 100,- konden kopen.Maar nee,dat wilden ze niet,ze kochten liever hetzelfde medicijn voor 1000,-
En dit is echt waar,is allemaal onderzocht door Nieuwsuur en zo waren er nog véél meer dingen die handenvol geld kosten,terwijl het zoveel goedkoper kon.Maar de ziektekosten maatschapijen wilde persé het duurdere medicijn aanhouden.De reden? die hadden en gaven ze niet.
Er word zóveel geld verspilt,en daarom gaat de premie elk jaar omhoog.
Ik snap best dat de [ziekte] kosten duur zijn,maar als je het dan ook nog versplit? das toch dom.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:01

70 euro zorgtoeslag is inderdaad wel fijn, maar als je dan toch ineens een rekening krijgt van 360 euro als je niet zomaar rond komt.. is dat gewoon je boodschappen geld/leefgeld ect wat in een klap weg is.
kan je net je huur betalen en wat droog brood.. als je echt in de ondergens zit.(of misschien nog minder ik kijk niet in mensen hun portemonee maar als je bijv. al de voedselbank zit heb je echt weinig.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:02

vuurneon schreef:
Scheelt ook slechts 5 jaar natuurlijk....

Maar punt is, er is zorgtoeslag als je zo weinig verdient en daarmee is de zorgverzekering een stuk betaalbaarder. Ik zet overigens de zorgtoeslag bewust apart, ik verwacht namelijk een stukje terug te moeten betalen maar hoeveel weet ik niet.

Ik hoorde dat de Zorgtoeslag helemaal gaat verdwijnen.Althans,dat willen ze gaan doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:03

Christiene schreef:
70 euro zorgtoeslag is inderdaad wel fijn, maar als je dan toch ineens een rekening krijgt van 360 euro als je niet zomaar rond komt.. is dat gewoon je boodschappen geld/leefgeld ect wat in een klap weg is.
kan je net je huur betalen en wat droog brood.. als je echt in de ondergens zit.(of misschien nog minder ik kijk niet in mensen hun portemonee maar als je bijv. al de voedselbank zit heb je echt weinig.)

Kun je buitengewone bijstand oid voor krijgen als je echt niets hebt. Via de gemeente is er namelijk toegang tot een potje te krijgen, als je aan de voorwaarden voldoet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:03

Christiene schreef:

Je kan je eigen risico in termijnen betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:10

purny schreef:
Christiene schreef:

Je kan je eigen risico in termijnen betalen.

Niet bij elke verzekeringsmaatschappij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:22

Bij mij boeken ze het volledige [eigen risico] bedrag gewoon af.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:23

vuurneon schreef:
Christiene schreef:

Kun je buitengewone bijstand oid voor krijgen als je echt niets hebt. Via de gemeente is er namelijk toegang tot een potje te krijgen, als je aan de voorwaarden voldoet.

buitengewone bijstand kun je niet aanvragen voor ziektekosten/eigen risico

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:33

Nou ik ben allang blij dat ik weer zorgtoeslag krijg (had van de week maar eens gebeld, en ik kreeg het niet omdat ik volgens hun systeem niet verzekerd was).
Katsjing :P.

Ben gewend om elke maand de volle mep te betalen dus ik merk er niet zoveel dat het omhoog gaat. :P

Zit er overigens wel aan te denken om vrijwillig eigen risico te nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:49

Annemiek80 schreef:
buitengewone bijstand kun je niet aanvragen voor ziektekosten/eigen risico

Wel voor niet verzekerde ziektekosten zoals bv een bril.
Citaat:
Bijzondere bijstand voor ziektekosten

Kunt u uw ziektekosten niet zelf betalen? En vergoedt uw zorgverzekeraar deze kosten ook niet? Dan kunt u hiervoor misschien bijzondere bijstand krijgen. Bijvoorbeeld voor een bril of voor extra kosten van vervoer bij een ziekte of handicap. U kunt dit bij uw gemeente navragen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-bijstand

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:09

Compensatie eigen risico
De Compensatie eigen risico (Cer) is afgeschaft. Net als de algemene tegemoetkoming Wtcg. In plaats van de Wtcg en de Cer, gaat de gemeente ondersteuning op maat bieden. De gemeente kan u ondersteunen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de bijzondere bijstand.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:11

En hoe lang denk je dat alles nog zo blijft wat betreft de sociale voorzieningen?
Nu word er al pittig aan bezuinigd en ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot dit alles verdwijnt.
En wat de gemeentelijke ondersteuningen betreft daar word nu al op bezuinigd voordat het daadwerkelijk ingaat.
Er word van uitgegaan dat de familie maar eens bij moet springen :j
En dat gaat in ieder geval lukken denken ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:39

purny schreef:
Wat verkies ik? Ik moet eigenlijk naar de mondhygiënist maar kan het niet betalen omdat ik maar een deel vergoed krijg. Dat moet dan maar wachten. Ik ben wel blij dat mijn tandarts vergoed word met controle, maar dan moet ik weer een aanvullende polis erbij nemen waarbij ik meer kwijt ben aan mijn verzekering.
Ik moet eigenlijk mijn kat na laten kijken bij de Dierenarts, maar dat moet ik achterwege laten omdat ik mijn ziekenfondspremie moet betalen en omdat mijn auto er ineens tussenkwam. (En die auto heb ik wegens familieomstandigheden nodig).

Maar wat ik nog erger vind is dat je door het CVZ gepakt word als je je premie niet kan betalen. Dat je dus meer kwijt bent terwijl je het al niet hebt...

Kijk en dit vind ik nu zo'n vreselijke reactie. En maar zeuren en zeuren, maar ondertussen wel een vakantie naar Amerika boeken. Gadverdarrie zeg.

Het zou toch prettig zijn als mensen eens realistisch naar de situatie zouden kijken en luxe van noodzaak zouden onderscheiden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:43

Rowdine schreef:
purny schreef:

Kijk en dit vind ik nu zo'n vreselijke reactie. En maar zeuren en zeuren, maar ondertussen wel een vakantie naar Amerika boeken. Gadverdarrie zeg.

Het zou toch prettig zijn als mensen eens realistisch naar de situatie zouden kijken en luxe van noodzaak zouden onderscheiden.

Ik vind het erger dat jij blijkbaar door iemands berichtengeschiedenis heengaat om 'dat' feitje te zoeken.
Vakantie kan ook door anderen (ouders bijv.) gegeven/betaald zijn hè, ik heb ook wel eens 'geld' gehad van mijn moeder met daarbij de ernstige benadrukking dat ik 'dat'/of iets voor mezelf ervoor moest kopen (of ze ontvoerde me gewoon naar de winkel ervoor lol) ipv dat het geld op de 'grote hoop' ging oftewel de huishoudpot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:51

Annemiek80 schreef:
Rowdine schreef:

Ik vind het erger dat jij blijkbaar door iemands berichtengeschiedenis heengaat om 'dat' feitje te zoeken.
Vakantie kan ook door anderen (ouders bijv.) gegeven/betaald zijn hè, ik heb ook wel eens 'geld' gehad van mijn moeder met daarbij de ernstige benadrukking dat ik 'dat'/of iets voor mezelf ervoor moest kopen (of ze ontvoerde me gewoon naar de winkel ervoor lol) ipv dat het geld op de 'grote hoop' ging oftewel de huishoudpot

Wat een aanname weer zeg. Bokt op z'n smalst. Ik lees geen berichten geschiedenis, ik lees en reageer zelf vaak in het USA topic, en daar zie ik Purny vaak.
Geen idee waarom ik me eigenlijk ga zitten verdedigen wanneer dit soort conclusies worden getrokken zonder dat daar aanleiding voor is.